28 Online verktøy for SEO-testing
Med en online SEO-test kan du raskt analysere nettstedet ditt og få en ide om hvilke forbedringer du kan gjøre for å få den til å rangere bedre. Topdog går gjennom 28 verktøy for å teste nettstedet ditt og gjøre en online SEO-analyse . Noen er gratis å prøve, andre er gratis tvers igjennom. Men først noen ord om hva SEO-verktøy faktisk er og hvordan de fungerer.
Hva er en SEO-test?
Å gjøre en SEO-test betyr å bruke et slags verktøy for å gjøre en SEO-sjekk av et nettsted. Litt forenklet kan vi si at det er tre typer SEO-analyser du kan gjøre på nettet:
- Analyse av teknisk SEO
- Følg rangeringen
- Forbedre innholdet på nettstedet
Noen analyseverktøy fokuserer på ett av disse områdene, andre dekker to eller alle deler.
Hvorfor gjøre en SEO-test?
Høy rangering i Google er en industri med flere milliarder dollar. Søkemotoroptimalisering er en perfekt erstatning for annonsering via annonser. Eller et utmerket supplement. Ved å analysere et nettsted for tekniske eller innholdsmessige feil, er det mulig å raskt identifisere måter å gjøre det bedre på. Hvis du forbedrer siden øker du sjansene for å få en høyere plassering i Google med mer trafikk og konverteringer som resultat.
Hvordan tester du en nettside?
De fleste verktøyene for å teste en nettside og finne muligheter for SEO-forbedringer er basert på samme prinsipp. Du skriver inn en hvilken som helst URL (nettadresse). Etter det søker programmet enten på nettsiden (gjennomsøker), eller det henter allerede lagrede data fra databasen.
Brukervennligheten varierer
Resultatet som vises avhenger av type program og hvilken SEO-test du kjører. Noen ganger er disse programmene relativt enkle å forstå. På skjermen ser du ofte en rekke tips om ting som kan forbedres. Andre ganger er det litt vanskeligere å tolke resultatene, noe som kan være ganske teknisk. Eksempler på resultater er at du kan se om metatittelen eller metabeskrivelsen mangler et sted, eller om disse er for lange eller for korte. Mange programmer tester om interne lenker og eksterne lenker fungerer. Duplikatinnhold og tynt innhold kan identifiseres. Noen programmer hjelper deg med å få et bilde av den generelle strukturen til nettstedet. Med en rank tracker kan du følge hvordan rangeringen endres over tid for viktige søkeord eller søkefraser. I tillegg vil applikasjoner for å analysere innholdet, hvordan søkeord brukes eller som gir forslag til gode søkeord inngå i tekster.
Online SEO-analyse har sine begrensninger
Like fristende som det er å gjøre en SEO-test og få raske resultater rett på nettet, er det viktig å forstå at denne typen SEO-analyser har sine begrensninger. Et verktøy er aldri en erstatning for en menneskelig SEO-analyse. Vårt syn er at de fleste verktøy innebærer en ganske overfladisk kontroll. Hvis informasjonen tolkes feil, kan det få negative konsekvenser. Det er viktig å vite at ikke alle programmer gir de samme rådene og noen ganger er de i konflikt med hverandre. Men likevel har disse SEO-programmene en funksjon. Noen ganger, spesielt når du jobber med store nettsider, er de nødvendige for å forstå hvordan nettsiden er bygget opp og hvilke strukturelle problemer som finnes. Når det er sagt – la oss gå videre til vår store liste over online SEO-testing av programvare og applikasjoner.
Program for analyse av teknisk SEO
Vi starter med tekniske søkemotoroptimaliseringsprogrammer. Mange av SEO-testene som er tilgjengelige online analyserer nettsteder basert på deres tekniske funksjoner. Det er naturlig. Alt dette er relativt enkelt å måle for et program. Selv om man i teorien kunne løse mye av dette for hånd, ville det tatt veldig lang tid. Ved å teste nettsiden din med noen få velvalgte programmer for SEO-kontroll vil du raskt få en oversikt over de mest akutte manglene på siden. Her er et utvalg av noen av de mest populære verktøyene for å analysere et nettsted.
