Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Slik fungerer FAQ-systemet i Google

Google bruker strukturerte data for å vise spørsmål og svar fra nettsteders ofte stilte spørsmål direkte i søkeresultatene. Brukt på riktig måte gir denne teknikken din nettside en økt sjanse for å vises i søkeresultater. Nylig oppdaterte Google retningslinjene for FAQ Schema. La oss se på hva FAQ-oversikten er, hvorfor den brukes, og hvordan vi overholder Googles nye retningslinjer.

Hva er FAQ-skjemaet?

FAQ Schema er en måte å bruke strukturerte data på for å få Google til å vise spørsmål og svar fra nettstedet ditt direkte i SERP . FAQ Schema kalles også FAQ strukturert data og FAQPage Schema. Det er en logisk fortsettelse av Googles ambisjoner om å la strukturerte data bestemme hvordan søkeresultater vises. Slik kan det se ut i Googles søkeresultater: Eksempel på FAQ-plan i Google Eksempel på FAQ-skjema i Google. Spørsmål og svar vises som faner rett under søkeresultatene. Du kan bruke FAQ-skjemaet på hvilken som helst side på nettstedet, og det kan brukes hvor som helst på nettstedet – ikke bare på en spesifikk FAQ-side. Det er imidlertid viktig at alle spørsmål og svar er unike . Mer om dette litt lenger ned. FAQ-skjemaet fungerer i alle land og språk som støttes av Google. Dessuten vises denne typen resultater på alle typer enheter – desktop, mobil og nettbrett.

Hvorfor bruke FAQ-skjemaet?

Ved hjelp av FAQ-strukturerte data kan nettstedet ditt få en betydelig større plass i Googles søkeresultater . Selv om rangeringen ikke blir bedre, vil selve søkeresultatet ta mer plass. Dette fører til bedre klikkrater (Click Through Rate – CTR) og dermed flere besøkende på nettsiden. FAQ Schema lar nettstedet ditt få mer oppmerksomhet i SERP-ene. Når noen søker etter et svar på et spørsmål som er inkludert i vanlige spørsmål, ønsker Google noen ganger også å vise andre spørsmål og svar fra samme vanlige spørsmål – direkte i søkeresultatene. Det kan sikkert skje at den som søker etter spesifikk informasjon blir fornøyd med svaret som vises i Googles søkeresultater. Likevel er det gode argumenter for å bruke denne typen strukturerte data:

  • Google skriver «vis mer» slik at flere spørsmål og svar vises. Her er en sjanse til å fange interessen til hele nettstedet.
  • Noen ganger skriver Google «Vis mer på» og nettstedets navn sammen med lenken nederst. Øker sjansen for klikk – nå har du minst to lenker i Googles resultater.
  • Hvis du har lenker i vanlige spørsmål, f.eks. interne lenker til andre sider er klikkbare direkte i Googles resultater.
  • Resultater som rangeres dårligere enn nettstedet ditt havner lenger ned i Google. Noen konkurrenter kan til og med sive over til neste side.

I tillegg hjelper FAQ-skjemaet søkemotoredderkopper lettere å kategorisere innholdet på nettstedet. Det er i grunnen helt greit.

Hvordan bruker jeg FAQ-skjemaet?

Til å begynne med skal FAQ-skjemaet kun brukes på sider med relevant innhold for spørsmålene og svarene . En ganske vanlig taktikk er å sette en samling relaterte spørsmål og svar nederst på en artikkel eller side. Dette er et godt eksempel på når det er bra å bruke FAQ-skjemaet. Finn ut hvilke spørsmål folk søker etter . Vurder hvilke spørsmål som er viktigst for deg og hvilke som har høyest søkevolum. Du bør sette disse først fordi Google viser bare de tre første spørsmålene i originalmodus. Ta en titt på hvilke spørsmål konkurransen bruker. Tips: Det er stor sjanse for at konkurrentene dine ennå ikke bruker FAQ-skjemaet. Se på det som en mulighet til å komme videre! Det er visse betingelser for hvilke sider som har lov til å bruke FAQ-skjemaet. Et krav er for eksempel at brukerne selv ikke skal få mulighet til å legge inn egne svar på siden. For å gå inn i FAQ-skjemaet kan du bruke:

  • JSON-LD
  • Mikrodata

Google anbefaler JSON-LD, men godtar også Microdata. Du finner detaljerte instruksjoner i Googles retningslinjer for strukturerte data for vanlige spørsmål . Ønsker du hjelp med skriptet kan du bruke en generator for FAQ-skjemaet . Bruker du WordPress finnes det også plug-ins, f.eks. denne .

Google oppdaterer retningslinjer for vanlige spørsmål

I begynnelsen av mars annonserte Google at de hadde oppdatert sine retningslinjer for hvordan FAQ-skjemaet skal brukes. Fra nå av brukes FAQ-skjemaet kun til unike spørsmål og svar . Hvis du har de samme spørsmålene og svarene i ulike vanlige spørsmål flere steder på samme nettside, bør FAQ-skjemaet kun brukes i ett av tilfellene . Med andre ord, Google ønsker kun å se unikt innhold i de vanlige spørsmålene du har merket med strukturerte data. Googles oppdatering betyr økt klarhet for brukerne. Fra nå av får hvert nettsted bare én sjanse til å svare på et bestemt spørsmål. Dette fører til økt refleksjon og mindre spam. Alt dette er i tråd med Googles innsats for å forbedre brukeropplevelsen.

Sørg for at du følger Googles retningslinjer

Dersom du bruker FAQ-skjemaet er det viktig at du går gjennom nettstedets innhold. Finn ut hvilke nettsteder som allerede bruker strukturerte data for vanlige spørsmål. Legg merke til hvilke spørsmål og svar som er uthevet og fjern strukturerte data der det forekommer mer enn én gang. Husk at Google ser nettstedet som en helhet. Det samme spørsmålet og svaret vises kanskje ikke engang på to separate undersider. Hvis du bruker FAQ-skjemaet, er det viktig å ta Googles retningslinjer på alvor. Bryter du retningslinjene, er det stor risiko for at ingen av sidens vanlige spørsmål vises i Googles resultater. Dette fører igjen til et sterkt redusert antall visninger i SERP og sannsynligvis også færre besøkende.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!