Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Bruk Søk for å bedre forstå kundene dine (og forbedre SEO)

For en uke siden holdt jeg et foredrag i Gøteborg sammen med Kntnt og Markedsføringsforeningen i Gøteborg om temaet "brukere". I vanlige tilfeller blir brukere vanligvis redusert til søkeord i SEO, men i dette foredraget ønsket jeg å vise hvordan du bruker Google og Googles verktøy for å forstå dine kunder og brukere bedre. Jeg ville også påpeke at å gjøre «User Experience Marketing» forbedrer SEO-situasjonen din. Her finner du hele foredraget Her finner du presentasjonen på Slideshare:

Transkripsjon

Ja, jeg heter Christian Rudolf, jeg skal snakke litt om søk i dag. Alt fungerer som det skal, kan du høre meg? Jeg er alltid usikker på teknologi. Jeg har tre mål med dette foredraget. Jeg vil fortelle deg litt om hva søkeoptimalisering er i Google , så du kan ta med deg definisjonen min uansett. Det vil gjøre din egen SEO, hvis du gjør det, litt enklere. Jeg vil også gi deg innsikten om at SEO ikke bare handler om teknologi, det handler mye om brukeren. Google elsker brukerne sine og vil ikke svikte dem, og skal du lykkes med din SEO , må du tenke mye på dine egne brukere. Jeg vil også gi deg noen konkrete ferdigheter som du kan bruke når du kommer tilbake til kontorstolen. Jeg vil ikke bare stå og snakke om «hvordan du gjør det», men jeg vil virkelig at når du går herfra, kan du ta noen enkle handlinger for å forstå situasjonen din eller forbedre situasjonen din i Google. Jeg tror det er viktig å ikke stoppe ved tanken, men fortsette å handle. Da Pia og jeg snakket om dette foredraget, hadde jeg noen forslag til Pia. Og det var mitt forslag om brukerne Pia holdt seg til det, det var hun som valgte dette. Og grunnen til at jeg valgte å pitche forslag rundt brukeren, det er en trend i Google som jeg ser. De siste årene har Google blitt mye flinkere til å forstå brukerne sine, og dette defineres best av en tidligere Google-ansatt. Han jobbet på Googles spam-team, eller «søkekvalitet» som de kaller det. Og han definerte fremtiden til SEO slik: "brukeropplessessmarkedföring", og jeg likte disse ordene veldig godt. Han kan også være her fordi det vanligvis er bedre å lytte til de som har sluttet med Google enn de som jobber i Google. For de er vanligvis litt mer åpenhjertige. De er fortsatt litt indoktrinerte, men de kan sette sin erfaring hos Google i sitt eget nye perspektiv, noe som gjør svarene på spørsmålene du stiller dem litt mer relevante og litt mer "handlingsbare" og litt mer synkrone med ditt eget virkeligheten når du jobber med SEO. Følg ham gjerne på Twitter, det er ganske bra.

Hvem er du Christian Rudolph?

Jeg startet SEO i 2005, jeg hadde et firma som produserte innhold til mobiltelefoner. Dette var på den tiden da ringetoner fantes, husker du kanskje. Og rundt denne tiden begynte jeg å forstå at fremtiden så ganske dyster ut. iPhone eksisterte ikke i 2005, men jeg hadde en følelse av at noe sånt ville komme selv om jeg ikke visste at det var Apple, at det ville bli kalt iPhone eller hva som helst, og det ville være døden for min industri . Og det var en korrekt analyse, ingen laster ned, ingen betaler for ringetoner i dag eller lignende tjenester. Så kom jeg i kontakt med et firma som heter Web Guide Partner, de var ganske små da, men det vi gjorde der var at vi bygde verdens største pokerportal, midt i pokerboomen. De genererte leads på nett for et gamblingselskap , og da jeg ble med dem var det 10-15, da jeg var ferdig to år senere var det 350 personer. Det er en av de ukjente start-ups i Sverige, og det var der jeg begynte å lære SEO. De gjorde global SEO i 40 land på jorden og for en tid var de faktisk best i verden på SEO. Det var ingen bragd på jorden som gjorde så mye SEO og la så mye penger i SEO på den tiden. De var veldig tidlig ute. Mitt firma hjelper bedrifter med å effektivisere kommunikasjon og salg ved hjelp av SEO. Jeg tror det er en enorm markedsmulighet som fortsatt er der, svært få selskaper gjør dette riktig og i stor skala, og jeg ønsker virkelig å hjelpe dem med det. Min siste store konsulentjobb er at jeg hjalp Betsson med å bygge hele søkeavdelingen deres fra bunnen av til suksess, og jeg nevner det fordi det faktisk er litt spesielt. Betsson er de 10 største annonsørene i Sverige med et bruttobudsjett på pluss 300 millioner. På topp 10-listen er det kun to selskaper med en fungerende SEO-avdeling, den andre har sin SEO-avdeling i London, så den teller egentlig ikke som Sverige. Så jeg er en av få som har vært med på å bygge opp en SEO-avdeling for et så stort selskap. Det er også slik at gambling er den tøffeste delen av SEO. Det er ikke noe segment der det er så vanskelig å rangere høyt. Og det er derfor et slikt ord som casino er veldig verdifullt. Jeg tror det, jeg har ikke tallene akkurat i hodet, men i England kan man kjøpe ord som casino og der koster de mellom 500 og 1000 kroner per klikk. Det kan settes i relasjon til et ord i Sverige som «lånepenger» som også er veldig verdifullt. Du kan kjøpe dem for rundt 150 SEK per klikk. Jeg skal helle på litt vann kjenner jeg… Som dere kan høre er jeg litt forkjølet, skulle jeg nyse eller hoste litt sånn… Det kan skje. Ja, det viktigste. Jeg synes SEO er veldig gøy. Noen liker å spille golf på fritiden. Jeg liker å rangere nettsider. Du har sikkert litt problemer med å forstå hvorfor jeg liker det. På den annen side har jeg vanskelig for å forstå hvorfor folk liker golf, så det jevner seg ut. [mer_info_skjema]

Hvorfor er Google så viktig?

