Søkeordanalyse 2024 med Topdog

Kontakt oss i dag

  • +46 708 140 833
  • Sankt Eriksgatan 37A, 112 34 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

kundeanmeldelser

Trenger du hjelp med søkeordanalysen?

  • Kontakt oss

    Kontakt oss for mer informasjon om søkeordanalyse.

  • Avtale et møte

    Vi booker et møte og diskuterer hvordan vi kan hjelpe deg.

  • Analyse

    Vi gjør en analyse basert på din unike situasjon.

  • Sitat

    Vi sender inn prosjekt- og kostnadsforslag.

Søkeordanalyse er selve grunnlaget for søkemotoroptimalisering . Hva skyldes det? Vel, hensikten med et SEO-prosjekt er å være synlig for visse søkeatferder. Da må du starte med å definere hvilken søkeatferd som er viktig for deg.

Hva er en søkeordanalyse?

En søkeordanalyse er trinn én i søkemotoroptimalisering. Målet er å identifisere relevante søkeord å optimalisere siden for for å øke sidens synlighet. Uten en gjennomarbeidet søkeordanalyse er det nesten umulig å jobbe med SEO 2024. Søkeordanalyse er med andre ord en av hjørnesteinene i en SEO-innsats.

Hvorfor er søkeordanalyse viktig?

Det er mange grunner til at søkeordanalyse er viktig i søkemotoroptimalisering. Hovedgrunnen er at man med SEO ønsker å lage innhold som dekker nesten alt innenfor et emne eller underemne . Ved å analysere hvilke søkeord brukeren bruker og hvilke behov brukeren ønsker å tilfredsstille, er det mulig å sikre at innholdet er så dekkende som mulig. Et nettsted som dekker alle deler av et emne rangerer bedre og mottar mer trafikk relatert til det spesifikke emnet. Nedenfor er ytterligere syv grunner til å gjøre en søkeordanalyse:

  1. Søkeordanalysen hjelper deg med å forstå merkevaren din og virksomheten din fra brukerens perspektiv .
  2. Den gir deg viktig informasjon om hvilke søkeord du rangerer for, hvor høy konkurransen er for dem, hvilke søkeord konkurrentene dine rangerer for og hvor mye trafikk du kan få hvis du rangerer for søkeordet.
  3. Du tar utgangspunkt i det brukerne faktisk søker etter , i stedet for det du tror de søker etter.
  4. Søkeordanalysen hjelper deg med å strukturere nettsiden på den mest optimale måten basert på brukernes søkeatferd. En optimal struktur tar nettsiden til topps i Google for mange relevante søkeord i segmentet.
  5. Når du lager innhold som har som formål å rangere i Google , er søkeordanalysen grunnlaget for hvordan artikkelen skal struktureres og hvilke spørsmål den skal besvare . Det gjør det også lettere for forfatteren å lage en artikkel eller landingsside som gir gode resultater i søkemotoren.
  6. Analysen hjelper deg med å beregne den økonomiske fordelen av prosjektet . Fordelen beregnes ofte ut fra antall relevante søkeord og deres søkevolum i Google.
  7. Søkeordanalysen er nyttig når du lager tittel og beskrivelse , da valget av primære og sekundære søkeord er basert på informasjonen. Det letter også produksjonen av nyttige hjelpeord som «billig» og «bra».

Når bør du gjøre en søkeordanalyse?

En søkeordanalyse utføres i hovedsak ved fire anledninger:

  1. Når du vil lære mer om brukerne dine
  2. Når du vil vite verdien av SEO og hvilken potensiell forretningsfordel det har for deg
  3. Når du skal lage en sidestruktur for nettstedet ditt
  4. Når du skal produsere innhold til blant annet en artikkel eller landingsside

Søkeordanalyse gir deg verdifull data som du kan bruke i både on-side og off-side optimalisering. Analysen kan med fordel gjøres ved for eksempel: On-page optimering

  • Nettstedets struktur
  • Navigasjon
  • Intern kobling
  • Tittel, metabeskrivelse og H1
  • URL-er
  • Innholdsproduksjon

Off-side optimalisering

  • Optimalisering av SERP-kodebiter
  • Inbound marketing (innholdsmarkedsføring + PR + koblingsbygging)
  • Online reputation management (ORM)

Du trenger en søkeordanalyse når du skal lage en struktur for hele nettsiden eller for en mappe i for eksempel WordPress . Det er viktig at strukturen er riktig. Dels for at Google skal forstå at du er en autoritet på emnet, og dels fordi ulike søk må struktureres på ulike nivåer.

