Av

Uppdaterad: April 04, 2023

SEO for beslutningstakere 2024

Hva trenger du som beslutningstaker eller medlem av ledergruppen å vite om SEO? I denne videoen er det spørsmålet besvart i dybden. SEO Decision Maker 2021-09-08

Innhold

  1. seo for beslutningstakere
  2. søkeoptimalisering i sverige i dag
  3. de fire faktorene for søkemotoroptimalisering
  4. sikt mot toppen i google
  5. seo er en investering
  6. beslutningstakere må involveres i seo-prosjektet
  7. prosesser for suksess i søk
  8. skap innsikt for ledelsen ved hjelp av seo-ting
  9. planlegging er den viktigste delen av søkemotoroptimalisering
  10. sjekk fullførte ting i seo-prosjektet
  11. måling av seo
  12. ferdigheter i et seo-prosjekt
  13. virkningen av seo
  14. taktiske og strategiske nøkkeltall innen seo
  15. hvordan gjør vi det på topdog?
  16. spørsmål og svar
  17. "hvordan verdsetter du en besøkende fra google hvis nettstedet ditt bare er en merkevareside?"
  18. "hva er teknologifaktoren i søkemotoroptimalisering?"
  19. "hva er det første du bør gjøre hvis du ser et behov for seo, men ikke har ekspertisen internt?"
  20. "hvordan vet jeg at kontrollen er tilstrekkelig utført?"
  21. "angående seo-ferdigheter, er disse representert i ett og samme individ?"
  22. "er undertekster for videoer på nettstedet nyttige fra et seo-perspektiv?"
  23. "hvordan påvirker mobilsøk med nøyaktig plassering søkeresultatene? hvordan har googles økte posisjonelle avhengighet påvirket seo for lokale bedrifter?"
  24. "hvilket seo-verktøy er best for å spore statistikk?"
  25. "gjeldende innhold. hvordan bør jeg velge søkeordmålretting?"
  26. "hvilke verktøy er gode for å spore søkeordrangeringer?"
  27. "hva bør du vurdere hvis du er ansvarlig for flerspråklig seo?"
  28. "hvordan skriver du innhold som rangerer i google?"
  29. "hvordan påvirker stemmesøk seo?"
  30. "hvilken av de 500 faktorene bruker google når de evaluerer innholdet på et nettsted?"
  31. "hvilke gratis seo-verktøy anbefaler du for å komme i gang med måling?"
  32. "hvis du endrer firmanavn og domenenavn, hva er det viktigste å tenke på?"
  33. "hva heter søkeordverktøyet du bruker?"
  34. "hvor nyttig er bedriftsbloggen din for søkemotoroptimalisering?"
  35. "hva betyr teknologi fra et seo-perspektiv?"
  36. "handler seo om innhold og hvilke konkrete tiltak snakker du om?"
  37. "hva er den største endringen i seo nå sammenlignet med tre til fem år siden?"
  38. "vi skal lansere et nytt nettinitiativ, når bør vi starte seo-arbeidet?"
  39. "når er det på tide å gjøre en ny anmeldelse etter å ha fullført et seo-prosjekt?"
  40. "hva er de viktigste seo-trinnene for en oppstart?"
  41. "innholdet ditt er viktigere enn en seo-tittel?"
  42. "hvor viktig er mikrodataene dine, som schema.org for seo?"
  43. "hvordan vet du at et tilbud er bra og at et seo-byrå gjør en god jobb?"
  44. "hvordan bør du tenke på og når bør du investere i google-annonsering?"
  45. "hvordan tenker du om seo-arbeid på en nettside der du ikke selger et fysisk produkt?"
  46. "skal du gjøre facebook-annonsering eller google-annonsering?"
  47. "hva slags opplæring trenger du for å jobbe med seo?"

Les mer

Transkriber videoen.

SEO for beslutningstakere

Jeg heter Christian. Jeg driver et selskap som heter Topdog. Vi jobber med SEO og innhold. Vi er totalt seks personer involvert i dette selskapet og vi jobber med kunder som Anticimex og noen andre større selskaper. I dag skal vi snakke om hva jeg synes er viktig for beslutningstakere å kunne og tenke på SEO og til dels også innhold. I løpet av disse fem årene jeg har drevet Topdog, har jeg møtt mange beslutningstakere og prøvd å påvirke dem og prøve å få dem til å forstå dette slik at de kan ta den riktige avgjørelsen gitt deres situasjon. Så jeg har plukket opp mye om hvordan du bør tenke og hvordan du kanskje ikke bør tenke. Det er det jeg skal dele med dere i dag. Så følg med.

Søkeoptimalisering i Sverige i dag

Vi kan ta en titt på hvordan SEO i Sverige er i dag . Det er ikke slik at jeg har perfekt kontroll, men jeg har holdt på en stund og har diskusjoner hver uke på forskjellige måter. Slik opplever jeg det meste av SEO i Sverige i dag. Det er "dabbed" , og med det mener jeg at du bare gjør noen enkle handlinger på nettsiden og så slenger inn noen linker og håper det vil fungere. Du har også et ganske sterkt lenkefokus. Det er x antall byråer der ute som i utgangspunktet ikke gjør annet enn å selge lenker. Det er ikke noe galt med det, men som vi snart skal se, forstår du at det finnes bedre strategier. Du jobber også mye med rapporter og det er fordi SEO handler om å påvirke eller forbedre en nettside, og det er vanskelig. Det er vanskelig for folk flest å påvirke deg eller kollegene dine til å ta grep. Man tenker ikke på helhetlige løsninger, og jeg skal snart vise mer om hvorfor dette er problematisk. Det kan også være en person i din bedrift som er interessert, men SEO dekker flere deler av organisasjonen og den personen virker vanskelig å utføre. Det er også manglende interesse fra ledelsen. Det er også ganske vanlig at det ikke er noen mål i det hele tatt. Det betyr at flertallet av svenske selskaper ikke har den trafikken de fortjener. Det skaper også mye misnøye i markedet på ulike måter fordi man ikke får dette til å fungere. Det er ganske vanskelig og grunnen til at det er vanskelig er at SEO ikke er én ting.

De fire faktorene for søkemotoroptimalisering

Jeg liker virkelig ikke ordet SEO. Hos de fleste skapes det ikke noe bilde i hodet, men ingenting skjer, og hvis det ikke er noe der, kan du ikke knytte en handling til det. Dette er dårlig. Måten vi definerer SEO for å tydeliggjøre og forenkle handler om innhold, og når vi sier innhold mener vi tekst. Google er en tekstsøkemotor , og gitt at det er en maskin, er den faktisk god på tekst og språk. Dette er også det vi kaller teknologi og infrastruktur. Det er kode, IP-nummer, ulike typer merking, lastetid og så videre. De er også lenker til nettstedet, ikke interne lenker. De finnes også, men de faller inn under teknologi. Men det er lenken din til nettstedet. Det er ikke like viktig i dag som det var for tre-fire år siden, men det er fortsatt viktig. Den siste faktoren, som er litt uklar, men som du har lagt til de siste tre-fire årene, er brukere og brukertilfredshet, tilfredshet. Det er Googles mål å gi svar på brukernes spørsmål, og gir du ikke gode svar blir brukerne ikke fornøyde. Det er derfor Google har investert milliarder av dollar for å utvikle funksjoner for å bedre forstå brukerne og hva brukerne vil ha. Så dette er din SEO i dag. Da vil du også forstå hvorfor mange av punktene finnes. Skal du lykkes med SEO, må du jobbe med alle disse fire faktorene. Det er å forbedre alle disse faktorene, ikke bare lenker og rapporter. Det er viktig med en helhetlig løsning. Og det involverer flere deler av organisasjonen din, og dermed må ledergruppen og til og med administrerende direktør engasjere seg litt for å få det til å fungere. En person lenger ned i organisasjonen kan ikke få det til å fungere fordi han eller hun ikke har beslutningsnivået til å få det til å fungere.