Jeg tror den filosofiske forklaringen er den viktigste. Da jeg skrev essayet i midten av 1998 i nasjonaløkonomi – tar det 10, 12, 13, 14 uker å skrive et essay. De to første ukene gikk jeg over til kun å samle informasjon. Bestilling av bøker fra forskjellige bibliotek rundt om i landet, forskjellige essays som andre hadde skrevet. Det tok meg 2-3 uker. I dag kan du ved hjelp av Google gjøre det samme på 2-3 dager. Vi har dermed dramatisk effektivisert innsamlingen av informasjon i samfunnet vårt. Og den enkleste måten å se dette på er hvis du prøver å ikke Google deg selv på en hel uke. Prøv å gjøre jobben din uten google, sammenlignet med Facebook eller Twitter. Du kan absolutt klare deg uten Twitter i en uke i arbeidet ditt. Selv om du er en ekte Twitter-junkie som meg. Det er derfor Google er så viktig. Google infrastrukturen din akkurat som fossefall. Du klarer deg ikke uten strøm, du kan ikke klare deg uten Googling, du trenger dette i livet ditt i dag. Og det er derfor de er så viktige. Google er også mange høye. I år ønsker de en omsetning på 75-77 milliarder dollar. Veksten i fjerde kvartal ble ikke helt som de håpet på, den var bare 17% tror jeg. Så de ønsker absolutt å gjøre en innsats. Men det vil ende et sted i år. Et annet veldig interessant tall er at de tjener rundt $120 per bruker i år. Hvis Schibsted hadde tjent det fra Aftonbladet, hadde de ikke hatt noen problemer, hadde Svenska Dagbladet tjent det fra nettbrukerne deres, ville de ikke hatt noen økonomiske problemer. Google lysårene dine foran dem, og vi vil fortelle deg, jeg vil fortelle deg hvorfor litt senere. De viktigste dataene tror jeg er at da Google var nede i fem minutter i 2013, skjer det aldri, da forsvant 40 % av den globale internettrafikken på ett sekund. Da begynner du å forstå hva slags infrastruktur det er. Ja, det er mange historier og mange filosofiske forklaringer, men vi er alle hovedpersoner i våre egne liv, så hvorfor er Google viktig for deg som mediekjøper. Slik har Google monopol på internetttrafikk. Selvfølgelig kan du kjøpe trafikk fra andre kilder, men Google har monopol på å konvertere trafikk. Google har rundt 100 milliarder søk i måneden. 10-15 % av dem har tyvene i hånden når de gjør søket. Du Googler «reise i siste liten». 150-200 000 svensker Googler «last minute travel» hver måned. Du gjør det sjelden fordi det er gøy, du har en veldig sterk intensjon om å kjøpe noe når du googler «last minute trip». Dersom du ikke er inkludert i det kjøpte søket eller det organiske søket, vil du ikke bli eksponert for de 150-200 000 personene eller søkene og dermed gå glipp av transaksjonene. Det er slik at du jobber med en eller annen type trakt. Du kjenner sikkert igjen dette området slik jeg beskriver det. Den har mange navn, kalt AIDA, jeg kaller den bare salgsflyt eller salgskanal. Og du jobber sannsynligvis ganske mye på toppen, med å informere folk om merkevaren din, problemløsningen din og hva som gjør deg spesiell. Og så jobber man med kunden hele veien og så må de endelig konverteres. Du må slutte å informere og sørge for at de blir betalende kunder. Har du en digital forretningsprosess, foregår dette i Google i svært stor grad. Så derfor er Google viktig for deg. Og det er også dette jeg mener med at Google har monopol. Disse 10-15%, det er ditt monopol. Det er det som gjør dem helt forskjellige fra alt annet. Og slik ser det ut hvis du har en noe uklar tilstedeværelse i Google. Nå er det klart at denne salgsflyten ser forskjellig ut for ulike selskaper. Hvorfor selger du is? Det er ganske komprimert. Fra du vil ha en is til du bestemmer deg for å kjøpe en is, er det bare noen få sekunder. På den annen side, hvis du selger komplekse SEO-tjenester slik jeg gjør, er det ganske mange steg du må ta kunden gjennom før det tar slutt, og min slutt skjer heller ikke i Google. Det er som en form for muntlig transaksjon. Men har du en digital forretningsprosess. SportaMore, Outnorth, Betsson som jeg jobbet for. Unibet. PokerStars. Kan velge hvilken som helst, det er viktig. Og har du dårlig tilstedeværelse, gjør du effektiviteten til mediebudsjettet mye dårligere. Hvis du ønsker å forbedre effektiviteten i 6-12 måneder, kan du bare rotere noen få prosent av merkevarebudsjettet ditt for å fikse Google-problemene dine og deretter rotere tilbake, og da vil du ha økt effektivitet veldig mye.

