Slik måler Topdog suksess i søkemotoroptimalisering
Det skal mye til for å lykkes med SEO og en viktig del er å måle suksess. Men hvordan måler du disse suksessene? Christian forteller det i videoen over og teksten under.
Det er ingen nyhet at søkemotoroptimalisering brukes til å forbedre rangeringen i Google og andre søkemotorer. Det du kanskje ikke visste er at du må jobbe både kvalitativt og kvantitativt for å få høyere rangeringer. Hos Topdog implementerer vi begge måter å jobbe på for å metodisk og målrettet lykkes med vårt SEO-arbeid .
Hvordan fungerer den kvalitative delen av SEO?
Når du jobber med SEO jobber du med brukere og brukeropplevelsen i tankene. Her fungerer innhold og SEO sammen. Med lesbart og verdifullt innhold vil nettstedet ditt bli bedre og i sin tur et tilbakevendende nettsted for brukerne. For det første er det viktig at du har et helhetsbilde av nettsiden for å gjøre et solid prosjekt så smertefritt som mulig. Siden arbeidet er en lang prosess hvor flere deler skal inkluderes. Se for deg et puslespill med mange brikker; det blir lettere hvis du har en plan. Vi foreslår derfor at du alltid har en prosjektplan som du kan følge. Bruk ulike nettbaserte verktøy som Trello eller Atlassians Jira-programvare slik at du aldri går glipp av et øyeblikk i SEO-arbeidet ditt. [mer_info_skjema]
Den kvantitative delen av SEO-arbeidet
Når du jobber med søkemotoroptimalisering har du mulighet til å tydelig se hva som er rett og galt. Du kan måle resultatene dine og hvis målet er å få en bedre rangering eller om du ønsker mer trafikk, kan du enkelt måle det. Målingen kan gjøres fra to utgangspunkt; et samlet bilde av hele nettstedet og/eller basert på spesifikke søkeord og grupper av søkeord. For å finne søkeordene du kan bruke i prosjektet ditt, ser du på hvilke brukere du ønsker til nettstedet ditt. Hva leter de etter? Lag en liste over søkeord basert på det og arbeid ut fra disse søkeordene for å få mer trafikk til nettstedet. Det er mulig å måle ytelsen til søkeordene ved hjelp av sporingsverktøy, for eksempel AccuRanker eller Wincher. Husk at sporingen må settes opp per URL – da vil du se hvordan det går med en gruppe søkeord på en bestemt del av nettsiden din. Du kan se effektene, store eller små, og hvordan de påvirker rangeringen din.
Ønsker du en større oversikt over nettsiden din?
Det finnes mange eksterne verktøy som Ahrefs, SEMrush og til og med Google Search Console som kan hjelpe deg med å måle både hvordan ulike deler og nettstedet som helhet presterer. Det er en annen måte å måle kvantitativt på og hjelper deg med å justere SEO basert på det store bildet. Det er med disse trinnene du er i stand til å måle og overvåke hvor vellykket nettstedet ditt er fra et SEO-synspunkt. Kvalitativ måling når det kommer til nettsiden og dens brukere – kvantitativ måling når du måler suksess avledet av kvalitet.