Teknisk SEO med Topdog

Kontakt oss i dag

  • +46 708 140 833
  • Sankt Eriksgatan 37A, 112 34 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

27 kundeanmeldelser

Trenger du hjelp med teknisk søkemotoroptimalisering?

  • Kontakt oss

    Kontakt oss for mer informasjon om teknisk SEO.

  • Møte

    Vi booker et møte og diskuterer hvordan vi kan hjelpe deg.

  • Analyse

    Vi gjør en teknisk analyse basert på din unike situasjon.

  • Sitat

    Vi sender inn prosjekt- og kostnadsforslag.

Hva er teknisk SEO?

Teknisk SEO er en prosess for å få en nettside til å leve opp til søkemotorenes tekniske krav. Dette innebærer blant annet å lage en logisk struktur og gjøre det enklere for søkemotoren å søke gjennom og indeksere sidens innhold. Et annet viktig aspekt er å sikre at nettsiden laster raskt og vises riktig på alle enheter, inkludert mobil. I praksis er teknisk søkemotoroptimalisering mye mer kompleks enn som så. Dessverre fører dette altfor ofte til at det blir nedprioritert og fokus i stedet settes på innhold og lenkebygging. Men for å virkelig lykkes med SEO, må du vurdere de tekniske aspektene også.

Teknisk SEO – en viktig del av søkemotoroptimalisering

Teknisk SEO kan sees på som selve grunnlaget et nettsted og hele innholdet hviler på. Når siden er teknisk optimalisert, skapes det betingelser for at sidene, blogginnleggene og annet innhold skal kunne rangeres. «Teknisk SEO er rammeverket innholdet lever innenfor. Å ikke gjøre teknisk SEO er som å gå ut og løpe med ubundne joggesko. Du vil bare snuble deg til toppen.» Christian Rudolf, administrerende direktør i Topdog Du kan tenke på teknisk søkemotoroptimalisering som en måte å fjerne alle mulige tekniske hindringer. Det hjelper nettstedets innhold til å nå sitt fulle potensiale og rangeres høyt i Google.

Ønsker du hjelp med din tekniske SEO?

Teknisk SEO sammen med on-page SEO (innhold og brukeropplevelse) og off-page SEO (lenker) utgjør de viktige delene av søkemotoroptimalisering . Vi i Topdog hjelper deg gjerne med alle sammen!

Hvorfor er teknisk SEO så viktig 2024?

Selv om du har en nettside med verdens beste innhold , vil du aldri få en god rangering hvis din tekniske SEO har store mangler. På et helt grunnleggende nivå handler det om at Google og andre søkemotorer må kunne indeksere nettsiden. Og selv om du kan fastslå at nettstedet faktisk er inkludert i søkeresultatene, er det bare begynnelsen på reisen. Det som følger er en konkurranse mellom nettstedet ditt og mange andre ressurser på nettet. Alle konkurrerer om å nå toppen av søkeresultatene. Google har over 200 rangeringsfaktorer og mange av disse har med teknisk søkeoptimalisering å gjøre. Tenk deg at nettstedet ditt:

  • Lader lynraskt
  • Er enkel å bruke på mobiler
  • Er helt trygt for brukere
  • Har ikke duplisert innhold

Da har du et konkurransefortrinn mot mange av de andre nettsidene på nettet. Søkemotoroptimalisering kan sammenlignes med én stor konkurranse hvor hver forbedring du kan gjøre bidrar til en bedre rangering. Her er teknisk SEO en svært viktig brikke i puslespillet.

Trenger du virkelig teknisk søkemotoroptimalisering?

Alle nettsider som ønsker å rangere i Google trenger teknisk søkemotoroptimalisering. Dessverre er det ikke alle som er klar over hvor viktig teknisk SEO egentlig er. Hvis du ikke kjenner til problemet, kan du heller ikke fikse det. Det betyr også at et nettsted med tekniske feil blir verre og verre over tid etter hvert som det vokser. Den tekniske gjelden øker. Vi i Topdog ser på teknisk søkemotoroptimalisering som noe som er mye mer omfattende enn å «bare» rette tekniske feil. For oss handler det om å bruke et strategisk tankesett. Vi lager en plan for hvordan nettsiden kan vokse på en optimal måte fra et teknisk perspektiv. Og ikke minst: Å sørge for at forbedringene virkelig skjer! Teknisk SEO blir derfor avgjørende for at mulighetene skal vokse – både når det gjelder besøkstall og salg. Det blir spesielt viktig hvis du planlegger å la nettstedet vokse gjennom automatisering og forseggjorte prosesser. Når alle de tekniske brikkene er på plass, kan nettsiden vokse uten hindring.