Se også etter et nullsumssøl.

Disse 150-200 000 individene som leter etter en "last minute-tur". Hvis du ikke er der hvis du selger reiser, hvis Apollo ikke er der, eller Ving, så går kunden per definisjon til sin konkurrent. Ikke sant? Det er ikke slik at du gjør dette søket, du ser på svarene som Google gir, at "vel, det var dårlige svar. Jeg drar herfra".Det er ganske sjelden på disse store søkene at folk finner ut at Google gir dem dårlige svar. I verste fall er det et godt svar. I mange tilfeller er det et veldig godt svar. Så hvis du ikke er der, går den kunden til konkurrenten din. Og hvis du har dårlig tilstedeværelse over lang tid, vil Konkurranse tærer på markedsandeler. Disse to faktorene gjør SEO og også, helt ærlig, SEM, hvor du kan bygge en komparativ fordel for virksomheten din. Det finnes ikke noe annet medium hvor du kan gjøre dette. Du kan strømlinjeforme markedsføringsbudsjettet ditt så at det blir… selv om det bare er noen få prosent bedre enn konkurrenten din, over tid er det fortsatt mye, og du kan bygge markedsandeler fordi du har en bedre tilstedeværelse i øyeblikket. Jeg vil også fortelle deg min definisjon av SEO. Dette er min definisjon. Jeg vil være tydelig på det fordi andre mener noe annet erledes og det er greit. Grunnen til at jeg forteller deg dette er at jeg ofte har et kommunikasjonsproblem som dette. Folk har forskjellige meninger og da blir det kaos. De mener helt andre ting og kommunikasjon fungerer ikke. Det er også slik at jeg ikke synes ordet SEO er helt riktig. For det er vanskelig å si «men jeg skal gjøre SEO på jobben i dag». Vel, hva gjør du da? Ja, jeg aner faktisk ikke. Så ved å bryte ned hva SEO er, blir det også lettere for deg å lage en handling som forbedrer SEO eller du forstår nettstedet ditt i Google mye, mye bedre. Og dette er hvordan jeg definerer SEO. Det er innholdet ditt. Slik gjør vi som innholdsbyrå det . Men for Google er innhold først og fremst tekst. Jeg vil si at de faktisk suger på bilder og videoer og mye annet, men de er faktisk ganske gode med tekst. De forstår mye om tekst og hvordan ord henger sammen og hvordan du definerer verden ved hjelp av ord. De har analysert mye tekst i mange år og har ansatt mange smarte folk som ikke har gjort annet enn å tukle med tekst hele livet. Så tekst er viktig for dem. Det er også noe jeg vagt definerte som teknologi og infrastruktur ( teknisk søkemotoroptimalisering ). Du kjenner det sikkert bedre under begrepet CMS, jeg har et litt bredere perspektiv på det hele. Men det må fungere veldig bra for ellers vil Google få problemer med å lese teksten din eller forstå hva som skal rangeres hvor på nettsiden din. En annen veldig viktig faktor er tilkoblingene dine. Google bruker linker for å forstå hva som er viktig på nettstedet ditt. De bruker lenker for å forstå om nettstedet ditt er viktig. De bruker lenker for å forstå om nettstedet ditt er viktigere enn konkurrentens. Og den siste, dere brukere. Når du bruker Google er det sikkert at du skriver inn et ord og så ser du fem, seks, syv kjøpte søk og ti organiske søk og du tror liksom at dette er en slags rangering eller toppliste. Men det som faktisk skjer med deg er at du stiller et spørsmål til Google og Google leverer en rekke svar. Det er egentlig ikke en serie nettsider Google leverte der, det er en serie svar, og du som nettsideeier, hvis du ønsker å være en del av denne prosessen, må faktisk svare på søkernes spørsmål på en god måte. Dermed er brukerne også viktige i denne prosessen. Google har et tydelig brukerfokus, de er veldig flinke til å forstå og analysere brukere og det er også derfor de lykkes så godt som de er. Så! Når du går hjem i ettermiddag og driver med SEO, kan du lettere definere nøyaktig hva du vil gjøre og fortelle andre hva du gjør. Dette er faktisk også en type analysemodell. Når du går hjem, kan du begynne å se på nettstedet ditt. Ok, innhold. Ja, dette fungerer bra for oss. Teknologi og infrastruktur. Gjør et søk på nettstedet ditt, hvilken URL kommer opp? Er det din forside eller en underside. Hvis det er en ulempe, har du et problem. Linker. Hvor mange linker har siden vår? Fremfor alt, hvordan finner du ut. Brukerne. Hvis de går inn på nettsiden vår og hopper ut igjen, kan jeg gi dem et dårlig svar. Så det er en måte å analysere nettstedet ditt på selv. Føles SEO litt klarere nå? Ikke et veldig overbevisende svar. Jeg ønsker å være med dere