Sikt mot toppen i Google

Ok. Det er en annen ting som også er viktig. Du må sikte mot toppen. Bare å sikte på åttendeplass eller sikte seg foran er ikke nok. Verdien er konsentrert på toppen. Til topp tre. Business-to-business, B2B, du kan si topp fem eller topp seks, og det er andre segmenter hvor det varierer litt. Men du må gå mot toppen. Dette er fordi ingen eller svært få av Googles brukere er på side to av Google og det er ganske mange brukere når du kommer til bunnen av søkeresultatsiden. Folk klikker på den øverst, og du vet at selv når du har en mobil og mer enn 50 % av Googles brukere er mobilbrukere, klikker du på toppen. Så du må ha den ambisjonen. Hvis du ikke sikter mot toppen, kan du ikke forvente mye avkastning. Du kan forvente å få tilbake ressursene eller investeringen, men ikke veksten du ønsker. Så du kan faktisk sikte mot toppen med all ressursallokering.

Hvis du ikke sikter mot toppen, kan du ikke forvente mye avkastning.

SEO er ikke mørk kunst eller noe fancy. Å gjøre SEO betyr å forbedre nettstedet ditt , forbedre det i henhold til de fire parameterne: innhold, teknologi, lenker og brukeropplevelse. Da får du forbedret rangering, og forbedret rangering fører sakte men sikkert til mer trafikk som fører til mye mer trafikk når du når toppen. Det betyr også at du ikke skal være for streng med å jobbe med én faktor. Du må jobbe med all ild. Du kan fortsatt få avkastning hvis du bare jobber med én, men ved å jobbe med alle fire når du de ettertraktede topplassene. Her ser vi et enkelt eksempel på e-handel SEO som vi gjorde hos en e-forhandler hvor vi forbedret produktsiden og i dette tilfellet var det bare innhold. Ting skjer når du forbedrer ting. Noen av dere er litt besatt av oppdateringer og slikt. Har du en forbedringsprosess og ser SEO som en forbedringsprosess, trenger du ikke tenke så mye på oppdateringer og så videre. Og det er generelt slik at de vil favorisere en, ikke stille en ulempe.

SEO er en investering

Ja, det er dessverre slik at i SEO må du betale for suksess på forhånd. Hvis SEO er en forbedringsprosess, må du forbedre deg mye før du når toppen. Det er også dette som skiller SEO fra de fleste andre typer markedsføring. SEO er en investering, ikke en utgift. Hvis du driver med SEO, kan du faktisk forvente at SEO varer i flere år og genererer avkastning i løpet av den tiden. Det vil ikke vare evig. I en evighet på internett på ganske kort tid. Men det er likevel nærliggende å tro at dersom man driver et forbedringsprosjekt, vil det vare noen år, med litt vedlikehold så klart. Det er litt som å kjøpe en ny bil. Du bruker 300 000 eller 400 000 på en ny Volvo. De første tre årene trenger du ikke gjøre så mye. Selvfølgelig må du skifte dekk, fylle på litt væske og ha 3000 mil service og slikt. Men i forhold til nypris og mengden ressurser som kreves for å kjøpe bil, er kostnadene ved service de tre første årene marginale. Men det lønner seg hver dag du bruker det. Det er også slik SEO bør sees på. Du investerer deg selv til toppen og du kan forvente å være der en god stund. Jeg tror, uten å være ekspert på emnet, at SEO er mer som merkevarebygging, som også er en investering du må gjøre over tid. Du kan ikke gjøre merkevarebygging i en måned og så tro at det fungerer, men du kan gjøre merkevarebygging og posisjonere deg i en til to måneder og så bare jobbe med å opprettholde det. De av dere som vet mer om denne typen ting må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil.

SEO er en investering, ikke en utgift.

Det er også slik at dersom du ikke har høy synlighet i Google, påvirker det effektiviteten av hele markedsføringen. Det er slik at trafikken som finnes i Google, som du ønsker å målrette mot, er den konverterte trafikken. En idé som er Googles oppfinnelse om at svært mange av deres brukere er veldig nærme kjøpsbeslutningen. Skal du kjøpe løpesko er du veldig nærme, men dette gjelder også i B2B. Folk er der og gjør research og går raskere til kjøpsstadiet. Så hvis du ikke er tydelig involvert der, kan du ha god markedsføring generelt, men det vil fortsatt ikke være så effektivt som det burde være, fordi du taper mye på den siste delen, den viktigste delen, og det reduserer effektiviteten til hele området og andre aktiviteter du gjør. Jeg er litt overrasket over at det ikke er noen spørsmål. Kanskje jeg skremte deg da jeg sa at jeg bare ville velge ett, men kanskje vi tar en kort spørrepause her hvis du vil. Kanskje du trodde jeg var krystallklar? Jeg tar en slurk kaffe mens du tenker på et spørsmål. Ingen spørsmål? Fantastisk. Ok. Selvfølgelig er et SEO-prosjekt ganske komplekst. Det er ganske mange detaljer og jeg vil virkelig ta opp et par ting som jeg synes du bør ta med deg, som er viktig å tenke på, og sette dette inn i din kontekst slik at du kan sette det sammen og skape litt bedre beslutninger, både når det gjelder å gjøre SEO eller ikke gjøre SEO, og når du skal gjøre SEO. Jeg har allerede berørt dette litt. Og her hadde vi et spørsmål i QA, så vi tar det faktisk. "Handler SEO om innhold? Hvilke konkrete tiltak snakker vi om?" Ja, det handler om innhold. Vi tar det spørsmålet til slutten, så gjenta det gjerne Viktoria, for du har det ganske travelt. Nå blir det litt kaos her.

Beslutningstakere må involveres i SEO-prosjektet

Ja. Dessverre må du som leder involvere deg i SEO-prosjektet, og derfor er SEO disse fire tingene. Dette betyr at flere deler av virksomheten din er involvert. Det er innhold og det er ofte under markedsavdelingen. Det kan også være et eksternt byrå. Det er teknologi og det er under teknologiavdelingen. Det kan også være et eksternt byrå. Og lenker. De fleste gårder har ikke koplingsavdeling og du er avhengig av flaks for å få det til. Og til slutt brukeropplevelse, som kan ligge i både teknologi og markedsføring, men det er som regel et eksternt byrå involvert. Hvis du skal påvirke alle disse brannene, er det ganske komplekst. Det er en beslutning for ledergruppen å få dette gjort og få det til å fungere. Det er det viktigste, for du kan ikke ta disse beslutningene om vellykket SEO lenger ned i organisasjonen. Markedsavdelingen kan ta beslutninger om innhold og delvis påvirke det, men det er ikke bare innhold. Det er innhold og teknologi som samhandler med hverandre, så hvis du ikke har teknologiavdelingen og kan implementere noen av endringene og forbedringene som kreves, går du glipp av mye av avkastningen på innholdet. Så det henger sammen her, og derfor må ledergruppen eller en seniorleder ta beslutninger om SEO. Det er også ganske vanlig at det er mange prosjekter på gang i en organisasjon og prosjekter må sammenlignes og prioriteres. Det er en ledelsesbeslutning. Så når du når dette bør du gjøre SEO, det er en beslutning for ledelsen, ikke lenger ned i organisasjonen. Mangler det lenger ned i organisasjonen, vil avkastningen ofte være ganske liten. Det er derfor viktig at ledelsen tar en informert beslutning.

