Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Hva er Shopify?

Shopify er en av verdens mest populære plattformer for nettbutikker. Med støtte for 175 land, inkludert Sverige, er det en enkel måte å raskt starte en nettbutikk. I tillegg er det innebygd støtte for markedsføring, dropshipping og betalingsløsninger.

Hva er Shopify?

Shopify er en fullstendig skybasert e-handelsplattform for å starte en nettbutikk, et utsalgssted eller selge enkeltprodukter på et nettsted. Det er den desidert mest populære plattformen for nettbutikker etter WooCommerce . Takket være sin brukervennlighet har Shopify raskt kunne vinne markedsandeler, spesielt blant nye nettbutikker og småbedrifter. Plattformen er global. Du kan selge produkter i Sverige eller i hvilket som helst av 175 andre land i verden. Hva er Shopify?

Hvordan fungerer Shopify?

Shopify er skybasert. Det betyr at du som butikkeier ikke trenger å laste ned og installere noe programvare. Du trenger ikke å bekymre deg for webhotell eller din egen server. Du har ubegrenset båndbredde og et SSL-sertifikat for økt sikkerhet inkludert.

Brukervennlig nettbutikk

Den store fordelen med Shopify fremfor andre e-handelssystemer er dens enkelhet. Du kan komme i gang med nettbutikken din på noen få minutter. Hvis du vil, kan du til og med starte en gratis prøveperiode uten forpliktelser. Du kan velge mellom 70 forskjellige profesjonelle temaer for butikken din. Du kan deretter tilpasse designet for å gjøre det akkurat slik du vil ha det. Alt er mobilvennlig, noe som er bra for Google og SEO . Koble til ditt eget domenenavn for butikken din eller kjøp det direkte gjennom Shopify. Da er det bare å begynne å legge til produkter.

Innebygd kasseløsning

En praktisk funksjon med Shopify er at det er en innebygd betalingsløsning som gjør at du enkelt kan ta betalinger med kort for eksempel fra dag én. Det er også mulig å koble til Klarna. Det er en rekke ting kundene setter pris på og som kan påvirke omsetningen positivt.

Blogg inkludert

Å ha en blogg er nesten et must for en nettbutikk. Det er også en av de grunnleggende funksjonene til Shopify. Å legge ut en blogg koster ingenting ekstra. Ved å skrive regelmessig i bloggen din kan du markedsføre produktene dine og tiltrekke deg mer trafikk til butikken fra Google.

Shopify har sin egen app

Noe som bidrar til brukervennligheten er at Shopify har en egen app. Med den installert på mobilen din kan du administrere varelageret ditt, oppdatere produkter i butikken, kontakte kunder og mye mer.

Koste penger

Selvfølgelig har alt sin pris. Brukervennligheten til Shopify sparer deg for tid, men på den annen side må du betale en krone for tjenestene. For det første er det en månedlig avgift på $29 – $299 per måned, avhengig av hvilken pakke du velger. Valg av pakke styrer for eksempel mulighetene for å selge til utlandet, rapporteringsfunksjoner og antall lagringssteder. Da kommer det alltid en ekstra transaksjonskostnad så fort noen kjøper noe i butikken. Bruker du den innebygde kasseløsningen koster det 1,4 – 3,1 prosent + en fast avgift for hver transaksjon. Nøyaktig hvor mye avhenger av valg av plan. Velger du å bruke en ekstern betalingsløsning vil Shopify fortsatt ha 0,5 – 2 prosent av omsetningen din.

Selges uten eget lager

Med Shopify trenger du som butikkeier ikke engang å ha ditt eget lager for å selge varer på nett. I selve plattformen er det en mulighet til å bruke et selskap som heter Oberlo. Det er et selskap som spesialiserer seg på dropshipping. Du markedsfører produkter og mottar bestillinger. Oberlo tar seg da av pakking, levering og eventuell retur for deg.

Hvem bør bruke Shopify?

Hvis du vil komme raskt i gang med en nettbutikk, er Shopify et overlegent valg. Du trenger ikke å bry deg med noen installasjon på din egen server. Hvis du har problemer eller bare lurer på noe, er det et støtteteam som ønsker å hjelpe deg. Til tross for sin enkelhet lar Shopify deg tilpasse butikken din på mange forskjellige måter – ikke så mange som i for eksempel WooCommerce eller Magento hvor mulighetene er nesten ubegrensede. Shopify er bra for de som ønsker å komme raskt i gang med ulike betalingsmåter som kortbetaling og Klarna. Det er også et godt valg hvis du bare vil kjøre Google Shopping- og Facebook-annonser for nettbutikken din. Det er også et utmerket valg hvis kjernevirksomheten din ikke er en nettbutikk, men du ønsker å enkelt kunne tilby produkter til kundene dine. Startdistansen er da kort og du risikerer ikke at nettbutikken stjeler for mye fokus fra kjernevirksomheten.

Shopify passer ikke for alle nettbutikker

Shopify er imidlertid mindre bra hvis du vil ha maksimal kontroll over alt relatert til butikken din. Informasjonen ligger på deres servere. Selv om det er mulig å tilpasse koden, er det grenser for hva du kan gjøre. Ulempene er at du alltid må betale en månedlig avgift pluss diverse gebyrer og transaksjonsgebyrer for betalinger. For en liten nettbutikk føles kanskje ikke disse kostnadene så viktige, men etter hvert som butikken vokser, blir det tydelig at marginen belastes. Avhengig av prisplanen er transaksjonskostnaden 0,5 – ca 3 prosent av omsetningen, noe som gir mye penger på sikt.

Er Shopify bra for SEO?

Shopify støtter ting som ditt som er grunnleggende for søkemotoroptimalisering . Dette inkluderer H1-overskrifter, underoverskrifter, nettstedskart, titler og metakoder. Du kan si at alt som trengs for å rangere godt i programvaren. Men for å lykkes med søkeoptimalisering for Shopify, trengs mer enn bare tekniske funksjoner. Du trenger en plan for å bygge og strukturere innholdet ditt slik at nettbutikken din kan få kvalitetstrafikk fra Google. I tillegg må du skaffe deg en rutine for å implementere SEO-planen din. Vi i TopDog kjenner Shopify SEO og hjelper deg i gang slik at du får en best mulig start med din nye nettbutikk.

Författare

Frida Tverelv