SEO? Den komplette guiden!

Uppdaterad November 24, 2022   Christian Rudolf

Innehåll

  1. Hva er seo?
  2. her forklarer christian hva søkemotoroptimalisering er
  3. ulike typer seo
  4. hva definerer seo?
  5. hvor viktig er seo for bedriften din?
  6. seo spiller en viktig rolle i kundereisen
  7. hvordan kan du gjøre vellykket seo?
  8. hvordan gjøre seo?
  9. on-page seo – forbedring av egen side
  10. søkeordanalyse – hjørnesteinen i seo
  11. hvorfor er søkeordanalyse viktig i seo?
  12. søkeordanalyse ved forbedring av nettstedstruktur
  13. verktøy for søkeordanalyse
  14. seo-optimalisering av innhold
  15. seo-optimaliser intern kobling
  16. seo-optimalisere teknologi og ytelse
  17. hva gjør seo-spesialisten innen teknisk seo?
  18. hvilken effekt (kpi-forbedring) kan du få fra teknisk seo?
  19. hvem tjener mest på å forbedre den teknologiske infrastrukturen?
  20. verktøy for teknisk seo
  21. seo eller betalt annonsering?
  22. off-side seo
  23. link strategi
  24. link building
  25. youtube-optimalisering
  26. app store-optimalisering
  27. pr
  28. markedsføring på sosiale medier eller smm
  29. merkevarebygging
  30. innebygd markedsføring
  31. arbeid med influencere og opinionsledere
  32. forum
  33. kunde anmeldelser
  34. nettanalyse – overvåk endringer på og utenfor nettstedet
  35. hvordan gjennomfører du et seo-prosjekt?
  36. topdogs prosess for seo
  37. hvordan måler du et seo-prosjekt?
  38. hvor mye koster seo?
  39. hva blir resultatet av en seo-investering?
  40. mer organisk trafikk til nettstedet ditt
  41. Økt salg
  42. mersalg og gjenganger
  43. hvor lang tid tar seo?
  44. fordeler og ulemper med seo
  45. fordeler med seo
  46. ulemper med seo

Läs mer

Hva er SEO?

SEO er den vanlig brukte forkortelsen for søkemotoroptimalisering. SEO består av et sett med aktiviteter rettet mot å forbedre et nettsteds posisjon i søkemotorresultater for relevante søkeord. Dette resulterer i at nettsiden får mer "organisk" trafikk fra søkemotorene. Søkemotoroptimalisering er et synonym for SEO. I denne artikkelen vil du lære alt vi vet om SEO-optimalisering.

Her forklarer Christian hva søkemotoroptimalisering er

Ulike typer SEO

"Har du hørt at SEO ofte deles inn i tre ulike typer? Ofte er det snakk om hvit, grå og svart SEO. Kategoriseringen avhenger av hvilke SEO-metoder som brukes SEO. Innenfor de tre ulike typene brukes ulike metoder som direkte eller indirekte påvirke søkerobotenes arbeid.Hvordan metodene kategoriseres avhenger av i hvilken grad de følger søkemotorens retningslinjer.

  • Hvit SEO – metodene klassifisert som hvit SEO følger søkemotorens retningslinjer til punkt og prikke. Metodene avstår fra ethvert forsøk på å manipulere søkemotoralgoritmer. En hvit SEO-metode kan bety at trafikkveksten skjer relativt sakte. White SEO kommer fra det engelske uttrykket «white hat SEO».
  • Grå SEO – metodene som brukes i grå SEO følger retningslinjene som gjelder for teknisk, OnPage og innholdsoptimalisering. Men i motsetning til hvit SEO, brukes A/B-testing og analyse for å forbedre både innhold og lenkeprofil. Årsaken er å muliggjøre en raskere forbedring av siden. De grå metodene er ikke forbudt, men overbruk kan føre til aktivering av søkemotorenes spamfiltre. Som hvit SEO kommer også begrepet grå SEO fra engelsk (grey hat SEO).
  • Svart SEO – metodene tar ikke hensyn til søkemotorens retningslinjer i det hele tatt, noe som ofte betyr at domenet ender opp med å bli ekskludert fra søkemotorindeksen. Når et domene først er utestengt, kan det aldri gjenopprettes. På grunn av risikoen for å bli portert fra søkemotorindekser, brukes metoden kun når flere nettsider lanseres samtidig. Den tredje typen kalles svart SEO, direkte hentet fra engelsk " black hat SEO ".

Du finner Googles retningslinjer i brukerstøtten for Google Search Console.

Hva definerer SEO?

SEO kan defineres på forskjellige måter avhengig av hvem du snakker med. Vi i Topdog definerer SEO som en forbedringsprosess som involverer de fire faktorene – teknologi, innhold, lenker og brukeropplevelse . Grunnen til at vi ser på SEO som en forbedringsprosess er fordi Google hele tiden streber etter å forbedre kvaliteten på søkeresultatene, noe som gjør at det alltid er en mulighet for å forbedre nettsider også. Når Google endrer seg, gjør det også nettstedene for å ha en sjanse til å nå topplasseringene. Derfor er SEO i utgangspunktet en forbedringsprosess. Ved å forbedre nettstedets teknologi, innhold, linker og brukeropplevelse forbedrer du ikke bare din egen virksomhet, men også for Google- og Google-brukere. I videoen nedenfor forklarer Christian hva essensen av SEO er.

Hvor viktig er SEO for bedriften din?

