Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

12 nyttige Google-verktøy som forbedrer SEO

Google har ikke bare skapt en dominerende posisjon som verdens absolutt mest brukte søkeverktøy. I tillegg til søkemotoren finnes det en lang liste med Google-verktøy som hjelper deg som har en nettside eller en bedrift med å forbedre din SEO , bli sett og markedsføre deg selv bedre på nett. Vi har tatt en titt på noen av de beste verktøyene fra Google. Google-verktøy

Google Search Console

Hvis du har en nettside eller blogg, er Google Search Console det absolutt første verktøyet fra Google du bør utforske. GSC som det er forkortet er grensesnittet ditt til det som skjer i selve søkemotoren. Ved å registrere nettstedet ditt her, kan du holde styr på problemer som hindrer deg i å rangere . Tidligere ble denne tjenesten kalt Google Webmaster Tools. Her kan du registrere nettsiden din (eller flere hvis du har en) og laste opp et nettstedskart. Da kan du følge med på hvor mange organiske klikk du får, på hvilke søkefraser og til hvilken side. Du kan også se CTR , et mål på prosentandelen av visninger på søkemotoren som fører til et klikk. I Search Console kan du se om enkelte sider på nettstedet ditt har problemer med indeksering på noen måte, for eksempel feil omdirigeringer, om en side ikke er mobilvennlig, eller om den laster sakte. Hvis du var uheldig og havnet i en manuell handling fra Google, er det her du finner ut av det.

Google Analytics

Et annet verktøy fra Google som du absolutt bør bruke hvis du er webmaster er søkegigantens eget analyseverktøy for besøksstatistikk . Med Google Analytics (GA) får du blant annet innsikt i hvor besøkende kommer fra, for eksempel om det er via en søkemotor, en annen nettside, annonser eller direkte trafikk. Du kan deretter analysere hvordan brukerne dine beveger seg rundt på nettstedet, hvilke undersider de besøker og hvor lang tid de bruker på hver side. Google Analytics jobber også med å analysere hvordan trafikk konverterer, for eksempel hvis du har en e-handel eller har en landingsside som fanger opp potensielle kunder eller e-postadresser.

Google Page Speed

Google Page Speed er et Google-verktøy for å identifisere ting som reduserer nettstedets lastetid . Du trenger ikke registrere nettstedet ditt, bare skriv inn en hvilken som helst URL for å teste den. Da får du en lang liste med konkrete eksempler på hvordan du kan gjøre siden raskere. En rask og velfungerende side er et must for å tilby en god brukeropplevelse. Hvis det tar for lang tid, klikker besøkende på tilbake-knappen og går til en annen side i stedet, noe som kan føre til dårligere rangeringer. I tillegg er selve hastigheten også en rangeringsfaktor via noe som kalles Core Web Vitals. Du får også informasjon om dette i Google Page Speed.

Google mobilvennlig test

Hvis du vil teste om nettsiden din er mobilvennlig , kan du bruke Googles mobilvennlighetstest. Skriv inn en hvilken som helst URL og du vil finne ut om det er noe på siden som gjør at den ikke vises optimalt på mobile enheter. Det kan for eksempel være at teksten er for liten eller at noen klikkbare objekter er for nær hverandre. Å sikre at nettstedet ditt er mobilvennlig er viktig dels fordi det gir en god brukeropplevelse, dels fordi det faktisk er en rangeringsfaktor.

Google Min bedrift

Med Google My Business har du muligheten til å gjøre det enklere for folk å finne bedriften din og finne ut viktig informasjon om den . Her kan du legge inn for eksempel adresse, telefonnummer og åpningstider. Det er også en mulighet for brukere til å legge igjen en anmeldelse, noe som kan påvirke salget ditt positivt ved å få flere til å stole på bedriften din. Å ha en profil i Google My Business kan være positivt for SEO fordi det indikerer at nettstedet ditt er en ekte bedrift . I tillegg lar den deg vises i flere visninger i Google, spesielt i lokale søk . Informasjonen fra Google My Business tar mye plass i søkeresultatene og er også integrert i Google Maps.

Google Tag Manager

Tag Manager, forkortet GTM, er et Google-verktøy som fungerer som et såkalt tag-styringssystem. Det er ganske enkelt en måte å raskt legge til et kodestykke hvor som helst på siden . Et formål er for eksempel å kunne sette inn skript fra ulike sporingsverktøy og andre tredjepartstjenester. Du kan for eksempel legge til kodebitene som trengs fra tjenester som Google Analytics, Hotjar og Facebook i GTM. En annen bruk for Google Tag Manager er å implementere konverteringssporing på nettstedet . Gjør du dette kan du spore hvor mye trafikk som fører til for eksempel et kjøp, og på hvilken måte. På denne måten kan du få nøkkeltall som ROI, som er viktig for å vurdere hvor vellykket din digitale markedsføring er. Du gjør selve analysen i et hvilket som helst annet verktøy hvor du laster inn data fra Google Tag Manager. Det er ofte i Analytics men kan også være for Google Data Studio, Facebook eller et frittstående analyseverktøy.