etterpå slik at dere kan komme frem og stille spørsmål, det er også en spørre- og svarøkt knyttet til etterpå. Jeg vil ikke snakke i 45 minutter i strekk. Jeg vil være litt mer praktisk og dagen vil handle om brukerne. Så vi skal snakke litt om hvordan du forstår brukerne dine bedre og hva du kan gjøre for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet ditt. Finn ut hva som genererer flere klikk fra Google. Du har en SEO i dag, du har absolutt et toppbilde i Google. Uten å gjøre noe med det kan du faktisk sørge for at flere klikker på linkene dine i Google, og det er det vi skal snakke om nå. Tross alt kan Googles treffresultater være 10 organiske treff og, vel, tre til syv kjøpte treff. Noen av dere har sikkert gjort AdWords. Med AdWords fungerer det slik at du får all data, du får hvor mange ganger annonsen min har blitt vist, for hvilke ord den har blitt vist, hvor mange som har klikket på den og selv om du har installert den riktig, hvor mange har kjøpt? Så du kan ta veldig enkle avgjørelser når denne annonsen bare hadde en halv prosent klikkfrekvens. Det er ikke så bra, jeg vil ha fem prosent og så kan du begynne å forbedre annonsene dine. Google leverer alle disse dataene i et klart og enkelt grensesnitt. Du trenger ikke høyskoleutdanning for å analysere det. Du vil gjøre det samme med ditt naturlige datingbilde. Hotel Stockholm, hotelltilbud og Scandic hoteller. Scandic-hotellene vil, selv om de bare har tredjeplass, at flere skal klikke på den lenken, gjør de ikke? Det er den enkleste måten å få flere brukere på. Virker fornuftig. Måten å fikse det på er å skrive bedre titler og beskrivelser. Men hva er dine bedre titler og beskrivelser, det er veldig lett at det blir subjektivt, fordi du ikke har alle disse dataene. Men Google leverer faktisk disse dataene til deg hvis du ser på rett sted. Det er noe som heter Google Webmaster Tools, alle vet om det, hva er det? Jeg skal fortelle deg det uansett. Googles verktøy for nettredaktører er ditt lille stykke kake i Googles indeks. Der leverer de all data, eller ganske mye data de har om nettstedet ditt og du kan analysere hvordan de ser deg. En del av denne rapporten, som er ganske omfattende, kalles søk, og det de gjør der er å vise deg når nettsiden din vises i Googles indeks og for hvilket søk den vises. Og her ser du et utdrag fra mine Webmaster Tools. Her kan du se hvilke søk som er utløst og jeg har dukket opp. Det er klart at det kanskje ikke er så rart at det er merkevaresøket mitt, og det du ser her er hvor mange av personene som så linken min som klikket på den, at det er 67 % den når Topdog SEO i CTR det er ikke så hyggelig, det er min merke, det er meg de ser etter. Et veldig spesifikt søk, men om det er som «last minute-turer», står det her. Ligger du på tredjeplass på «last minute tours» står det at du er på tredjeplass, det står hvor mange som klikker. Så. Da kan du gjøre dette. Du skriver en ny tittel og beskrivelse, og det er det som vises i Google. La oss nå se om vi kan snu dette. Dette er tittelen og beskrivelsen. Hotel Stockholm hotelltilbud som tittel og under det har vi beskrivelsen. Hvis du skriver bedre, mer klikkbart, vil flere klikke på den organiske klikkbare linken din i Google. Og det er ved å se på denne CTR -tabellen etter å ha gjort en endring, en uke senere, og se en økning i CTR. Dette betyr at flere personer klikker på samme posisjon. Så hvordan skriver du bedre titler og beskrivelser ? Brukere klikker på koblingene dine fordi de føler at det er en fordel for dem, ikke fordi det er en fordel for deg. Google-brukere bryr seg bare om seg selv, de er hovedpersonene i livene deres, ikke dine. Du er ikke engang statist. Men ved å kommunisere fordelene du kan gi dem, kan du bli en statist. Virker fornuftig. Og disse fordelene du ønsker å kommunisere, finner du dem lettest i AdWords-kontoen din. Og her har du et lite utdrag fra AdWords-kontoen min fra et annet nettsted jeg har. Vi kan sjekke den første annonsen, jeg har 1,27 % CTR der, den er ikke særlig genial. Og så prøvde jeg å kommunisere… hvis du klikker på denne lenken, er det pluss 300 artikler om entreprenørskap. Det er de som Googler entreprenørskap og ser annonsen min der de tenker «300 artikler, det er nok verdt meg å sjekke litt, det ser ut til å være mye så det må være noe som passer meg». Virker det fornuftig? Og her finner du fordelene du kan bruke i titlene og beskrivelsene dine.