Prosesser for suksess i søk

Så hvilke prosesser må du ha for å lykkes? Ja, du må skape innsikt i ledelse. Hva bør gjøres? Hvem skal gjøre det? Hvordan bør det gjøres? Når bør det gjøres? Hvor mye ressurser kreves? Hvilken avkastning kan vi få? Dette er informasjon som ledelsen trenger for å ta sin beslutning. Det bør samles inn og presenteres for å skape innsikt og trygghet blant beslutningstakere. Er det fire parametere, eksterne etater og interne avdelinger involvert, må du planlegge. Da må det være en planprosess for å håndtere dette ellers kan det aldri settes sammen. Det krever også implementering. Organisasjoner må kunne levere forbedringer kontinuerlig. De av dere som jobber i organisasjoner vet at dette kan være vanskelig. Det krever også kontroll, og med kontroll mener jeg ikke at du skal sitte som en dukkemester og holde deg godt fast, men alt du gjør som går live må kontrolleres. Det er fordi det er mye som skjer her. Det er mange detaljer som må fungere. Teknologi, for eksempel, er ganske kompleks i dag. Mange virksomheter har ikke en tydelig QR-prosess. Det er et bransjebegrep som betyr å sjekke at koden gjør det den skal gjøre effektivt og ikke ødelegger annen kode. Google sier selv at når de evaluerer innhold for å rangere det, har de 500 parametere. Det er ganske vanlig å sende ting, men det ødelegger noe annet. Så skal jeg vise et eksempel. Det krever også tilbakemelding og måling til beslutningstakere. Hvordan går prosjektet? Det skal vi også snakke litt om senere. Hvis du ikke har disse prosessene, må du opprette dem. Hvis en av disse ikke er der, får du ikke den avkastningen du ønsker. Det er som litt ett og null her. Enten har du disse prosessene og du vil at ting skal gå som du vil i løpet av den omtrentlige tidsrammen du har satt. Men hvis dette mangler, har du satt opp en prosess med iboende problemer, og disse problemene vil bli husket når du prøver å fikse dette. Konsekvensene er at du ikke kommer dit du vil innenfor den tidsrammen du setter med mengden ressurser du setter, og dette skaper også stress og frustrasjon blant kollegaer. Så dette er en ganske god sjekkliste. Har vi dette? Du må kanskje til og med definere dette nærmere i din kontekst.

Skap innsikt for ledelsen ved hjelp av SEO-ting

Ja, innsikt. Jeg har lært at den raskeste, beste og enkleste måten å påvirke beslutningstakere på er gjennom SEO-tingen. For ganske enkelt å forklare at dette er verdien, dette er ressursbruken, og dette er tidsplanen. Her ser du en slik ting som jeg har satt sammen for enkelhets skyld. Du ser at det gjenspeiler at det er en investering. De første tolv månedene er i utgangspunktet bare utgifter, men fra måned tretten begynner avkastningen å komme. Du ser nettoformuen nederst til høyre. Det er noen risikojusteringer du kan stille spørsmål ved i det jeg sier. Hvis du kan bygge noe slikt, kan du også påvirke beslutningstakerne til å ta beslutningen som må tas. Her kan du også se hvordan jeg har fordelt kostnadene. Tech. I dette tilfellet er det en intern kostnad. Innhold. I dette tilfellet er det en ekstern kostnad. Lenker – ekstern kostnad. SEO. I dette tilfellet er det oss og det handler mye om prosjektledelse og ledelse av alt dette. Prosjektledelse og kontroll er det vi gjør mest, etterfulgt av innsikt. Grunnen til at innsikt er viktig er at ingen endrer seg uten først å forstå hvorfor. Det er bare det. Det handlet om innsikt. Noen spørsmål? Jeg vet at dette ikke er ditt. Hvis noen av dere har sett slike beregninger før, vennligst skriv en kommentar. Det ville være hyggelig.

Planlegging er den viktigste delen av søkemotoroptimalisering

Ja, planlegging. En slik må eksistere og den må være ekstremt tydelig. Dette er et Gantt-diagram. Vi bruker vanligvis Gantt-diagrammet, det er tydeligst på den måten. Du kan raskt få oversikt over hvor du er. Det kan som sagt være mange parter involvert og ingen i prosjektene jobber ofte fulltid med SEO. Du har ofte flere oppgaver både som leverandør og som ansvarlig i virksomheten. Derfor er denne planleggingen av største betydning for at folk også kan utføre andre oppgaver og være effektive. Det er også slik at han eller hun som har ansvaret må kunne gå til ledergruppen og si at det er et problem. Nå må du ta disse avgjørelsene. Det er rett og slett denne tidsplanleggingen som brukes til det. Nå ser jeg to spørsmål her. Ja, fint. Daniel: "Hva er den største endringen innen SEO nå og for tre til fem år siden?". Jeg lagrer det til sist. "Hvordan estimerer du inntekter og klikk for et SEO-prosjekt?". Veldig godt spørsmål. Den vanligste måten å beregne klikkene på er ganske enkelt å ta klikkkostnaden fra kundens AdWords-konto og angi denne verdien . Det er en objektiv verdi, men verdien for kunden er alltid høyere enn prisen de betaler for Adwords, ellers hadde de ikke gjort Adwords. Det nest vanligste er at du faktisk kommer frem til en verdi for klikkene. Vi mener at hvert klikk er verdt omtrent 20 SEK. Dette er igjen grunnlaget for hvilken konvertering du har og hvilken strategi du har i forretningsplanen. Men jeg vil si at du ofte sammenligner med AdWords-klikk. Ja, nå får vi se. "Hvilken av de fire faktorene har størst innflytelse?". Ja, det er veldig forskjellig fra nettsted til nettsted og fra segment til segment. Vår oppfatning er alltid at du bør jobbe med alle fire faktorene, ellers kan du ikke forvente den avkastningen du ønsker. Ellers er du tilbake i denne "nudgen" som jeg snakket om tidligere. Ok, vi lagrer disse spørsmålene, og jeg kommer tilbake til dem på slutten. Det som også er av størst betydning er at du har en tydelig implementeringsprosess. Teknologiavdelinger er fantastisk gode på dette. Det er mange meninger om teknologiavdelinger, men gitt kompleksiteten de har, er mange avdelinger ganske flinke til å få ganske stor produksjon. Vi jobber ofte med teknologiavdelinger og implementerer endringer, så vi er ganske godt kjent med de smidige prosessene. Du trenger alltid en tydelig gjennomføringsprosess med prosjektets parter. Og vi tror at denne prosessen er veldig glatt. Det er ganske enkelt. Du har et prosjektmøte hvor du går gjennom en til tre ting eller hvilket innhold som skal lages og så videre. Så han eller hun som skal implementere dette bruker en uke eller to på å implementere det og så er det testing eller tilbakemelding og så går disse tingene ut, uansett om det er ditt innhold eller om det er dine strategiprosesser eller om det er din teknologiendringer. Så du har denne pågående prosessen. Man møtes f.eks om fjorten dager eller hver tredje uke, man bestemmer seg, så går man gjennom hvilke ting som skal gjennomføres, man sørger for at ting blir gjort og så jobber de involverte med disse prosjektene og så må man få det til å fungere. Det henger også sammen med det vi sa før, den klare planleggingen. Du må ha den planleggingen, det Gantt-diagrammet. Det er skarprettergardinen som hele tiden holdes og som sørger for at prosjektet går etter planen. Spørsmål om implementeringsprosessen? Hvis du vil, skriv gjerne litt om hvordan du har det i chatten, så kan vi diskutere det.