Bare i Sverige gjøres millioner av Google-søk hver dag . Av alle svensker oppgis det at 96 % bruker søkemotoren Google for å hente informasjon ( Internetstiftelsen ). Av disse søkene er 10-15 % gjort av brukere med penger i lomma – klare til å bruke. Ved hjelp av SEO kan du nå Google-brukeren til akkurat rett øyeblikk, uavhengig av hvor i kundereisen brukeren befinner seg . Dette er grunnen til at SEO er så kraftig.

SEO spiller en viktig rolle i kundereisen

Alle forbrukere, både offline og online, gjør en kundereise. Denne kundereisen kan være både lang og kort avhengig av bransje. Selv antallet berøringspunkter som trengs før kunden klikker, kan variere. I det organiske søkeresultatet møter brukere merkevaren din når de er på ulike stadier av kundereisen . Det betyr at du ved hjelp av en god SEO-strategi kan møte brukerne på en effektiv måte, lede dem videre i kundereisen, bevisstgjøre ditt produkt eller tjeneste, få dem til å vurdere dine produkter som alternativer og til slutt klikke hjem varen din. La oss si at en Google-bruker søker etter «hvordan redusere det økologiske fotavtrykket ditt». I søkeresultatet finner brukeren en artikkel som svarer på spørsmålet. Siden som skrev artikkelen er seriøs og troverdig. Nettstedet gir også mer informasjon om emnet. Dette betyr sannsynligvis at brukeren får en positiv følelse av siden og derfor blir mer mottakelig for sidens kommersielle budskap . Den økte mottakeligheten skyldes også at nettsiden har hjulpet brukeren ved å svare på spørsmålet. Å være behjelpelig med er merkevarebygging og kan øke sjansen for at brukeren kjøper et av sidens produkter. Prosessen som fører til et faktisk kjøp kan bestå av flere søk hvor søkeren interagerer med ulike merker via søkeresultatene. En gjennomtenkt SEO-investering kan dermed være avgjørende for å konvertere den potensielle kunden til en faktisk kunde. I beste fall kan du til og med gjøre en potensiell kunde til en lojal kunde. Kundereise

Hvordan kan du gjøre vellykket SEO?

Det første trinnet i å gjøre vellykket SEO er å forstå at søkemotoroptimalisering består av flere forbedringsprosesser . Google oppdaterer algoritmen tusenvis av ganger i året. Noen av disse oppdateringene påvirker deg og nettstedet ditt. Dette betyr at du kontinuerlig må forbedre nettstedet ditt fra et SEO-perspektiv. Denne forbedringen gjøres enklest ved hjelp av klare SEO-prosesser som involverer mål, tilnærming, tidsplan, måling og tydelige ansvarsområder. Hvis du ønsker å lage et vellykket SEO-prosjekt , er det også viktig at beslutningstakere tar informerte beslutninger . De må forstå hva som må gjøres, hvordan de skal gjøre det, hvem som skal gjøre det, når det skal gjøres, hvor mye det vil koste og hva risikoen er. Først når prosjektet er avklart på denne måten er det mulig å ta innsiktsfulle beslutninger.

Hvordan gjøre SEO?

SEO-prosjekter er ofte delt inn i ulike deler og faser , da det er en forbedringsprosess. I en fase kan fokuset være på å forbedre en bestemt del av nettstedet, mens en annen fase kan handle om å forbedre den tekniske strukturen på nettstedet. Dette gjør at SEO med fordel kan utformes som et prosjekt. SEO-forbedringer kan grovt sett deles inn i to deler – on-side og off-side. On-page SEO inkluderer optimalisering av ulike elementer direkte på nettsiden, som innhold og teknologi. Handlinger som inkluderer indirekte SEO-relaterte handlinger, for eksempel koblingsbygging, kategoriseres som off-side SEO. I videoen under snakker Christian om hvordan SEO fungerer.

On-page SEO – forbedring av egen side

Interne optimaliseringstiltak forbedrer sidens interne komponenter og påvirker sidens funksjonalitet, utseende og innhold. Disse tiltakene består blant annet av:

  • Nøkkelordanalyse – undersøkelse av hvilke søkeord og søkeord brukere bruker i forhold til din bransje.
  • Intern struktur – opprettelse av landingssider, fjerning av duplikat- og "søppel"-sider, forbedring av navigasjon og "nesting" (plassering av sider i den overordnede strukturen til nettstedet).
  • Tekniske feil – å legge til metakoder, fjerne dupliserte metakoder, fjerne ødelagte koblinger med en 404- eller 500-serverresponskode og handlinger som øker nettstedets sidehastighet.
  • Brukervennlighet – handlinger som gjør det enklere for brukeren å komme seg fra begynnelsen av kjøpstrakten til slutten av kjøpstrakten og forbedre opplevelsen av nettstedet.
  • Optimalisering av bilder og videoer.
  • Siderelevans – fjerning av sider som svarer på de samme brukerspørsmålene.

Søkemotoroptimalisering på side er tidkrevende og må gjøres fortløpende, da de fleste nettsteder kontinuerlig skaper nye feil. On-page-optimering kan betraktes som nøkkelen til prosjektets suksess, til tross for at denne typen optimalisering ikke inkluderer tiltak som har som mål å direkte påvirke posisjoner og trafikk. On-page optimering handler først og fremst om å forbedre brukeropplevelsen. Målet med denne typen optimalisering er å øke kvaliteten på siden, gjøre den raskere, mer brukervennlig og sikre at siden gir brukerne den informasjonen de ønsker.