Nettstedets strukturFor å bygge en struktur som er tydelig for Google, må du gjøre en søkeordanalyse.

Når du skal lage innhold som vil rangere godt i Google, må du gjøre en nøye søkeordanalyse. Det er ikke bare viktig å definere hvilke søkeord en artikkel skal rangeres etter, men også relaterte søkeord. Google har et helhetlig syn på hva som er relevant og hva som ikke er det. Ekskluderer du enkelte søkeord, blir du rett og slett mindre relevant i Googles øyne.

Eksempler på relaterte søkFor å være autoritativ i Google må du dekke flere underemner. Gjør du ikke det, blir du rett og slett mindre relevant og rangerer dårligere. Du kan oppdage disse underemnene ved hjelp av en søkeordanalyse.

Hvordan gjør Topdog en søkeordanalyse?

Mange mennesker har en tendens til å bare sette sammen en lang liste med søkeord når de gjør en søkeordanalyse uten noen dypere tanke bak det. Topdog gjør det ikke. Et av våre mål er at du skal kunne bruke søkeordanalyse på en god måte. Vi lager derfor også en sidestruktur basert på søkeordanalysen. Denne sidestrukturen tydeliggjør hvordan alt henger sammen på siden. Søkeordanalysen i kombinasjon med sidestrukturen skaper dermed orden og orden både i SEO-prosjektet og på din nettside . Det sørger også for at ingen tiltak eller muligheter faller igjennom. En søkeordanalyse fra Topdog kan blant annet vise hvilket innhold som skal produseres, hvordan navigasjonen skal struktureres, hvordan innholdet skal prioriteres og hvilke interne lenker som skal legges til. Når vi i Topdog gjør søkeordanalyser, tar vi derfor utgangspunkt i tre perspektiver:

  • Søkeatferd – hvordan ser brukernes søkeatferd ut i Google?
  • Nettstedstruktur – hvordan skal nettstedstrukturen se ut basert på brukersøkeatferd?
  • Sidemaler – hvilke sidemaler skal brukes til hvilke søk?

I likhet med andre SEO-aktiviteter bruker vi også en velprøvd SEO-prosess for søkeordanalyser. Arbeidsprosessen vår for søkeordanalyse kan deles inn i fire trinn:

  • Forberedelse – vi starter alltid søkeordanalyseprosjektet ved å undersøke nettstedet ditt og ha et møte med deg.
  • Planlegging – i dette trinnet går vi gjennom informasjonen vi samlet inn under møtet og lager en intern timeplan med klare milepæler.
  • Arbeidsflyt – i dette trinnet starter vi søkeordanalysen.
  • Levering – når søkeordanalysen er fullført, setter vi sammen resultatene og deler dem med deg. Vi diskuterer deretter sammen hva resultatet betyr for deg og nettstedet ditt.

Akkurat som før mange andre ting, er forberedelsene til søkeordanalysen minst like viktige som selve analysen. Vi starter derfor med å bestille et møte med deg. Hensikten er at vi skal bli kjent med hverandre, få en dypere forståelse av din virksomhet og sikre at vi forstår hverandre . Før møtet tar vi en titt på nettsiden din for å få et helhetsbilde av hvordan den ser ut og hva din bedrift gjør. Under møtet vil vi blant annet stille spørsmål om din måte å jobbe på, dine strategier, behov, mål og bransje. Basert på møtet vårt lager vi så en intern timeplan med tydelige milepæler. På denne måten kan vi sikre at vi leverer søkeordanalysen i henhold til vår avtale . Hvis prosjektet er stort eller om vi må jobbe fra bunnen av, lager vi et mindre tankekart. Ved hjelp av det skaper vi et klart bilde av nettstedet ditt og hva som må forbedres. Når møtet og planleggingen er unnagjort, bretter vi opp ermene og setter i gang med søkeordanalysen din. Vi gjør en konkurrentanalyse hvor vi går gjennom konkurrentenes nettsider og undersøker hvilke ord de rangerer for . Vi begynner også å samle søkeord, analysere atferdsmønstre, definere søkeordgrupper og strukturer og identifisere hvilke muligheter som finnes . Søkeordanalysen blir deretter samlet i Google Spreadsheets og delt med deg og andre involverte. Prosjektet avsluttes så med et møte hvor vi går gjennom regnearket og våre analyser.

