Hva er WooCommerce?
WooCommerce er verdens mest brukte e-handelsplattform. Det er anslått at nesten en tredjedel av alle nettbutikker i verden bruker denne programvaren. At WooCommerce er brukervennlig, gratis og basert på åpen kildekode har bidratt til fremveksten av et sterkt fellesskap som utvikler og støtter utviklingen av e-handelsplattformen.
Hva er WooCommerce?
WooCommerce er en e-handelsplattform som er en plugin for det populære bloggverktøyet WordPress. Anslagsvis 4,4 millioner nettsteder bruker WooCommerce i dag. Dette tilsvarer nesten en tredjedel av markedet for e-handelsplattformer. Dermed kommer denne programvaren for nettbutikker inn på førsteplassen, foran konkurrenter som Shopify , Magento og PrestaShop .
WooCommerce er en kraftig e-handelsplattform
At WooCommerce ikke er en frittstående programvare, men en plugin i WordPress skal ikke ses på som en ulempe. Faktisk er denne e-handelsplattformen kraftigere enn de fleste andre gratis nettbutikkprogramvare der ute. Funksjonene er så godt utviklet at WooCommerce fungerer like godt i den lille nettbutikken som for en større e-forhandler. I tillegg drar WooCommerce nytte av all funksjonalitet og fleksibilitet innebygd i WordPress CMS. Takket være et lojalt fellesskap og et stort antall plugins – hvorav de fleste er gratis – kan du tilpasse nettbutikken din akkurat slik du vil.
Hvordan fungerer WooCommerce?
WooCommerce er en WordPress-plugin. Med andre ord, hvis du allerede har en WordPress-side, kan du enkelt installere denne e-handelspluginen og bruke den eksisterende siden som grunnlag for nettbutikken din.
Gratis å bruke WooCommerce
WooCommerce er helt gratis å installere og bruke. Det eneste du virkelig trenger er et sted å installere programvaren – en webvert eller en VPS. Mange svenske hostingselskaper tilbyr gratis installasjon av WordPress og WooCommerce når du får en konto hos dem.
Enkel å lage nettbutikk
Når du har installert WooCommerce, kan du begynne å bygge nettbutikken din. Du kan lage kategorier og underkategorier og deretter sette inn produkter med produktbilder og tekst. Hvis du vil, kan du bruke tagger for å klassifisere innholdet ytterligere. Hvis du har mange produkter, kan du i stedet velge å importere dem ved å laste opp en CSV-fil. WooCommerce har innebygd støtte for rabattkuponger og salg. Det finnes også grunnleggende statistikkverktøy slik at du kan følge med på hvordan salget utvikler seg.
Bestem design
I WooCommerce bruker du samme system for grafisk design og temaer som WordPress bruker. Dette betyr at du har tilgang til et stort antall grafiske profiler som du kan installere med ett klikk. Husker knapt at ikke alle temaer er tilpasset nettbutikker, men du kan filtrere ut de som fullt ut støtter WooCommerce.
WooCommerce Plugins – Plugins
Akkurat som med mange andre e-handelsplattformer er det mulig å utvide funksjonene til WooCommerce med plugins, eller plugins som de også kalles. WordPress har sin egen katalog hvor det er nærmere 1000 forskjellige plugins for WooCommerce alene. Disse er gratis, men ofte tilgjengelige som en premiumversjon med økt funksjonalitet. I tillegg er det mulig å kjøpe plug-ins på markedsplasser som Envato Market. Her er noen eksempler på hvilke ekstra funksjoner du kan få gjennom plugins:
- Betalingsløsninger som Klarna, Swish, kortbetaling og betal med faktura.
- Søkemotoroptimalisering – verktøy som hjelper deg med å lage SEO-vennlig innhold .
- Innsamling av e-postadresser til nyhetsbrev.
- Skjemaer og popup-vinduer.
- Forlatt kasse – forlatt vogn.
Siden plattformen er basert på WordPress er det også mulig å bruke de mange plug-in-modulene som ikke er spesifikt bygget for WooCommerce, men som likevel kan tilføre butikken din økt funksjonalitet. I den offisielle katalogen er det over 54 000 gratis plugins!
Innebygd blogg for e-butikken din
Takket være at WooCommerce er basert på det velkjente bloggverktøyet WordPress, har du tilgang til verdens mest populære bloggplattform helt fra starten. Med en blogg i nettbutikken din har du store sjanser til å kommunisere med kundene dine – nye, potensielle og eksisterende. I tillegg kan du bruke den til å generere trafikk til nettstedet ditt fra Google. En blogg er også god å ha når du søkemotoroptimaliserer nettbutikken din fordi den gjør det mulig å lenke til viktige kategorier og produkter for å «styrke» dem.
Er WooCommerce bra for SEO?
WooCommerce er godt tilpasset for å la deg SEO tilpasse nettbutikken din. Muligheten for å legge inn kategorier og tagger er inkludert fra bunnen av. Du kan også bestemme hvordan URL-strukturen skal se ut. Ved hjelp av plugins som Yoast får du ekstra funksjonalitet. For eksempel lar den deg legge inn titler, metabeskrivelser og kanoniske URL-er for alle dine produkter, kategorier og blogginnlegg. Selv om du bruker god SEO-programvare for å optimalisere din WooCommerce-butikk, er det ikke nok å ha en søkemotoroptimalisert nettbutikk. Dette gjelder egentlig ikke bare WooCommerce, men uansett hvilken e-handelsplattform du velger. For å lykkes med å rangere høyt i Google, må du sette opp en SEO-plan og implementere den systematisk. Det er ofte lurt å få hjelp av noen som forstår hvilke SEO-prioriteringer som bør gjøres og som kan hjelpe til med å utføre nødvendig arbeid. TopDog tilbyr WooCommerce SEO . Ta kontakt med oss så hjelper vi deg med å sette opp en plan for hvordan nettbutikken din i WooCommerce får best mulig betingelser fra grunnen av!