Søkeordanalyse – hjørnesteinen i SEO

Alle SEO-spesialister starter med å gjøre en søkeordanalyse . Målet med en søkeordanalyse er å forstå hva brukerne søker etter i Google og lage innhold som svarer på søkene deres. Resultatet av en søkeordanalyse kan kalles «semantisk kjerne».

Hvorfor er søkeordanalyse viktig i SEO?

Det er vant til

  • se hva brukerne spør etter og for å finne ut hvor mange som leter etter produktet ditt. Analysen hjelper deg også med å identifisere hvilke sider du bør promotere og hvilke sider som har lavere prioritet. En søkeordanalyse er faktisk en analyse av kundeadferd i Google .
  • forstå hvor konkurransedyktig hvert søkeord er og hvor vanskelig det vil være å nå topp 1-3, topp 5 og topp 10
  • finne og opprette nye sider basert på brukernes søkeatferd
  • lage prioriteringer og analysere
  • justere lenke- og innholdsstrategien basert på søkeorddataene som er oppnådd.

Søkeordanalyse ved forbedring av nettstedstruktur

Denne typen SEO-forbedring er spesielt relevant for blant annet:

  • E-handel
  • Aggregatorer
  • Tjenester
  • Produktsider
  • Media
  • Forum

Søkemotorene forbedrer stadig sine algoritmer og viser sidene som best matcher brukernes søk og behov . Hvis du for eksempel søker på «grapefruktjuice», vil du først se sidene som Google anser som mest relevante for denne søketermen. Hvis du vil se nettstedet ditt øverst, trenger du en bred og oversiktlig sidestruktur. For hver gruppe med søk må du opprette og optimalisere en relevant side. Se bildet nedenfor for et eksempel på hvordan du kan tenke på nettstedets struktur. Nettstedets struktur Husk at du ikke trenger å overdrive antall sider. Du må prioritere søkeordene og bestemme hvilke ord som skal ha en egen kategoriside eller filterside og hvilke som skal ha en tjenesteside eller produktside. Ellers er det en risiko for at sidene du lager havner i konflikt med hverandre. Linjen mellom «iPhone 12 mini» og «iPhone 12 mini 128 GB» er for eksempel veldig tynn. I dette tilfellet blir "iPhone 12 mini" en filterside der alle iPhone 12 minis presenteres, og "iPhone 12 mini 128 GB" blir en produktside for en spesifikk iPhone mini. Du kan analysere følgende for å finne ut hvilke sider du bør opprette:

  • Søkeresultatet
  • Konkurrerende nettsteder
  • Søkene brukerne bruker
  • Etterspørsel etter produkter/tjenester

For nettsteder med produkter og tjenester på forskjellige geografiske steder eller lignende, må sidene multipliseres med antall lokasjoner. Innholdet på disse sidene må også være unikt. Klienter som leter etter fotograf i New York og kunder som leter etter fotograf i Tokyo er to helt forskjellige målgrupper som må håndteres på forskjellige måter. Dette er en lang prosess. I store prosjekter kan det opprettes nye filtersider for bestemte byer og regioner ett eller to år etter lanseringen av nettsiden. Det meste av arbeidet med å utvide stedsstrukturen må imidlertid gjøres så raskt som mulig for å oppnå ønsket effekt på kort tid.

Verktøy for søkeordanalyse

Det finnes søkeordanalyseverktøy som bare genererer data. Det finnes også verktøy som hjelper deg både å samle inn dataene og gi mening ut av det. Noen verktøy kan for eksempel filtrere dataene dine på forskjellige måter. Her er noen eksempler på gode verktøy for søkeordanalyse:

  • Answerthepublic.com
  • Google søkeordplanlegger
  • Google Search Console
  • Google Trender
  • Ahrefs søkeordutforsker
  • Keywordtool.io
  • Semrush Keyword Magic Tool
  • Moz søkeordutforsker
  • Uber-forslag

SEO-optimalisering av innhold

Innholdsoptimalisering er en prosess som har som formål å sikre at innholdet når så mange brukere som mulig. Prosessen kan deles inn i følgende trinn:

  • Nøkkelordanalyse – start med å definere hvilke søkeord og søkeatferd som er viktig for akkurat din virksomhet. Når du har funnet hovedsøkeordet ditt, gjør et Google-søk etter det ordet.
  • Analyser – undersøk de fem beste resultatene. Hvilke temaer er tilgjengelige? Hva slags innhold tilbys i toppresultatene (veiledning, informasjon, ordliste osv.)? Hvordan er innholdet strukturert?
  • Lag – gjør undersøkelser om emnet og begynn å lage innholdet ditt. Innholdet må være både omfattende og ekspert. Hvis nettstedet ditt tilbyr det brukeren ser etter, trenger de ikke å forlate nettstedet ditt og lete andre steder.
  • Optimaliser – sørg for at innholdstittelen, metabeskrivelsen og hovedoverskriften (H1) er søkemotoroptimalisert.
  • Evaluer – undersøk hvordan innholdet fungerer etter omtrent to til fire måneder.
  • Omarbeid – hvis evalueringen viser at innholdet ikke fungerer som det skal, er det på tide å finne ut hvorfor og omarbeide innholdet.

