AMP Forklart av Topdog
AMP er en ny åpen standard fra Google. Den kan lettest beskrives som en nedskjært html/JS-standard. AMP kan sees på som et svar på Facebook-instant-artikler eller Apple-nyheter. AMP står for Accelerated Mobile Pages. Det er et HTML-rammeverk som gjør det mulig å laste inn nettsider på mobile enheter veldig raskt.
Hva er din AMP?
AMP er et rammeverk fra Google for å gjøre nettinnhold for mobile enheter raskere og enklere å bruke. Standarden er basert på åpen kildekode og er utviklet innenfor det som kalles AMP Open Source Project. Denne teknologien kan lettest beskrives som en nedstrippet HTML/JS-standard. AMP kan sees på som et svar på Facebooks Instant Articles eller Apple News. AMP består av fire grener:
- Nettsteder
- Online historier
- Annonser
- E-post
AMP-nettsteder
Nettsteder bygget med AMP ser bra ut, lett å navigere og laste på et øyeblikk. Teknikken gjør koden enklere og renere. Samtidig er den fleksibel takket være CSS. AMP HTML består av forskjellige byggeklosser, hver optimalisert for å gi best mulig ytelse. Siden nettsteder bygget med AMP er lette, laster de veldig raskt. I tillegg til å gi en utmerket brukeropplevelse, er det også fordeler med en nettsides søkemotoroptimalisering – SEO.
Hva er AMP Web Stories?
Du kan bruke AMP til å lage såkalte Web Stories. Det er en måte å sette inn visuelle elementer som animasjoner eller interaktive øyeblikk på nettsteder og apper . Akkurat som AMP-nettsteder, lastes netthistorier lynraskt. Fleksibiliteten er stor og du som publiserer verkene dine er begrenset til en bestemt plattform eller økosystem, men kodebitene kan fritt deles mellom ulike miljøer.
Hva er AMP-annonser?
AMP Ads er en standard for å lage veldig raske og lette annonser som skaper minimalt med avbrudd for brukeren. Dette kan øke synlighet og CTR, og føre til mer effektiv og lønnsom annonsering – høyere avkastning.
AMP-e-post
AMP-e-post gjør det mulig å skape en mer dynamisk e-postopplevelse samtidig som du er sikker. Ved å bruke AMP-HTML i e-postmeldingen lar du leseren samhandle med innholdet, noe som er en stor forskjell fra tradisjonelle statiske e-poster.
Kort historie – når ble AMP lansert?
- Ideen bak AMP ble offentlig 7. oktober 2015.
- Allerede 23. februar 2016 ble teknologien offisielt lansert ved at den begynte å vises i Googles søkeresultater.
- I august 2016 kunngjorde Google at AMP-sider kan vises i hele indeksen deres.
- 18. september 2018 ble det klart at teknologien i fremtiden skal administreres gjennom åpen kildekode.
Hvorfor ble AMP opprettet?
Flere og flere bruker smarttelefoner eller nettbrett for å surfe på nettet. AMP ble laget for å gjøre internettbruk raskere og enklere på mobile enheter. Tilbake i 2010 rapporterte BBC at mer enn fem milliarder mennesker allerede bruker Internett via mobil. Fem år senere hadde antallet mobilbrukere overgått antallet stasjonære datamaskinbrukere for deres internettilgang. Det eneste problemet var at brukeropplevelsen på mobile enheter ofte var dårligere enn på datamaskiner. Til tross for at stadig flere nettsider utvikles med responsive og mobilvennlige versjoner, er de ikke alltid like enkle å navigere. Lave hastigheter og langsomme lastetider var også et problem, til tross for stadig økende tilgang til raskere 4G-forbindelser. Løsningen var AMP.
Hva er Google AMP?
Google lanserte AMP-standarden for å avhjelpe disse problemene med vanskelig navigering og langsomme lastetider på mobil og nettbrett. Søkemotorgiganten ser på det som et problem for brukerne når trege nettsider dukker opp i Googles mobilsøkeresultater. Google-brukere ønsker rett og slett ikke å vente 3-5 sekunder eller mer på at et nettsted skal lastes på mobil. AMP-formatet er først og fremst designet for utgivere. Med stadig tyngre grafikk, aggressive popup-vinduer, tredjepartsskript og annonser, har brukeropplevelsen gradvis blitt dårligere. Tanken bak AMP var å gi disse utgiverne en måte å gi leserne en bedre og raskere leseopplevelse.
