Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Hvordan skrive bedre innhold 2024?

I begynnelsen av året sitter mange og arkiverer innholdsplanen for 2024. Hvilken type innhold vil fange leserens oppmerksomhet, og hvordan forbedrer du en artikkels søkemotoroptimalisering ? SEMrush publiserte nylig en interessant artikkel om innhold som skiller seg ut fra mengden. Med data fra over 700 000 artikler på nettet kan vi slå fast at de sannsynligvis har begrunnelse for sine påstander om SEO . La Topdog innholdsmarkedsföring inspirere deg.

Tips for å skrive bedre innhold i 2020

1. Skriv lange artikler

Det er en klar sammenheng mellom lengden på en artikkel og hvor mye trafikk den mottar. SEMrush sammenlignet lange artikler (over 3000 ord) med artikler med gjennomsnittlig lengde (901 til 1200 ord). Grovt sett får lange artikler 3 ganger så mye trafikk, 4 ganger så mange delinger på sosiale medier og 3,5 ganger så mange linker.

Så hvordan gjør du det?

Skal du lage nytt innhold må du gjøre en detaljert søkeordanalyse og planlegge oppsettet nøye. Skap merverdi for leserne. Vurder intensjonene deres.

Hvis du allerede har en rekke korte artikler på nettstedet ditt, kan det være på tide å utvide dem. Det kan påvirke rangeringen allerede etter en uke eller så. Denne teknologien kan også brukes til å lage innhold som slår konkurrentene. Finn en artikkel som rangerer godt i Google og prøv å lage noe som er både lengre og bedre. Det skal legges til at det kanskje ikke er lengden din i seg selv som er en rangeringsfaktor. Men en lang artikkel som gir leseren mer kjøtt på beina blir også sett på som en bedre ressurs av Google. Så: ikke lag tomt og repeterende innholt bare for å gjøre artikkelen lang.

2. Bruk lange H1s

Det er en kunst å skrive gode overskrifter som får besøkende til å ønske å lese artikkelen din. Hovedoverskriften i form av H1 er viktigere enn mange tror.

En lang H1 gir i snitt dobbelt så mye trafikk fra Google og dobbelt så mange delinger på sosiale medier. Kanskje enda mer spennende var at det fører til rundt fem ganger så mange lenker! Hvor lang bør H1s være? I følge statistikken er det best å ha minst 14 ord i H1. Har du «bare» 10-13 ord i hovedoverskriften minker sjansene, men de er fortsatt rimelig gode.

Hvordan er det?

Den mest sannsynlige forklaringen er at lange titler skiller seg bedre ut fra mengden. Du kan legge til flere fordeler i tittelen (som også er synlige i Googles søkeresultater). Sist men ikke minst øker også klikkområdet i søkeresultatene og det kan ikke skade. Resultatet er en høyere CTR i SERP.

3. Vennligst informer om listen allerede i H1

Det er flere måter å få trafikk ved å utforme H1 riktig. Du har størst sjanse til å tiltrekke deg besøkende hvis du foreslår at artikkelen inneholder en liste. Den kan gi dobbelt så mye trafikk som en tilfeldig valgt H1. Antall delinger på sosiale medier dobles vanligvis også.

Det kan for eksempel se slik ut: «7 ting som får alle til å føle seg bra».

Samtidig handler det ikke bare om lister. For å få trafikk fungerer det nesten like bra å antyde at artikkelen er en veiledning eller en trinn-for-steg-instruksjon. For å få delinger på sosiale medier er listene dine absolutt overlegne, men steg-for-steg fungerer også bra. For å maksimere sjansen for å få lenker, er dine trinnvise veiledninger eller spørsmål i H1 faktisk best.

Tips: Det finnes flere verktøy på nettet for å finne vanlige spørsmål.

4. Bruk H2 og H3

Uansett gjør en side uten seksjoner og underoverskrifter at vi trykker tilbake-knappen ganske raskt. Den er ikke lesbar. Søkemotorer belønner i økende grad lesbarhet. Mange og tydelige underoverskrifter gjør det lettere å komme gjennom innholdet mv. Derfor er det ikke så overraskende å se at artikler som har underoverskrifter på flere nivåer har en tendens til å gi bedre resultater.

SEMrush fant at artiklene som gir best resultater på nett i 36 prosent av tilfellene bruker både H2 og H3 som underoverskrifter. Artikler med kun H2 utgjorde 29 prosent. Artiklene med totalt mangel på underoverskrifter utgjorde 24 prosent av artiklene med best resultat. Forholdet var tett i artiklene som gikk dårlig – her var det uvanlig med H2 og H3. Men å tro at å legge til et nytt nivå, H4, vil gjøre det bedre er en feil. For mange overskriftsnivåer viste ingen effekt på resultatene.

Bonustips: Spørsmål i underoverskrifter

Sett inn noen H2-er og H3-er som spørsmål og svar på dem i avsnittet nedenfor. Dette fører vanligvis til ekstra trafikk fra Google. Du kan grave opp relevante spørsmål i verktøy som SEMrush, Ahrefs og keywordtool.io. Det gratis Answer the Public-verktøyet kan også være nyttig.

5. Lister i artikkelen gir bedre resultater

Lister ser ut til å være populære – ikke bare som et hint i H1, men også i selve teksten. Ved å sette inn punktlister av ulike slag her og der i teksten, øker sjansene for å få mer trafikk til siden. Litt overraskende var kanskje antallet lister. For best resultat gjelder fem lister per 500 ord. Det er ganske mye. Samtidig er en sporadisk liste fortsatt bedre enn ingen liste i det hele tatt – i hvert fall for å øke antall sidevisninger. Ønsker du å øke sjansene for å få mange delinger på sosiale medier og få mange linker til siden, viste det seg også å være positivt med mange lister.

Hvis du ønsker hjelp fra et innholdsbyrå til å forbedre ditt nåværende innhold og din pågående produksjon, ta kontakt.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!