"Slik kom jeg på andreplass for ordet søkemotoroptimalisering i Google" (Video)
I dette intervjuet med Håkan Persson hos Soekmotoroptimizing.se forteller Håkan hvordan han kom på andreplass for ordet « søkemotoroptimalisering » i konkurranse med alle de svenske SEO-selskapene . (for de av dere som ikke vet, wikipedia har førsteplassen) Hvordan jeg kom til toppen av ordet Søkemotoroptimalisering En av mine favorittinnsikter om Internett er at en mann eller kvinne med innsikt, vilje og en god historie å fortelle fortsatt kan endre mye. Internett er ennå ikke et superkommersielt sted som et kjøpesenter i Stockholm hvor kun penger styrer. Håkan er et godt eksempel på det, så la deg inspirere av Håkan og bruk helgen til å planlegge topplasseringene dine i Google. Christian: Hei Håkan! Håkan: Hei Christian! Christian: Vi sitter her i dag og skal snakke om hvordan du kom på andreplass for ordet søkemotoroptimalisering. Det er tross alt noen mennesker, inkludert undertegnede, som føler seg kalt til å gjøre det samme. Men det er faktisk du som er på andreplass på ordet søkemotoroptimalisering. Og for de av dere som ikke vet, er førsteplassen fortsatt på Wikipedia. Vil du dele hvorfor du startet denne reisen mot høye SEO-rangeringer? Håkan: Fra starten av var ikke planen å rangere andre for ordet søkemotoroptimalisering, men heller å teste om det var mulig å ta posisjoner. Christian: Men du gjorde det. Hvordan skjedde det, hvordan startet du? Håkan: Først og fremst bestemte jeg meg for å starte en blogg som utelukkende var innenfor temaet seo . For jeg tror man må være fokusert, at man ikke kan blande ting for mye om man skal bestemme seg for et slikt ord. Christian: Og da? Håkan: Fortsett å jobbe. Christian: Jeg forstår at du sa at du hadde tre nettsteder i utgangspunktet. Håkan: Ja, det kan du si. Jeg så faktisk på ordet søkemotoroptimalisering i Google med sokmotoroptimizing-seo.se. Jeg tror det var oppe og gikk i topp fem i beste fall, men i en veldig kort periode og så gikk det ned til 13-14. Da kom jeg over et helt nytt domene som heter soekoptimizing.se, like vanskelig å uttale. Og så slo jeg den sammen med en som heter sokmotoroptimizingtips.se og .nu. Christian: Men når du sier du har slått sammen, mener du at du flyttet innholdet inn… Håkan: Jeg flyttet innholdet og 301s, klassisk, at jeg styrket en side. Christian: Og hva skjedde da, tapte du mye eller ikke? Håkan: Nei, det økte slik at jeg ble mellom 12-13 til mars 2014. Christian: Og så begynte det å øke… Håkan: Ja, i forbindelse med blogg100 Christian: Hvorfor tror du at du begynte å øke , og hva gjorde du det var vellykket? Håkan: Alt går i forskjellige trinn, selvfølgelig. Og opp til toppen synes jeg innholdet var nok, det vil si at jeg bygget innhold som fikk spredning og linker. Og det er et ganske kjent faktum, men uten lenker hadde det ikke fungert og uten innhold hadde det ikke fungert, så jeg tror det var sammen som skapte forutsetningene. Christian: Så, linker og innhold er litt som kanel og epler? Håkan: Ja, litt underveis i alle fall. Men ikke hele veien, tror jeg ikke. Christian: Hvordan føltes det å bryte inn på andreplass da? Håkan: Ja, det har faktisk vært slik siden desember 2014, fra og til. Så det var morsommere å hoppe opp til førsteplassen. Christian: Det er også slik at du ikke har skrevet så mye de siste månedene, men det har ikke påvirket posisjonen din i søkemotoren så mye. Håkan: Nei, og det er… Christian: Du er litt overrasket over det? Håkan: Ja, faktisk. Jeg forventet nok å gå litt ned. Samtidig jobber jeg faktisk med siden, selv om jeg ikke har fylt den med innhold. Du kan gjøre