SEO-intervju med Michael Wahlgren, CEO Pineberry
Da jeg analyserte statistikken til Twitter-kontoen min, kunne jeg trekke en konklusjon. Mine følgere er interessert i innhold relatert til SEO-industrien. Jeg kunne se at brukerengasjementet var 2-3 ganger høyere enn gjennomsnittet for kontoen da jeg la ut slikt innhold. Analysen min påpekte også at det ikke var SEO-guider som interesserte følgerne mine, men innhold som reflekterte bransjen, dens folk, nyheter, analyser eller erfaringer. Så jeg bestemte meg for å gjøre en serie intervjuer med folk i den svenske SEO-bransjen. Det er et velprøvd konsept, men jeg planlegger å gjøre det i form av videoer. Det gir mye mer verdi, er mer tidseffektivt og jeg tror jeg kan stille veldig gode spørsmål som interesserer #svSEO. Først ut er Michael Wahlgren fra Pineberry. SEO-intervju-Mikael-Wahlgren-Pinberry Michael og jeg snakker om:
-
- Siste pingvinoppdatering
- Panda 2014
- Hvordan det går for Pineberry og deres SEM-investering
- Hvordan det går med «Gullmodus på nettet»
- Googles nye AdWords-retningslinjer og hvilke effekter de har på markedet.
- Michael kommenterer Viviamedia-avtalene.
- Emeet og e-handel SEO.
Jeg vil prøve å lage en video som denne en måned, og jeg tar gjerne imot forslag til enkeltpersoner å intervjue og spørsmål du synes jeg bør stille. Gi meg beskjed i kommentarfeltet! Christian: Hei Mikael! Mikael: Hei Christian. Christian: Vi sitter her i dag for å snakke om SEO, søk og Sverige. Mikael: Mm, hyggelig. Christian: Og du er veldig en del av den bransjen og har innsikt og kunnskap og meninger om den. Så jeg tenkte vi skulle snakke litt om det i dag. Mikael: Det høres bra ut. Christian: Det var en stor ikke-begivenhet for ikke så lenge siden kalt Pingvinen. Og ingen så noe av det, stemmer det med deg også, så du noe av høstingen Penguin? Mikael: Nei, vi så ingenting i det hele tatt, og vi har ventet nesten nøyaktig et år på at noe skulle skje. Så det var stor forventning, men det var som å åpne en julegave uten noe i, det var ingenting. Christian: Ja, det er interessant. Du la merke til at det var null effekt. Mikael: Null effekt. Christian: Ja, det eneste jeg så var en gamblingside som gikk ned 20 posisjoner, men det kunne like gjerne vært noe annet, det trenger ikke være Penguin i det hele tatt, men de kjører vanligvis flere ting samtidig tid, føler jeg i alle fall. Mikael: Ja, og uten å ha noen bevis for det, tror jeg at noe gikk galt, noe mangler hos dem, strålende Google-ingeniører. Christian: Jeg har også sett slike spekulasjoner, men det har jeg dessverre ingen data for. Litt synd, jeg gledet meg til noen fulle havstormer, men hei, kanskje det kommer en annen dag. Ser du noen annen, som denne, spennende begivenhet i den svenske indeksen som, vel, det er lettere for deg å se fordi du kan se deler av indeksen på forskjellige måter, som har skjedd i år? Mikael: Nei, og det er kanskje nettopp det som gjør deg så spennende at jeg ikke ser det. De siste årene før har det kanskje vært noen store ting hvert år, så det var Panda, så kom Penguin, som endrer vilkårene for hvordan man gjør SEO ganske mye. Men i år har det ikke skjedd noe i det hele tatt, vil jeg si. Hvorfor er du sånn? Jeg vet ikke, men det føles som om de… Jeg hadde litt tidligere følelsen av at noe stort skulle komme uansett, men jeg tror ikke det lenger. Christian: Nei, jeg føler også fra dataene jeg har sett at ting som Panda til og med har tatt et lite skritt tilbake. Mikael: Vel, det er mye finere nå. Og bedre også. Det slår flere blink, for å si det sånn. Christian: På den annen side har de drevet det i tre år, så de har sparket mange aktører ut av markedet også, så det er kanskje… ingen ønsker å gjøre investeringer som manipulerer Google slik i dag , fordi du vet at det er forbundet med mye høyere risiko, noe som påvirker avkastningen, så de føler kanskje ikke det behovet lenger heller. Folks oppførsel har endret seg. Mikael: Men jeg kan tenke at både Pandaen og Penguin har hatt ganske stor effekt, eller de har hatt stor effekt på hvordan man gjør SEO, og vi hadde kanskje forventet at det ville komme noen nye. Noen nye dyreoppdateringer, men det har den ikke. Ikke i alle fall som har hatt noen stor innvirkning på noe som helst. Christian: Denne ikke-nyheten er faktisk nyheter. Hvordan