Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Guide: De beste SEO-verktøyene 2024

Leter du etter gode SEO-verktøy for å hjelpe deg å ta søkemotoroptimaliseringen din til neste nivå? Da er denne listen for deg. I denne artikkelen har vi samlet 23 smarte SEO-verktøy som gjør SEO-arbeidet ditt enklere og mer effektivt. Beste SEO-verktøy Målet med en SEO-investering er i mange tilfeller å rangere høyt i søkeresultatene, øke konverteringen og generere leads. Det krever at du tar informerte beslutninger basert på data gjennom hele prosessen. Du kan samle inn disse dataene raskt og enkelt ved å bruke verktøyene nedenfor.

Finn de riktige søkeordene med de riktige SEO-verktøyene

Søkemotoroptimalisering handler i store trekk om å forbedre nettsiden slik at den blir det mest relevante valget når brukere søker etter en spesifikk søkefrase. Det er derfor viktig å identifisere de riktige søkeordene og forstå søkeintensjonene til Google-brukere . Ved å bruke følgende åtte verktøy kan du finne søkeordene som fungerer best for nettstedet ditt.

  • Serbisk stat
  • Google søkeordplanlegger
  • Google Trender
  • Svar offentligheten
  • Ahrefs
  • Moz
  • Pro Rank Tracker
  • Keywordtool.io

Beste SEO-verktøy for teknisk analyse

Det tekniske aspektet ved SEO er minst like viktig som søkeordene. Tekniske feil kan raskt føre til at nettsiden din havner langt nede i søkeresultatene . Ved å bruke følgende 14 verktøy kan du raskt identifisere tekniske feil og fikse dem.

  • Google mobilvennlig test
  • Google Search Console
  • Hreflang Tags Testing Tool
  • Skrikende frosk
  • Ahrefs
  • Serbisk stat
  • GTmetrix
  • Google Page Speed
  • Serp snippet optimizer
  • Google Analytics
  • Moz
  • Pro Rank Tracker
  • SEO-nettleser
  • Semrush

SEO-verktøy for overvåking og analyse av rangeringer

Rangering er en viktig del av SEO , derfor er det nødvendig å overvåke og analysere hvor godt nettsiden rangerer på utvalgte søkeord . Her finner du de syv beste verktøyene for å overvåke og analysere rangeringer.

  • Pro Rank Tracker
  • Serbisk stat
  • Ahrefs
  • SE Rangering
  • Google Search Console
  • Toppvisir
  • Accu anker

SEO-verktøy for konkurrentanalyse

Nettstedet ditt kan ha en topplassering i dag, men det betyr ikke at det kommer i morgen. Dine konkurrenter vil før eller siden søkemotoroptimalisere nettsidene sine og ta igjen deg. Med de følgende fem SEO-verktøyene kan du kontinuerlig analysere konkurrentenes nettsteder og sørge for at du overgår dem.

  • Serbisk stat
  • Lignende nett
  • Ahrefs
  • Moz
  • Semrush

Hvilke SEO-verktøy bruker Topdog?

Vi i Topdog bruker flere ulike verktøy når vi jobber med søkemotoroptimalisering for Google . Her er det:

  • Ahrefs – et multiverktøy som vi bruker for å finne og forstå lenker, gjøre søkeordanalyse, analysere nettsider og måle rangeringer.
  • Screaming Frog – en søkerobot vi bruker for å finne informasjon, mønstre og problemer på nettsiden.
  • Google Search Console – vi bruker dette Google-verktøyet til blant annet å måle nettsidens trafikk og resultater i Google Search, fikse problemer og få nettsiden til å skille seg ut i søkeresultatene.
  • Google Keyword Planner – vi bruker dette SEO-verktøyet til å finne og analysere søkeord og søkeatferd.
  • Google Søk – søkemotoren kan også brukes som et SEO-verktøy. Vi bruker Google Søk til å undersøke og forstå ulike søk relatert til nettsidene vi jobber med. Søkemotoren hjelper oss å forstå for eksempel hva som kreves for å rangere høyt, hva som skjer når vi gjør visse forbedringer og hvordan søkeresultatene ser ut.