Google Search Console
https://search.google.com/search-console Vi kan starte med Google Search Console – et gratis verktøy som vi mener alle nettredaktører bør bruke. I Search Console ønsker du å motta informasjon dersom det skulle dukke opp en feil på en underside, for eksempel hvis den ikke kan indekseres eller vises riktig. Her får du hjelp til å identifisere innhold som ikke er mobilvennlig og sider som laster for sakte. Google gir også tilbakemelding på om nettstedet lever opp til Googles Core Web Vitals, en rangeringsfaktor siden mai 2021. Last opp et nettstedskart for å gjøre det enklere for Googles edderkopp å gjennomsøke nettstedet ditt. En viktig funksjon er muligheten til å følge antall klikk, visninger, CTR og gjennomsnittlig rangering i Google og se hvordan disse beregningene endrer seg over tid for ulike undersider og søkeord.
Google mobilvennlig test
https://search.google.com/test/mobile-friendly Vi fortsetter med Googles egne ressurser for gratis SEO-analyse, og vi har også deres mobilvennlige test. Skriv inn nettadressen til en hvilken som helst side eller underside, så leser Google den og gir svart-hvitt svar på om den er mobilvennlig eller ikke. I tillegg kan du få tilbakemelding på om det er noe innhold på siden som ikke lastes på mobile enheter. Hvis du får negativ respons her, kan du forvente å måtte forbedre siden for å virkelig lykkes i Google.
Google Analytics
https://analytics.google.com/analytics/ Et tredje gratisverktøy for å analysere en nettside og som nærmest kan sees på som et «must» er Google Analytics. Det er et veldig kraftig verktøy for å analysere trafikken til nettstedet ditt, hvordan det samhandler med nettstedet og hvordan det konverterer til salg eller andre mål. Ved hjelp av Google Analytics kan du legge til viktige puslespillbrikker i din egen SEO-analyse. Du kan blant annet se:
- Sidens organiske trafikk
- Ulike trafikkkilder
- Tid på hver side
- Hvordan ulike typer besøkende oppfører seg
- Rømningsfrekvens
- Hvor raskt lastes forskjellige sider
- Konverteringsfrekvens for ulike sider
SEObility
https://www.seobility.net/ SEObility er et verktøy for å gjøre SEO-analyse av en eller flere nettsider. Gratisversjonen inkluderer testing av et nettsted. Programmet kjører i skyen og skanner nettstedet ditt og gir forslag til forbedringer som:
- Sidene lastes sakte
- Ikke-unike metatitler
- Problem med H1
- Linker
- Blokkerte sider
- Rangeringssporing
Woorank SEO og nettstedanalyseverktøy
https://www.woorank.com SEO Analysis & Website Review er en veldig smart plugin for Google Chrome for å gjøre SEO-analyse gratis. Besøk hvilket nettsted du besøkte og programmet viser en SEO-poengsum. Da kan du gå i dybden og få informasjon om akkurat hva du kan gjøre for å forbedre teknisk søkemotoroptimalisering og offside SEO. Her er noen av funksjonene:
- Se antall lenker
- Analyser titteltaggen
- Metabeskrivelse
- Hastighet
- Mobiltilpasning
Skrikende frosk
https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/ Screaming Frog er en klassiker blant ulike verktøy for å gjøre en grundig SEO-sjekk. I motsetning til de fleste andre programmer er ikke dette online, men du må laste det ned og kjøre det på datamaskinen din – PC eller Mac. Med Screaming Frog, hvis du er forberedt på å sette deg inn i de ulike tekniske aspektene ved SEO, vil du få mange innspill på hvordan nettsiden din ser ut fra et SEO-perspektiv. Programmet skanner hele nettstedet omtrent som Google gjør. Du ønsker å motta rapporter i ulike faner som viser f.eks.