Sjekk fullførte ting i SEO-prosjektet

Regel. Som jeg nevnte før, når Google vurderer innhold, sier de selv at det er cirka 500 faktorer som de vurderer. Det betyr at dersom noen mislykkes, vil du ikke få det resultatet du ønsker. Du må rett og slett få ordet om flere og flere av disse faktorene og det er det som genererer rangeringer som igjen genererer klikk og trafikk som igjen genererer konverteringer. Men hvis du gjennomfører et SEO-prosjekt, kan det være mange ting, mange enheter og innhold og mange detaljer som du må få ekte og mange mennesker involvert. Jeg har vært involvert i prosjekter hvor det er pluss ti personer som opptrer på ulike måter i flere land. For å få dette til å fungere, må du sjekke alt. Gå tilbake til prosessen du holder, må sjekke hver fullførte ting. Noen må gjøre det. Du må også sjekke det fra Googles perspektiv. Dessverre er det ganske vanlig at teknologiavdelinger sender oppdateringer som er helt korrekte med tanke på saken, men som ødelegger alt annet. Det kan du se på grafen vi har her. Det er en nettside som sendte en teknisk feil i en oppdatering og det tok to til tre måneder før dette ble oppdaget. Som du kan se, hadde det en ganske dramatisk effekt på hvordan nettstedet presterte i Google. Vi fant det etter to til tre måneder og klarte å fikse det, og siden gikk til slutt tilbake til sin normale trend og fortsatte oppover. Du mistet dermed to til tre måneder. Dette er i et segment hvor trafikken koster pluss hundre kroner per klikk. Det var altså noen millioner selskapet brant i disse månedene. Det kan få ganske dramatiske konsekvenser hvis du ikke kontrollerer alt. Det er ofte slik at de fleste feilene ikke er så alvorlige, men har man en prosess som konsekvent leverer nye feil, er det ingen forbedringsprosess. Derfor er det fortsatt viktig å holde øye med dette. En stor del av våre prosjekter består i å sjekke hva som gjøres, gi tilbakemeldinger, overvåking og mål. Vi sørger for at prosjektet går etter planen.

Måling av SEO

Ja. Ok. Dersom ledergruppen har tatt en beslutning, har du prosjektdeltakere fra ulike avdelinger og leverandører involvert, da måling og rapportering er viktig. Vi mener at du bør måle SEO-prosjektet slik : delvis kvalitativt. Hvor mange ting eller problemer løser vi per tidsenhet, per måned eller per syklus? Du må også kjenne til harde data, konvertering og måloppnåelse. Det kan være salget av disse løpeskoene, men det kan også være mengden leverte leads og trafikk fra Google. Det vil si trafikk unntatt merkevarebygging. Vi kommer fortsatt over hvor du samler all trafikken i en stor haug, men det er trafikk fra Google inkludert merkevaren. Ved merkesøk er det ikke SEO som leverer, det er markedsavdelingen og det skal de ha æren for.

20 % av søkeordene står for 80 % av fordelen.

Det er også slik at noen søkeord er viktigere enn andre. De mener du bør måle rangeringer. Akkurat som du ser før deg. Det er fra en av våre målinger hvor vi måler ord som vi tror er viktige for deg. Ofte er det også slik at Pareto-prinsippet gjelder, at 20 prosent av ordene står for 80 prosent av forestillingen. Det kan være greit å ha litt ekstra kontroll på dem. Det er også greit å ha disse rangeringsdataene i prosjektet. For det øker motivasjonen til de involverte når folk som meg kan komme tilbake til en person og si at denne tingen påvirket rangeringen din så mye. Det påvirker den enkeltes motivasjon og arbeidsglede veldig mye. Det er et triks du må bruke hvis du vil at folk skal prestere mer og bedre og bli mer engasjerte. Det er opp til deg å komme med denne tilbakemeldingen i form av rangering, «dette har du laget og dette var konsekvensen». De færreste får den tilbakemeldingen i arbeidslivet. Ok, da skal jeg sjekke spørsmålene. Ja. "Hvor lang tid vil det ta?". Det spørsmålet ønsker vi å svare på senere. Jeg hopper videre.

Ferdigheter i et SEO-prosjekt

Ok. Det er ikke bare prosesser, det er ferdigheter. Vi mener disse SEO-ferdighetene må inkluderes i et SEO-prosjekt. Teknologi. Innholdet må være i et rammeverk, og det rammeverket er teknologi. Innhold. Du må kunne lage innhold som rangerer, ikke innhold generelt, men innhold som Google og Googles brukere ønsker. Det er forferdelig mye innhold der ute som ikke rangerer. Jeg vil til og med si at 99,9 prosent av alt innhold som lages ikke rangerer i det hele tatt. Det er svært lite innhold som får plass i Google. Så det må være sant. Det er også lenker til siden. Du må jobbe med design, hele opplevelsen. Det er ikke bare det tekniske rammeverket som er viktig, men hele konteksten der du havner, og det er alt fra skriftstørrelse til innpakning. Konvertering, selvfølgelig. Du må ha kontroll på prosjektledelse og du må kunne gjøre SEO-analyser. Og det er akkurat som prosessene – hvis du ikke har disse ferdighetene i prosjektet, kan du ikke forvente den avkastningen du ønsker.

Virkningen av SEO

Når kan jeg forvente effekt? Jeg tror dette var et av spørsmålene i QA. Vel, det vanlige svaret er at det kommer an på. Alle nettsider er forskjellige, alle segmenter er forskjellige, alle bedriftsledelser og bedriftskulturer er forskjellige, men vi gjennomfører vanligvis SEO-prosjekter som tar seks til tolv måneder. Du kan vanligvis se en effekt på rangeringer innen én til to måneder, men alt avhenger av hvor mange ting og problemer du løser, hvilket tempo du holder. Jo høyere tempo du kan holde, jo raskere kan du få en effekt. Det er ikke slik at du starter med det vanskeligste og det minst verdifulle. I disse prosjektene starter du med det vanskeligste, men det mest givende. Jeg har lært at dette er den mest effektive måten. Det som begrenser denne effekten er nesten alltid kundens evne til å prestere. Vi tar ikke med mange av våre egne teknikere, men det er kundens ressurser vi bruker for å løse problemer og gjøre en forbedring. Det er derfor byggherrens gjennomføringsevne som har størst effekt dersom det kan forventes effekt. Som sagt tar prosjektene våre vanligvis seks til tolv måneder. Jeg pleier å fraråde å gjøre lengre prosjekter. Men jeg vil likevel være litt tydeligere. Det er et eksempel her. Dette er en artikkel vi laget for et forsikringsselskap, og det tok omtrent en måned å begynne å se en effekt og det tok seks måneder å oppnå full effekt, og så ser du at det stabiliserer seg. Vi pleier å si at hvis du publiserer innhold i Google, tar det tre til fire måneder før du når det optimale. I akkurat dette segmentet er konkurransen litt tøffere, så det kan ta litt lengre tid, men det bør ikke ta mer enn seks måneder. Jeg tror dette er ditt rimelige svar på spørsmålet når du kan forvente en effekt. Men det interessante er ikke når du kan forvente en effekt, men det interessante er hvor lenge du har denne effekten. Fordi 95 prosent av verdien i SEO skjer utover det øyeblikket kroken kommer. Forbedringene du gjør kan forventes å vare i flere år og være lønnsomme hele tiden. Det er det store med SEO. Du forhandler rett og slett med fremtiden og investerer i fremtiden for å få mer avkastning i fremtiden, og det er slik du må tenke. Du må ha et treårsperspektiv på SEO. Men prosjektet, selve implementeringen av forbedringer, kan ta seks til tolv måneder å nå målet du har. Sånn må du tenke. SEO er ikke en erstatning for Adwords, det er en helt annen ting.

