Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Hvordan selge søkemotoroptimalisering til ledergruppen!

Få skjønner hvor viktig det er å få ledelsen involvert i et SEO-prosjekt. Det kan imidlertid være avgjørende for hele prosjektet. Siden SEO inkluderer flere avdelinger i bedriften, kreves en beslutning fra ledelsen, ellers vil ikke organisasjonen bevege seg i takt. I denne videoen forteller jeg deg hvordan du selger SEO til ledergruppen. Lenger ned finner du også en video som forteller om feilen som nesten alle gjør når de prøver å selge ideen sin.

Transkribere videoen: Hei, jeg heter Christian og driver et innholds- og SEO-byrå som heter Topdog. I dag skal vi snakke om et ganske vanlig problem: "Hvordan selger du SEO til ledergruppen?" Du kan også lage variasjoner av denne problemstillingen: "Hvordan sikrer du at virksomheten du jobber for eller for endrer seg selv?" For det jeg skal fortelle deg nå handler ikke bare om søkemotoroptimalisering, det handler om hvordan man kan få til endring i en organisasjon .

Ledelsen har mye å tenke på

Ledergruppen har mye å tenke på. Det er mange avgjørelser. Det er mye ansvar og veldig lite tid.. De har ofte akkurat de samme problemene som deg; barn som går på skolen, må de passe seg selv hvis kravene til dem er hundredoble. Så det er helt forståelig at de ikke kan, ikke vil eller orker å forstå så mye om SEO. De er ikke på flyet du er på.

På den måten får du ledelsen

Så hvordan får du dem til flyet de trenger å være på? Ledergruppen bryr seg mest om " hva de kan tjene på seo ". Hva er fordelene med SEO for selskapet du jobber for? Det må du være klar over. Når ledelsen begynner å interessere seg for dette, ønsker de å stille flere spørsmål. Det neste spørsmålet stiller de deg: "Hva må vi gjøre for å oppnå denne verdien eller denne fordelen?" Så det burde du kunne svare på. Ganske raskt også, fordi du vanligvis bare har noen få minutter på deg til å pitche dette prosjektet. Og hvis du svarer tilfredsstillende på det spørsmålet, vil det neste spørsmålet komme fra administrerende direktør eller ledergruppen: "Hvordan bør det gjøres?" Så du må ha et svar på det også. Og hvis du kan svare på det spørsmålet, kommer neste spørsmål: «Når vil det bli gjort?» og vanligvis «Hvem skal gjøre det?» Disse fire spørsmålene, pluss økonomi, kan du være på toppen av. Hvis du kan vise det i en fem til ti minutters presentasjon, så er det ganske sannsynlig at ledergruppen, før eller siden, kanskje ikke med en gang fordi de kan være opptatt med andre ting, vil gi deg tillatelse til å utføre aktivitetene, endringene som kan skje med nettstedet ditt, virksomheten din eller forretningsmodellen din. For de av dere som syntes dette var interessant og ønsker å vite mer om hvordan du gjør det, kan du ganske enkelt kontakte meg slik at vi kan vise deg prosessene våre fordi de er basert på diskusjonen vi har hatt her.

Den vanligste feilen som gjøres når du selger SEO til ledergruppen

Transkribering av videoen: Hei! I går snakket vi om hvordan du kan overbevise ledergruppen om at du bør gjøre SEO skikkelig. I dag skal vi snakke om den vanligste feilen du gjør når du prøver å overbevise ledergruppen. Dette er en feil jeg har gjort altfor ofte. Det er imidlertid ikke intuitivt. Ofte velger folk å gjøre dette fordi det føles helt naturlig. Men når du gjør det, forårsaker du vanligvis stor skade på organisasjonens SEO-suksess.

Vi dine problemfokuserte SEO-ere

Folk som meg, SEO-er, er vanligvis veldig problemfokuserte. hrefs-taggen må oppdateres, et skript ble bygget for å automatisere tittelen og beskrivelsen. Vi er i disse problemene hele tiden. Det er hverdagen vår, det er det vi gjør, det er yrket vårt. Vi er preget av dette. Men ledergruppen suger faktisk. De er ikke interessert i dine hverdagsproblemer. De er ikke interessert i at Google fikler med noe som heter Core Vitals og du kan selv høre hvor uinteressant det er. Ingen fornuftig person ville finne Core Vitals interessant. Liseberg er interessant, du vil snakke om det. Core Vitals, uinteressant.

Snakk språket til ledergruppen

Så når vi prøver å overbevise ledergrupper, begynner vi å snakke om problemer. Vi begynner å snakke om disse sjeldenhetene og det gjør ledergruppen helt uinteressert. Fordi vi ikke snakker språket deres. Når du ikke snakker språket deres, tror de ikke du vil håndtere dette. Da får man aldri mandatet og da får man ikke mulighet til å løse disse problemene som man snakker om og tenker på hver dag. Takk skal du ha.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!