Teknisk SEO – spesielt viktig for e-handel

Alle nettsteder bør gjøre teknisk SEO, men det er spesielt viktig for nettbutikker. Det er ved hjelp av teknisk SEO at en e-handels primære innhold – produkter og kategorier – kan nå toppen av Google. I tillegg er konkurransen som regel høy her, noe som gjør at hver forbedring du kan gjøre teller ekstra. Les også artikkelen vår om SEO, Google og e-handel .

Når bør jeg gjøre teknisk SEO?

Start gjerne med den tekniske søkemotoroptimaliseringen så tidlig som mulig slik at nettsiden kan vokse på riktig måte. Har du lagt grunnlaget vil det være lettere å legge til mer innhold, undersider eller produkter uten tekniske hindringer i veien. Det er selvfølgelig fullt mulig å gjøre teknisk SEO selv på en veldig stor og utdatert nettside. Ja, dette er ofte den typen nettsider vi i Topdog hjelper til med å innovere. Det vi mener er at arbeidet blir større jo lenger du venter. Så start SEO-prosjektet ditt i dag!

Rask sjekk – trenger du teknisk SEO?

Hvis denne listen inneholder ett eller flere problemer eller utfordringer du kjenner igjen, er teknisk SEO det du trenger:

  • Lykkes med internasjonal SEO
  • Forbedre sidehastigheten (innlastingstid)
  • Finn alle feil, som omdirigeringer, 404, 5xx og så videre
  • Optimaliser navigasjonen på et e-handelsnettsted
  • Sørg for at filtrene på e-handelssiden fungerer i Google
  • Administrer nettstedskart (html, xml)
  • Automatiser innhold
  • Få et responsivt nettsted (mobiltilpasning)
  • Bruk skjemamarkering
  • Løs dupliseringsproblemer og implementer kanoniske URL-er (kanoniske)
  • Bruker Javascript uten å påvirke rangeringen
  • Implementer PWA (Progressive Web Applications)
  • Bruke AMP (Accelerated Mobile Pages)

Listen kunne faktisk gjøres mye lengre. Når du gjør en teknisk søkemotoroptimalisering med Topdog, gjør vi alltid en fullstendig gjennomgang av hvordan nettsiden ser ut i dag og hva som er manglene. Vi kartlegger hvilke behov som finnes og hvilke som kan oppstå i fremtiden. Så bretter vi opp ermene og går på jobb. Trenger du hjelp eller råd innen Teknisk SEO, ikke nøl med å kontakte oss! Vi jobber med kunder i hele Sverige, for eksempel i Stockholm , Uppsala , Gøteborg og Malmö.

Det virkelige problemet med teknisk søkemotoroptimalisering

Teknisk SEO er vanskelig. Veldig vanskelig. Derfor er det ikke overraskende at det har dukket opp en rekke verktøy på markedet for å hjelpe med søkemotoroptimalisering. SEMrush, Ahrefs, Screaming Frog og Majestic høres kanskje kjent ut? Det er mange flere. Disse programmene får teknisk søkemotoroptimalisering til å virke enkelt. Men utseendet bedrar. Det vi i Topdog derimot vet er at det vanligvis ikke er nok å bruke standardiserte systemer og finne en liten feil her og der. For å virkelig lykkes med teknisk SEO kreves tre ting:

  1. Forståelse for målgruppen og dens søkeatferd.
  2. Forståelse av hvordan nettteknologi samhandler med Google.
  3. Prosess for gjennomføring av tekniske saker.

Det er fremfor alt implementeringen av SEO som ofte er problematisk. Teknikken inneholder mange detaljer. Du må ha full kontroll over hver del for at helheten skal fungere og for at nettstedet ditt skal nå topprangering. Små tekniske feil velter ofte store SEO-prosjekter. Etter vår erfaring er det også vanlig at forbedringer er gjort for å bryte andre deler av siden. De fleste teknologiavdelinger i Sverige har dårlige spørsmål og svar-prosesser. Dette betyr at de har mangelfulle prosedyrer for å sikre at ingenting går i stykker når de implementerer teknologiske forbedringer. Her blir det et problem for SEO . Dette er nok en grunn til at mange bedriftsledere ikke tror på teknisk SEO og kun ønsker å jobbe med innhold. De har allerede erfaring med hvor ille det kan gå. Da har de trukket feil konklusjoner av dette i stedet for å forstå hvorfor det gikk galt.

Hvordan gjør Topdog teknisk SEO?