men hvordan gjør du det?

Ja, jeg tok et aktuelt eksempel fra hotell Stockholm. Hun skrev da Hotel Specials som tittelen Hotel Stockholm – Hotelltilbud. Handler det om deg? Føles det ikke, hva? «Spesialpriser, siste minutt og massevis av hotellrom i Stockholm finner du her. Bruk søkefeltet til venstre for å finne ledige hoteller i Stockholm". Billige priser føltes litt som om det kunne vært inkludert, men det er vel ikke så sexy tekst? Er du enig med Pia? Ville du skrive det tekst? Jeg tror ikke det, jeg vet at Pia er forsiktig når hun lager tekst, nemlig. Så jeg tok meg friheten til å skrive den om for dem. "Finn billige hotellrom i Stockholm på Hotell Specials". Hvis du klikker her, finner du billige hotellrom. Føles som om du snakker med brukeren. "Søk etter 80 hoteller i Stockholm", "pluss 80" til og med, "Hotelltilbud senker hotellkostnadene dine med gjennomsnittlig 23 %". Shit! Begynner å klø litt på høyre arm nå eller ikke? Ved å skrive bedre tekster her , kan du øke antallet personer som klikker fra Google til nettstedet ditt med sannsynligvis 20 til 30 % uten å faktisk endre noen av de store tingene på nettstedet ditt. Det er klart, hvis du har bare 30 personer i måneden som klikker til nettstedet ditt, kanskje det ikke er verdt det. har du 3000 eller 3000 0, så begynner det å lønne seg. Betaler du ytterligere 500 kroner per klikk kan du spare fryktelig mye penger her. Og selv om du bare betaler 15 SEK per klikk, kan du øke trafikken med 10, 20, 30 prosent i måneden, det er fortsatt mye penger du kan tjene eller spare. Dette kan selvsagt gjentas mange ganger. Du kan prøve forskjellige ting. Og nå forstår jeg at mange av dere ikke har skrevet AdWords-annonser og kanskje til og med dere er uvant med å skrive kopi, og også dere har mange begrensninger her, du kan ikke skrive inn så mye tekst som du vil, så du må skrive stram og god kopi . Og man gjør det ikke bare sånn. Så jeg har en liten prosess som jeg vanligvis bruker når jeg skriver kopi for titler, men også annonser, og det er en rekke fordeler som jeg alltid prøver å fremheve. Og hvis du har et merke, kan du fremheve det. Hvis du skriver en tittel for Betsson, som bruker mer enn 300 millioner bruttopenger i media, bør du bruke den fordi mange vil kjenne seg igjen og føle seg trygge, fordi de allerede vet hva Betsson står for. Tildeling. Selger du til lave priser må du absolutt kommunisere dette, det er en komparativ fordel. Alle mennesker vil ha en lav pris, hele tiden. Friskhet. Et litt uklart konsept, men det er ganske vanlig, det er til og med standardmodus på internett at alt innhold er gammelt. Ikke sant? Så hvis du finner noe nytt, bør du prøve å kommunisere dette. Volum. Jeg har allerede vært på det, pluss 80 hoteller, pluss 300 artikler, viser "men jeg er en autoritet på dette emnet". Vis det! Hastighet. På Internett vil brukere alltid ha ting eller tilfredshet nå. Du vil ikke vente på treningstøyet ditt fra SportaMore. Du vil ha dem "nå". Og hvis du kan levere «nå», gi meg beskjed. For folk vil ha greiene «nå». "Nå" er et av de viktigste ordene på internett. Det finnes også verktøy som betyr at du ikke engang trenger å oppdatere nettstedet ditt. Du kan sitte i et verktøy som dette og skrive nye titler og nye beskrivelser og se hvordan det vil se ut. Det var slik jeg skapte eksemplet mitt før. Hvordan? Brukte dette verktøyet. Dette er ikke bedre eller verre enn noe annet, grunnen til at jeg bruker dette verktøyet er fordi fyren som bygde det har et flott navn på nettsiden sin, så jeg kan ikke la det gå, jeg husker alltid nettsiden hans. Så det er derfor jeg alltid havner der. Noe som bare viser hvor viktig det er å velge riktig navn. Det finnes hundrevis av verktøy som dette, så det burde ikke være noe problem å finne noe hvis du ikke liker navnet hans. Hva ser brukerne dine etter? Ja, standardsvaret er ditt faktiske innhold. Søk etter den største eller … søk etter tjenesten folk primært bruker for å finne innhold. Så selv på mobil hvor det er mange andre alternativer, har forskning i USA vist at 60 % av alt innhold som oppdages skjer gjennom søk.På en mobil. Desktop Jeg ønsker å heve det din eneste høyere. Her i Sverige, hvor du har langt færre alternativer enn i USA for å oppdage innhold, er det sannsynligvis høyere. Jeg tror ikke det har vært noen undersøkelser i Sverige. Så hva ser brukerne dine etter? Ja, det er selvsagt ikke helt lett å svare på det spørsmålet, men det varierer mellom bransje og bransje, nettside og nettside, merke og merke, problemløsning og problemløsning. Men det finnes en rekke verktøy der du kan finne disse