- Feilkoder
- Problemer med Javascript
- HTML-feil
- Titler
- Metabeskrivelse
- Lengde på innhold
Lipperhey
https://www.lipperhey.com/ Lipperhey er en nettside som du kan bruke til å analysere nettsiden din basert på både teknisk SEO og innhold. Hver side eller underside får en total episode som du kan bruke som utgangspunkt og deretter gå dypt og se hva du kan forbedre. Du kan for eksempel få en liste over foreslåtte søkeord som du gikk glipp av å bruke på bestemte sider.
Tørr boost
https://www.dareboost.com/ Dareboost er en rask SEO-test for nettstedet ditt som starter med å se på hvor raskt siden laster. Du ønsker å få konkrete tips om direkte feil og ting som er OK, men som kan forbedres. Her er noen eksempler på hva Dareboost finner:
- Bilder med feil størrelse
- Feil formatering av fonter
- H1 som mangler
- Mangler alt-attributt
- Sikkerhetsrisikoer
- Åpne Graph som mangler
Bing-verktøy for webansvarlige
https://www.bing.com/toolbox/webmaster Bing er søkemotoren som drives av Microsoft og en konkurrent til Google. Selv om Bing har en veldig liten markedsandel sammenlignet med Google, er Webmaster Tools fortsatt svært nyttige. Hvorfor bruke Bing Webmaster Tools? Vel, tross alt har Bing mellom 2 og 3 prosent av verdensmarkedet for nettsøk. På skrivebordet er andelen nesten 7 prosent ! Har du nettopp begynt å optimalisere nettsidene dine, er det naturlig å fokusere på Google. Men det vil raskt bli klart for deg at det er verdt å kjempe for de ekstra prosentene av trafikken som kan komme fra Bing.
Areallinjer
http://www.siteliner.com/ Siteliner er et gratis program i skyen for å teste nettsider. Skriv inn en URL og siden du vil skanne for problemer. En av de mest nyttige funksjonene til Siteliner er at den er god til å finne duplikatinnhold på en nettside. Du får en liste over alle sidene, hvor mange ord du liker og URL-en til sidene som har lignende innhold. Det er også veldig enkelt å identifisere hvilke lenker som peker til ikke-eksisterende sider (404s). En morsom funksjon er at du kan se hvordan nettstedet ditt er sammenlignet med andre nettsteder som har blitt skannet for ting som:
- Gjennomsnittlig størrelse på hver side
- Ladetid
- Antall ord per side
- Tekst til HTML-forhold
- Duplisert innhold
- Interne lenker per side
Google PageSpeed Insights
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ Her har vi nok et gratis SEO-verktøy fra Google. Med PageSpeed Insights kan du raskt måle hvor sunt nettstedet ditt er basert på lastehastighet. Google vil at det skal være raskt å surfe på nettet og belønner raske nettsteder. PageSpeed Insights gir deg konkrete SEO-tips om hvordan du kan forbedre lastetiden til nettstedet ditt. En fin detalj er at verktøyet gjør et estimat på hvor mange sekunder du kan forbedre lastetiden hvis du implementerte de foreslåtte endringene.
Hreflang Tags Testing Tool
https://technicalseo.com/tools/hreflang/ Merkle har utviklet et gratis verktøy for online SEO-analyse hvor du kan teste en URL med et stort antall såkalte brukeragenter. Du kan for eksempel velge om siden skal gjennomgås av Googlebot, Bing, Applebot, Yandex, Facebook, Alexa, Ahrefs eller andre edderkopper. Det er faktisk et veldig enkelt verktøy som hjelper deg å se om siden kan indekseres og om den bruker hreflang-parameteren riktig. Det er viktig for søkemotorrobotene å forstå hvilket språk nettstedet ditt er på.