tror du det går med den svenske SEO- og søkebransjen? Hvordan opplever du det? Mikael: Det går ganske bra, så folk pleier å spørre oss hvordan det går for oss på Pineberry. Og da pleier jeg å si at det går bra, for i løpet av de sju årene vi har holdt på, går det alltid samme veien, vi vokser med ca 20 prosent hvert år, uansett om det er lavkonjunktur eller høykonjunktur eller noe, det bare ruller på en måte. Så jeg vil ikke si at bransjen gjør det eksepsjonelt bra nå sammenlignet med normalt, men det bare vokser, det er en iboende vekst i at folk flytter penger fra tradisjonelle medier til søk, det skjer hele tiden og det er en stor fordel for alle oss som opptrer i bransjen. Christian: I dag kjører du også AdWords, du gjorde ikke så mye for 18 måneder siden, ikke sant? Mikael: Vel, jeg vil ikke si så mye som i dag, men vi startet bra… Jeg vil si at de to første årene gjorde vi ikke mye AdWords. Så vi begynte seriøst med det, og grunnen til at vi ikke gjorde det fra starten var rett og slett at jeg skal, akkurat som du har en jobb i gamblingbransjen på nett, og der får du ikke lov til å drive med AdWords. Så historien vår var i kjøpt SEO , men vi kjørte kanskje to år før vi begynte å kjøpe AdWords. Men vi har hatt mye press de siste tre-fire årene, men jeg vil tippe at om et år eller så vil vi ha like mange kunder som jobber med AdWords. som SEO, og allerede i dag har vi rundt 140 kunder på AdWords., så dere er veldig gode komplementer til hverandre vil jeg si. Christian: Det gir også litt bedre risikoprofil dersom et ukjent dyr kommer og snur seg. Mikael: Ja, men begge deler. Så det gjør det, men jeg tenker fremfor alt fra et kundeperspektiv å kjøre begge deler og fordi det i de fleste tilfeller er lønnsomt å kjøre AdWords. er det lønnsomt å kjøre SEO og omvendt. Det er sjelden det ene er lønnsomt men ikke det andre, men de er som regel veldig gode sammen. Og skulle det komme et tredje dyr, er det… det som sannsynligvis vil skje er at du og vi ønsker å ha enda mer å gjøre, det er et enda større behov for at vi skal klare dette, hva enn det er, men om det i går, da jeg var på Emeet som foreslo at det skulle hete Magpie, det neste sorte og hvite dyret. Christian: Ja, kanskje skarven også, den er veldig dyr i enkelte deler av Sverige. Og, du og Magnus ga ut en bok, det var ikke i år, det var allerede i fjor sommer, ikke sant? Mikael: Nei, den kom i januar. I slutten av januar eller om det var begynnelsen av februar, en gang der. Christian: Og slik jeg forstår det, dette ganske høye salgstallet? Mikael: Ja, jeg har ikke skrevet noen bøker før så jeg aner ikke hva som forventes å selge, men forlaget trykket den i det de trodde var et stort opplag på 2000 og det er i grunnen utsolgt, tror jeg. Det er ikke så mange igjen uansett. Jeg har hørt at en debutantforfatter i Sverige selger 6-700 bøker, så i det perspektivet er dette en ganske smal bok og at den tar for seg SEO, så vi er veldig fornøyde. Christian: Ja, jeg forstår. Opplever du noen betydelige effekter av boken som denne… du er fortsatt, liksom, definitivt en bok, men du kan se det som markedsføring for deg også, selv om det kanskje ikke er det, det er mer en samtale eller noe sånn sett er det ikke en eller annen form for end-of-life markedsføring, bare mer kommunikasjon. Mikael: Nei, men jeg føler at dette… får mer en følelse enn fakta som sagt. I går var det Emeet, som dere e-handlere firmafest, jeg pleier å kalle det, veldig fin dag med mye informasjon og fest på kvelden. Da var det kanskje ti personer som kom bort til meg og sa at de hadde lest boken, og bare det at de har lest den føles veldig bra fordi det betyr at de forhåpentligvis har absorbert litt mer av SEO og slikt. Og det føles veldig gøy. Vi har fått veldig gode anmeldelser av boka, vi ønsket å lage en bok som var ganske lettlest og for nybegynnere, og det ser ut til at vi har lykkes, noe jeg er veldig glad for at det ble. Det var slett ikke åpenbart på forhånd. Christian: Jeg har skummet den og det beste er at den er ganske lett å lese. Mikael: Det var flott, vi ville ikke lage en amerikansk lærebok som gir deg angst når du tar den opp og som veier flere kilo. Det ville være mulig å lese den på tre timer om kvelden. Det er bedre å gjøre det enn å bli sittende fast i en bok du aldri