Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Selge på nettet med søkemotoroptimalisering (SEO)? Hvordan virker det?

Har du nettopp startet en e-handel eller en blogg og ønsker å begynne å selge på nett? Skal du selge på nett har du mye å tjene på å investere i søkemotoroptimalisering – SEO . Det er absolutt en markedsføringskanal det tar tid å utvikle. Men ved å jobbe systematisk og med litt tålmodighet har du stor sjanse til å få høy ROI på investeringen din. I denne artikkelen går vi gjennom hvordan du kan selge ting eller tjenester på nett ved hjelp av søkemotoroptimalisering. Selg online med SEO

Hva er SEO og hvorfor er det bra å selge på nett?

Hvis du har en blogg eller nettbutikk, har du sikkert hørt om SEO. Det står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering som det heter på svensk. Hensikten er å prøve å få innholdet på en nettside til å rangere så høyt som mulig i Google og andre søkemotorer. Det høres kanskje litt teknisk ut, men det er egentlig ikke så vanskelig å forstå de grunnleggende prinsippene for hvordan man gjør søkeoptimalisering. Å mestre alle aspekter av SEO er selvfølgelig en komplett vitenskap. Men ikke la det skremme deg! Du kan komme langt ved å lære det grunnleggende. Og det er virkelig verdt det. Visste du at det gjøres 50–70 millioner søk på Google hver dag ? Rundt 10 prosent av de som søker i utgangspunktet har kontokortet i hånden, klart til å kjøpe. Kan du komme høyt blant resultatene kan du også selge mye på nett.

Hvorfor investere i SEO som markedsføringskanal?

Vel, det er faktisk en av de billigste måtene å selge på nettet . Når du først har et innhold som har begynt å rangere, er tendensen at det forblir på en god plass i Google i lang tid fremover. Dette betyr at når potensielle kjøpere søker etter et produkt eller en tjeneste du har, vil de finne siden din igjen og igjen, uten at du trenger å betale noe for hvert klikk. Sammenlign det med annonser som bare vises så lenge du betaler. En annen positiv effekt av å investere i SEO er at det noen ganger kan resultere i lavere kostnader for annonseringen din i Google Ads . Dette er fordi Google oppfatter landingssidene dine som mer relevante, noe som belønnes med en lavere kostnad per klikk, CPC. Ulempen med søkemotoroptimalisering er at det tar tid. Du må være tålmodig. Det er ikke mulig å komme seg til toppen over natten, men man må vente i mange måneder og i noen tilfeller til og med år. Imidlertid er det nesten alltid verdt det. Vi pleier å si at for vellykket SEO betaler du på forhånd . Hvis du gjør det riktig fra begynnelsen, fortsetter det ofte å generere resultater i årevis.

Hvem kan dra nytte av SEO for å selge mer på nettet?

Vi tør påstå at stort sett alle som selger på nett kan tjene på å investere i søkemotoroptimalisering . Uansett om du har ambisjoner om å lage en nettbutikk eller om du allerede driver en vellykket e-handelsbedrift, vil du dra nytte av SEO. Selg online med SEO

10 tips for å selge mer på nettet med søkemotoroptimalisering

Hvordan kan du tenke deg å få bedre eksponering i Google og andre søkemotorer og dermed flere besøkende og til syvende og sist kunder? Her er våre 10 tips.

Start med godt innhold

Innhold er den viktigste delen av SEO . Det spiller ingen rolle hvor bra eller dårlig du gjør andre ting i søkemotoroptimalisering hvis du ikke lager godt innhold. Hvis du skal selge på nett, er selvfølgelig produktene eller tjenestene du selger det primære innholdet. Å tenke gjennom sortimentet eller tilbudet bør derfor alltid sees på som første steg. Det er derfor viktig å presentere produktene eller tjenestene på en måte som både brukere og søkemotorer finner interessante . Det kan for eksempel handle om å skrive godt:

  • Produktbeskrivelser
  • Kategoritekster
  • Bloggtekster

Skriv naturlig og på en måte som gjør det interessant å lese. Teksten skal være lettlest og variert. Gjør søkeordanalyse for å finne ut hva folk søker etter og bruk disse søkeordene på en naturlig måte i tekstene dine. Det finnes gratisverktøy for å finne søkeord som Google Keyword Planner og Ubersuggest. Sørg for at hver side får unikt innhold og at du ikke gjenbruker tekst flere steder på nettsiden.

Vurder brukerne

Google ble utviklet for å favorisere nettsteder som bryr seg om brukerne sine . Hvis de besøkende "lukker døren" ved å klikke på tilbakeknappen, ønsker Google å oppdage det. Vurder om innholdet på siden oppfyller brukernes forventninger. Inneholder hovedoverskriften i H1 de riktige søkeordene og kommuniserer den hva den besøkende ser etter? Hva med resten av teksten og underoverskriftene? Ønsker den besøkende svar på spørsmålene sine? Finnes det bilder med relevant bildetekst som fremhever innholdet og klarer å vekke den besøkendes interesse? Gå gjennom menyene og knappene og finn ut om det gir en optimal brukeropplevelse eller om noe kan forbedres. Tro det eller ei – Google er flinke til å oppdage om besøkende liker nettstedet ditt eller ikke . For å selge på nett må du tenke på brukerne.