Når du ansetter Topdog for din tekniske søkemotoroptimalisering, velger du også en SEO-partner som er både trygg og oversiktlig. Vi er med deg hele veien fra planlegging til gjennomføring og kvalitetssikring. Topdog har en to-trinns prosess for teknisk SEO:

  1. Teknisk planlegging og gjennomgang (SEO revisjon)
  2. Implementering av tekniske forbedringer

Teknisk planlegging og due diligence (SEO-revisjon)

For å forstå hva slags teknisk SEO som må gjøres, må Topdog analysere nettstedet for å se hvilke feil som finnes. På dette stadiet danner vi oss en ide om hvem brukerne er og hvordan de beveger seg rundt på siden. Her er dialogen med deg som kunde viktig for at vi skal forstå de overordnede og konkrete målsettingene for nettsiden. For å sikre at hele den tekniske søkemotoroptimaliseringen kan gjennomføres i praksis, sørger vi for å etablere et system tidlig i prosessen for å håndtere de ulike tiltakene som skal iverksettes. Ideelt sett ønsker vi å lage dem inne i et prosjektstøttesystem som du som kunde allerede bruker, for eksempel Jira eller Trello. Alternativt kan vi bruke spesielle maler i Google Docs for å dokumentere sakene. I så fall legger du som kunde selv inn sakene i ditt prosjektstøttesystem. Neste steg er at vi går gjennom alle sakene med personene som skal utføre de tekniske forbedringene på nettsiden. Det kan være det interne tekniske teamet eller et webbyrå. Når vi har kommet så langt kan vi produsere et estimert ressursforbruk med prioriteringer og tidsplan, ofte i form av et Gantt-diagram.

Implementering av tekniske forbedringer

Når alt er på plass i trinn 1, går vi videre med å implementere alle de tekniske forbedringene på siden. I denne fasen jobber Topdogs prosjektleder sammen med den eller de hos deg som skal gjennomføre oppdateringene i praksis. Vi leder det tekniske forbedringsprosjektet i henhold til tidsplanen vi utviklet i første fase. Vår jobb her er å drive prosjektet videre og bistå med all informasjon som trengs for at vi sammen skal gjennomføre den tekniske søkemotoroptimaliseringen.

Vi har en prosess for din tekniske SEO

Vi i Topdog tenker ofte i prosesser og det gjelder ikke minst vårt arbeid med teknisk søkemotoroptimalisering. Den vanligste måten å jobbe på når vi implementerer forbedringer er en iterativ, syklisk arbeidsflyt. Slik kan det gå:

  1. Vi holder et prosjektmøte hvor vi går gjennom hva som må gjøres innenfor rammen av din tekniske SEO. Personene som skal implementere endringene i praksis får innsikt i alle aspekter ved optimaliseringen.
  2. I løpet av to uker gjennomfører vi saker sammen. Topdog svarer på spørsmål og hjelper utviklerne med å løse eventuelle tekniske problemer som dukker opp underveis. I dette trinnet jobber vi i ditt produksjonsmiljø. Din virkelige nettside påvirkes ikke.
  3. Topdog sørger for at endringene du har gjort er korrekte og sjekker at det ikke har dukket opp nye problemer.
  4. Endringer rulles ut live.
  5. Topdog sjekker endringene igjen, men denne gangen i et live-miljø på nettsiden. Vi undersøker at alt fungerer som det skal og at det ikke har oppstått nye problemer.
  6. Nå er det tid for neste prosjektmøte hvor vi går gjennom de gjennomførte endringene. Vi legger ut nye saker i henhold til tidsplanen.

Profesjonelle tips for teknisk SEO

Teknisk SEO handler ikke bare om å vite hva som må forbedres. Minst like viktig er det å vite hvordan man kan forbedre siden gjennom teknisk søkemotoroptimalisering.

Vi gjør all teknisk SEO med prosjektmetodikk

Det er her vi skiller oss fra mange selskaper som jobber med Google-optimalisering. Vi i Topdog jobber med en smidig prosjektmetodikk. På denne måten kan vi jobbe tett med din teknologiavdeling slik at din tekniske SEO kan gjennomføres systematisk og nøye. Vår metodikk gir merverdi for deg i det lange løp. Dette er noe du sjelden finner hos en freelance SEO-konsulent som kanskje bare «krysser av» de mest presserende sakene uten verken analyse eller nøye gjennomføring. Selve metodikken vi bruker er viktig fordi den sikrer at din tekniske SEO virkelig fungerer, at resultatet er robust og varer i lang tid.