Taktiske og strategiske nøkkeltall innen SEO

Hvilke nøkkeltall bør jeg holde øye med? Jeg har prøvd å dele disse i to for å gjøre det litt klarere. Dels en form for taktiske beregninger og dels en eller annen form for strategisk, så litt mer mot horisonten. De taktiske, de du må jobbe med hver måned eller hver uke om du vil, klikken din. Hvor mange klikk genererer Google for oss unntatt merkevarebygging? Hvor mange transaksjoner fører dette til? Hva er verdien per besøkende fra Google? Og det er som en nettside delt inn i forskjellige seksjoner. Du kaller en innholdsseksjon for en kommersiell seksjon, og du kaller en landingsside og så videre. Så du bør dele det opp litt. Er det mye innhold er verdien ofte lavere for eksempel, og blander du dette for mye får du et gjennomsnitt, og en gjennomsnittsanalyse har en tendens til å lure deg. Noen ganger må man også jobbe med rangeringer. Jeg mener, hvis joggesko er det viktigste produktet ditt, er det sannsynligvis ti til tjue ord du bør ha bedre grep om. Men du trenger ikke sjekke dem hver dag, selv om du vanligvis gjør det når du måler rangeringer. Du kan også holde styr på gjennomsnittsverdien av transaksjoner. Det er ofte slik at en kunde kan generere flere transaksjoner. Du må kontrollere hele verdien gjennom kundesyklusen, og det er fordi hvis du ikke har det, tar du feil investeringsbeslutning. Når du ikke vet den sanne verdien av den trafikken, vil investeringsbeslutningene du tar alltid være feil. Det er de korte greiene. Vi tror ikke på store tunge rapporter, men hvis antall transaksjoner innen en måned begynner å gå ned, men klikkene er omtrent de samme. Da er det et signal om at du har et problem og du må begynne å grave i det. Hvis klikkene går ned, er det også et signal om at du har et problem. Så får du se hvordan du kan bruke disse når du får endringer, slik at du kan begynne å grave etter problemene. Så ting skjedde. Vi går til disse strategiske nøkkeltallene. Her er to. Den første er en beregning jeg kaller synlighet. Den har noen andre omtaler der ute også. Det er en beregning konstruert av SEO-er. Det målet er basert på hvor mange søkeord nettstedet rangerer for, hvilket volum de har og hvor godt nettstedet rangerer for dem. Så de bygger den om til en indeks, og hvis denne indeksen går opp, har du suksess, hvis den går ned, har du ikke suksess og den beveger seg sidelengs, det er ganske mye som det var i går. En indeks som denne gir virkelig spesifikk informasjon, og den viser ganske enkelt om du er på rett spor. Har du et søkeord eller mange søkeord der nettsiden din flytter seg fra 15. plass til 20. plass, genererer den ikke klikk, men det er likevel viktig informasjon for å fortelle deg at prosjektet er på rett spor. Vi gjør om de riktige tingene i omtrent riktig rekkefølge som påvirker Google. Beslutningstakere og folk som meg trenger den informasjonen for å kunne kontrollere og kalibrere prosjektet. Selv om du planlegger nøye, spikerer du fortsatt bare 90 prosent. Det er når du begynner å presse deg selv mot toppen at du lærer nye ting og det er da du trenger denne informasjonen. Du kan se her, dette er synligheten til topdogseono.wpengine.com. Som du ser, fikk vi litt fart i koronaen fordi mange begynte å jobbe på siden. Du kan se at aktivitetene vi gjennomfører har effekt. Det er en stigende trend, så vi gjør omtrent riktig. Da kan vi alltid gjøre mer og raskere, men vi gjør omtrent riktig. De store strekene som du ser der til venstre er tester som vi har kjørt og derfor er det litt rart der. Det er den siste trenden der som har verdi for meg fordi den viser at vi gjør noenlunde riktig, derfor trenger du denne indeksen også. Så det er et annet regnestykke som vi synes er viktig. Dette er det vi kaller share-of-voice. Jeg nevnte det før. Det er noe som heter Pareto-prinsippet. For de av dere som ikke vet, står det at omtrent 20 prosent av aktivitetene genererer 80 prosent av verdien, eller i dette tilfellet, 20 prosent av søkeordene som er der ute, er de som genererer 80 prosent av verdi for deg. Du bør prøve å holde et øye med dem. Du bør vite hvor mye av denne verdien du fanger. Det er viktig for beslutningstakeren. Hvor er vi nå et sted? Det er også viktig når man gjør konkurrentanalyser. Hvor mange prosent av verdien fanger konkurrentene våre? Hva er deres konkurransefortrinn eller konkurranseulempe?

Det er viktig for konteksten å forstå din bransje og ditt marked.

Her ser du share-of-voice for Topdog. Det er 88 nøkkelord her, og som du kan se på skalaen, har jeg mye igjen å gjøre for å fange mer verdi. Da fanger du aldri 100 prosent av disse. Det er helt umulig, og det kommer an på om noen faktisk klikker på plass ti og så videre, men hvis du er på førsteplass, bør du kunne fange 20 til 25 prosent av hele verdien blant dem. Dette er viktig for beslutningstakere, å ha litt innsikt i dette. Hvor mye av verdien her fanger vi egentlig? Hva får alle andre? Det er viktig for konteksten å forstå din bransje og ditt marked.

Hvordan gjør vi det på Topdog?

Vi nærmer oss slutten av presentasjonen. Jeg avslutter med å fortelle deg hvordan vi gjør det. Vår prosess består hovedsakelig av to deler. Vi planlegger alltid riktig. planlegging må svare: Hva skal gjøres? Hvem skal gjøre det? Hvordan bør det gjøres? Når bør det gjøres? Mål og risikoer. Da ser du hvordan dette knytter seg tilbake til ledergruppen, innsikt, planlegging, mange deltakere, kompleksitet. Deretter er det en implementeringsfase med kundens ressurser. Da handler det om prosjektledelse, måling, kalibrering, du får litt ny informasjon fra Google, oppfølging og kontroll. Da bør du omtrent nå målene. SEO er et forbedringsprosjekt og du identifiserer hvilke faktorer som skal forbedres og hvordan i trinn én og implementerer dem deretter i trinn to. Da får du denne klarheten og din SEO er ikke like tilfeldig, men du har en tydelig prosess som utfører mot målene ved hjelp av forbedring.

Spørsmål og svar

"Hvordan verdsetter du en besøkende fra Google hvis nettstedet ditt bare er en merkevareside?"

Interessant spørsmål. Jeg har faktisk aldri løst det problemet, men samtidig er denne siden en del av kundens reise. Hvis det ikke er transaksjoner, er det ikke en del av reisens slutt. Men et sted eksisterer denne siden og du er en del av reisen. Det kan for eksempel være at du må informere om produktet ditt og uten å informere blir det ikke noe kjøp. Da bør du sette en verdi basert på det. Men det kan fortsatt være ganske vanskelig å sette riktig verdi, og hvis du setter en feil verdi, fører det til feil beslutninger. Det er et ganske vanskelig spørsmål du stiller. Jeg tror du må sette deg ned og se på dataene. Du kan til og med stenge nettsiden i en uke for å se hva som skjer og dermed få dataene. Hva ble konsekvensen? Og så videre. Det er ikke et lett spørsmål, du må nok sette deg ned og regne på det og se hvor du er på reisen.

"Hva er teknologifaktoren i søkemotoroptimalisering?"

Ja, teknologi er et veldig vidt begrep. Det er alt fra kode, hvordan frontend-koden utføres til ulike typer tagging. For eksempel har Google sine egne HTML-koder som de lar deg bruke, som nofollow og slikt. Så det er stort sett alt som har med den tekniske delen av nettsiden å gjøre, samt mengden feil som kan oppstå. Det er det jeg mener når jeg sier teknologi. Det kan til og med være, selv om det ikke er like vanlig lenger, hvilken c-klasse, dvs. IP-nummer.

"Hva er det første du bør gjøre hvis du ser et behov for SEO, men ikke har ekspertisen internt?"