Bruk en gjennomtenkt struktur

Driver du en e-handelsvirksomhet er struktur viktig, spesielt hvis du har mange produkter. På den ene siden hjelper det brukerne dine med å finne rett sted, og på den andre siden gjør det det lettere for søkemotoredderkopper å forstå innholdet på nettsiden. Sammen hjelper det deg å selge mer på nettet. En besøkende i en nettbutikk må kunne utforske utvalget jevnt. Tenk for eksempel på hvordan søkefunksjonen fungerer. Eller filterfunksjonen – hvor enkelt er det for deg å filtrere ut ulike produkter fra en bredere kategori? Vennligst ha kategorier som samsvarer med det folk søker etter og det de forventer å se i butikken din. Skriv i tillegg en kategoritekst for hver kategori slik at søkemotorene har noe å indeksere .

Bruk Google Search Console

Skal du lykkes med å selge på nett, er det selvsagt greit å være på god fot med Google. Da er det greit å gjøre deg kjent med Google Search Console. Det er et Google-verktøy som gir deg mye data om nettstedet ditt. Du kan for eksempel se hvilke ord Google-brukere søker etter for å finne deg. Du kan også motta teknisk informasjon om nettstedet ditt og varsler fra Google. Start med å laste opp et nettstedskart. Etter en stund vil du motta statistikk over hva folk søker etter når de finner siden din. I Google Search Console får du også rapporter med informasjon om det er noe som må forbedres, for eksempel hastighet eller å gjøre en side mobilvennlig.

Mål og analyser

Legg til Google Analytics også. Sammen med Search Console gir den deg god innsikt i hvor besøkende kommer fra og hvordan de beveger seg rundt på siden. Annonserer du i tillegg i Ads kan du følge med og se hvordan annonsene dine og dine organiske resultater i Google fungerer i symbiose for å øke antall besøkende, noe som gjør at du kan selge mer på nett. Hvis du også bruker Google Tag Manager, kan du inkludere konverteringssporing for å måle mer detaljert hvordan besøkende interagerer med innholdet. Du kan for eksempel redusere antall forlatte leads, øke antall personer som registrerer seg for et nyhetsbrev, eller måle hvordan en spesifikk annonse fører til salg. Ved å måle og analysere kan du forstå og forbedre nettstedet.

Øk CTR med titler og beskrivelse

Hvis du allerede rangerer for noe, er det gunstig å øke antallet personer som velger å klikke seg videre til nettstedet ditt blant resultatene. Generelt sett, jo høyere opp, jo bedre CTR – klikkfrekvens. Det er også noen måter å øke CTR på en gitt posisjon. Ta for vane å alltid skrive en såkalt metatittel og beskrivelse for alle produkter, kategorier og blogginnlegg. Mange ganger velger Google å vise teksten du skrev. Har du formulert disse på en måte som gjør at folk vil klikke, øker du CTR. Les vår artikkel om hvordan du skriver en god tittel og beskrivelse .

Bygg koblinger av høy kvalitet

Google ser på lenker som "stemmer" på at innholdet ditt er interessant . Logikken er at hvis mange nettsteder linker til deg, må det være en grunn. Innholdet ditt vil bli belønnet med en høyere rangering. Det er imidlertid viktig å påpeke at ikke alle knytter deg likt. Du må ha gode linker for at de skal ha noen effekt . Dårlige koblinger kan til og med føre til at du mister rangeringer. Hva er en god link? Det skal være fra en relevant nettside og være på en naturlig måte i en velskrevet tekst. Du kan få slike lenker gjennom lenkeutveksling eller gjesteblogging. Publiserer du virkelig godt innhold på din egen side, vil du før eller siden også få lenker på en helt naturlig måte.

Bruk interne lenker ofte

Google ser også på de interne lenkene som samsvarer . Koble sammen kategoriene eller produktene som er spesielt viktige for deg. Det trenger ikke være komplisert. Du kan for eksempel anbefale et lignende produkt eller fortelle besøkende at en bestemt kategori eksisterer. Vennligst ta en titt på lenkene som vi har inkludert i denne artikkelen som du leser akkurat nå. Artikkelen inneholder flere interne lenker til annet innhold på Topdog.nu som vi synes er viktig. Du kan også med fordel lenke ut til andre sider. Google liker det. Du kan imidlertid ikke nødvendigvis lenke til konkurrenter.

Optimaliser hastigheten

Hvis nettstedet ditt laster sakte, vil besøkende kjede seg ganske raskt. Google-varsler. I tillegg måler Google hastigheten direkte. Sammen er disse to aspektene rangeringsfaktorer. Hvis du ønsker å rangere høyt og selge på nettet, bør du se hastigheten på nettstedet ditt som en viktig del av SEO-en din .

Gjør siden mobilvennlig

Til slutt kan vi ikke understreke nok hvor viktig det er at nettstedet ditt er mobilvennlig . Det er ikke umulig at et flertall av kundene dine besøker nettbutikken eller bloggen din via mobil. Google opererer på noe de kaller mobil først, og starter med mobilbrukere . Gjør du det samme vil det føre til at du kan selge bedre på nett.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!