kommer gjennom. Christian: Ja, sett deg fast i noen detaljer som du ikke forstår og så kommer du ikke lenger, for en bok blir så kjedelig når du ikke forstår alt. Mikael: Nei, det føles som om nesten alle jeg har snakket med har lest hele greia og det føles som en stor seier, selv om det selvfølgelig er mulig vi kunne ha skrevet en bok som din ti ganger lenger, som inneholdt mye mer. Christian: Selvfølgelig er du det. En ting som skjedde forrige uke som du kanskje synes er interessant, er at Google endret retningslinjene for AdWords. Mikael: Ja, akkurat. De nye reglene gjelder fra november. Christian: Kan det oppsummeres som at de ønsker å tvinge frem mer åpenhet? Mikael: Ja, det er akkurat det de sier også, så det er en veldig god oppsummering. Christian: Vel, vi vet at åpenhet ikke er et problem for deg, det er noe du vanligvis har som standardinnstilling. Mikael: Ja, det var grunnen til at vi startet Pineberry. Det var mangel på åpenhet i bransjen som vi som kjøpere var veldig frustrerte over. Vi så at det var en mulighet for å gjøre noe i bransjen fordi det nettopp var mangel på åpenhet. Så vi ga deg denne endringen som Google gjør veldig bra. Christian: Men det tyder også på at Google ser på mangelen på åpenhet blant AdWords-spillere som et problem. Ellers hadde de ikke gjort denne oppdateringen, ikke sant? Mikael: Nei, og de to hovedendringene i den nye policyen er at byrået må rapportere hvor mye de tar i honorarer og hvor mye som går inn i annonsebudsjettet til Google. Det andre er at kunden alltid skal ha tilgang til sine kontoer, det vil si at de skal eies av kunden/annonsøren. No-brainer i min verden, men grunnen til at Google når deg så tydelig på dette, er etter min mening at det er mange annonsører som føler seg lurt i dag, i enkelte situasjoner. Christian: Og de skylder på Google, gjør de ikke? Mikael: Ja, akkurat. Og da føler Google at de må gjøre noe med det. Det er ikke bra for Google i det lange løp. På kort sikt tror jeg denne endringen kan føre til mindre inntekter for Google, men på lang sikt tror jeg det er bra for Google og bra for bransjen på samme tid. Christian: Hva tror du vil skje i månedene som kommer, fra første november hvis de begynner å håndheve politikken da? Mikael: Hvis de skulle håndheve det strengt, ville det påvirke bransjen veldig, veldig mye. For det er mange aktører som ikke følger disse reglene i dag. Vel, jeg tror ikke de vil gjøre det, men jeg tror reglene vil være der, og de kan handle mot noen i en eller annen situasjon. Det er ikke bare i Sverige dette gjelder, men de har endret det for alle land. Jeg vet faktisk ikke hvordan de som ikke oppfyller disse kravene i dag resonnerer, om de har tenkt å endre seg eller hva de har tenkt å gjøre, men det blir veldig interessant å se. Christian: Jeg forstår. Vel, i løpet av høsten var det en annen ganske stor bransjegreie, betydelig større enn Pingvinen, det var MediaView som kjøpte Mediaanalys. Det var nok slik at ganske mange ble overrasket over det. Jeg så ikke det komme. Hvordan opplever du det selv, var det noe du kunne ane i konkurranseanalysen du gjorde i desember i fjor, eller ble du også overrasket? Og viktigst av alt, hvorfor tror du det skjedde? Mikael: Jeg hadde kanskje ikke sett og tenkt på at de to ønsket å komme sammen, men at det begynner å bli tid for fusjoner i vår bransje, det er nok gitt at det har eksistert nå i ti år og det har ikke vært så mye business. Jeg er ganske overrasket over at det ikke har skjedd mer. Så jeg er ikke så overrasket over at det skjer, men jeg hadde ingen anelse om at det skulle være de to, men det er ikke overraskende for meg. Hvis jeg kan spekulere i hvorfor akkurat denne avtalen falt, tror jeg det har mye med lønnsomhet å gjøre. At de ser mye synergi i å slå sammen disse to relativt store selskapene. Christian: Du kan senke salgskostnadene. Mikael: Ja, og ett selskap kan historisk ha hatt mer fokus på SEO, mens de andre er mer et AdWords-byrå. De har tross alt biter i puslespillet som delvis passer godt sammen, og da bør det være økonomiske synergier. Christian: Det er også fornuftig basert på det faktum at MediaView allerede er involvert i AdWords. og SEO-selskaper på eiersiden, så å kjøpe en stor kake betyr at det ligger mye penger bak, fordi du allerede hadde SEO- og