Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

4 Innholdstrender 2023 som du definitivt ikke visste om

Transkripsjon av video:

Hei! Jeg heter Christian og driver et innholds- og SEO-byrå som heter Topdog.

I dag skal vi snakke om innholdstrender for 2022.

Innholdstrend 1: innhold og brukeropplevelse.

Innhold og UX er som epler og kanel. De har det fint alene, men sammen blir de magi i munnen.

Hva mener jeg med UX og innhold? Jeg tror innhold trenger innramming. Ikke bare for å få det til å se bra ut, men også for å være mer nyttig.

Vi tar et eksempel fra vår side. Vi har en side som omhandler SEO-optimalisering . Det er et ganske bredt søk, så det første vi leverer til brukeren er fem valg.

Det kan de hvis de vil begrense søket. De søker etter SEO og kan velge e-handel SEO, teknisk søkemotoroptimalisering og så videre. De kan også begynne å lese artikkelen.

Eksempler på innhold og UX fra topdog

Du ser det samme på en annen side som vi har som eksempel. Svea Casino . De har en side om casinobonuser. Casinobonus er et ganske bredt søk. De lar brukeren ha en rekke valg på en gang, slik at de kan begrense søket sitt basert på hva de leter etter. Du lar rett og slett brukerne velge innholdet og blir dermed mer relevant for brukeren. Dette endrer hvordan Google ser nettstedet ditt og dermed blir søkeoptimaliseringen din bedre .

Innhold og UX svea casino eksempel

Det er et kjent nettsted i USA kalt Credit Karma hvor det er nøyaktig det samme. Du gjør et søk på et kredittkort og får umiddelbart fem til seks valg for å begrense søket og dermed tar du den riktige avgjørelsen.

Eksempel fra kreditcarma om hvordan ux gjør innhold bedre

Her kan du se hvordan innhold og UX går sammen for å skape en bedre brukeropplevelse på brukerens premisser. UX gjør innholdet ditt mer relevant når brukeren får et finjustert valg slik at innholdet blir enda mer relevant.

En annen side som har gjort dette ganske bra i det siste er Lensway. I 2021 gjorde de en type redesign på nettsiden deres. Du kan gå til innholdet deres og grave litt for å se hvordan de endret innholdet.

Før det var en katastrofe. Det var så ille at innholdet ikke klarte å rangere i Google.

Ettersom de gjorde det finere, finere og sannsynligvis oppgraderte innholdet, begynte ting å skje hos Google i løpet av to uker. Se det klippede bildet av hvordan Lensways synlighet endres etter UX-redesignet på nettsiden deres.

Lensways synlighet i Google etter forbedret ux og design

Innholdstrend 2: Teknologi og innhold er en fin symbiose.

Vi ser at innhold ikke lenger bare kan stå alene . Den må samhandle med andre ting. Akkurat som med design som jeg nettopp snakket om. Det samme gjelder teknologi. Teknologi og innhold går hånd i hånd . Du kan se det gjennom to eksempler:

Eksempel nummer én. Får du ekte innhold og teknologi får du mer plass i søkeresultatene . På bildet kan du se hva SEO-kretser kaller FAQ-strukturert innhold .

Eksempler på vanlige spørsmål om innhold og teknologi

Du legger merke til innhold på en spesiell måte. Fordelen er at du kan få en høyere CTR og du skiller deg mer ut i søkeresultatene. Ender du på førsteplass, presser du også konkurrenten ned til andreplass og tar trafikken deres.

Du kan også ha forskjellige typer nettstedslinker i søkeresultatene. I det klippede bildet nedenfor kan du se hvordan det fungerer for Wikipedia. Det er en funksjon eller type indeks som gjør dette mulig. Du kan se hvordan Wikipedia har en indeksfunksjon i hver artikkel. Du klikker på et kapittel, og du havner rett der. Også her er du mer synlig i søkeresultatene og får en litt høyere CTR. Den store fordelen er at brukeren ender opp på ekte innhold raskere. Denne skiller seg ekstra ut i longtail-søk og den skiller seg enda mer ut i mobil. Dette betyr at brukeren ender opp på riktig innhold raskere og det vil ha stor positiv innvirkning på hvordan innholdet ditt rangeres. Denne «raskere» er viktig for Google og Googles brukere. Google vil ikke at brukeren skal søke. De vil at brukeren skal ende opp med en gang. Denne teknologien gjør dette mulig.

nettstedkoblinger eksempel på hvordan innhold og teknologi fungerer sammen

Vanskeligheten her er å velge riktig innhold. Innholdet må være strukturert for å fremstå på denne måten. Her er artikkelen knyttet til innhold, teknologi og hvordan du ser ut i søkeresultatene.

Å produsere denne typen innhold krever mye mer av de som lager det.

Innholdstrend nummer 3. Gjør plass til plass null i Google.

Du vet det kanskje ikke, men siden et par år tilbake er det en ekstra plass i søkeresultatene. Det er stedet over stedet. Imidlertid ikke overalt. På svensk kalles dette location zero eller utvalgte utdrag.

Her er det fortsatt store muligheter. En stor prosentandel av alle søk utløser eller kan utløse nettstedet null. Fordelene om du lykkes med dette er at du får mye mer trafikk.

Bildet du ser i klippet viser hvordan det ser ut på datamaskinen. Du får enda mer plass i mobilen. Hensikten er at Google skal svare på brukerens spørsmål raskere.

eksempler på utvalgte utdrag

Fordelen for deg er at du kan få mye trafikk.

Hvordan gjøre dette? Den enkleste måten å se søkeresultatet på og gjøre det bedre enn det i posisjon null. Svar bedre på spørsmålet. Det er den enkleste måten.

Innholdstrend nummer 4: Oppdater innholdet ditt.

Innhold som oppdateres én eller to ganger i året, presterer betydelig bedre i Google enn innhold som ikke oppdateres.

Jeg forstår selvfølgelig at dette ikke er den enkleste oppgaven hvis du har flere hundre eller tusen artikler, men du kan starte med artiklene som er viktige for deg tidsmessig. Det kan være skatteregler, statistikk og så videre. Så informasjon som fortsatt må oppdateres da informasjonen i artikkelen fortsatt ikke er oppdatert.

Du kan også filtrere hvor viktige artiklene er basert på søketrafikk og gjøre oppdateringer på de viktigste. Du trenger ikke gjøre om hele artikkelen. Du må kanskje bare legge til eller redigere deler for å gjøre innholdet mer relevant.

Se gjennom hvilket innhold du kan oppdatere.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!