Godt spørsmål. Allerede der er det identifisert at du ikke har kompetansen. Da har du laget en slags analyse som føles veldig konstruktiv. Det jeg hadde gjort her, hvis du føler usikkerhet eller usikkerhet for å si det sånn, er ikke en analyse av siden, men en analyse av potensialet. Hva leter våre kjernebrukere etter og hva er verdien av det? Og for å bruke litt tydeligere ord, at man gjør en søkeordanalyse for å plukke ut hva brukerne gjør. Søkeordanalysen kan brukes til å sette en verdi, se hvilke endringer eller forbedringer som må gjøres på nettsiden og mye mer. Du kan også se at "ok, hvis vi kan tjene så mye penger, kan vi investere så mye penger". Det er allerede veldig viktig informasjon der hvis du er en beslutningstaker. Det var der jeg begynte. Hvis du vil gjøre det, avhenger det av hvilke ressurser du vil legge til denne verdien. Du ser denne konstruktive kjeden av logiske spørsmål som fortsetter trinn for trinn. Du trenger ikke gjøre det til et gigantprosjekt, men du må finne ut potensialet.

"Hvordan vet jeg at kontrollen er tilstrekkelig utført?"

Vel, dessverre er det brutale svaret at hvis du ikke har ferdighetene til å sjekke det selv, vil du aldri vite det. Du må stole på de som gjør dette, eller dine kolleger. Vi jobber gjennom kundens organisasjon, så det er vi som kontrollerer ting vi har gjort. I det perspektivet fungerer det for oss og våre kunder fordi det er flere parter involvert, oppdragsgiver, de som utfører og oss. Så sjekker vi de som henretter, så går vi til lederen og sier «sånn gikk det». Men har du ikke en slik prosess, må du dessverre gjennomføre den selv.

"Angående SEO-ferdigheter, er disse representert i ett og samme individ?"

Nei, det er vanskelig å finne en person som har alle disse SEO-ferdighetene , og hvis du skulle finne dem, kan du trygt anta at de er dyre, fordi det ville være en veldig kompetent person. Det er rimelig å tro at et SEO-prosjekt involverer flere personer. Selv om dere ikke er mange, er det mange av dem som leverer. I våre prosjekter er det vanligvis minst tre parter involvert og folk fra flere avdelinger for å få dette til å fungere. Selv om du er en liten bedrift, er det som en hakeboks: Det er dette vi må jobbe med, og det er her vi trenger kompetanse. Bare ved å kunne stille det spørsmålet, begynner du å oppføre deg annerledes. Du begynner å oppføre deg på en mer produktiv måte. Jeg forstår kompleksiteten i dette.

"Er undertekster for videoer på nettstedet nyttige fra et SEO-perspektiv?"

Ja, det har du. Du kan legge dem som en transkripsjon under videoen og den blir til tekst for Google. Det er ikke så bra som en artikkel fordi du ikke kan snakke så strukturert som du skriver, men det er bedre enn ingenting. Les mer om vår tjeneste for video SEO .

"Hvordan påvirker mobilsøk med nøyaktig plassering søkeresultatene? Hvordan har Googles økte posisjonelle avhengighet påvirket SEO for lokale bedrifter?"

Ja, Daniel. Du stiller ikke enkle spørsmål. Det er mye snakk om at Google tilpasser søk ut fra hvem som søker, og det stemmer nesten ikke, bortsett fra en grunn som gir veldig stor effekt. Det kommer an på hvor du er. Søker du på bemanning i Nyköping får du et annet søkeresultat enn om jeg søker på bemanning i Stockholm. Dette er den største enkeltfaktoren som påvirker et søkeresultat, hvor du er når du gjør søket. Jeg vil gjerne si at siden Google har litt bedre oversikt over deg som bruker mobilen, blir det tydeligere hvor du er. Så jeg vil også si at de er flinke til å levere de søkeresultatene du ønsker. Jeg vil si at mobil har gjort søkeresultatene bedre. Det blir mindre forvirring selv om Google har en tendens til å tro at jeg bor i Malmö når jeg søker. Jeg vet faktisk ikke hvorfor, men det kan være på grunn av språket mitt. Jeg ville si det. Hvordan det har påvirket. Ja, de har blitt flinkere til å definere hvor du er og det har gjort søkeresultatene bedre. Det betyr også at du må administrere lokal søkemotoroptimalisering på ulike måter gjennom URL-er og ulike typer tagging gjennom lenker til Google My Business. Jeg vil ikke si at det har påvirket så mye annet enn at de faktisk har blitt dyktigere. Jeg håper jeg har svart på spørsmålet ditt.

"Hvilket SEO-verktøy er best for å spore statistikk?"

Ikke helt lett. Vi bruker AHREFS mye. Det er et ganske komplekst verktøy som kan gjøre mange ting. Vi bruker også Google Analytics og Search Console mye. Hvis du skal bruke disse beregningene, nøkkeltallene som du delvis ser på lysbildet bak meg, ville jeg ha bygget en PowerPoint, fordi den er ganske enkel, og rapporterte derfor dataene der. Ønsker du å gjøre det litt mer avansert er det noe som heter Data Studio som kan hente informasjonen og automatisere informasjonen og så kan rapporten lages, men vi bruker AHREFS primært.

"Gjeldende innhold. Hvordan bør jeg velge søkeordmålretting?"

Ja det er det. Det er ikke det at du bare kan skrive artikler som dette, men du må bygge en hel struktur for innholdet med lenker til ulike typer innhold og prioriteringer. Det er derfor Google har en struktur. Det er strukturer man jobber etter, akkurat som en bok ikke er tilfeldig. Det er en indeks og det er en rekkefølge informasjonen skal presenteres i. Du må bygge den strukturen og den strukturen er basert på søkeordforskning og hvor viktige søkeordene er. Etter det er det nødvendig å oppfylle søkerens forventninger. Hvilken informasjon ønsker de? Det skal helst leveres lynraskt, så jo raskere du kan levere svarene, jo bedre innhold . Det du stiller deg selv er et spørsmål som jeg trenger et helt webinar for å diskutere. Vi hadde et slikt webinar for to uker siden. Du kan sende meg en mail i etterkant, så kan du se filmen.

"Hvilke verktøy er gode for å spore søkeordrangeringer?"

Godt verktøy for å spore søkeordrangeringer. Vi bruker AHREFS. Skjermen du så tidligere er fra et system som heter AWR. Det er et svensk system som heter Wincher som du kan bruke. Det er sannsynligvis 300 til 400 verktøy for å måle rangeringer. Jeg vet faktisk ikke hva ditt beste er. Vi bruker nå AHREFS.

"Hva bør du vurdere hvis du er ansvarlig for flerspråklig SEO?"

Ja, for å gjøre internasjonal SEO trenger du forskjellige sider, en .se, en .nu eller .no, .fi og så videre, eller du trenger underdomener. Da trenger du en forside og da må du implementere en kode som heter Hreflang. Da må du ha alle språk for seg. Så du trenger en spesifikk teknisk struktur for dette. Det er heller ikke et kort spørsmål, så jeg vil ikke gå så mye inn på det. Du kan ta kontakt i etterkant så ordner vi det da.

"Hvordan skriver du innhold som rangerer i Google?"

Ja, det er ganske mange faktorer som spiller inn for å sette sammen godt innhold, men det viktigste spørsmålet som må besvares er: hva ønsker brukeren? Hva er søkerens spørsmål? Noen ganger kan det være flere spørsmål, ikke nødvendigvis ett. Du må svare på dem. Du må svare på dem på en strukturert måte. Kunden skal kunne behandle informasjonen lynraskt. Jeg vil si at det er den viktigste faktoren. Den nest viktigste faktoren er at du tydelig må få kundene eller søkerne til å forstå at de får svaret hvis de klikker på lenken. Jeg vil si at det er de to faktorene som avgjør, og det er ganske mange detaljer i hvert av de to svarene som er avgjørende for å få det til å fungere, dessverre. Å skrive innhold , som vi så tidligere i denne forsikringsartikkelen, er en prosess i seg selv med et spesifikt ferdighetssett.