spørsmålene slik at du kan gjøre en søkeordanalyse . For som jeg sa før, Google rangerer ikke nettsider, de svarer på spørsmål. Så hvilke spørsmål stiller brukerne dine til Google, hvor kan jeg finne dem? For hvis jeg ikke vet om dem, kan jeg ikke svare dem. Her ser du eksempler på spørsmål. Jeg ville ta dette opp fordi hvis du ser på disse spørsmålene, vil du faktisk se at nesten alle er mer eller mindre kommersielle. Ikke sant? Kjære bonde, du vet kanskje ikke at jeg er litt usikker på hva det egentlig betyr. Men de andre er faktisk mer eller mindre kommersielle, selv om du leter etter den beste skrekkfilmen, vil du være klar til å kjøpe ViaPlay for å se den skrekkfilmen når du vet svaret på spørsmålet. Ikke sant? Så det fortsetter å vise at disse spørsmålene som Google, som du stiller Google, er veldig kommersielle spørsmål, og det er fordi ditt eget liv er veldig kommersielt. Du bruker månedslønnen din på 27 000 i måneden for å liksom tilfredsstille behovene du har. Det er først og fremst det du forholder deg til i livet ditt. Og hvis du ikke har 27 000 i måneden, bruker du mye tid på å få det. Det er også slik at hvis du ignorerer Google og søker i noen minutter, er det å hjelpe brukerne dine den beste merkevarebyggingen du kan gjøre. Hvis du kommer til meg senere og har et vanskelig spørsmål og jeg kan svare på det på to minutter, går du hjem og implementerer svaret og det fungerer. Hva vil du føle for meg etterpå? Sannsynligvis veldig positiv opplevelse. Og det er det samme her, selv om spørsmålene og svarene er litt mer mikroformaterte. Folk setter stor pris på det. Så hvor finner jeg disse spørsmålene? Det er omtrent 100 milliarder søk i måneden på Google. Jeg tror tallet ditt er noen år gammelt, så det kan være litt høyere akkurat nå. Det er mange spørsmål som stilles hele tiden. Det beste stedet å finne svaret er i AdWords-kontoen din. Det er en spesialrapport der som viser i utgangspunktet bare en stor flyt. Hva leter folk etter når de ser annonsen min? Her ser du noen spørsmål. Gamle entreprenører. Ja, det er nok en annen eldre kar som vil finne forbilder, han vil starte et firma sent i livet. Lei leilighet Östermalm. Hvorfor det dukker opp aner jeg ikke. Bøker entreprenørskap. Det er også et klart spørsmål. Hvis produktet mitt var entreprenørskap, ville det vært bra om jeg hadde en toppliste med de fem beste bøkene synes jeg. Det er kanskje ikke det beste i det virkelige liv. Men det er et slags svar og det er min mening. På denne måten vil du finne mange spørsmål du kan svare på. Og dette er faktisk et søk som skjer hele tiden. Vel, det er ganske kort tid her, synes jeg. Ja det er det… nei det er ganske lang tid. Hvis du ikke vet hvor ofte annonsen vises, er ikke lenkene synlige her, men du kan fortsatt se spørsmål du kan velge å svare på på gjennom innhol. Du kan også sjekke denne rapporten i Googles verktøy for nettredaktører. Her vises ordene som folk har søkt etter og nettsiden din dukket opp i søket. Og det er litt mangel på innhold i svenske Google, så noen ganger viser de nettsider bare fordi det kan være et godt svar, de har ikke noe annet svar. Så det, her er mange spørsmål som du ikke gir et godt svar på i dag. Så ved å se her og gi det svaret, vil du umiddelbart rangere bedre på det spørsmålet enn du gjør nå. Du kan se konkurrentene dine. Dette er et utdrag fra, tror jeg, SportaMores PPC-kampanje. Det finnes verktøy som hacker konkurrenters AdWords-kampanjer for å se hva de driver med. Og her kan du begynne å sjekke, hva slags annonser er det, hvilke ord som er av interesse for deg for SportaMore, hvis jeg er Outnorth. Hvilke ord er av interesse for SportaMore og så lager de innhold for å liksom målrette mot det de synes er viktig for deg, for det er sikkert viktig for meg også. Dette er selvfølgelig ikke noe kommersielt ord fordi vanligvis, hvis det er satt opp en ekte kampanje, er de ganske stramme. Men du får i hvert fall et godt inntrykk av hva som interesserer SportaMore. Mitt favoritt SEO-verktøy heter Ubersuggest. Du har sannsynligvis gjort et søk i Google og Google ønsker å hjelpe deg. En rekke mulige spørsmål dukker opp, de vil på en eller annen måte fremskynde spørsmålet ditt, og Ubersuggest får deg til å skrape Google og finne alle disse variantene som finnes. Slik søkte jeg på inhnoldsmarkedsföring. Dette er noen spørsmål folk stiller svenske Google om inhnoldsmarkedsföring. Dette fortsetter veldig langt ned, det er 28 bokstaver i det svenske alfabetet og en rekke tegn. Her er kanskje 400 spørsmål å se på. Og dette er vanligvis et søk hvor det ikke er så mange søk og