Våre eksperter jobber sammen med deg

Vi har et sterkt team av eksperter med ulike ferdigheter. Topdog har en genuin forståelse av teknisk søkemotoroptimalisering så vel som de andre delene av SEO. Alt henger sammen. Ved hjelp av jevnlige møter med deg som kunde sørger vi for at hver del av teknisk SEO blir inkludert og lansert. Til å hjelpe oss har vi prosjektstyringsverktøy som Trello, Jira, Favro og Asana. Her er vi fleksible og kan ofte tilpasse oss de programmene du selv allerede bruker. Når vi sammen har etablert en prosess for din tekniske søkemotoroptimalisering, vil den sannsynligvis kunne fortsette i mange år fremover, også etter endt oppdrag. Dette er takket være at du har vært med hele veien.

Hva er inkludert i teknisk SEO?

Når du gjør teknisk SEO med Topdog, går vi gjennom hvert eneste tekniske aspekt som kan påvirke nettstedets rangering i Google og andre søkemotorer. Listen over tiltak kan gjøres lang. Her er noen eksempler på vanlige problemer og løsninger knyttet til teknisk søkemotoroptimalisering.

Googles indeks

For at nettstedet ditt og dets innhold skal vises i Google, må det inkluderes i Googles indeks. Det kan sammenlignes med en liste med informasjon om alle nettsteder Google kjenner til. Nettsteder som er inkludert der er søkbare. Dette er derfor en forutsetning for i det hele tatt å vises blant resultatene og det absolutte første steget i teknisk SEO. Tips – Vil du se hvilke sider på nettstedet ditt som er i Googles indeks? Deretter kan du søke etter site:example.com og erstatte eksempel.com med URL-en til nettstedet.

Robots.txt

At siden er indeksert er en forutsetning, men ofte vil man ikke at absolutt alt skal være med i Google. Ved hjelp av Robots.txt kan du kontrollere hvilket innhold søkemotoredderkopper og andre søkeroboter skal ha tilgang til. Robots.txt brukes blant annet for å redusere belastningen på en server. Det er også nyttig å forhindre at utdaterte sider eller bestemt innhold vises på en villedende måte blant søkeresultatene.

XML nettstedskart

Søkemotorer er flinke til å finne informasjon så lenge sidestrukturen er tydelig og det er gode interne lenker. For å gjøre det enda enklere for dem å kartlegge nettstedet, kan du lage et nettstedskart, et XML-nettstedskart. Dette kartet er som en liste over alle sidene på nettstedet ditt. Søkemotorene trenger ikke bruke det, men kan ha det som støtte for å skape et bedre bilde av innholdet.

Kort ladetid

Ingen liker et nettsted som laster sakte. Etter bare et par sekunder blir mange slitne og går videre. Google har tatt dette til etterretning og gjort hastighet til en rangeringsfaktor. Derfor er korte lastetider en viktig del av teknisk SEO.

Mobilvennlig nettside

Google favoriserer nettsteder som er brukervennlige. Ettersom flere og flere bruker mobiltelefoner til å surfe på nettet, har Google gått over til noe som kalles Mobile-first indexing. Dette betyr at søkemotoren primært er avhengig av mobilversjonen av nettstedet for indeksering og rangering. Å ha en mobilvennlig nettside er derfor et absolutt must og en naturlig del av enhver teknisk SEO.

HTTP-svarkoder

HTTP-statuskoder er svarkoder som sendes ut av nettsideservere når et nettsted ikke fungerer som det skal. Som besøkende kan du se koden i nettleseren din, for eksempel hvis en side mangler. Disse svarkodene består av tre tall, for eksempel 301, 302, 404 og 500. Det er viktig å være oppmerksom på tilstedeværelsen av slike koder på en nettside og fikse problemet for å unngå deindeksering eller fall i rangeringer.

URL-er

En logisk struktur av nettadresser hjelper besøkende å forstå hvor på nettstedet de er. Det hjelper også Google med å forstå strukturen til nettstedet og hvordan ulike kategorier, sider og undersider forholder seg til hverandre. I tillegg kan en gjennomtenkt URL-struktur hjelpe en side med å få høyere klikkfrekvens i Google. Dette er fordi URL-en vises i søkemotoren og kan bidra til å lokke søkeren til å klikke på det bestemte resultatet.

Kanoniske lenker

En kanonisk lenke er et HTML-element som forteller Google hvilken av to eller flere sider på et nettsted som skal indekseres. Duplikater av samme innhold kan ellers erodere nettstedets status i Google og føre til en lavere rangering. Dette er noe som er spesielt relevant innen teknisk SEO for e-handel hvor det samme innholdet kan dukke opp flere steder i nettbutikken.