Viktigheten av god innholdsoptimalisering kan ikke benektes. Når du optimaliserer innholdet ditt for potensielle kunder og søkemotorer, blir du mer synlig for dem. Selvfølgelig kan andre elementer enn tekst løfte innholdet! Det kan være bilder, videoer, lyder, diagrammer, tabeller, lister, anmeldelser, vurderinger, vurderinger og annet materiale som er nødvendig for å gi brukeren et så fullstendig svar på søket sitt som mulig.

SEO-optimaliser intern kobling

Lenker er viktige i SEO da de kan påvirke nettsidens rangering i søkeresultatene. I SEO snakker vi ofte om to forskjellige typer lenker – interne og eksterne. Interne lenker ledes fra en side til en annen på din egen nettside, mens eksterne lenker ledes fra en nettside til en annen. Å få orden på de interne koblingene dine før du begynner å bygge eksterne lenker er det beste for nettstedet ditt fordi intern kobling

  • hjelper de besøkende med å navigere på nettstedet ditt .
  • hjelper søkemotorer å forstå hvilket innhold som er viktig og hvordan innhold henger sammen på nettstedet . En tekst om SEO kan for eksempel inneholde en lenke til søkeordanalyse. Slik kobling gjør det klart at SEO og søkeordanalyse henger sammen.
  • hjelper søkerobotene med å finne og indeksere nettstedets innhold . Mange glemmer å lenke internt til og fra innholdet de lager. Dette betyr at søkemotorene ikke finner innholdet, noe som resulterer i at sidene ikke vises i søkeresultatlisten.
  • hjelper deg å strømlinjeforme innholdet . Du trenger for eksempel ikke forklare hva søkeordanalyse er i en tekst om SEO, men det er nok at du linker til teksten din om søkeordanalyse. På denne måten kan brukeren lese mer hvis han trenger det.

SEO-optimalisere teknologi og ytelse

Vi kaller prosessen som har som formål å sikre at nettsiden oppfyller søkemotorenes tekniske krav teknisk SEO. Teknisk SEO har ingenting med selve innholdet på nettsiden å gjøre, men med sidens tekniske infrastruktur . Målene med teknisk SEO er å gjøre sidens innhold så oversiktlig og tilgjengelig som mulig for at siden skal rangeres. Teknisk SEO innebærer blant annet følgende forbedringstiltak:

  • Implementer automatisk generering av tittel, metabeskrivelse og hovedoverskrift (H1).
  • Gjør nettadressene lesbare og tydelige.
  • Optimaliser og lag regler for hvordan filternettadresser og metakoder skal se ut. Bestem også hvilke URL-er som skal være synlige og indeksert av søkemotorene .
  • Forbedre lastehastigheten ved å forbedre server- og nettstedytelsen.
  • Fjern duplisert innhold med permanente omdirigeringer, kanonisk, ingen indeks og ingen følg instruksjoner.
  • Lag XML-nettkart for bedre gjennomgang og indeksering.
  • Innstilling av flerspråklighet (hvis det er to eller flere språkversjoner eller regionale versjoner av nettstedet).
  • Optimaliser paginerte sider.
  • Optimaliser serverens svarkode og overskrifter.
  • Innstilling av mikrodata for produkter, kontakter, brødsmuler osv.

Ettersom teknisk SEO innebærer flere aktiviteter, kreves det at tiltakene håndteres på en systematisk og smidig måte . De tekniske problemene skal brytes ned i delproblemer og kobles til måten teknisk avdeling jobber på. Det betyr at evnen til å lage klare tekniske krav der problemene brytes ned i delproblemer er uvurderlig i teknisk SEO. I tillegg til de oppførte forbedringstiltakene er det viktig at de tekniske løsningene på problemene testes og korrigeres, ellers kan andre deler av tomten bli ødelagt.

Hva gjør SEO-spesialisten innen teknisk SEO?

SEO-spesialisten utfører vanligvis en SEO-analyse av nettstedet og sender deretter forbedringsforslagene til andre spesialister, for eksempel programmerere, administratorer eller designere. Deretter begynner arbeidet med å rette opp problemene som ble oppdaget under tilsynet.

Hvilken effekt (KPI-forbedring) kan du få fra teknisk SEO?

  • Forbedring i konverteringsfrekvens, fluktfrekvens, tid brukt på nettsiden, antall viste sider, etc.
  • Forbedre indeksering og rangering, dvs. øke antall sider i Googles søkeresultater. Forbedring av indeksering og rangering er spesielt viktig for store nettsteder og nettbutikker.
  • Økning i organisk CTR .
  • Forbedre nettstedets posisjon i Googles organiske søkeresultater.

Hvem tjener mest på å forbedre den teknologiske infrastrukturen?

Alle nettsteder kan på et tidspunkt trenge å gjøre teknisk SEO for å sikre at den tekniske infrastrukturen fungerer som den skal. Teknisk SEO er spesielt viktig for e-handelssider siden deres primære innhold består av tusenvis av produkter . Produktenes innhold må struktureres og optimaliseres på en effektiv og korrekt måte.

Verktøy for teknisk SEO

Det finnes mange forskjellige verktøy å bruke for teknisk SEO. Her lister vi opp verktøy som vi tror kan hjelpe deg når du ønsker å forbedre de tekniske sidene ved nettstedet ditt.

  • Google Search Console
  • Google mobilvennlig test
  • Google Analytics
  • SEObility
  • Skrikende frosk
  • Lipperhey
  • Tør boost
  • Bing verktøy for nettredaktører
  • Nettstedslinjer
  • Google PageSpeed Insights
  • Hreflang Tags Testing Tool
  • Detailed.com
  • Pingvinverktøy
  • SERPerator
  • Deep Crawl
  • Botify
  • …sist men ikke minst – sunn fornuft!