Detailed.com
https://detailed.com/links/ Har du noen gang lurt på hvordan alle de kraftige nettstedene på nettet får lenkene sine? Detailed.com har laget et verktøy som lar deg velge en sektor og deretter en av de største nettstedene. Etter det mater dette SEO-verktøyet alle lenker av høy kvalitet som peker til det valgte domenet. Perfekt for å få ideer om hvilke nettsider du kan kontakte for å anbefale ditt eget innhold eller diskutere lenkeutveksling med. Dessverre er det kun amerikanske sider som er inkludert, men har du en engelskspråklig side er det nyttig. Detailed har også en gratis plugin for SEO-testing av nettstedet ditt for Firefox og Chrome.
Pingvinverktøy
https://barracuda.digital/panguin-tool/ En av de største fryktene for både SEO-eksperter og webmastere er at en nettside vil bli påvirket av neste oppdatering av Googles algoritme. Noen nettsider påvirkes mer enn andre og det er umulig å vite på forhånd hva som vil skje fordi Google er så hemmelighetsfull om hvilke oppdateringer som kommer og hva de faktisk betyr. Men så snart Google ruller ut en oppdatering, kan du raskt finne ut om nettstedet ditt har blitt påvirket ved å bruke en enkel SEO-test. Panguin Tool henter data fra Google Analytics og viser informasjon om ulike Google-oppdateringer som et lag på toppen av trafikkdataene dine. Du kan da raskt trekke konklusjoner om hvilke sider og hvilken type innhold som ble påvirket av en algoritmeoppdatering.
SERPerator
https://mobilemoxie.com/tools/mobile-serp-test/ SERPerator er et program for å vise serp (søkeresultater) avhengig av plassering, type enhet, søkemotor og språk. Du har kanskje lagt merke til at Google viser forskjellige resultater avhengig av hvor du er? Bare fordi du er i for eksempel posisjon 1 eller 5 på førstesiden når du søker på et spesifikt søkeord betyr ikke det at dette er resultatet som alle som bruker Google ser. Og omvendt – du kan ofte faktisk rangere bedre enn du tror. Med SERPerator kan du gjøre en SEO-analyse av hva som vises i søkeresultatene avhengig av:
- Geografisk plassering – land, stat, landlig, postnummer, havn
- Type enhet – velg mellom ulike mobiltelefoner, operativsystemer og stasjonære datamaskiner
- Søkemotor – Google eller en av de andre
- Språk
SERPerator lar deg gjøre en SEO-analyse av serp gratis, men bare tre ganger per måned. Med mindre du velger et av de betalte abonnementene, selvfølgelig.
Program for analyse av søkeord og innhold
Innhold er nøkkelen til SEO. Uansett hvor god teknisk SEO du har på siden din, faller alt fra hverandre hvis du ikke har godt innhold. Det er ved hjelp av innholdet på siden Google og andre søkemotorer forstår hva det handler om. Og det er ved hjelp av godt innhold du fanger de besøkendes interesse og får dem til å komme tilbake. Det finnes flere gode programmer som vil hjelpe deg å gjøre en søkeordanalyse og en SEO-analyse for å finne relevante emner å basere innholdet på. Mange av disse er gratis. Uansett hvilket verktøy du bruker, bør du aldri stole 100 prosent på denne typen programmer. Still deg selv spørsmålet – hvem er leserne dine og hva er de interessert i? Hvis du lager innhold basert på det perspektivet, har du kommet langt. Deretter kan du bruke et SEO-verktøy til å prioritere, få nye ideer og finne sider om hvert tema du ellers kunne ha gått glipp av. Her er våre forslag til gratis analyseverktøy som hjelper deg med å lage flott innhold.
Svar offentligheten
https://answerthepublic.com/ Answer The Public er et veldig nyttig verktøy for å gjøre en online SEO-analyse av hva folk googler. Programmet henter søkedata fra blogger, sosiale medier og fora. Skriv inn et hvilket som helst nøkkelord, og oppgi landet og språket, og Answer The Public issues mange foreslåtte spørsmål delt inn i flere kategorier:
- Spørsmål – når, hva, hvordan, hvilken, hvem osv
- Preposisjoner – til, nær, med, for osv
- Sammenligninger – eller, vs, mot
Hvorfor er dette bra? Vel, med den typen informasjon kan du enkelt finne nye emner å skrive om på bloggen din eller nettsiden din. Det er også en fin måte å finne ut eventuelle spørsmål du måtte ha med vanlige spørsmål om artiklene dine.
