Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Søkemotoroptimalisering 2016 – Kommende trender innen SEO og SEM

Du som driver bedrift via søkemotoroptimalisering i Sverige og er avhengig av søketrafikk fra Google bør følge med på hvordan Google fungerer og prøve å forstå hvor de er på vei i 2016. Slik at du kan dra nytte av utviklingen, eller i det minste begrense skadene . søketrender 2016 Google er en stor aktør, det vet vi. I løpet av neste år ønsker de å omsette anslagsvis 75 milliarder dollar totalt, hvorav 5 milliarder i Sverige. Dette skal sammenlignes med en verdi av hele det svenske mediemarkedet på rundt 35 milliarder SEK. La oss gå gjennom de viktigste delene av Googles utvikling det kommende året, ifølge oss i Topdog.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Googles svar på Facebooks Instant Articles kalles Accelerated Mobile Pages . Det vil bli et stort fokus på dette i 2016. Kort fortalt kan dette fenomenet forklares med at de store aktørene på internett ønsker en grunn til å hoste medieselskapers innhold på egne servere. På denne måten kan de kontrollere brukeropplevelsen selv og også dele inntektene. Googles AMP er ikke på langt nær så rå som Instant Articles, i hvert fall ikke for øyeblikket. Facebook vil ha rundt 30 % av medieselskapenes inntekter, mens Google påpeker at de kun ønsker å forbedre leseopplevelsen for sine brukere. Det er sant at Google ikke er ute etter utgivernes inntekter, for en gangs skyld tror jeg dem faktisk. Men i så fall er det bare fordi de har en enda mer ond plan i ermet. Hvis Google kan lære sine brukere at de får en bedre leseopplevelse med Google enn hos utgiverne selv, vil brukerne begynne å foretrekke å lese innholdet direkte på søkesiden. Hvis Google kan gjøre det, vil utgivere betale 30 % av inntektene sine til Google. Og oddsen ser ganske bra ut for at Google skal klare å lykkes med sin onde plan, i det minste tatt i betraktning hvordan enkelte medieselskaper tar vare på leserne sine. For å få en smakebit på hva AMP betyr, kan du gå inn i mobilnettleseren din og søke på «nyheter». Det eneste som mangler for en fullverdig opplevelse er at innholdet ligger på en server hos Google.

Https geddon

I fjor lanserte Google " Mobilegeddon ", en oppdatering som har som mål å tvinge oss SEO-ere til å tilpasse sidene våre for mobilbrukere. Budskapet var at dersom du ikke gjør sidene dine mobilvennlige, vil du få en lavere rangering. Og med en gang begynte vi alle å bygge mobilvennlige nettsider. I år vil det samme skje med https , og den endringen kalles passende «Https-geddon» av meg. Denne utviklingen startet tilbake høsten 2014 da Google introduserte en endring som ga en liten fordel for nettsteder med https installert . Det var gulroten, nå kommer pisken. I andre halvdel av 2016 introduseres Https geddon, som aktivt straffer de som ikke tilpasser seg. Offisielt står det selvfølgelig at Https bør favoriseres fordi det er tryggere for brukerne, men under overflaten lurer en annen sannhet. Hvis internett flytter til Https, vil det være et lukket system. Da kan Google kontrollere selve økosystemet. Takket være krypteringen finner andre aktører det vanskelig å fange opp søkemønstre og andre verdifulle data for sin forretningsintelligens.

Annonsemarkeringen gjøres mer diskret

Annonser får alltid bedre klikkfrekvenser hvis de ikke ser ut som annonser. Den erfarne Google-brukeren kjenner igjen den gule markeringen på tekstannonser i Google Adwords. Men annonsene i Google Shopping har ikke den tydelige gule markeringen, i stedet gis informasjonen med en liten grå tekst. Det er en stor forskjell. Eller se på Google-tjenester for å søke etter reiser. Det ligger under tekstannonsene på mange søkeord innenfor reisesegmentet. Også her ser vi en liten, diskret, grå markering. Og gjør vi en lignende sjekk på mobiltelefonen er det bare lettere å gå glipp av den lille detaljen, selv unge «digitale innfødte» har problemer med å oppdage annonsemerkingen med noen vesentlig presisjon. Eksempel på uklar annonsemerking i Google Jeg ser flere små grå markører og færre gule advarselsskilt i Google-annonser i 2016.

Kun betalte annonser i lokalt søk

Sommeren 2015 lanserte Google en større oppdatering av sine lokale søkeresultater – det vil si søk knyttet til et bestemt sted, for eksempel «tannlege Växjö». Det er en type søk som står for nesten halvparten av alle søk, (ofte kalt lokal søkemotoroptimalisering ) så mye som 40 % . Slik ser et lokalt søk ut etter august 2015 i Google Google lanserte en såkalt tre-pakke (se bildet over). Ikke minst på mobil gir det en veldig god brukeropplevelse. I løpet av sommeren testet Google et lignende format, som 3-pakken, for lokale søkeannonser i San Francisco-området (se bildet nedenfor). Gitt hvor stort lokalt søk er, er det fornuftig at Google ønsker å konvertere den lokale trepakken til et annonseformat, og det vil skje i 2016. Eksempel på hvordan Google gjør lokale oppføringer til lokale annonser, i form av en test

Flere og større bilder i søkeresultatene (PLA)

I amerikanske Google kommer 32 % av e-handlernes Adwords-klikk via PLA, det vil si Google Shopping/PLA. Disse annonsene er litt dyrere enn vanlige tekstannonser. De har også en høyere CTR , og trafikken som kommer på den måten har en litt bedre konvertering sammenlignet med trafikken fra tekstannonser. Både Google og Googles kunder tjener mer. Så Google ønsker å utvide det formatet.