SEO eller betalt annonsering?

Mange tenker på om de bør investere i SEO eller Google Ads. Det er selvsagt et relevant spørsmål. Hovedforskjellen mellom SEO og betalt annonsering er at annonsering er en kostnad, mens SEO er en investering . SEO blir sett på som en investering da det forbedrer nettstedet basert på fire områder – teknologi, brukeropplevelse, innhold og lenker. Ressursene du legger inn i disse forbedringene blir igjen konvertert til rangeringer, trafikk og konverteringer. Det betyr at du får en nettside som både brukere og søkemotorer liker. Vi pleier å si at vellykket SEO betales på forhånd . Økonomien bak SEO Når du bruker Google Ads , betaler du for å vises øverst på Google, men annonsene genererer kun trafikk så lenge du betaler for dem.

Off-side SEO

Off-side SEO inkluderer alle handlinger som utføres utenfor nettstedet for å forbedre rangeringen. Hensikten med handlinger utenfor siden er å vise Google hvordan brukere oppfatter nettstedet, selskapet eller produktet. Som et resultat kan en gjennomtenkt off side SEO-strategi øke nettstedets autoritet og dermed hjelpe deg å rangere høyere. Her er noen eksempler på aktiviteter utenfor siden:

  • Link strategi
  • Linkbygging/oppsøkende
  • Youtube-optimalisering
  • App Store-optimalisering
  • PR
  • Markedsføring i sosiale medier
  • Merkevarebygging
  • Innebygd markedsføring
  • Influencer markedsføring
  • Forum
  • Kunde anmeldelser

Hver virksomhet trenger en fungerende lenkestrategi, siden koblingsanskaffelse er en viktig del av SEO. Googles algoritme er sterkt avhengig av eksterne lenker. Lenker fungerer som en anbefaling fra en person til en annen. Hver lenke nettstedet ditt mottar blir dermed et bevis på nettstedets autoritet. En god lenkestrategi kobler koblingsanskaffelse med virksomhetens øvrige markedsføringsprosesser. Som de fleste prosesser bør en koblingsstrategi svare på følgende spørsmål:

  • Hva bør gjøres?
  • Når bør det gjøres?
  • Hvordan bør det gjøres?
  • Hvem skal gjøre det?
  • KPI

Her kan du lese mer om lenkestrategier .

Link building betyr å få andre nettsteder til å lenke til nettstedet ditt. Når du bygger lenker, er det viktig å velge kvalitet fremfor kvantitet. Samle kun lenker fra pålitelige og troverdige nettsteder med en relevant målgruppe. La oss si at du er bilmekaniker eller astronaut, og Elon Musk anbefaler deg. Hans anbefaling vil øke din autoritet betydelig blant andre spesialister i ditt yrke. Men hvis du i stedet er agronom og får en anbefaling fra Elon Musk, vil ingen andre agronomer bry seg om anbefalingen. Linkbuilding er en pågående prosess og kan sammenlignes med et våpenkappløp. Selv du som allerede er nummer én i søkeresultatene må fortsette å bygge linker. Konkurrentene dine jobber nemlig også med å tiltrekke eksterne lenker og anbefalinger til nettsidene deres for å komme til toppen.

Youtube-optimalisering

Mange bruker Youtube daglig til både underholdning og kunnskap. Det gjør YouTube til verdens nest største søkemotor. Youtube er også integrert i Google, som for eksempel kan ses i søkeresultatene for «how-to»-søk. Se eksempler på det vi kaller "hvordan-søk" nedenfor: Eksempel på Youtube-optimalisering Ved å lage søkeoptimaliserte videoer kan du nå ut med merkevaren din og budskapet til stadig flere Google- og YouTube-brukere.

App Store-optimalisering

App Store Optimization (ASO) er en offside-metode som brukes for å forbedre en apps synlighet i appbutikkene. Samtidig som du øker appens tilgjengelighet i butikk, øker du også sjansen for at den dukker opp i appsøk i Google. Ved å øke appens synlighet kan du også støtte andre mål som økt merkekjennskap, troverdighet og trafikk.

PR

PR og SEO går hånd i hånd, selv om mange spontant ikke tror det. Digital PR er faktisk en av de beste linkbyggingsaktivitetene. Ved hjelp av digital PR kan du lage eksterne lenker av god kvalitet. I tillegg kan PR også hjelpe deg med å øke merkekjennskapen, noe som på sikt kan øke antall merkevaresøk på Google. PR hjelper deg å nå din målgruppe og få målgruppen til å begynne å snakke om deg. Å jobbe med PR hjelper deg også med å øke troverdigheten og autoriteten i din bransje.

Markedsføring på sosiale medier eller SMM

Å være tilstede i ulike sosiale medier er viktig, da det kan ha innvirkning på omdømmet ditt. Ved å publisere engasjerende innhold på dine sosiale kanaler kan du også nå et bredere publikum. Hvis innholdet ditt tiltrekker seg mye sosial trafikk og lenker, vil søkemotorer definitivt sette pris på det.

Merkevarebygging

Google-brukere klikker på det som føles kjent – kjente merkevarer . Det gjør merkevarebygging til et viktig aspekt ved off-side SEO. Kjente merkevarer får ikke bare flere klikk og lenker, de blir også sett på som mer troverdige i øynene til både brukere og Google. Har du en kjent merkevare å støtte deg på, blir SEO-arbeidet også enklere og mer effektivt. Graf over merker og deres betydning i SEO Merkevarebyggingsaktiviteter hjelper deg dermed å styrke merkevaren din, noe som blant annet øker din troverdighet, rangering, CTR og konverteringsrate.

