Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

CTR

CTR står for Click-Through-Rate. Det er et mål på hvor mange ganger en lenke, knapp eller annonse har blitt klikket på sammenlignet med hvor mange ganger den har blitt sett. Denne verdien viser med andre ord hvor mange prosent av de som så for eksempel annonsen eller søkeresultatet, også klikket på. På svensk kalles CTR for klikkfrekvens. CTR

Hva er din CTR?

Definisjonen av klikkfrekvens (CTR) er antall klikk en lenke mottar delt på antall ganger den vises, dvs. antall eksponeringer.

CTR-formel

Det er enkelt å beregne CTR. Dette er formelen: CTR = klikk / visninger x 100 (%)

Hvorfor brukes CTR?

Ved å studere CTR er det blant annet mulig å trekke konklusjoner om hvor effektiv en annonsekampanje eller et organisk resultat i søkemotorene er for å drive besøkende til en nettside.

CTR hjelper deg å utnytte ressursene

I utgangspunktet kan vi si at det handler om å prøve å utnytte ressursene på best mulig måte. Hvis en annonse eller nettside vises til mange besøkende, men få klikker seg gjennom, vil CTR være lav. I et slikt scenario har vi ikke utnyttet det fulle potensialet som finnes for å få søkerne til å bli kunder.

Hvordan brukes klikkfrekvens i digital markedsføring?

Begrepet CTR brukes i digital markedsføring – både for annonsering (SEM) og søkemotoroptimalisering (SEO) på Internett. I begge tilfeller brukes denne verdien til å analysere hvor flinke vi er til å fange opp potensielle besøkende. Det handler om å få mest mulig trafikk basert på visningene vi får blant søkeresultatene eller gjennom annonser. I tillegg kan konseptet brukes i konverteringsoptimalisering (CRO).

CTR i annonsering – SEM

Ved å analysere CTR er det blant annet mulig å vurdere hvor godt utformet en annonse er. Slik kan du tenke:

  • En høy CTR betyr generelt at brukerne synes annonsene dine er interessante. Derfor klikker de på dem.
  • En høy klikkfrekvens kan bidra til en bedre annonserangering, som igjen kan gi deg en lavere kostnad per klikk (CPC).
  • Ved å sammenligne CTR mellom ulike kampanjer, annonser og søkeord kan du finne ut hvilke som er best for deg. Du kan slå av de med lav klikkfrekvens.

CTR i søkemotoroptimalisering – SEO

Høy rangering i Google og andre søkemotorer er et viktig aspekt ved SEO og innholdsmarkedsføring , men det er ikke det eneste som teller. Å få høy CTR er også en forutsetning for å få mye trafikk. Dette kalles "organisk CTR". Et eksempel for å illustrere hvor kraftig den organiske klikkfrekvensen er:

  • Søkebegrepet «bag» har omtrent 6000 søk i Google per måned.
  • Hvis bedriften din selger vesker og rangerer 5. i Google for dette søkeordet og har en organisk CTR på 10 %, ønsker du å få rundt 600 besøkende per måned.
  • Hvis du kan øke klikkraten til 15 %, vil antall besøkende på siden være rundt 900 per måned, en økning på 50 %!

I tillegg er høy CTR en rangeringsfaktor i Google. Ved å øke klikkfrekvensen kan nettstedet ditt rangeres høyere og få en enkelt høyere klikkfrekvens.

CTR i konverteringsoptimalisering – CRO

Det snakkes også om CTR i konverteringsoptimalisering. Da handler det om å analysere klikkfrekvensen for ulike lenker eller knapper på en side for å øke konverteringsraten. Grunnprinsippet er at jo flere av dine besøkende som klikker seg gjennom, for eksempel legger en vare i handlekurven, jo større prosentandel av besøkende vil konvertere til kjøpere. Denne typen klikkrate på siden er blant annet relevant for:

  • Netthandel
  • Tilknyttede nettsteder
  • Landingssider

CTR - klikkfrekvens

Hva er en god CTR?

Hva som utgjør en god CTR varierer veldig fra sak til sak. Det avhenger av ulike faktorer:

  • Enten det er CTR for annonser, organiske resultater eller på en bestemt side.
  • Hva du annonserer for eller hva nettstedet ditt handler om. Ulike bransjer og produkter har forskjellige gjennomsnittlige klikkfrekvenser.
  • Hvilket annonsenettverk en annonse ble plassert på.
  • Hvis annonsen eller søkeresultatet vises på en datamaskin, mobil, nettbrett eller i en app.