Skal du annonsere på nett er det naturlig å begynne med Google Ads , tidligere AdWords. Dette annonseringsverktøyet lar deg vises på toppen av Google ved å betale per klikk (CPC) . Den faktiske kostnaden bestemmes ved å by i automatiske auksjoner, men du kan sette et maksimumsbud om du vil. I tillegg til å vises blant de vanlige tekstresultatene i søkeresultatene, kan du også bli sett bedre i Google Shopping ved hjelp av Ads, som er interessant for deg som har en e-handelsbedrift. I tillegg er det mulig å bli sett med displayannonser på tredjepartssider, for eksempel som bannere på nyhetssider og bloggere eller i apper.

Google søkeordplanlegger

Hvis du vil ha et gratis SEO-verktøy for å finne gode søkeord, bør du henvende deg til Google Keyword Planner. Dette er faktisk en del av de nettopp nevnte annonsene. Den kan imidlertid brukes uavhengig av om du planlegger å annonsere eller ikke. Med Google Keyword Planner-verktøyet kan du finne ut hva folk søker etter i Google , som er en av pilarene i søkemotoroptimalisering . Du kan blant annet se søkeord basert på en spesifikk søkefrase, nettside eller kategori. Hvis du bruker søkeordplanleggeren for annonsene dine, får du et anslag på hvor mye det kan koste per klikk. Hvis du bruker verktøyet for din SEO, kan du i stedet ha nytte av å vite omtrentlig hvor mange som søker etter et spesifikt emne og hvilke lignende søkeord og søkefraser som finnes. Dette drar du nytte av når du lager nytt innhold på nettsiden din.

Google Trender

Google Trends er et verktøy spesielt utviklet for å illustrere ulike søketrender og søkeatferd på Internett. Med dens hjelp kan du finne ut hva folk rundt om i verden søker etter akkurat nå . Skriv inn en søkefrase eller klikk på en frase i en av topplistene. Du kan deretter filtrere ned etter land og tidsperiode. Det er til og med mulig å se i hvilke deler av Sverige folk søker mer etter et bestemt søkeord. Dette Google-verktøyet er ikke bare morsomt å leke med. Det kan tjene som inspirasjon for deg som ønsker å finne relevante temaer å skrive om . Det kan også gi deg gode innspill hvis du tenker på å starte en helt ny side eller lansere et nytt produkt ved å få en ide om hva folk er interessert i.

Google Data Studio

Google Data Studio er en gratis tjeneste som hjelper deg å samle inn og analysere data fra ulike kilder . Tenk deg at du har statistikk fra Google Analytics, Ads og kanskje til og med fra et annet verktøy som ikke kommer fra Google. I Data Studio kan du enkelt koble sammen de ulike datakildene og visualisere resultatet på en måte som gjør det lettere å forstå. Har du flere datakilder eller føler du at informasjonen du får fra verktøyet/verktøyene du har er for detaljert? Da vil du sette pris på hvordan du kan velge å fremheve utvalgte aspekter av dataene dine på en fin måte i Google Data Studio. Det er også et godt verktøy hvis du skal sette sammen rapporter for en oppdragsgiver, for eksempel hvis du jobber med SEO eller digital markedsføring.

Googles test for rike resultater

Rich Results er en måte å bli sett i Google på andre måter enn via vanlige tekstresultater. Det kan være i form av en brødsmule-navigasjon som gjenspeiles i serp eller som linker til undersider gjennom såkalte sitelinks i Google-resultatene, for å nevne et par eksempler. Dette Google-verktøyet lar deg teste hvilken som helst URL eller en bestemt kodebit, og du vil motta varsler hvis noe mangler eller er feil.

Google Workspace

Selv om de fleste Google-verktøy omhandler nettsider, optimalisering, organiske søkeresultater eller annonsering, finnes det også verktøy for andre ting. Google Workspace er sannsynligvis den mest brukte. Denne pakken med verktøy ble tidligere kalt G Suite. Den inneholder en rekke programmer som i stor grad kan erstatte kommersielle tekstbehandlere, regneark og presentasjonsprogrammer. Det fine er at alt du skriver lett kan deles med andre – både i og utenfor organisasjonen . Alt på plattformen fungerer unisont og gjør det mulig for team eller hele arbeidsplasser å samarbeide digitalt. Det er for eksempel kalender, chat og mulighet for å holde nettmøter via Meet-verktøyet. Gmail fungerer selvfølgelig også som en del av dette økosystemet.