Google Shopping tar over merkevaresøk

Et økende antall merkevarer kan se frem til Google Shopping-annonser i søkeord relatert til selve merkevaren (se bilde). Disse søkene har høy kommersiell verdi, og bedrifter pløyer inn store summer for å skape etterspørsel etter merkevarene sine. Denne trafikken konverterer veldig bra, så det er et passende sted for Google å øke klikkfrekvensen og levere god verdi til annonsørene.

Eksempel på PLA (bildeannonser) i Google Mer Google Shopping i Sverige

Google Shopping har ikke tatt fart i Sverige ennå. Det er ikke så ofte du ser disse annonsene i svenske søkeresultater. I 2016 vil dette endre seg. På bildet ser vi for eksempel tydelig at ikke mange søkeord innenfor bildesegmentet har bildeannonser. Data fra bildesegmentet i Google viser hvor lite PLA det er i det aktuelle segmentet Og selv i segmentene som allerede har mye Google Shopping, vil dette få mer plass.

Større bilder i Google Shopping

Et bilde sier kanskje ikke tusen ord, men store bilder har bedre CTR og bedre konvertering enn tekstannonser. I tillegg tar de mye plass og presser de organiske søkeresultatene nedover siden, noe som både øker Googles fortjeneste og sannsynligvis også gir en bedre brukeropplevelse. Med andre ord, noe kommer! Google tester bilder og plassering av PLA

Appindeksering er i ferd med å bli et buzzword innen svensk SEO

Siden utrullingen av Mobilegeddon kan Google indeksere innholdet i apper og vise dette i søkeresultatene – hvis brukeren har appen og om appen har relevant innhold. Siden appbruken øker veldig sterkt, vil den svenske SEO-industrien snart begynne å lage produkter rundt appbutikkoptimalisering og appmarkedsføring for å dra nytte av denne muligheten.

Google gjør et fremstøt innen native marketing

Native marketing er et hett tema i mediebransjen. Et effektivt annonseformat som ikke stoppes av AdBlockers. Det siste er nå ikke noe problem for Google, men når det gjelder mediebransjen ønsker de fortsatt å si noe. Et eksempel på dette er Matchet innhold , som hjelper en utgiver med å vise relevant innhold til sine besøkende og oppnå både flere visninger og lengre gjennomsnittlig besøkstid på nettstedet. Innebygd annonsering med matchende innhold på Doubleclick Funksjonen har foreløpig ingen annonser, men igjen passer det Google å koble annonser og få dem ut til millioner og millioner av nettsider over natten. At funksjonen ble lansert uten annonser er fordi det var den enkle løsningen og at den oppfylte et konkret formål. Det var mye snakk om at Outbrain ble børsnotert, og denne funksjonen er slående lik et av produktene deres. Google ønsket å vise hvem som har ansvaret, og kanskje også lede noen kapitalstrømmer bort fra konkurrentene innen native marketing. Doubleclick lanserte også et interessant format for integrerte mobilannonser i fjor. Så du er på vei. At Google ikke har tråkket på gassen, tror jeg er fordi native ikke er verdt så mye, i form av penger. Tross alt må selv giganter prioritere investeringene sine. Men i år tror jeg native vil vokse på mobilt internett.

Brukeratferd i stedet for lenker

Det siste året har diskusjonene vært heftige internasjonalt om hvordan Google bruker brukeratferd for å finne ut hvilket innhold som er verdt å presentere i søkeresultatene i stedet for lenker. Jeg har vært ganske skeptisk til dette og har ikke tatt diskusjonene særlig seriøst, selv om jeg selvfølgelig har fulgt dem tett. Min tvil er blant annet basert på det faktum at du fortsatt ser så mye spam i de skandinaviske indeksene. Hvis Google virkelig kjente til brukeratferd, hvorfor skulle de fortsette å liste nettsøkesider i søkeresultatene? Google tilpasser seg mer til brukeren Men det kommer et punkt i utviklingen hvor det blir naturlig å inkludere brukeratferd som en ny parameter i algoritmen. Dette er når den marginale fordelen av ytterligere forbedringer av selve algoritmen reduseres så mye at investeringen rett og slett ikke kan beregnes. I den situasjonen er det mer lønnsomt å legge til nye datakilder i algoritmen for å forbedre søkeresultatene. Og Google har unektelig tilgang til enorme mengder brukerdata, for eksempel angående konvertering i søkeresultater eller bruksmønstre fra sin egen nettleser, Chrome.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!