Av

Uppdaterad: April 04, 2023

17 SEO-tips for å forbedre søkemotoroptimaliseringen din 2024

I dag er suksessen til bedriftene dine ofte direkte relatert til deres online synlighet. Men hva er nøkkelen til økt synlighet? Ja, SEO. I denne artikkelen får du Topdogs beste tips om tiltak du kan sette i verk for at nettsiden din skal få mer synlighet i løpet av 2024 .

Hva er SEO?

SEO er en forkortelse for søkemotoroptimalisering . SEO handler om å designe en nettside slik at søkemotorer, som Google, ønsker å plassere den høyere blant søkeresultatene sine. Jo høyere plassering blant resultatene, jo større er sjansen for at brukeren klikker på lenken til nettsiden. På denne måten er det en direkte sammenheng mellom en bedrifts salgstall og nettsidens plassering blant søkemotorresultatene.

17 tips for å komme i gang med SEO

Når det kommer til søkemotoroptimalisering av en nettside, er det ikke en enkelt enkel metode som løser alt fordi det er en rekke ulike faktorer som påvirker plasseringen til nettsiden. Her har vi derfor samlet en rekke ulike tips om tiltak du kan gjøre for å forbedre nettsidens SEO.

1. Forbedre titler og metabeskrivelser

Å lage innbydende titler og metabeskrivelser er en effektiv måte å forbedre et nettsteds synlighet, ettersom det får flere brukere til å velge å klikke på lenken. Bruk Google Search Console til å se gjennom de 20 mest populære sidene på nettstedet ditt og vurdere hvordan overskrifter og beskrivelser kan forbedres. Her får du flere tips om hvordan du kan tenke når du skriver titler og metabeskrivelser.

2. Gjør en søkeordanalyse / undersøk kundenes søkeatferd

Brukernes søkeatferd kan endre seg over tid, og for vellykket SEO må du undersøke hvordan de endrer seg slik at du kan tilpasse nettsiden din deretter. Åpne Google Search Console og analyser hvilke søkeord besøkende bruker for å finne nettstedet ditt . Ser du noen nye mønstre? Så får du lage nytt innhold basert på det.

3. Gjennomgå hastigheten på nettstedet (innlastingstid)

I dagens samfunn er vi vant til å motta informasjon raskt, og hvis vi må vente, velger vi heller et annet alternativ. Det har blitt bevist at raske nettsteder er mer lønnsomme enn trege , så det er av ytterste viktighet at dine også er det. Ta et møte med teknologisjefen din og start et prosjekt som tar sikte på å få fart på nettstedet . Det er en form for teknisk SEO .

4. Reparer ødelagte koblinger

Sjekk om nettstedet ditt har ødelagte lenker , dvs. en URL uten innhold. Det har hendt at lenker blir liggende selv om innholdet er fjernet når nettsiden er endret eller et produkt har gått ut av lager. Med Ahrefs søkeordverktøy kan du enkelt sjekke om nettstedet ditt har ødelagte koblinger.

5. Beregn verdien av SEO

Hvor mye koster markedsføringsprosjektene dine sammenlignet med det de leverer? Ved å beregne hvor mye de ulike investeringene koster , blir det lettere å avgjøre om de er lønnsomme eller ikke. På denne måten blir det lettere å lage mer lønnsomme og effektive kampanjer i fremtiden. Her lærer du hvordan du beregner verdien av søkemotoroptimalisering .

6. Få https-sertifikater

Sørg for at nettstedet ditt er sikkert ved å få et https-sertifikat. Dette gjør det betydelig vanskeligere for eksterne parter å fange opp informasjon som overføres gjennom nettstedet ditt. Dette er også noe Google liker og som gjør at nettsiden din rangeres høyere.

7. Arbeid kontinuerlig med linkbuilding

Nettsteder som andre selskaper og nettsider lenker til er favorisert i Googles søkeresultater, så det er viktig at du sørger for at du får lenker til nettsiden din . Hvis et nettsted nevner prestasjonen din i en tekst, bør du kontakte dem og be dem om å inkludere en lenke til nettstedet ditt. Hvis du ikke vet hvordan du kommer i gang, kan du bruke Topdogs Link Scout .

8. Lag kvalitetsinnhold som svarer på brukernes spørsmål

Google belønner kvalitetsinnhold som gir brukerne informasjonen de leter etter. Når du designer eller bestiller tekster er det derfor viktig at tekstene holder høy kvalitet og svarer på brukernes spørsmål om emnet.

9. Forbedre H1s nettside

Hvis du allerede har forbedret nettsidens titler og metabeskrivelser (se punkt 1), må du huske å forbedre tekstens H1-er (overskrifter) slik at de stemmer overens. Ellers er det en risiko for at dine potensielle kunder føler at de ikke leste artikkelen de trodde de skulle lese og forlater nettsiden.

10. Forbedre H2s og H3s

Det er en fordel om H2s og H3s (underoverskrifter) til tekstene på nettsiden din er utformet som spørsmål . Da vil brukeren, allerede når han ser søkemotorens søkeresultater, vite at han sannsynligvis vil ha svar på spørsmålene sine. Det øker rett og slett sannsynligheten for at brukeren klikker på lenken til nettstedet ditt.

11. Forbered innhold for talesøk

Stemmesøk er fortsatt ikke veldig vanlig, men vil sannsynligvis være det i fremtiden. Det er derfor en fordel å være proaktiv og produsere innhold som er tilpasset ditt stemmesøk , slik at du slipper å gjøre det senere. Lag innhold basert på longtails (søkefraser med mange ord) og husk å formulere innholdet som om du svarer på et spørsmål .

