Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Øk merkekjennskapen med SEO

Din merkevarebevissthet og søkemotoroptimalisering relatert? Absolutt! I denne artikkelen ser vi nærmere på sammenhengen mellom SEO og merkevarebevissthet, og hvordan du kan bruke SEO for å gjøre kundene mer kjent med merkevaren din. Merkevarebevissthet og SEO

Hva er merkekjennskapen din?

Merkevarebevissthet handler om i hvilken grad målgruppen din er kjent med produktene eller tjenestene dine. Den tar også sikte på hvor godt målgruppen assosierer merkevaren med hvem du er og hva du tilbyr. Dette kalles "brand awareness" på engelsk og er et sentralt begrep innen markedsføring .

To aspekter ved merkekjennskap

I markedsføring sies det at det er to aspekter ved merkevarebevissthet hos mennesker:

  • Merkegjenkalling – kan målgruppen din navngi merkevaren din?
  • Merkevaregjenkjenning – hvor godt kjenner målgruppen produktene/tjenestene eller selskapet bak merkevaren din?

Disse to kan forekomme separat eller sammen. Hvis noen nevner Topdog som et av svarene på en forespørsel om å navngi SEO-byråer, har de en tilbakekalling av varemerke. Dersom respondenten i tillegg har sans for hvordan Topdog jobber med søkemotoroptimalisering i praksis, har personen også merkevaregjenkjenning.

Hvorfor er det viktig for deg?

Et etablert merke gjør det lettere å selge . Hvis noen er klar over merkevaren din, kan du praktisk talt si at personen har akseptert det som noe naturlig. Det betyr at personen ikke nøler når de skal bruke penger på et av dine produkter eller tjenester. Merkevaren din kan til og med være det første folk tenker på når de trenger et bestemt produkt eller en bestemt tjeneste. Tenk for eksempel på merker som Apple, Coca Cola eller Volvo. Alle kjenner igjen disse merkene – de fleste vet også hva selskapene tilbyr og kan beskrive produktene deres.

Slik kan SEO støtte merkekjennskap

Søkemotoroptimalisering er et utmerket verktøy for å bygge en merkevare. De fleste vender i dag til Google for å finne svar på spørsmål, løsninger på problemer eller når de må ta en kjøpsbeslutning . Noen vet også nøyaktig hvilket merke, firma eller nettside de leter etter og Google for å finne det. Det betyr at du allerede har mulighet til å påvirke målgruppens merkekjennskap når brukerne finner deg i søkemotoren. Uavhengig av brukerens hensikt kan du bruke SEO for å øke merkekjennskapen i målgruppen. Her er noen av SEO-metodene som er verdt å bruke.

Bruk SEO for konsistente søkeresultater

Det første brukerne ser når de Googler noe, er søkemotorens søkeresultatliste. Søkeresultatet består av flere deler, hvorav tittel og beskrivelse er de viktigste:

  • Tittel: Klikkbar og blåfarget lenke.
  • Beskrivelse: En kort forklaring på hva søkeren kan forvente på nettsiden.

Du kan angi hvilken tittel og beskrivelse nettsidene skal ha, uavhengig av om det er produktsider, kategorisider, landingssider eller blogginnlegg. I noen tilfeller bruker imidlertid ikke Google informasjonen som er tilgjengelig for deg, men kommer i stedet med en metatittel og metabeskrivelse som søkemotoren mener passer bedre. Det er imidlertid beste praksis innen SEO å alltid legge inn en tittel og beskrivelse, selv om Google selv kommer med passende varianter hvis du ikke gjør det . Det er dermed mulig å kommunisere med målgruppen allerede før noen i det hele tatt har kommet inn på nettsiden. Det er gunstig for merkekjennskapen å lage titler og beskrivelser som er i tråd med selskapets merkevareretningslinjer . Det kan for eksempel handle om hvordan søkeord som «trygt», «kraftig» eller «billig» brukes. En bedrift som ikke ønsker å presentere seg for forbrukere som billig eller budsjett bør heller ikke ha slike ord i Googles søkeresultater. Det kan også handle om detaljer som om du skal skrive «og» eller «&» i tittel og beskrivelse. Velskrevne titler og beskrivelser øker ikke bare merkevarebevisstheten din. Det kan også føre til flere besøkende og til slutt nye kunder gjennom en bedre klikkfrekvens (CTR) . Derfor er de i seg selv en viktig del av søkeoptimalisering.

Lag innhold som forsterker merkevarebevisstheten

Hva ser brukerne når de har klikket seg videre til nettsiden via Googles søkeresultater? For ytterligere å styrke merkekjennskapen i målgruppen er det viktig at innholdet på nettsiden er godt og konsistent . Det er også en stor del av SEO-arbeidet. Innholdet må utformes slik at det er i harmoni med merkevaren du ønsker å bygge og hvem du er. Det handler om å bruke søkeordene du ønsker å bli assosiert med, men også om å designe innholdet ditt på en måte som er stilmessig gjennomtenkt og konsistent. Det første en besøkende ser er hovedoverskriften i H1. Her har du muligheten til å gjøre et godt førsteinntrykk. Deretter kommer ingressen. En godt strukturert og lettlest side deles deretter inn i ulike underoverskrifter – H2 og noen ganger et annet nivå, H3. Bruk disse til å sende riktig melding til den besøkende. Det vil bidra til merkekjennskap. Selve teksten (kroppen) skal selvfølgelig også skrives på en profesjonell måte som er i stand til å formidle konseptet ditt og bidra til at du har en etablert merkevare.

Streb for økt eksponering gjennom SEO

For å skape merkekjennskap må virksomheten være synlig. SEO er et av de viktigste verktøyene du kan bruke for å bli sett på nettet . Innhold som rangerer høyt i Google og som konsumeres av mange i lang tid. Flere visninger i Google fører igjen til at nettsiden får flere besøkende som kan ta del i budskapet ditt. Hvis noen bruker noen minutter på å lese bloggen din eller se på produktene dine, gir det merkevareeksponering bedre enn noen reklame. Det er ikke nok – merkevarebevisstheten styrkes hver gang merkevaren din blir eksponert i Google, selv når den som søker ikke klikker seg gjennom . Gradvis bygges ditt image opp og kjennskapen til merket øker. Over tid øker det sannsynligheten for at noen klikker seg gjennom og kjøper produktet. Denne merkevarebevisstheten kan til og med bidra til å øke konverteringene dine i andre salgskanaler enn Google. For å lykkes med dette trenger du en strategi for å publisere store mengder godt innhold som kan rangere høyt i søkemotorene og gradvis bidra til at akkurat din merkevare blir en favoritt.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!