Innebygd markedsføring

Native marketing betyr produksjon av kommersielt innhold på et annet nettsted . Innholdet må etterligne ikke-kommersielt innhold, dvs. ligne en vanlig journalistisk artikkel . Siden mange av oss instinktivt filtrerer bort klassisk reklame og reklamebudskap, er dette en god måte å få frem budskapet ditt. Denne off-side aktiviteten kan dermed brukes til blant annet å øke merkekjennskapen og til å skaffe lenker.

Arbeid med influencere og opinionsledere

Å samarbeide med andre selskaper eller influencere er en fin måte å bygge merkevaren din på. Hvis det gjøres riktig, kan influencer-markedsføring bidra til å styrke merkevaren din og tiltrekke nye målgrupper til nettstedet ditt . Jo mer merkevaren din vises i brukernes søk, jo mer tillit vil søkemotorene ha til deg og jo bedre posisjoner vil du få for ikke-merkede kommersielle søkeord. Velger du å bruke influencere er det viktig at du velger den rette. Temaet må passe til budskapet ditt. Du må også være klar over at det kan være vanskelig å kontrollere nøyaktig hvordan eller hvor du blir omtalt i influencerens kanaler. De har sin egen måte å jobbe på.

Forum

Forumsider som Quora, Reddit eller Stack Overflow er også gode steder å markedsføre et nettsted. Der kan du delta i samtaler med ekte brukere og svare på spørsmål, noe som vil være en perfekt mulighet til å vise frem dine ferdigheter og erfaring . Ved å legge til en lenke til forumet får du også en verdifull ekstern lenke som kan drive ytterligere trafikk til nettstedet ditt.

Kunde anmeldelser

Google er avhengig av ulike signaler for å bestemme hvor godt et nettsted skal rangeres . Et av disse signalene er anmeldelser. Anmeldelser kan sees på som anbefalinger fra Google-brukere. Når en kunde vurderer bedriften din, signaliserer det til Google at bedriften din er en legitim bedrift, at folk har samhandlet med bedriften, og at du har noe å tilby. I anmeldelsene beskriver kundene også produktene og tjenestene dine til Google, noe som hjelper søkemotoren med å forstå virksomheten og nettstedet ditt. Jo mer innhold det er knyttet til virksomheten din, jo mer lærer Google om siden din, uavhengig av om innholdet består av artikler, anmeldelser eller lignende.

Nettanalyse – overvåk endringer på og utenfor nettstedet

Alle SEO-handlinger som gjøres på og utenfor nettstedet ditt må selvfølgelig spores, måles og analyseres . En SEO-spesialist overvåker konstant endringer i posisjoner, trafikk, nettstedsynlighet, konverterings- og transaksjonsrater, brukeratferd og fluktfrekvenser. Ved å oppdage og forstå alle endringene som skjer på nettstedet og innenfor din nisje, kan SEO-spesialisten raskt svare på endringene som skjer. Dette betyr at kontinuerlig analyse, A/B-testing og overvåking av endringer forårsaket av oppdateringer er et must for å holde SEO-strategien oppdatert og opprettholde jevn vekst. Søkeresultatene er i stadig endring, noe som gjør det helt umulig å komme opp med en formel for SEO som alltid fungerer.

Hvordan gjennomfører du et SEO-prosjekt?

Det første trinnet er å forstå at SEO er et prosjekt som består av en rekke forbedringsprosesser og forbedringstiltak . Hvis du ser på SEO som en prosess, kan du erstatte ineffektiv «SEO nudging» med planlagte handlinger som fører til et mer positivt resultat. Selv om SEO består av kontinuerlig forbedringsarbeid, er det ikke et evig prosjekt. Hvert forbedringstiltak har en begynnelse og en slutt. Det neste trinnet er å utvikle prosesser for å forbedre nettstedet ditt fra et SEO-perspektiv. Her lister vi noen kriterier for en god SEO-prosess:

  • Mål – sett klare og målbare mål.
  • Tilnærming – bryte ned målene til konkrete handlinger.
  • Tidsplan – lag en klar timeplan med klare tidsfrister.
  • Måling – mål resultatene av SEO-innsatsen.
  • Ansvar – oppnevne en prosjektleder og avklar hvem som skal gjøre hva.

Med tydelige SEO-prosesser tilpasset din bedrift øker også sannsynligheten for at tiltakene gjennomføres effektivt. Samtidig reduseres risikoen for at viktige tiltak faller gjennom sprekkene.

Topdogs prosess for SEO

Hos Topdog jobber vi etter en fleksibel SEO-prosess som vi har finpusset opp gjennom årene. Det ser omtrent slik ut: Topdogs SEO-prosess

Hvordan måler du et SEO-prosjekt?

Når det gjelder å måle SEO, har mange en tendens til å fokusere utelukkende på å måle konvertering. Det kan gi et forvrengt bilde av prosjektet. Den største økningen i konvertering skjer når du er på toppen av Google. Hvis du flytter fra posisjon 15 til posisjon 10 vil denne forbedringen ikke vises når du måler konvertering. Mål også synlighet, rangering på viktige søkeord og trafikk i løpet av prosjektet . Da får du et mer nyansert bilde av hvordan nettsiden presterer. Du får også fortløpende tilbakemelding om tiltakene du har gjort.