Hva er en vinnende søkeordstrategi?

En vinnende søkeordstrategi inkluderer søkeord som:

  • er relevante for selskapet
  • har et tilstrekkelig høyt søkevolum
  • har lav konkurranse
  • har longtail-muligheter.

Søk etterspør søkeord

Godt verktøy å bruke i søkeordanalyse

Nedenfor er en liste over verktøy du kan bruke til søkeordanalyse.

  • Google søkeordplanlegger
  • Ahrefs
  • SEMrush
  • Keywordtool.io
  • Uber-forslag
  • AnswerThePublic
  • Moz søkeordutforsker
  • WordStream søkeordverktøy
  • Nøkkelord overalt
  • KWFinder

Trenger du en søkeordanalyse?

Kjenner du deg igjen i noen av følgende utsagn eller sliter med lignende spørsmål? Deretter må du gjennomføre en søkeordanalyse. Ikke nøl med å kontakte oss!

  • Du vet ikke hvilke målgrupper som er relevante for deg i Google.
  • Du vet ikke hvordan strukturen på nettstedet ditt skal se ut.
  • Du vil vite hvilket innhold som er relevant for nettstedet ditt.
  • Vil du vite hvordan du kan forbedre innholdet på nettstedet ditt?
  • Du ønsker å forbedre konverteringen på landingssidene eller kategorisidene dine.
  • Du vil vite når du skal lage en vanlig artikkel og når du skal lage en landingsside som konverterer veldig bra.
  • Du ønsker å redusere kostnadene for Google Ads ved å bygge en bedre nettstedstruktur og lage artikler og landingssider.
  • Du ønsker å få trafikk fra Google som styrker merkevaren din og skaper nye relasjoner.

Hvem trenger en søkeordanalyse?

Flere ulike roller i en bedrift kan trenge en grundig og konkret søkeordanalyse:

  • Markedssjefer – når de ønsker å forstå mer om brukerne eller vite verdien av søkemotoroptimalisering
  • Tekniske ledere – når de må lage en nettstedsstruktur eller en mal for en bestemt type side, for eksempel for kategorisider
  • Forfattere – når de må lage innhold til artikler eller landingssider
  • Administrerende direktører – når du skal ta beslutninger om et SEO-prosjekt . Informasjonen innhentes ved å gjøre en søkeordanalyse.

Visste du? Nøkkelordanalyse kalles noen ganger «søkeordanalyse» og søkeord kalles ofte «søkeord» eller nøkkelord.

Vil du ha hjelp med en søkeordanalyse? Ikke nøl med å kontakte oss!

Andre tjenester innen søkemotoroptimalisering

Våre kunder

Denne inneholder en søkeordanalyse fra Topdog

Vi i Topdog tilbyr

  • Trygge og tydelige prosesser
  • Tydelig struktur som legger til rette for gjennomføring
  • Genuin interesse for deg som kunde
  • Tilpasning til din unike situasjon
Sökordsanalys video

Anmeldelser

Lämna omdöme

Vanlige spørsmål om emnet søkeordanalyse

  • Trenger du alltid en søkeordanalyse?

    Ja, en søkeordanalyse er hjørnesteinen i SEO. Når du har en, har du a) Klare mål b) Vet hvordan du strukturerer siden, c) Mer innsikt i brukeren d) Hvilket innhold som må lages.

  • Hvem trenger en søkeordanalyse?

    Alle, også de som ikke gjør mye SEO. Grunnen til det er at en søkeordanalyse handler om å forstå sine brukere og kunder bedre. Alle bedrifter trenger mer forståelse for sine kunder og brukere.

  • Hvis jeg skal kjøpe en søkeordanalyse, hva bør jeg tenke på?

    En søkeordanalyse er ikke bare en haug med ord i Excel. Det må være brukbart. Vi i topdog kombinerer vanligvis en søkeordanalyse med en sidestruktur. Dette er fordi det vil være lettere å rangere hvis strukturen din er riktig.

  • Hvor mye koster en søkeordanalyse?

    Det kommer helt an på størrelsen og hva du vil bruke den til. Vi i Topdog tar vanligvis 40-100 000 SEK for en analyse. Da er den spesialtilpasset dine behov.