Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

SEO eller AdWords?

I videoen diskuterer Christian Rudolf om du bør investere i enten søkemotoroptimalisering eller AdWords eller begge deler, og gir eksempler på hvorfor.

Transkripsjon av videoen: Bør du gjøre SEO eller Adwords? Det er et spørsmål jeg får noen ganger. Svaret kan virke innlysende for noen av dere som lytter, men jeg tror ikke det er det for dere. Svaret er ja. Du kan gjøre både SEO og AdWords . Jeg skal lage en lignelse som illustrerer hvorfor.

Derfor bør du gjøre både SEO og AdWords

I Stockholm er det en butikk som heter NK. De har butikkvinduer. Det er tre utstillingsdukker i hvert butikkvindu. Har du klærne på en mannequin eller to mannequiner i et butikkvindu, er du viktig for salget. Det er ikke sikkert at det å ha to dukker mot én dukke vil doble salget. Men du selger mer hvis du har to dukker enn hvis du har en. Analogien er at hver dukke er en type markedsføring . En er imidlertid AdWords og to er SEO. Dette er fordi Google er en butikk med litt forskjellige avdelinger. Du har AdWords – det kjøpte søket. Du har det organiske søket – ti blå lenker – og ved førti prosent av alle søk der ute har du også et lokalt søk; disse tre pakkene, som du ekstra klarer på telefonen. Så ja, du bør gjøre både SEO og AdWords.

Hva kan skje hvis du kombinerer SEO og AdWords

Men det kan også ha visse konsekvenser å gjøre begge deler, og hvis du for eksempel lykkes med SEO og starter en aggressiv AdWords-kampanje, kan trafikken fra SEO-en din avta og du må betale for klikkene. Dette er fordi de kjøpte koblingene er øverst, slik at dine potensielle brukere ganske enkelt, når de søker etter deg eller forventer å se deg, klikker på annonsen i stedet for den organiske lenken. Det betyr også at du kan gjøre forskjellige typer arbitrage og kontroll. Du kan gjøre vellykket SEO og bytte det mot mindre AdWords, og hvis du feiler litt med SEO , kan du gjøre mer AdWords. Vår prinsippposisjon er at hvis du bruker tjue til førti tusen i måneden på AdWords, lønner det seg nesten alltid å gjøre SEO . Jeg håper du ble opplyst, og hvis du har noen egne erfaringer med SEO vs AdWords, vennligst del dem i kommentarene. Takk skal du ha.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!