"Hvordan påvirker stemmesøk SEO?"

Ja, stemmesøk vokser ganske raskt, men det er liten kommersiell kontekst i talesøk. Det er selvfølgelig slik at hvis du er i Söderköping og innser at du trenger en hårklipp, og gjør et søk og du går til Storgatan, sier du frisør og så får du en rekke svar og så går du til den frisøren. Så det er noen kommersielle applikasjoner som det, men jeg tror Google fortsatt ikke har en kommersiell Adwords-lignende prosess for talesøk. Jeg vil si at stemmesøk i de fleste tilfeller er blant de minst prioriterte innen SEO. Det er nesten alltid mye, mye mer verdifulle deler av SEO å prestere på. Jeg tror ikke stemmesøk vil være noe som tar overhånd. Jeg tror det i beste fall vil være et supplement for mange. Dette er som sagt ofte ganske komplekse spørsmål. Folk er så vant til å lese kontra å snakke, så folk vil gjerne lese. Men i noen tilfeller, som denne frisørsaken, er det en kommersiell verdi. Så jeg vil nok si nei, det er nok lavere hengende frukt at du er større på nettsiden din. Så vi får se her. Ok, vi får se her. Da mistet jeg samtalen litt her. Ja Markus, du vil motta lysbildene våre etterpå. Vi sender video, lysbilder og et lite spørreskjema på e-post. Alle vil ha alt.

"Hvilken av de 500 faktorene bruker Google når de evaluerer innholdet på et nettsted?"

Jeg vet ikke. Google forteller deg det ikke. Jeg kunne sikkert gjettet 20, 30 eller 40 stykker. Kanskje mer, men jeg vil si at den viktigste faktoren er å møte søkernes behov og gi svar på spørsmålet. Hvis du ikke gjør det, er du toast.

"Hvilke gratis SEO-verktøy anbefaler du for å komme i gang med måling?"

Jeg kan ingenting om gratis verktøy. Jeg synes ikke gratis er bra, så jeg unngår gratisverktøy.

"Hvis du endrer firmanavn og domenenavn, hva er det viktigste å tenke på?"

Ja, fint. Du bør begynne å snakke om det nye domenenavnet i god tid, slik at brukerne dine forstår at dette vil skje. Du bør la begge nettstedene leve side om side en stund, kanskje en måned, og du bør håndtere endringen av nettside på en spesifikk teknisk måte . Etter en måned eller tre uker gjøres en omdirigering fra det gamle domenet til det nye. Da har du kartlagt slik at hver ny omdirigering havner på rett plass. Det er slik du skal gjøre det. Det var litt komplisert, men det er ikke lett.

"Hva heter søkeordverktøyet du bruker?"

Takk skal du ha. Ja, det jeg skriver i lysbildet er ikke synlig. Nei, ok. Nøkkelordverktøyet heter AHREFS. A, H, R, E, F, S.com. AHREFS. Det er Skåningen min som lurer deg når jeg sier det sånn. Jeg sier det igjen A, H, R, E, F, S .com. Du kan søke etter SEO-verktøy og vi har en artikkel om topp ti. Det er litt mer informasjon om hvilke verktøy vi bruker til daglig. Så du kan få et lite innblikk i vår eksistens. Når det er sagt, søk etter SEO-verktøy og jeg tror artikkelen vår er på topp 10 og der kan du klikke på den og lese hvilke verktøy vi bruker, inkludert lenker.

"Hvor nyttig er bedriftsbloggen din for søkemotoroptimalisering?"

Ja, du kan få det. Du kan sende meg en e-post etterpå, så kan jeg sende den til deg i løpet av dagen. Jeg vil si at innhold ikke har noe med blogging å gjøre. Det er bare et publiseringsformat. Du trenger innhold rundt produktene dine . For eksempel, hvis du prøver å rangere for ordet New York, må du ha en artikkel om Brooklyn. Hvis du ikke har en artikkel om Brooklyn, er du mindre relevant for New York. Det er det jeg mener med innhold, at innholdet må være i en struktur og du må være helhetlig på emnet. Hvis du er omfattende på emnet og det er en struktur, vil du også rangere veldig bra på hovedsøkeordene dine . Jeg vet ikke om det var et godt svar for deg Kristian. Det blir et spørsmål om vi kan ta dette opp i etterkant. Det er riktig. Vi ønsker å redigere dette litt i løpet av dagen og så sender min kollega Mikael ut videoen, lysbildestokken og et spørreskjema som jeg håper du tar deg tid til å svare på, om hvor gode eller ikke gode vi var.

"Hva betyr teknologi fra et SEO-perspektiv?"

Ja, for meg din tekniske SEO veldig mye kode. Jeg liker f.eks. ikke å bruke plugins. Men det kan for eksempel være hvordan innholdet gjengis og hvor raskt siden lastes, ulike typer tagger, ulike typer automatisering. Du kan automatisere tittelen og beskrivelsen. Teknologi i vid forstand. Jeg vet ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt Markus. Skriv gjerne mer detaljert så kan jeg prøve å svare nærmere på det. Har vi flere spørsmål? Jeg blir her så lenge det tar. Jeg vet ikke hvor mange av dere som er igjen. Det er fortsatt 48 personer igjen. Jeg kan gå tilbake til toppen av QA og se hva problemene er.

"Handler SEO om innhold og hvilke konkrete tiltak snakker du om?"

Ja, det er innholdet ditt som Google rangerer. Noen ganger er innholdet ditt veldig kort, for eksempel hvis noen søker etter data. Da forventer du ikke en lang artikkel som forklarer hvilken dato det er, du vil bare vite hvilken dato det er. Det er dette innholdet som skal danne grunnlag for søkerens spørsmål. Hvert søk er et spørsmål. Ingen setter spørsmålstegn etter søket du gjør, men alle søk er et spørsmål og i den sammenheng er innholdet viktig. Slik svarer du på søkerens spørsmål.

"Hva er den største endringen i SEO nå sammenlignet med tre til fem år siden?"

Jeg vil gjerne si at det som har skjedd de siste årene er at Google har flyttet fokus fra lenker til brukeropplevelse og for å bedre svare på spørsmålet raskere. Jeg vil gjerne si at lenker er mindre viktige i dag enn de var for tre til fem år siden, og denne litt mer obskure faktoren, brukeropplevelse, er viktigere, men det er ikke brukeropplevelse generelt. Det er din brukeropplevelse når en person kommer fra Google til nettstedet ditt. Så det er ikke generelt.

"Vi skal lansere et nytt nettinitiativ, når bør vi starte SEO-arbeidet?"

Godt spørsmål. Vi tenker på denne måten, når du spesifiserer en ny nettside og skriver ned ulike krav, bør SEO inkluderes. For SEO påvirkes av brukeropplevelsen i dag og da trenger du et tydelig fokus på det. Så det er allerede på kravnivået SEO bør inkluderes. Hvis du legger det til senere, må du kanskje gjøre om deler av nettstedet ditt, så det bør allerede være inkludert i kravnivået.

"Når er det på tide å gjøre en ny anmeldelse etter å ha fullført et SEO-prosjekt?"

Godt spørsmål. Vi pleier å gjøre dette slik at vi har et gjennomføringsprosjekt som krever ganske mye ressurser. Da har vi ofte en periode hvor vi står fast og så kommer vi med ett eller tre krav per kvartal med ting som må forbedres. På denne måten unngår du å få denne forringelsen av silken, men du gjør en mindre mengde aktiviteter som tilsvarer å bytte kjølevæske eller skifte dekk. Da trenger du ikke lage en anmeldelse. Da vil det du gjør være mye lengre. Det som ofte skjer før eller siden er at kunden ønsker å erstatte siden sin med et nytt design, nytt CMS og så videre. Så starter SEO-arbeidet igjen. Det pleier å være den naturlige syklusen.