Hvor mye koster SEO?

Prislappen for SEO varierer avhengig av arbeidets art, omfang og kvalitet . Kostnaden avhenger også av arbeidet og prismodellen SEO-byrået bruker . Noen byråer selger SEO på retainer , mens andre jobber på konsulentbasis som vi gjør. Byråer som jobber på konsulentbasis tar en helhetlig tilnærming til SEO-arbeid. De setter sammen et SEO-prosjekt med klare mål, strategier og implementeringsprosesser. Siden SEO-byrået har en helhetlig tilnærming til SEO-arbeidet, er den direkte kostnaden vanligvis høyere. Kvaliteten på det som leveres blir også høyere. På sikt kan du derfor tjene mer på å leie inn et byrå på konsulentbasis. SEO på retainer fungerer på samme måte som enhver abonnementstjeneste. Du forplikter deg til å betale en viss sum penger i flere måneder uavhengig av resultatene. SEO-byråer som selger SEO-tjenester på retainer fokuserer vanligvis på off-side-løsninger som lenker. Problemet med denne arbeidsmodellen er at det ofte mangler klare mål, problemdefinisjoner og løsninger. I praksis er det slik at jo mindre de jobber, jo mer tjener byrået. Vårt råd er at du i forbindelse med kjøp av SEO tjenester fokuserer mindre på prisen og mer på hva du ønsker å få ut av samarbeidet . Ønsker du å gjøre SEO av høy kvalitet på tvers av store deler av nettstedet? Da passer en SEO-konsulent best. Ønsker du bare å gjøre små off-side innsats? Da kan SEO på retainer fungere for deg. I hovedsak får du det du betaler for.

Hva blir resultatet av en SEO-investering?

Av hvilke grunner kan du trenge å gjøre SEO og hvilke resultater kan du få?

Mer organisk trafikk til nettstedet ditt

Hvis nettstedet ditt er blant de tre første som vises i søkeresultatene, vil brukerne sannsynligvis klikke seg videre til det, noe som betyr økt trafikk til nettstedet ditt spesielt. Noen brukere ser etter et produkt eller en tjeneste som de er klare til å kjøpe på farten, mens andre er i begynnelsen av sin kjøpsreise og trenger informasjon. Uansett hvor brukeren befinner seg i kjøpsreisen, må du svare på søkespørsmålene for at nettstedet ditt skal klatre høyt i søkeresultatene.

Eksempler på hvordan vellykket seo kan se ut
Bildet viser hvordan en nettside kan endres hvis SEO er riktig utført. Det øverste diagrammet viser utviklingen av trafikken. Det nederste diagrammet viser antall søkeord der nettstedet nådde topp 10.

Økt salg

En søkemotoroptimalisert og brukervennlig nettside med et variert sortiment, passende priser og en rask og enkel bestillingsprosess vil med stor sannsynlighet konvertere den innkommende trafikken til salg, bestillinger og så videre.

Mersalg og gjenganger

En bruker vil lettere huske et søkemotoroptimalisert nettsted med en gjennomtenkt nettstedstruktur og praktiske sider for varer eller tjenester. Det øker også sannsynligheten for at han ønsker å komme tilbake til siden. Dersom brukeren i tillegg er fornøyd med kjøpet sitt, kan du utvikle relasjonen videre ved hjelp av for eksempel CRM-markedsføring. Kunder setter nemlig pris på å motta tilpasset innhold til rett tid. Dette innholdet må være så nøyaktig og profesjonelt som mulig.

Hvor lang tid tar SEO?

Tiden det tar å fullføre et SEO-prosjekt avhenger av hvor mye som skal forbedres, hvilke ressurser som er tilgjengelige og hvilket tempo som kan opprettholdes for å fullføre prosjektet. Hvor lang tid det tar før du kan se effekten av arbeidet ditt varierer fra prosjekt til prosjekt. Her forklarer vi mer detaljert hvor lang tid SEO tar og hvorfor .

Fordeler og ulemper med SEO

Ved hjelp av søkemotoroptimalisering kan nettstedet ditt få mer organisk trafikk fra søkemotorer som Google. Men søkemotoroptimalisering har, som andre markedsføringstiltak, både fordeler og ulemper.

Fordeler med SEO

  • Det koster ingenting når brukeren klikker og besøker nettsiden . Google tar ikke betalt for organiske klikk. Det motsatte av organisk trafikk er betalt trafikk via Adwords. Deretter belaster Google per klikk.
  • Brukere har større tillit til det organiske søkeresultatet enn Google Ads. Derfor er konverteringsfrekvensen til det organiske søkeresultatet i gjennomsnitt høyere enn PPC-trafikken.
  • Brukerne søker selv etter produktet, tjenesten eller informasjonen de trenger . Det er dermed ikke nødvendig å «varme dem opp» på samme måte som med reklame. Derfor er konverteringsraten for organisk trafikk høyere enn for annonsering.
  • Fleksibelt utvalg av søkeord . Du bestemmer hvilke søkeord og søkespørsmål du vil svare på på nettstedet ditt og rangeres i søkeresultatene. Du kan for eksempel jobbe med en ganske lang liste med søkeord og behandle et søk på hvert trinn i kundeanskaffelsestrakten. Du kan utvikle merkekjennskap, skape etterspørsel, motivere til kjøp og jobbe med eksisterende kunder.
  • Nettstedets tekniske tilstand blir forbedret . For at en nettside skal rangeres høyt, må den oppfylle søkemotorenes krav. Når du jobber med søkemotoroptimalisering kan du tilpasse siden din til disse kravene ved å øke nettsidens sidehastighet og redusere antall feil som svekker brukeropplevelsen. Jo bedre, raskere, sikrere og mer brukervennlig nettstedet ditt er, jo flere kunder (og søkemotorer) vil elske det.
  • Nettstedets brukervennlighet er forbedret . Søkemotoralgoritmer tar i økende grad hensyn til brukervennlighet når de rangerer nettsteder. I søkemotorens ideelle verden skal brukeren etter ett klikk komme seg fra søkeresultatene til ønsket nettside og få all nødvendig informasjon der uten å måtte klikke seg rundt på siden. Ved hjelp av SEO kan du oppnå et slikt resultat. Du kan også tilpasse siden til brukernes adferd og ønsker, noe som gjør at antall fornøyde kunder øker.