AMP og SEO
Ettersom flere og flere mobile enheter brukes, er det viktigere enn noen gang å gjøre ditt beste for å skape en optimal brukeropplevelse selv når brukeren ikke sitter ved en stasjonær datamaskin. Dette er viktig – ikke bare for brukerne dine – men også for nettsidens muligheter til å rangere godt. Google har sakte begynt å ta mer og mer hensyn til hvor mobilvennlig en nettside er. I henhold til deres «mobile first»-prinsipp skal hvert søk alltid vise de beste resultatene avhengig av hvilken enhet brukeren bruker. Sider som din som er mobilvennlige får prioritet på mobile enheter. Dette er en viktig grunn til at AMP kan være bra for SEO. Men det er ikke alt. AMP er også bra for Googles søkemotoroptimalisering og konverteringer til:
- Hastigheten til et nettsted er en av rangeringsfaktorene.
- Bedre rangering i SERP-er.
- Bedre CTR i Google.
- Det går rykter om at AMP selv ønsker å bli en rangeringsfaktor.
- Konverteringsraten øker vanligvis betydelig når lastetiden reduseres.
Av disse grunnene kan det også være verdt å vurdere å bruke AMP som en del av innholdsmarkedsføringsstrategien din .
AMP HTML
Teknisk sett er AMP en nedstrippet versjon av HTML, enklere enn HTML5 som brukes som standard for nettsider. Men faktisk er det mer enn det. Det hele er en tre-trinns rakett:
- HTML – AMP består av en nedstrippet versjon av HTML med noen unike tagger.
- JS – JavaScript brukes til å hente ressurser. Koden kommer fra et spesielt bibliotek.
- CDN – Et spesielt innholdsleveringsnettverk kalt AMP Cache gir ekstra ytelse.
Hvordan legge til AMP HTML?
Du oppretter en spesiell AMP-versjon av et nettsted ved å legge til ⚡ > eller før overskriften. Akkurat som "vanlige" HTML5-sider, er det både
og .AMP-siden må ha et definert tegnsett, for eksempel i overskriften. Du må også laste inn AMP-JS-biblioteket med så tidlig som mulig i
.En kanonisk brukes for å peke til ikke-AMP-versjonen av siden, hvis en finnes: . I tillegg må du spesifisere en responsiv viewport og en såkalt CSS boilerplate som lastes inn før AMP JS kjøres. Du kan lese mer om disse tekniske detaljene på AMP-prosjektets nettside . Egentlig er det ikke veldig vanskelig i det hele tatt, spesielt hvis du bruker WordPress.
AMP for WordPress med plugin
Mange bloggere, forretningssider og nyhetssider bruker WordPress som CMS. AMP er ikke innebygd, men veldig enkel å installere med en plug-in. Det er flere gratis alternativer. To av de mest brukte:
- Den offisielle plugin-en fra AMP Project Contributors.
- AMP for WP som faktisk fikk både flere og bedre karakterer enn den offisielle plugin.
Fordelene med å bruke en plugin for AMP i WordPress er flere:
- Enkelt å komme i gang med bare noen få klikk.
- Automatisk visning av riktig versjon avhengig av enheten brukeren har.
- SEO-optimalisert fra starten.
- Enkelt å velge tema (design).
- Enkelt å sette inn annonser i innhold.
- Integrasjon med Google Analytics.
- Mulighet for avanserte innstillinger uten koding.
AMP og Ehandel
AMP er en av de kommende trendene innen e-handel. Med dagens teknologi er det mulig å lage en lynrask nettbutikk med denne standarden. I prinsippet kan alt innhold som finnes i en nettbutikk plasseres. Hjemmeside, produktsider og kategorisider. I dag er det til og med mulig å vise dynamisk innhold i tillegg til å ha en handlekurv og betale direkte i AMP. Når kundene får riktig informasjon raskere, kan det ha en positiv innvirkning på konverteringsratene i butikken.
Fordeler med AMP
Det er mange fordeler med AMP – enten det er i WordPress eller ikke:
- Det er gratis!
- Åpen kildekode
- Raskere lastehastighet
- Flere besøkende fra Google
- Kan øke konverteringsfrekvensen
- Automatisk bildeoptimalisering
- Konvertering til WebP-formatet for bilder
Ulemper med AMP
Det er også noen mulige ulemper:
- Kan være litt vanskelig å implementere (med mindre du bruker WordPress)
- En parallell plattform til HTML5
- Risiko for å miste fokus på mobiltilpasningen av de vanlige sidene
- Kan bli rotete i statistikken i Google Analytics
- Noen eldre nettlesere støttes ikke
Innehåll