SSL-sertifikat

SSL eller Secure Sockets Layer er en måte å kryptere trafikken mellom nettstedet ditt og de besøkende på. Dette forhindrer uautorisert tilgang til de besøkendes brukerinformasjon. Dette inkluderer for eksempel e-postadresse, personnummer eller kredittkortnummer. Å ha SSL bør i dag sees på som et must for alle nettsider, men det er selvfølgelig spesielt viktig for e-handlere som håndterer mye persondata. SSL er også en rangeringsfaktor og derfor er det en viktig del av teknisk SEO.

Valg av plattform

Før du oppretter og lanserer nettstedet ditt, bør du tenke gjennom ditt valg av plattform. De fleste nettsider i dag bruker en eller annen form for CMS (Content Management System) som WordPress, Magento eller Drupal. Valg av teknisk plattform påvirker til en viss grad hvordan din tekniske SEO kan implementeres i praksis, noe som er en grunn til å tenke deg godt om før du bestemmer deg.

Våre kunder

Hvorfor bør du ansette Topdog for teknisk SEO?

Vi i Topdog tilbyr

  • Trygge og oversiktlige prosesser
  • Tydelig teknisk prosjektplanlegging
  • Implementering hos deg som fører til resultater
  • Genuin interesse for deg som kunde
  • Tilpasning til din unike situasjon
  • Tilpasset din teknologiavdeling
Varför anlita Topdog

Anmeldelser

Lämna omdöme

Vanlige spørsmål om teknisk søkemotoroptimalisering

  • Hvem trenger teknisk SEO?

    Alle nettsider trenger teknisk SEO. I utgangspunktet har alle nettsider som ikke har fått en teknisk gjennomgang tonnevis av tekniske feil som forårsaker det for Google. I tillegg kan nesten alle nettsteder få et konkurransefortrinn i forhold til andre nettsteder ved å forbedre deres tekniske infrastruktur.

  • Når gjør du teknisk søkemotoroptimalisering?

    Du kan gjøre teknisk søkemotoroptimalisering når som helst. Hvis du aldri har optimalisert nettsiden, er det best å gjøre det så fort som mulig, gitt at det finnes ressurser til det.

  • Hvor mye koster teknisk SEO?

    Hva teknisk SEO koster avhenger blant annet av hvor stor nettsiden er, hvor kompleks strukturen er og hvor omfattende tiltak som må til for å få den i god stand. Vi i Topdog jobber vanligvis med større nettsider og våre tekniske prosjekter er vanligvis i størrelsesorden 100 000–500 000 SEK. I tillegg til det er det de tekniske ressursene du må sette av for å implementere endringene.

  • Hvor viktig er teknisk SEO?

    Teknisk SEO er veldig viktig fordi det legger grunnlaget for all annen søkemotoroptimalisering. Uten teknisk søkemotoroptimalisering vil nettsiden aldri nå sitt fulle potensial og i verste fall vil den for alltid lide av en lavere rangering.

  • Hvordan gjøre teknisk SEO best?

    Ifølge oss i Topdog gjøres teknisk SEO best ved å jobbe med smidig metodikk og fokusere på å virkelig implementere endringene som må gjøres. Vi jobber tett og sammen med din teknologiavdeling slik at den tekniske søkemotoroptimaliseringen virkelig gjøres og utføres riktig.

  • Er teknisk SEO virkelig nødvendig?

    Ja absolutt. Det er med teknisk SEO du sikrer at det ikke er tekniske feil som hindrer nettsiden i å rangere godt i Google. I tillegg skaper det bedre forutsetninger for at stedet kan utvikle seg og vokse i fremtiden.

  • Ville du ikke like godt kjøpt et SEO-verktøy og teste nettstedet ditt?

    Nei, disse verktøyene gir en svært begrenset oversikt over de tekniske problemene med nettstedet ditt, og de tar aldri hensyn til de spesifikke tekniske SEO-kravene som kreves for å gjøre nettstedet responsivt for målgruppen din. Videre kan de aldri gjennomføre de endringene som trengs i praksis.

  • Hva er de vanligste feilene i teknisk SEO?

    En vanlig feil er å tro at programmer for teknisk SEO eller SEO-revisjon løser problemene. De savner imidlertid det viktige aspektet ved hvordan forbedringene skal implementeres hos deg. En annen vanlig feil er å stole på din tekniske organisasjon. Den er kanskje god på teknologi, men er ingen ekspert på rangeringer, trafikk eller konverteringer.