andre ting. Christian: For eksempel? Håkan: Liten fiks, endre titler og interne lenker. Fjern lenker. Den er der hele tiden, hvis du har en side er du ikke inaktiv hvis du vil rangere. Christian: Nei, det er sant. Hva føler du er konsekvensen av denne rangeringen da, selvfølgelig er andreplassen fin, men hva er konsekvensen av andreplassen, hva skjer når du kommer dit? Håkan: Jeg har ikke jobben så mye med konvertering , så jeg har ikke hatt som mål å få mange forespørsler om tilbud, men det kommer selvfølgelig noen forespørsler. Og så får jeg reise til Stockholm og være der for å snakke med deg, Christian, og det hadde jeg ikke fått om jeg hadde rangert 27. Christian: Nei, da hadde vi hatt et annet tema, tror jeg. Håkan: Kanskje Christian: Hvis noen sitter her og hører på deg, hvis de vil gjøre samme bragd, kanskje ikke i søkemotoroptimalisering, kanskje i et annet tema som konverteringsoptimalisering, digital strategi, lignende ord, hvordan vil du råde noen til å oppfør deg? Håkan: Å være fokusert på emnet. At du ikke… du kan ikke rangere alt, du kan, men du er menneskelig og ganske begrenset. Og jeg tror man må bygge troverdighet innenfor faget man ønsker å rangere i. Og å jobbe kontinuerlig med silken. Christian: Men når du sier troverdighet, mener du vel ikke fra et menneskelig perspektiv? Håkan: Nei, det er vel hovedsakelig for Google da. Men samtidig er det viktig å få lenker. Christian: Så du synes man bør være veldig fokusert på ett emne. Håkan: Ja Christian: Her er oppfølgingsspørsmålet ditt: Når det kommer til søkemotoroptimalisering har du et domene som ligner veldig på ordet søkemotoroptimalisering, hvor stor rolle tror du det har spilt for suksessen din? Håkan: Jeg synes det har spilt en veldig stor rolle, selvfølgelig. Christian: Stor rolle som i 30 prosent eller 15 prosent eller 80 prosent? Håkan: 30 Christian: Tror du det har så stor effekt, da? Håkan: Ja, i alle fall på slutten, i alle fall for å reise seg… Vi har sett noen domener med søkeordet da som har fått ganske gunstige plasseringer, selv om de ikke har kommet på andreplass, har de fortsatt å reise seg. Christian: og nå som du starter, er du snart i mål, førsteplass. Jeg tror det er ganske nært i tid for deg faktisk. Håkan: Jojo, vi griller litt nå. Christian: Ja, du har allerede vært oppe og snust, det er som regel et godt tegn. Hva er det neste ordet du vil begynne å jobbe med? I den grad du kan avsløre det. Håkan: Nei, egentlig ikke, men hvorfor ikke konverteringsoptimalisering eller innholdsmarkedsføring eller noe bare for moro skyld. Kan være. Christian: Ja, da får vi håpe at de som rangerer der i dag også synes det er en morsom greie. Håkan: De har ikke en sjanse, vil jeg si, men… Christian: Du hadde også noen spesielle oppdrag som du var veldig vellykket på, fortalte du meg før. Er det noe du vil dele? Håkan: Hva tenkte du da? Christian: Geografiske begreper Håkan: Ja, hvis du tenker på søkemotoroptimalisering i dag, så rangerer jeg så vidt jeg vet faktisk først i visse geografiske områder. Christian: Men er det ikke noe du vil snakke mer om? Håkan: Nei, det kan alltid irritere noen, vil jeg si, for det er ingen hemmelighet for alle som bor i Örnsköldsvik og Jönköping at jeg rangerer først for ordet søkemotoroptimalisering. Christian: Takk for at du tok deg tid til å fortelle oss litt om hva som har skjedd og hvorfor. Og selvfølgelig krysser jeg fingrene for deg innen konverteringsoptimalisering og innholdsmarkedsføring. Håkan: Ja, du må ikke bare krysse fingrene, men du må passe på å lenke. Christian: Ja, det skal vi nok ordne. Takk for at du tok deg tid! Håkan: Takk Christian.