12. Mobiltilpass nettsiden

Gå gjennom nettstedet ditt ved hjelp av en telefon eller nettbrett og undersøk hvor godt den tilpasser seg disse formatene. Hvis nettsiden ikke er mobilvennlig er dette noe du bør ta tak i, de fleste besøkende bruker telefonene sine når de googler .

13. Arbeid med interne lenker

Gjør det enkelt for brukerne å finne all informasjonen de trenger på nettstedet ditt – sørg for at det er interne lenker i tekstene . Dette gjør at leseren bruker mer tid på nettsiden din, noe som på sikt er både positivt for salgstall og nettsidens plassering blant Googles søkeresultater.

14. Bruk Googles nye bildeformat WebP

Med Googles nye bildeformat WebP kan du laste opp betydelig større bilder enn med andre formater, uten å påvirke hastigheten på nettstedet ditt. En annen fordel med å bruke Googles eget format er at det påvirker nettstedets posisjon positivt.

15. Rydd opp i duplisert innhold

Noe som kan senke nettsidens posisjon dersom flere nettsider fører til samme innhold. Det er derfor viktig at innholdet på siden alltid er unikt , og at du sletter eller retter tekster som ligner på hverandre.

16. Forbedre konvertering

Dra nytte av den eksisterende trafikken på nettstedet ditt og fokuser på å gjøre det enkelt for besøkende å kjøpe produktene dine. Analyser hva brukerne ser etter når de besøker siden og tilpass nettsiden deretter. Med bedre konvertering vil virksomheten din bli mer lønnsom og få en høyere plassering i søkeresultatene .

17. Ta hjelp av et SEO-byrå

Hvis du fortsatt synes det er vanskelig å komme i gang eller mangler viktige SEO-kunnskaper , kan en enkel løsning være å få hjelp fra et søkemotoroptimaliseringsbyrå . Vi i Topdog tilbyr løsninger innen SEO og innholdsmarkedsføring som er utformet etter de spesifikke behovene til din virksomhet. Kontakt oss i dag hvis du har spørsmål.


Transkribering av videoen: Jeg forstår at mange av dere har ligget søvnløse over julen og tenkt på hva SEO-tiltak for å starte det nye året med. Jeg tenkte jeg skulle gjøre det enkelt for deg ved å fortelle om fem tiltak som du kan starte med her i januar.

Forbedre tittelkoden og beskrivelseskoden

Det første jeg hadde gjort mot deg var at jeg hadde sjekket, i Google Search Console under verktøy, over de 20-30 mest besøkte sidene fra Google, så jeg hadde skrevet en bedre tittel og beskrivelse for de 20 sidene. Selv om rangeringen ikke blir bedre, fører mer klikkvennlige titler og beskrivelser til flere klikk. Hvis du ikke vet hvordan du skriver mer klikkvennlige titler og beskrivelser, er det en URL du kan slå opp på Topdog. Den beskriver nøyaktig hvordan du gjør det. [mer_info_skjema]

Utforsk nye søkemønstre

Handling nummer to som jeg synes du bør se på i din nye søkeatferd . Du har forhåpentligvis oversikt over brukernes grunnleggende søkeatferd – hvordan de finner nettsiden din. Over tid kan det endre seg litt og det kan dukke opp ny, relevant atferd og kanskje noe som faller bort. Jeg hadde åpnet Google Search Console og sjekket hvilke ord brukerne dine bruker for å gå inn på nettsiden din for å se om det er noen nye mønstre. Du kan også sjekke denne informasjonen i søkeordverktøy som Ahrefs, SEMrush eller keywordtool.io for å se om det er noen nye mønstre du kan lage innhold for. Finner du nye mønstre, får du lage innhold til det.

Se gjennom nettstedets lastetid

Den tredje tingen jeg hadde sett om lastetiden din. Lastetiden blir bare viktigere og viktigere i Google. Dette er selvsagt fordi flere og flere bruker mobiltelefonen til å søke etter informasjon på Google, den brukes også oftere. Det kan selvfølgelig være vanskelig å gjennomføre et lastetidsprosjekt selv, så jeg hadde gått til teknologiavdelingen, til teknologisjefen og spurt han eller henne hva du må gjøre for å kunne starte et teknologiprosjekt – hensikten med som er å øke hastigheten på nettsiden. Dette gir mer trafikk, men også mer salg. Det har blitt bevist at raske sider rett og slett er mer lønnsomme enn trege sider.

Rett opp ødelagte koblinger

Den fjerde faktoren som jeg synes du bør se på er de ødelagte koblingene dine. Så hva er en ødelagt clutch? Det er vanligvis innhold som har blitt fjernet av en eller annen grunn. Det kan være et produkt, en stillingsannonse eller noen i organisasjonen din som tukler med nettstedet. Det er ganske vanlig at store nettsider har mange brukere og det kan være vanskelig å holde styr på hva som skjer. Så du kan ha en rekke URL-er uten innhold, men de har lenker som peker til dem. Når disse koblingene peker til en URL uten innhold, teller det ikke. Jeg ville bare åpne et søkeordverktøy som Ahrefs, se ødelagte lenker hvis det er noen. Og er det noen, kan du gjøre to ting;

  1. Gjenskap innholdet til den nettadressen eller for å omdirigere til innhold som ligner på innholdet som var der før.
  2. Sjekk ødelagte lenker.

Beregn verdien av SEO

Den siste faktoren å se på, den femte faktoren, er verdien av SEO . Hvorfor beregne verdien av SEO ? Hvis du ønsker å påvirke din organisasjon, ditt lederteam, dine kolleger eller andre interessenter, er det greit å vite verdien av SEO. Da kan du fortelle dine kolleger eller ledere hva du savner. Når de innser hva de går glipp av, er det mye mer sannsynlig at de tildeler flere ressurser for å slutte å gå glipp av noe, og starter dermed et SEO-prosjekt i 2021.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!