det er slik du finner disse nisjesøkene. Google har også en tjeneste kalt Google Keyword Planner som du kan se i. Det er deres salgsverktøy for AdWords. Nettstedet ditt kan ha en intern søkemotor. Du kan se fordi hvis folk ikke finner det de vil ha på nettstedet ditt, vil de stille et spørsmål i søkevinduet ditt. Din kundestøtte. Tross alt må de motta den rå kraften av alle spørsmål. De vet hvilke spørsmål brukere stiller fordi det er de som svarer på dem, og de samme spørsmålene folk stiller til Google. Du kan også spørre brukerne dine, finne ut hva de vil ha. Så hvordan gjør du det? Det er ikke så vanskelig. Samle disse spørsmålene. Analyser dem litt. Hvilke vil du svare på? Du skriver svaret. Publisere. La Google indeksere den. Det blir ikke vanskeligere enn dette. Sånn er det. Du sitter med nettsiden din, med analyseinstallasjonen din eller, vel… det er veldig lett å bli fanget opp i det du gjør selv. Jeg har for eksempel vanskelig for å forstå golfere, og det er fordi jeg ble fanget av hobbyen min. Så jeg ser ikke skogen for alle trærne. Den enkleste måten å finne ut hvor god du er, slik at det ikke bare er et spørsmål om mening fordi vi selvfølgelig alle synes du er flink, det er benchmarking. Men det er ikke slik at du bare kan se på konkurrentens eller tilleggets nettside og se hvor gode de er. Denne modellen som jeg ga deg i begynnelsen, disse fire faktorene, er veldig, veldig grove. Så. Google har et verktøy. Det er noe som heter Google Analytics Benchmarking. Hvis du har Google Analytics installert på nettsiden din, er det ganske enkelt å lage en rapport som viser hvor god du er i forhold til gjennomsnittet ditt. Det du må gjøre er å la Google dele dataene og så har de 1600 kategorier. Du klassifiserer nettstedet ditt, hvilken kategori er nettstedet mitt? Detaljhandel, Sverige, 1000 daglige brukere og du får mye data. Og her kan du se nummer fire, organisk søk, at jeg er 72 % bedre enn gjennomsnittet i min gruppe. Jeg er ikke så god på betalt søk, for jeg gjør det nesten ikke. Og så får du et bilde og så kan du faktisk si, vel, disse dataene viser at jeg ikke er like god som mine konkurrenter. Jeg må skjerpe meg. Det viser også hvor jeg skal legge energien min. Kan være stor på SEO, men dårlig på de andre, og da er det kanskje ikke SEO jeg skal bruke mye mer tid på. Det er ganske enkelt å finne. I prinsippet kan du få denne rapporten med tre klikk, den er ikke komplisert. Den komplekse delen er å tolke dataene, det er alltid vanskelig. Du finner den der i Google Analytics-installasjonen. Ja, jeg kommer med en påstand her. Brukerne dine vil ha superraske nettsider. Det høres veldig fint ut, et halvt sekund er veldig kort tid. Det tar meg et halvt sekund å si ordet Skåne. På Internett er du ikke klar til å vente så lenge. Det er helt absurd, men sånn er du. Et halvt sekund kan dessverre drepe enhver prestasjon, og et halvt sekund kan gi deg mye mer penger også. Google gjorde et eksperiment, det er sant, for noen år siden, og det var hun som nådde din Yahoo-sjef som gjorde eksperimentet. Men de økte antall treff fra 10 til 30, fordi de hadde spurt brukerne og det var det brukerne ønsket. Du vil ha mer volum. Det som skjedde var at lastetiden for den siden økte fra 0,4 sekunder til 0,9 sekunder. Og her ser du resultatet. Brukerne fikk det som de ville, men det gikk likevel galt. På et halvt sekund. 20 prosent nedgang er ganske mye. Det er ikke noe jeg vil ha i min virksomhet. Amazon, de er veldig gode på dette. Amazon hadde en omsetning på 90 milliarder dollar i fjor. 0,1 sekunder koster Amazon så mye. Det er 900 millioner dollar. Hva er nytt, nytt, 8:50 for en dollar, ikke sant? Mmm, det er 7-8 milliarder kroner. Hvis du omsetter for 50 000 i måneden, kan det selvfølgelig til og med være lønnsomt. Men det kan være at mange av dere omsetter for mye mer penger. Det er også bevist at når du utsetter brukere for trege nettsider, slutter de å komme tilbake. De synes det er en så dårlig opplevelse at selv om man har god service generelt, så vil de ikke komme tilbake. Du må vinne dem tilbake igjen, med markedsføring, noe du er dum. Google har et flott verktøy, fordi de synes dette er uendelig viktig. De ønsker å rangere raske nettsider. Det er et verktøy, du trenger bare å gå inn på nettstedet ditt og Google vil fortelle deg hvilke problemer du skal fikse. Det er ganske enkelt. Dessverre er det noen tekniske problemer. Det er ikke noe du bare kan sette deg ned og løse. Men du kan ringe teknologiavdelingen din, du kan ringe nettbyrået ditt i ettermiddag. "Hei, jeg vil øke hastigheten på nettstedet mitt. Jeg