CanIRank
https://www.canirank.com/ Med riktig valg av søkeord for innholdet på nettstedet ditt kan du få mer trafikk fra Google og andre søkemotorer. Bruker du CanIRank får du også skreddersydde forslag til hvilke søkeord nettstedet ditt har sjanse til å rangere etter. CanIRank utfører en SEO-test av nettstedet ditt for å vurdere hvilke søkeord som har høyest potensial. I tillegg undersøker programmet hvilke søkeord dine konkurrenter bruker. Dette SEO-kontrollprogrammet er unikt ved å ha en spesifikk KPI i form av ROI. Den er basert på kombinasjonen av hvor enkelt det er å rangere og hvor mye trafikkpotensial det er for et bestemt søkeord.
Uber-forslag
https://neilpatel.com/ubersuggest/ Neil Patel driver en av de mest leste SEO-bloggene på nettet. Han tilbyr også gratis SEO-analyse ved å bruke Ubersuggest-verktøyet sitt. Dette programmet har blitt beskrevet som en gratisversjon av eller til og med et alternativ til den populære Ahrefs. Til tross for at det er gratis, er det ganske kraftig. Med Ubersuggest kan du få søkevolum for mange søkeord og søkefraser. Her er noe av det du kan gjøre gratis med Ubersuggest:
- Gjør SEO-analyse for å se konkurrentenes strategi
- Se hvilke artikler som driver mye trafikk til konkurrenter
- Søkeordundersøkelser – finn søkeord som vil hjelpe deg å få besøkende
- Få nye innholdsideer
- Se hvilke forbindelser konkurrentene har
Seed nøkkelord
https://www.seedkeywords.com/ Seed Keywords er en helt annen måte å gjøre SEO-analyse av søkeord på. I stedet for å grave opp historiske søkedata, hjelper denne appen deg med å lage et «scenario» som du så sender som en lenke til dine kunder, venner eller bekjente. Så får de brainstorme hva de vil søke etter og du får en liste med søkeord som du kan lage rundt. Smart!
Eksplosive gjenstander
https://explodingtopics.com/ Exploding Topics hjelper deg med å finne "lavt hengende frukt", søkeord hvor du raskt kan rangere. Ikke nok med det – du får ikke bare en liste med enkle søkeord, men dette SEO-programmet filtrerer alle resultatene slik at det kun viser emner som har begynt å trende. Resultatet? Du kan gjøre en gratis SEO-analyse av hvilke søkeord som er enkle å rangere etter og som kan gi nettsiden mye trafikk i nær fremtid.
Wordtracker speidere
https://www.wordtracker.com/scout Wordtracker Scout er en plugin for Chrome som hjelper deg å gjøre en SEO-test av konkurrentenes innhold på et blunk. Gå til en hvilken som helst side og Wordtracker gir ut en liste eller søkeordsky over de mest hyppige søkeordene på siden. Programmet tar deretter resultatet og matcher det med Big Data gjennom sin enorme database for enkelt å gi et bedre forslag til søkeord du kan bruke.
Reddit søkeordundersøkelsesverktøy
https://www.highervisibility.com/free-seo-tools/keyworddit/ Hvem ville trodd Reddit kunne brukes til gratis SEO-analyse? Dette verktøyet bruker Reddits enorme database med emner for å gi deg en lang liste med viktige søkeord. Her fungerer det litt baklengs sammenlignet med andre verktøy for søkeordforskning. I stedet for å skrive inn et nøkkelord, skriver du inn navnet på en subreddit, det vil si en av trådene på Reddit. Reddits søkeordundersøkelsesverktøy kompilerer deretter en liste basert på denne tråden med søkevolum for det respektive ordet eller uttrykket. Dette er et utmerket verktøy for idédugnad hvis du skal lage innhold på engelsk.