Ikke bruk mer verktøy enn du trenger

Som du ser er det mange gode verktøy å bruke for søkemotoroptimalisering av nettsider. Jo flere verktøy du bruker, jo mer data kan du samle inn. Men du må ikke glemme at dataene også må analyseres og forstås. Jo mer data du samler inn, jo vanskeligere er det å få den rette siden av det hele . Du kan gjøre det enklere for deg selv ved å bruke bare noen få SEO-verktøy i begynnelsen. I de fleste tilfeller ligger ikke problemet i å skaffe data som trengs for å ta informerte beslutninger. Vanskelighetene ligger i å forstå hvordan dataene skal brukes og implementere forbedringene som trengs for å nå de fastsatte målene. Noen ganger kan det derfor være bedre å velge bort de dyreste verktøyene og bruke ressursene til å gjennomføre SEO.


Transkriber videoen: I dag skal vi snakke om SEO-verktøy. SEO er en verktøysport, jeg tror ikke det er noe segment av internett som har like mange verktøy å velge mellom som SEO. Og jeg tenkte jeg skulle gjøre det enkelt for meg selv ved å ikke gå gjennom en haug med SEO-verktøy, men bare fortelle deg hvilke verktøy vi bruker, slik at du kan bli inspirert.

De viktigste SEO-verktøyene

De viktigste verktøyene for oss er Google Search Console, det er Googles eget verktøy hvor du kan koble deg til siden din og få informasjon om nettsiden din fra Google. Multiverktøyet vårt heter Ahrefs og vi bruker Ahrefs til å finne og forstå lenker, gjøre søkeordundersøkelser og analysere nettsider og måle rangeringer. Det tredje verktøyet er en crawler kalt Screaming Frog, vi jobber vanligvis med nettsteder som dine. Man kan egentlig ikke manuelt sitte og se på sidene, man må søke, finne informasjon og mønstre, mønstre man kan forbedre eller problemer som må løses. Det siste viktige verktøyet er Google selv. For å forstå hva som må gjøres, må du ofte sitte og se på søket der du er. Hva trengs for å rangere? Hva skjer? Hvordan ser det ut? Dette er våre fire viktigste verktøy.

Verktøy for å måle rangering, lastetid og søkeord

Det er også noen andre verktøy vi bruker, som er litt mindre viktige. For å måle kunderangeringer har vi et dansk verktøy som heter Accuranker. En ting som har blitt mer og mer viktig er lastetiden din, så det finnes et verktøy som heter GT Metrics som vi bruker for å overvåke våre kunders sider fra et lastetidsperspektiv. Vi har også et ganske billig søkeordverktøy kalt Keywordtool.io. Det som er bra med det verktøyet, bortsett fra prisen, er at hvis du er interessert i direkte spørsmål, altså om hvordan, hvor, når, hvorfor og så videre i Google, er det det beste verktøyet. Det finnes mange dyre og fantastiske SEO-verktøy, de koster hundre tusen, to hundre tusen, tre hundre tusen kroner i året. Og selvfølgelig er du fantastisk, og genererer vanvittige mengder informasjon og problemer og sånt. Vi prøver imidlertid å unngå å bruke dem, og det er fordi å finne problemene på en nettside ikke nødvendigvis er den vanskeligste delen. Det er ganske enkelt hvis du bruker de fire verktøyene vi nevnte først. Men det er slik du løser disse problemene. Det store problemet i SEO-bransjen er å implementere SEO og ikke vite hva som må gjøres. Av disse grunnene velger vi vanligvis bort disse verktøyene og bruker pengene og ressursene til å forbedre nettstedet i stedet ved å bruke teknisk SEO eller innholdsmarkedsføring og så videre. Ønsker du mer informasjon om hvilke verktøy som er viktige for deg, ikke nøl med å sende meg en mail ([email protected]) eller kontakte meg på LinkedIn , så skal jeg prøve å gjøre livet ditt enklere.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!