"Hva er de viktigste SEO-trinnene for en oppstart?"

Jeg vil si at det er for å få frem denne søkeatferden jeg snakket om tidligere. Hva gjør kundene dine i Google og hvordan møter vi dem der? Du må vite det, ellers kan du ikke møte dem. Jeg vil si at det er svaret ditt.

"Innholdet ditt er viktigere enn en SEO-tittel?"

Jeg tror at når du sier SEO-tittel, mener du tittel-tag. Jeg vil si at titteltaggen er den viktigste faktoren på en side med tanke på SEO, og det er fordi det er den som vises i Google og det er det som avgjør om Google-brukere klikker på den eller ikke. Det er rett og slett der de får en idé om hvorvidt de ønsker å få svar på spørsmålet eller ikke. Jeg vil si at det er det viktigste. Men på den annen side, hvis du ikke kan svare på spørsmålet, vil Google-brukere ønske å trykke tilbake-knappen på nettleseren, og du vil ikke ha det. Denne informasjonen lagrer dem og er en av faktorene de bruker for å evaluere innholdet ditt. Hvis du ikke kan svare på spørsmålet, ønsker ikke Google å inkludere deg i det søket, og før eller siden blir du sendt ned til siden til eller verre.

"Hvor viktig er mikrodataene dine, som schema.org for SEO?"

Viktig. Du kan se eksempler på dette i noen søkeresultater. Der kan du se gule stjerner i søkeresultatene. De gule stjernene påvirker hvordan folk klikker og påvirker det positivt. Du kan også få andre ting i søkeresultatene. Du kan få prisen på produktet ditt, du kan få tilgjengeligheten til produktet ditt, det vil si om det er på lager eller ikke og noen andre ting. Dette gjør at lenken din skiller seg mer ut i Google og den skiller seg mer ut hvis den har en positiv effekt på CTR og da ønsker du å få mer trafikk. Alt annet er det samme. Fra det perspektivet er det viktig. Svarer det på spørsmålet ditt? Vi har en kontaktside. Bare gå dit, så finner du e-postadressen min der og kan sende meg en e-post. Takk, Mats.

"Hvordan vet du at et tilbud er bra og at et SEO-byrå gjør en god jobb?"

Jeg ville nok spørre SEO-byrået mye om hvordan samarbeidet skulle foregå. Jeg vil også spørre, under hvilke omstendigheter går SEO-prosjekter bra og under hvilke omstendigheter går SEO-prosjekter dårlige? Jeg vil også kreve en tydelig prosess og planlegging. For som sagt, hvis det er planlagt, blir det gjort. Jeg vil også anbefale å involvere deg selv veldig mye og gjøre justeringer i henhold til denne syklusen som jeg snakket om. Omtrent annenhver uke. Det var slik jeg ville tenke og krevde klare svar på de spørsmålene fordi alle spørsmålene definerer hvordan samarbeidet skal foregå. Vet man hvordan samarbeidet vil gå, synker risikoen for å ta feil avgjørelse dramatisk. Jeg hadde heller ikke akseptert lange innlåsingseffekter. Det er helt normalt å ha en oppsigelsestid på én til to måneder, uavhengig av argumentene en potensiell selger bruker for at de skal være annerledes, alle disse argumentene er urimelige. En oppsigelsestid på én til to måneder er helt normalt, tre kanskje også under visse omstendigheter. I hvert fall ikke tolv. Så jeg vil tro. Svarte jeg på spørsmålet Anders?

"Hvordan bør du tenke på og når bør du investere i Google-annonsering?"

Du må vite at søkeatferd er der ute, men det er det nesten alltid. Jeg ville sannsynligvis spørre et AdWords-byrå hvor mye trafikk vi kan få? Hva vil kostnaden for denne trafikken være omtrentlig, og hvor mye tror du den vil konvertere? Jeg hadde stilt disse spørsmålene til et AdWords-byrå, og ventet på svarene og tok en avgjørelse etter det. Da hadde jeg begynt på en tre måneders test. Det var det jeg ville gjøre.

"Hvordan tenker du om SEO-arbeid på en nettside der du ikke selger et fysisk produkt?"

Man må identifisere ordene eller oppførselen til brukeren som fører til kjøpet . Selger du et kurs om hvordan flette blomsterkranser, er det noe sånt, er det litt søkeatferd rundt blomsterkranser. Da ville jeg for eksempel sørge for at jeg hadde en kommersiell landingsside om «treningskranser». Jeg hadde begynt å identifisere hvor det er kommersiell atferd og denne oppførselen finnes ofte i Adwords-kampanjer. Der kan du hente ekte data om hvilke ord som er veldig kommersielle, litt kommersielle og ikke kommersielle i det hele tatt, men likevel interessante. Det var der jeg begynte.

"Skal du gjøre Facebook-annonsering eller Google-annonsering?"

Du bør egentlig ikke sette dem opp mot hverandre fordi de generelt løser forskjellige problemer. Trafikken i Google er intensjonsbasert trafikk, det vil si at du vet nøyaktig i hvilket øyeblikk en bruker vil ha en bestemt ting. Av den grunn er trafikk fra Google viktig. Det er på slutten av kundereisen, så du må være der. Facebook-trafikk kan også konvertere, det gjør den ikke, men det er mer en informativ informasjon der. Du må gjøre begge deler. Du kan ikke bare satse på konverteringstrafikk. Du må også investere i å informere folk om merkevaren din, hva du står for, hvorfor du eksisterer og hva du kan forvente, for at det skal bli bra. Du må gjøre begge deler. Men hvis jeg måtte velge, ville jeg fortsatt valgt Google. Det er en grunn til at jeg jobber med SEO. Det er den mest verdifulle trafikken som finnes. Det er ingen som er mer verdifull enn deg. Google-trafikk tilsvarer mediebransjens gud. Den spiste det mest verdifulle som finnes, men også det vanskeligste å få tak i. Jeg har tross alt snakket om at det er mange prosesser som må eksistere og som må fungere. Jeg er litt partisk om det. Hvis jeg måtte velge, ville jeg valgt Google-annonsering. Svarte det på spørsmålet ditt Anders?

"Hva slags opplæring trenger du for å jobbe med SEO?"

Ja Malin, hvis du googler SEO-trening , tror jeg Topdog har en artikkel på side to av Google. Den er ganske ny, så den har ikke kommet til siden ennå. Men som sagt, SEO-trening eller søkemotoroptimaliseringstrening, vi har en artikkel med ulike typer opplæring som du kan lære om. Det er til og med, hvis jeg husker rett, noen som er fri. Så google SEO trening Topdog eller bare SEO trening, gå til side til, du finner oss der og der finner du informasjon. Vi har gjennomført noen webinarer. Jeg tror dette er vårt fjerde webinar, og hvis du sender meg en e-post etterpå, kan jeg sende deg en lenke slik at du kan konsumere dem slik vi gjorde før. Alle de forrige var faktisk lengre enn dette, men kanskje det er din sesong. Folk vil heller være alene enn å snakke om SEO. Vel, det er 14 personer igjen og det er ikke så mange spørsmål, så jeg tror kanskje vi bør avslutte dette. Hvis du har spørsmål senere, kan du sende meg en e-post. Det som vil skje med deg er at vi i løpet av dagen sender ut video, presentasjon og spørreskjema på e-post og hører vi ikke fra deg igjen før sommeren ønsker jeg deg en god sommer og en god midtsommer. Takk for at du tok deg tid og vi vil også benytte anledningen til å takke Mikael som har hjulpet meg med teknologien. Han er ikke synlig her, men han er der i bakgrunnen. Ha en fin dag. Hallo.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!