KWFinder
https://kwfinder.com/ KWFinder er et verktøy for å gjøre SEO-analyse av hvilke søkeord folk søker med på forskjellige språk og fra forskjellige steder. Programmet viser søkevolum og hvor vanskelig det er å rangere for en spesifikk søkefrase – ja, for dette verktøyet finner ikke bare nøkkelord, men også såkalte longtails. Ønsker du hjelp til å prioritere hvilke emner du bør lage innhold til, kan KWFinder også gi deg informasjon om hvilke søkeord som har høy kostnad per klikk i Google Ads. Det kan gi deg en indikasjon på markedsverdien deres. Jo høyere verdi, desto mer verdifullt vil det være å rangere for det søkeordet.
Moz søkeordutforsker
https://moz.com/explorer Moz er et av de store navnene i SEO-kretser. Søkeordutforskeren deres hjelper deg med å finne gode søkeord du kan bruke på nettstedet ditt. Akkurat som mange andre verktøy for å gjøre en SEO-test, viser Keyword Explorer også hvor høy konkurransen er for hvert søkeord. En god funksjon er muligheten til å se klikkrater for ulike søkeord.
LSI graf
https://lsigraph.com/ LSI er en slags SEO-analyse for å produsere søkeord som Google liker. LSI Graph lar deg få LSI-nøkkelord fra alle nøkkelord. Du kan se det som nøkkelord som kan være greit å ha med i innholdet du lager for et bestemt tema, for eksempel på en blogg.
Folk spør også
https://www.usetopic.com/people-also-ask People Also Ask er et gratis verktøy som leser spørsmål fra andre i Google. Disse viser ofte søkemotoren i forbindelse med visning av søkeresultater for et bestemt begrep. Dette er en fin måte å få innholdsideer på fordi Google er veldig flinke til å foreslå relevant innhold. I tillegg er det basert på reelle søk.
Bla gjennom
http://www.browseo.net/ Design er viktig for en god brukeropplevelse. Men det kan distrahere deg når du prøver å gjøre en SEO-test av nettstedet ditt. Med BROWSEO kan du enkelt fjerne alle design. Det som gjenstår er ren HTML, overskrifter H1 – H6, metainformasjon og annen relevant informasjon når du skal gjøre en SEO-analyse.
Animalz Revive
https://revive.animalz.co/ Med Animalz Revive kan du lettere holde innholdet ditt ferskt. Tenk deg at du legger innhold på nettstedet ditt, det begynner å rangere og gradvis får det mer og mer trafikk. Men etter en stund begynner antallet besøkende å synke. Hva gjør du da? Animalz Revive er en SEO-test som hjelper deg med å «bringe liv» til gammelt innhold og med relativt små midler oppdatere det slik at det kan begynne å drive trafikk igjen. Det er veldig kostnadseffektivt sammenlignet med å hele tiden bare lage nytt innhold på siden.
Innehåll
- hva er en seo-test?
- hvorfor gjøre en seo-test?
- hvordan tester du en nettside?
- brukervennligheten varierer
- online seo-analyse har sine begrensninger
- program for analyse av teknisk seo
- google search console
- google mobilvennlig test
- google analytics
- seobility
- woorank seo og nettstedanalyseverktøy
- skrikende frosk
- lipperhey
- tørr boost
- bing-verktøy for webansvarlige
- areallinjer
- google pagespeed insights
- hreflang tags testing tool
- detailed.com
- pingvinverktøy
- serperator
- program for analyse av søkeord og innhold
- svar offentligheten
- canirank
- uber-forslag
- seed nøkkelord
- eksplosive gjenstander
- wordtracker speidere
- reddit søkeordundersøkelsesverktøy
- kwfinder
- moz søkeordutforsker
- lsi graf
- folk spør også
- bla gjennom
- animalz revive