AdWords-puslespillbrikker som du eide på forskjellige måter. Mikael: Vel, jeg vet ikke helt hvor mange kunder de har, men det er klart at de når deg på det nivået som disse selskapene er, så det burde være mange synergier å hente, da tror jeg det er en utfordring for mange av selskapene i vår bransje skal slå sammen selskaper som har noenlunde like kulturer. Dette gjelder i alle bransjer, men i vår bransje føler jeg at kulturer kan variere ganske mye fra byrå til byrå. Og jeg aner ikke om disse to kulturene fungerer godt sammen eller ikke, det er godt mulig de gjør det, men jeg tror det er en utfordring om man skal slå sammen selskaper. Christian: Ja, absolutt, for ellers risikerer 20 prosent å forsvinne etter tre måneder. Jeg har tross alt jobbet i bedrifter hvor 100 prosent har forsvunnet etter ni måneder, jeg vet hvilke effekter det har på organisasjonen. Det er mye penger som går ut døren og begynner å gjøre helt andre ting, så det er et problem. Denne uken er det Emeet. Jeg har lest en undersøkelse som sier at to tredjedeler av alle svenske e-handlere sier at søkemotoroptimalisering , SEO, er deres viktigste kanal til markedet, deres viktigste kanal for å finne kunder. Og så tenker du kanskje at hvis det er så viktig for deg, så burde alle e-handlere være konger av SEO. Og det er sikkert noen konger der ute, men både du og jeg synes e-handel SEO fortsatt er ganske problematisk, og du har noen meninger om dette. Mikael: Ja, det er mange av dere som gjør dette fantastisk bra. Det fine med e-handel SEO er at det er et enormt potensial, for har du for eksempel en butikk med 10 000 produkter, er det mange søk du kan bli sett i og tjene penger på, altså veldig gode søk. Men mange e handelsmenn sitter fast i dilemmaet med å sitte litt i hendene på plattformleverandøren deres. Det faktum at du har så mange produkter og kategorier, at hvis det ikke er teknisk implementert riktig , er det en Panda-magnet. Det er stor risiko for at du kan få problemer med duplisert innhold og så videre. Sist i går da jeg snakket med mange mennesker på Emeet, føler jeg at det er mange mennesker som er frustrerte over situasjonen, at de egentlig ikke kan kontrollere plattformen sin i den grad de ønsker. Jeg er selvfølgelig subjektiv i denne saken, jeg skulle ønske mange av plattformene hadde vært enda mer SEO-vennlige enn din. Det ville ha gjort livet enklere for oss med alle e-handlere også. Christian: Har du en favorittplattform du vil nevne? Mikael: Nei, egentlig ikke, for jeg tror at mange av plattformene i dag kan gjøres veldig bra med tanke på SEO. Det er også slik at for eksempel WordPress , som ikke er en e-handelsplattform som vi selv bruker mye, bruker du det på feil måte, blir det heller ikke bra. Og det er ofte der problemet kan ligge, at det ikke alltid er din kunnskap, jeg tror at SEO kan prioriteres fremfor for eksempel design. Christian: Så det er faktisk i selve implementeringsøyeblikket du ser problemene oppstå, og ikke nødvendigvis på programvarenivå? Mikael: Det er dere begge, vil jeg si. Kanskje det er noen plattformer som har feil som jeg synes de bør fikse, altså fikse permanent, men så vet jeg at det er mange plattformer hvor man kan gjøre det bra, men det blir ikke alltid slik. Christian: Vel, de tenker godt om deg og meg. Mikael: Ja, på riktig måte kan det bli bra, selv om vi ikke synes det er så gøy for deg å måtte gjøre den unødvendige ryddejobben etterpå. Christian: Nei, det er vanligvis den kjedeligste delen av SEO å gjøre. Mikael: Oftest havner du i en situasjon hvor e-forhandleren kan føle at de har en plattform som din som er relativt SEO-vennlig, den kan ha blitt solgt på den måten, og så kommer vi senere og sier at du må fiks dette. Christian: Det blir en situasjon der ingen er glade og lykkelige. Ikke deg, ikke leverandøren og ikke e-handleren. Mikael: Nei, det er ikke bra, men du vil heller fokusere på å dyrke ting enn å måtte rydde opp. Men jeg vet også at det ikke alltid er lett for deg, det innebærer en viss form for kompleksitet å bygge nettsider for denne typen nettsider med rundt 10 000 produkter. Det er ikke lett, men hvis du gjør det riktig, vil du tjene mye. Christian: Jeg er enig. SEO er det morsomste jeg vet om. Ja, det var alt fra oss i dag. Takk for tiden din. Mikael: Takk, Christian.