Ulemper med SEO

  • Resultatet er ikke umiddelbart synlig . SEO omfatter flere faktorer, som teknologi, innhold, lenker og brukergrensesnitt/UX. Det tar tid å forbedre alle disse delene . Avhengig av konkurransenivået i din bransje, kan det ta alt fra fire til tolv måneder før du ser resultater. Men med hver forbedring kommer nettstedet ditt nærmere og nærmere de ettertraktede topp 10-rangeringene. Resultatet vil da vare og trafikken vil fortsette å øke over tid. Det eneste du trenger å gjøre er å vedlikeholde siden.
  • Kostnadene ved utvikling av nettsider er høye . Forbedring av nettstedet ditt skjer i to trinn – planlegging og utførelse. En SEO-spesialist kommer med en plan mens du og/eller et nettutviklingsteam utfører handlingene. Både planlegging og gjennomføring tar tid og koster penger. For at du skal investere mest mulig effektivt, kan forbedringstiltakene også deles inn i tre prioriterte bestillinger – kritiske, viktige og gode å ha.
  • Lav etterspørsel i enkelte bransjer . Antallet søk i din bransje kan være ganske få (antallet kan estimeres ved hjelp av Google Ads, Ahrefs eller Semrush). I så fall er det kanskje ikke hensiktsmessig å investere i et fullverdig SEO-prosjekt. I stedet kan det å øke kunnskapen om produktet eller tjenesten din gjennom andre markedsføringstiltak være mer relevant for akkurat din bransje.
Christian Rudolf

Hej! Jag heter Christian.

Fråga mig vad du vill om SEO!


Ställ en fråga till Christian

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Frågor


L

Byrået mitt ønsker å sette en lang tekst øverst på kategorisidene våre for å rangere bedre i Google. For meg føles det ikke helt greit. Hva er din mening?

Lars Strahlfors

Christian Rudolf

Lars: Bakgrunn: Google kaller den typen innhold på kategorisider «sekundært». Det er produktene og lenkene til dem fra kategorisiden som er primære. Når det er sagt, ville jeg ikke satt det mindre viktige innholdet som det første brukeren ser når de lander på kategorisiden din. Hvis byrået absolutt ønsker å gjøre det, skjul innholdet og la brukeren velge om de vil lese det eller ikke. Det er Topdogs oppfatning at kategoriinnhold er i ferd med å bli en SEO-metode som lever på lånt tid. Kan du møte brukeren på en god måte og nettstedet ditt fungerer bra teknisk og en god meny, legger svært lite til kategoriteksten

Christian Rudolf

Hvorfor bør du ansette Topdog for SEO?

Vi håper at du har fått et klarere bilde av hva SEO er og hvordan du kan jobbe med SEO-prosessen ved å lese denne artikkelen om SEO. Hvis du føler at du trenger hjelp til å implementere SEO på nettstedet ditt og i organisasjonen din, er Topdog et flott alternativ. I denne videoen forklarer vi hvorfor.

Varför du skall anlita Topdog
  • Hva er SEO❓

    SEO er en prosess hvor du forbedrer teknologi, innhold, eksterne lenker og brukeropplevelse. Dette er for å forbedre rangeringen i Google og få mer trafikk.

  • 🎩 Hvorfor SEO?

    SEO er i det lange løp fortsatt den billigste formen for markedsføring du kan gjøre.

  • 🐣 Hva betyr SEO?

    SEO står for søkemotoroptimalisering. Også kalt søkemotoroptimalisering på svensk

  • 💰 Hvor mye koster SEO?

    Kostnaden kan variere mellom noen titusenvis av kroner, opptil flere millioner. Det som styrer kostnadene er dine ambisjoner, nivået på nettstedet ditt og hva du ønsker å oppnå forretningsmessig.

  • ⭐️ Hva står SEO for?

    SEO er engelsk for "Search Engine Optimization", på svensk "Sökmotoroptimizing"

  • 🪤 Hvordan fungerer SEO?

    SEO er i utgangspunktet en forbedringsprosess med klare mål. Det som er forbedret er innhold, teknologi, brukeropplevelse og eksterne lenker til siden.

  • 🌸 Hva er on-page SEO?

    On page SEO er forbedringsaktivitetene som er relatert til selve nettsiden, det vil si teknologi, innhold og brukeropplevelse

  • 📄 Hva er en SEO-tekst?

    En SEO-tekst er en tekst som rangerer godt i Google. I dag skriver du ikke for søkemotorer, du skriver tekster for brukerne av søkemotorene.