vil være like rask som Amazon. Hvor mye koster det?". Nettbyrået ditt eller teknologiavdelingen din kan de svare på. Det er derfor de eksisterer. Og her kan du enkelt se hva som må gjøres. Google forklarer det for deg. Men! Det er ting du kan gjøre med en gang. En av de verste lastetidsmordene der ute. Folk laster bare opp fire megabyte bilder til nettstedet deres. Og å laste ned et bilde på fire megabyte til mobilen når du vil laste inn en side er ikke morsomt, det tar veldig lang tid. Det kan ta ti sekunder. Og selvfølgelig kommer den brukeren til å bli veldig misfornøyd. Du kan velge å fikse bilder direkte. Du kan gå tilbake, fikse gamle bilder, alle bildene du publiserer i dag og i fremtiden, kan du fikse i dette verktøyet. Nå kommer vi til den morsomme delen. Det jeg liker med SEO er å bygge lenker, selv om jeg vanligvis er sjefen og ikke skal gjøre det og det er ganske mye arbeid, kan jeg ikke stoppe. Jeg synes du er veldig, veldig morsom. Og jeg har mange tips og triks og her får du et av disse tipsene og triksene for hvordan du kan bygge bedre linker til nettsidene dine. Er det noen her inne som også bygger linker? Det er vanligvis ikke så vanlig. Ah! Se på det! Gi meg beskjed senere hvordan det går. Og hvis du ikke har gjort det, synes jeg du bør prøve det. Alle nettsteder trenger linker, akkurat som biler trenger bensin. Bygg i det minste en link. Og lenkene du vil bygge, selvfølgelig vil du bygge gode lenker, lenker som Google elsker, men du vil at folk skal klikke på dem og du vil at de som klikker på lenken skal bli kunder. Ikke sant? De er de mest verdifulle koblingene, de som genererer kunder. Så hvordan gjør du det?

Google er ikke bare et søk.

20–25 % av Google er et annonsenettverk. Tidligere ble det litt trivielt kalt Google Displaynettverk. Ditt verdens største annonsenettverk på Internett, selvfølgelig. Og selvfølgelig vil de at du skal legge penger i annonsenettverket deres. Så de har små verktøy som dette for å vise hvor lønnsomt det er, hvor mye du får og hvor annonsene dine ønsker å være. Så hva jeg gjør… Google vet hvor brukerne mine er. De vet hvem som sannsynligvis vil kjøpe, for vanligvis kjøper du per klikk og du vil at klikkene skal konvertere til kunder, så det er et lite verktøy som heter Google Display Planner. Du skriver bare inn det du synes er viktig på din egen side eller en konkurrents side, i dette tilfellet Zalando-sko. Så Google forteller meg hvor de som virkelig er interessert i skoene dine er. Hvilke nettsteder henger de på? Google vet det. Får du en lenke fra dem vil det sannsynligvis drive salget i din nettskobutikk. Så hvordan gjør du det? Du kan laste ned denne listen som du nettopp så. Du oppretter en grunn for at disse nettstedene skal lenke til deg. En flott skoguide eller "gjør det selv" sko uansett. Hva er trusselen din? Dessverre kan jeg ikke så mye om sko, så jeg kan ikke komme opp med en god pitch, men jeg er sikker på at de av dere som kan sko kan komme opp med en god pitch. Så send dette pitchet på e-post til disse webansvarlige. Spør, "vil du ikke skrive om dette?". Får du linker. Som driver trafikk. Det driver Googles rangering. Og det vil være noen stenginger i butikken din også. Så. hva har vi snakket om i dag? Jeg vil at du skal vinne klikkene på Google. Du kan øke trafikken med 10-30 % bare gjennom bedre titler og beskrivelser. Du kan bruke Google til å finne ut hva brukerne dine ser etter, hvilke spørsmål de stiller. Da kan du lage det innholdet og være der. Når de stiller spørsmålet. Du kan finne ut hvor god du er på SEO og på flere andre ting også. Du kan finne de beste linkene, de som driver kjøp. Og vi kan hjelpe deg med å øke hastigheten på nettstedet ditt, eller skape en forståelse av hvor rask eller treg nettsiden din er. Av alle disse tingene tror jeg nettstedets hastighet er den viktigste. Det som skjer på jorden er at internett blir et mobilt internett. Det er en stor begivenhet i internetts historie, og nesten ingen i Sverige er med i det toget. For få bedrifter i Sverige kommer med på den vognen. Og i mobiltelefonen er en av de viktigste faktorene at den kan lades raskt. Så et halvt sekund på mobil dreper bare brukerne dine. Det koster deg penger. Så direkte koster det penger. Raske nettsider genererer mer penger. Umiddelbart. For nesten alle virksomheter som er aktive på Internett, er den beste investeringen tilgjengelig i dag nettstedhastighet. Fordi du ønsker å tjene mer penger med en raskere side, alt annet likt. Eller oppnå det kommersielle målet du har med nettstedet ditt.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!