Tips – CTR må sammenlignes over tid for å få en ide om hva som er et godt nivå for akkurat din virksomhet. Legg merke til hva som skjer når du optimaliserer. Du kan få en forståelse av hvordan bransjen gjør det ved å se på «auksjonsinnsikt» i Google Ads. Den anslår hvor du er i budgivningen mot konkurrenter med de samme valgte søkeordene.

Hva er en god klikkfrekvens? – Eksempler

Her er noen data du kan bruke til å sammenligne klikkfrekvensen din med:

  • Gjennomsnittlig organisk CTR for plassering 1 i Google er 31,7 % (Kilde: Backlinko.com)
  • I gjennomsnitt er klikkfrekvensen for plassering 2 i Google 24,71 %.
  • På plass 3 er snittet 18,66 % og på plass 4 er det 13,60 %.
  • På plassering 10 i Google er den gjennomsnittlige klikkfrekvensen bare 3,09 %.
  • Gjennomsnittlig CTR i Google Ads er 1,91 % (gjennomsnitt for alle bransjer).
  • Gjennomsnittlig CTR etter bransje varierer fra 1,35 % (advokatnettsteder) til 3,40 % (datingsider).
  • I Google Displaynettverk er gjennomsnittlig CTR 0,35 %.
  • Beste gjennomsnittlige CTR i Google Displaynettverk for teknologinettsteder. Der er det 0,84 %.
  • Den dårligste klikkfrekvensen i displaynettverket er for nettsteder med stillingsannonser, der den er 0,14 %.

Eksempel på organisk CTR

For en stund siden gjorde Netboosters en studie på hvordan gjennomsnittlig klikkrate er i Google. De sammenlignet CTR for desktop og mobil samt store, mellomstore og små merker. Dette er resultatet: CTR-kurver for topp 30 organiske posisjoner

Stilling Desktop CTR Mobil CTR Stort merke Middels brant Lite merke
1 19,35 % 20,28 % 20,84 % 13,32 % 8,59 %
2 15,09 % 16,59 % 16,25 % 9,77 % 8,92 %
3 11,45 % 13,36 % 12,61 % 7,64 % 7,17 %
4 8,68 % 10,70 % 9,91 % 5,50 % 6,19 %
5 7,21 % 7,97 % 8,08 % 4,69 % 5,37 %
6 5,85 % 6,38 % 6,55 % 4,07 % 4,17 %
7 4,63 % 4,85 % 5,20 % 3,33 % 3,70 %
8 3,93 % 3,90 % 4,40 % 2,96 % 3,22 %
9 3,35 % 3,15 % 3,76 % 2,62 % 3,05 %
10 2,82 % 2,59 % 3,13 % 2,25 % 2,82 %
11 3,06 % 3,18 % 3,59 % 2,72 % 1,94 %
12 2,36 % 3,62 % 2,93 % 1,96 % 1,31 %
1. 3 2,16 % 4,13 % 2,78 % 1,96 % 1,26 %
14 1,87 % 3,37 % 2,52 % 1,68 % 0,92 %
15 1,79 % 3,26 % 2,43 % 1,51 % 1,04 %
16 1,52 % 2,68 % 2,02 % 1,26 % 0,89 %
17 1,30 % 2,79 % 1,67 % 1,20 % 0,71 %
18 1,26 % 2,13 % 1,59 % 1,16 % 0,86 %
19 1,16 % 1,80 % 1,43 % 1,12 % 0,82 %
20 1,05 % 1,51 % 1,36 % 0,86 % 0,73 %
21 0,86 % 2,04 % 1,15 % 0,74 % 0,70 %
22 0,75 % 2,25 % 1,02 % 0,68 % 0,46 %
23 0,68 % 2,13 % 0,91 % 0,62 % 0,42 %
24 0,63 % 1,84 % 0,81 % 0,63 % 0,45 %
25 0,56 % 2,05 % 0,71 % 0,61 % 0,35 %
26 0,51 % 1,85 % 0,59 % 0,63 % 0,34 %
27 0,49 % 1,08 % 0,74 % 0,42 % 0,24 %
28 0,45 % 1,55 % 0,58 % 0,49 % 0,24 %
29 0,44 % 1,07 % 0,51 % 0,53 % 0,28 %
30 0,36 % 1,21 % 0,47 % 0,38 % 0,26 %

Ulik CTR til forskjellige tider

CTR kan også variere avhengig av tidspunktet på dagen, hvilken ukedag eller måned en annonse eller søkeresultat vises. Dette er fordi folks atferd og vaner endres. For eksempel kan en person som aktivt leter etter informasjon og ønsker å kjøpe et produkt ha større sannsynlighet for å klikke enn en som surfer uten et spesifikt mål – eller omvendt. Det kan avhenge av bransje og produkt. Generelt sett:

  • CTR er høyest om morgenen og avtar gradvis i løpet av dagen. Om natten er den ofte på det laveste.
  • CTR er høyest på lørdager og søndager. Det er vanligvis den laveste CTR i midten av uken.

