Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Organisk trafikk

Begrepet organisk trafikk refererer til de besøkende som kommer til nettstedet ditt når de klikker på de organiske søkeresultatene i en søkemotor. Selve klikkene koster ingenting og det er gratis å vises i Google og andre søkemotorer . Organisk trafikk

Hva er organisk trafikk?

Den organiske trafikken består av de besøkende som finner nettsiden din etter at de har klikket på et organisk søkeresultat i Google eller andre søkemotorer. Et annet ord for dette er dine organiske besøkende . Slik ser det ofte ut i Google, Bing og andre søkemotorer: Eksempel på organisk trafikk De beste resultatene er noen ganger annonser. Deretter kommer organiske resultater som du ikke betaler noe for. Organisk trafikk er en av flere typer trafikk som en nettside kan få – andre er direkte trafikk, sosial trafikk, betalt trafikk og trafikk gjennom lenker fra andre nettsider. De organiske besøkende kommer som et resultat av at du har laget innhold på nettstedet ditt som rangerer godt i søkemotorene .

Hvorfor er organisk trafikk viktig for deg?

Organisk trafikk fra Google og andre søkemotorer er viktig av flere grunner:

  • Nøyaktig: Siden din vises i riktig kontekst. Det vises når noen har søkt etter et spesifikt spørsmål som du svarte godt på.
  • Bygger tillit: Folk føler mer tillit til selskaper og nettsteder som rangerer høyt i søkemotorene.
  • Konverterer godt: Takket være denne tilliten konverterer organisk trafikk ofte bedre enn andre trafikkkilder.
  • Lønnsomt: Å ansette en SEO-konsulent eller søkemotoroptimaliserer for å rangere godt og få mer organisk trafikk er ofte billigere enn å betale for annonser i det lange løp.
  • Langsiktig: Å skape en tilstedeværelse i søkemotorene betyr å investere i å få en økende mengde organisk trafikk på lang sikt.

Fordeler med organisk trafikk kontra betalte annonser

Det er flere fordeler med organisk trafikk sammenlignet med å betale for annonser , for eksempel Google CPC-markedsføring:

  1. Billigere med organisk trafikk Hovedfordelen med å investere i å få mer organisk trafikk er at det ikke koster noe i seg selv. Du betaler ingenting for å bli inkludert i søkemotorene . Du betaler heller ikke noe for hvert klikk noen gjør på søkeresultatet. Sammenlign det med for eksempel Google Ads, hvor du må betale en sum penger hver gang noen klikker på en annonse – uansett om de kjøper noe av deg eller ikke.
  2. En langsiktig investering En annen fordel med organisk trafikk sammenlignet med betalte annonser er at den ofte fortsetter å komme dag ut og dag inn, år etter år. Annonser gir kun trafikk så lenge de er oppe og så lenge du betaler for dem. Det koster selvfølgelig penger å produsere innhold som kan rangere godt og tiltrekke seg organisk trafikk. Men den største kostnaden for deg i oppstartsfasen er når du lagrer innholdet ditt. Så der er det i søkemotoren. Hvis du har en god strategi for Googles søkemotoroptimalisering , kan nettstedet ditt stige i rangeringer og tiltrekke deg mer og mer trafikk over tid .
  3. Konverterer lettere En tredje fordel med organisk trafikk sammenlignet med Google Ads er at besøkende som fant nettstedet ditt på en naturlig og organisk måte, har en tendens til å konvertere bedre og bli kunder raskere sammenlignet med betalt trafikk.

Hvordan ser jeg hvor mye organisk trafikk nettstedet får?

Det er flere måter å se hvor mange organiske besøkende nettstedet ditt har. De vanligste måtene å bruke Google Search Console eller Google Analytics på.

Google Search Console

Search Console er Googles verktøy for webmastere hvor du blant annet kan se hvilke sider som ble eksponert organisk i søkeresultatene, hvor mange klikk de fikk og hvilke søkeord og søkefraser som genererte trafikk.

Google Analytics

Analytics er Googles program for å analysere trafikkkilder til en nettside og hvordan besøkende beveger seg rundt på siden. Organisk trafikk er en av flere trafikkkilder som du kan analysere med Google Analytics.

Hvordan øker jeg organisk trafikk fra Google?

For å få mer organisk trafikk er det flere brikker i puslespillet som må falle på plass. Men det er nesten alltid smart å jobbe med å øke antall organiske besøkende på en nettside fordi det gir høy avkastning på investeringen . Det lønner seg ofte å leie inn et SEO-byrå for å få hjelp til søkeoptimalisering i Google. Å lage godt innhold – innhold – på siden som svarer på hva søkerne ser etter og hva som er viktig for deg. For å skrive gode artikler lønner det seg først å gjøre en solid søkeordanalyse . På denne måten finner du ut hva folk søker etter, og deretter kan du lage innhold deretter. I tillegg trenger nettstedet ditt ofte lenker fra gode og relevante nettsider . Google ser det som å «stemme» at innholdet ditt er verdt å lese, noe som gir det en bedre rangering. Hvis du lager godt innhold, kan du få linker naturlig. I tillegg kan du aktivt bygge lenker – men vær forsiktig! Hvis du gjør det på feil måte, kan Google oppfatte det som et forsøk på å manipulere søkeresultatene og straffe deg med en lavere organisk rangering som resultat. Det er også fordelaktig om nettstedet ditt er SEO-optimalisert fra et teknisk perspektiv . Derfor kan teknisk SEO være en lønnsom investering for å øke organisk trafikk.

Klarer du deg med organisk trafikk?

Hvis det er så lønnsomt å satse på å få mye organisk trafikk – bør jeg satse alt på det og se bort fra andre trafikkkilder? Er den organiske trafikken din nok? Svaret kan variere avhengig av nettstedet. Mange ganger gir de organiske besøkende så høy ROI at det føles bortkastet å bruke penger på for eksempel CPC-annonser og sosiale medier. Samtidig er det fordeler med å spre risikoen og ikke bygge opp hele din digitale tilstedeværelse med kun én strategi. Fra tid til annen oppdaterer Google og andre søkemotorer sine algoritmer. En gang i blant er det alltid visse nettsteder som gjør det dårlig, faller i rangeringen og mister en stor del av sin organiske trafikk som et resultat. Er du uheldig og havner i en slik situasjon vil du garantert være fornøyd om du ikke er helt avhengig av organiske besøkende men også har en del trafikk fra for eksempel sosiale medier, annonser og fra andre nettsider. Tips – bruk Google SEO med et SEO-selskap som Topdog for å skape en robust organisk søkemotortilstedeværelse. På denne måten minimerer du risikoen for ubehagelige overraskelser.