Hvordan øker jeg CTR i annonser?

Hvis du annonserer i Google Ads, Bing Ads eller gjennom et annet annonsenettverk, kan du få mer ut av kampanjene dine ved å forbedre CTR. Her er noen måter å øke klikkfrekvensen på annonser på:

Forbedre kvaliteten på annonsen og landingssiden

Godt utformede annonser og en god landingsside gir høyere såkalt kvalitetsscore. Dette fører igjen til at annonsene vises oftere og bedre steder, noe som ofte gir høyere CTR og lavere kostnad per klikk.

Bruk annonseutvidelser

Det er over ti forskjellige annonseutvidelser (annonseutvidelser) med både Google Ads og Bing. Det er en slags ekstra finesse til annonsene å vise tilleggsinformasjon som kan være nyttig for den som ser på annonsen. Du kan for eksempel legge til lenker til undersider, rabatter og prisinformasjon. Dette fører vanligvis til høyere CTR.

Dra nytte av smarte budstrategier

Det er mange forskjellige budstrategier å utforske. Du kan for eksempel velge å maksimere klikk, maksimere konverteringer eller maksimere konverteringsverdi. Valg av budstrategi påvirker CTR. Bare husk at maksimal CTR ikke nødvendigvis alltid er ditt beste. Besøkende må også konvertere til kunder på en eller annen måte.

Prøv forskjellige annonseformater

Tekstannonser, bildeannonser og videoannonser kan ha forskjellige klikkfrekvenser. Hvor stor annonsen er, hvor lang overskriften er og hvor annonsen er plassert er andre påvirkningsfaktorer. Eksperiment!

Skriv god annonsetekst

Med en god annonsetekst øker du sannsynligheten for at en bruker klikker. Nevn gjerne noen av dine USP-er og prøv å differensiere deg fra konkurrentene og dette vil sannsynligvis føre til høyere CTR.

Test ulike annonser

Skriv inn flere varianter av samme annonse i en annonsegruppe. Etter en stund kan du finne ut hvilken av annonsene som gir høyest CTR og er mest effektiv.

Øk organisk CTR

Det er flere måter å forbedre organisk CTR på. Felles for alle er at det handler om å skrive en tittel og beskrivelse som tiltrekker seg flere klikk. Her er noen måter å forbedre den organiske klikkfrekvensen på:

Skriv en god metabeskrivelse

Skriv en metabeskrivelse som kan appellere til søkeren og som beskriver noe av det interessante som kan leses på siden. Det øker CTR. Tenk på hva som kan være av interesse for en person som søker etter akkurat de søkeordene som er viktigst for landingssiden. Hold deg til 150 – 170 tegn. Ikke vær redd for å være litt emosjonell i designet, men ikke overdriv bare for å få klikk. Det er ingen garanti for at Google vil bruke metabeskrivelsen din, men det er god praksis å alltid skrive en.

Bruk parentes i tittelen

En studie fra Hubspot viste at CTR er bedre for forsider som bruker en slags brakett, som () eller [], i tittelen. Det hjelper fordi det gir en følelse av hva siden inneholder. I tillegg bidrar det til at resultatet skiller seg ut fra mengden.

Bruk furu i tittelen

Høy og høy gir en følelse av at det er fakta eller noe konkret på din side. Ved å inkludere en slags furu i overskriften kan du øke CTR.

Ha en kort URL

Få korte og ryddige nettadresser for alle artikler og undersider på nettstedet ditt. Det gir et rent inntrykk blant søkeresultatene og øker sannsynligheten for at du får en høy CTR. Sammenlign dette for eksempel med – hvilken URL føles best?

  • https://example.com/basta-vaskan
  • https://example.com/kategori31/informasjon-2021/ref=22aak01

Bruk inneværende år i tittel og beskrivelse

Ved å inkludere gjeldende år i tittelen og metabeskrivelsen formidler du følelsen av at siden din er oppdatert og har oppdatert informasjon. Det er bra for CTR.

Bruk nettstedkoblinger og rike utdrag

Du kan få nettstedkoblinger og rike utdrag i de organiske resultatene dine ved å bruke skjemaoppmerking eller plugins (for eksempel for WordPress). Disse øker synligheten i søkeresultatene og antall lenker som brukere kan klikke på. Dette forbedrer også CTR.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!