Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Nytt utseende for lokale Google-resultater

Google lanserte nylig en ny form for informasjonsbok som vises i lokale søk . Fra alle kontoer vil Google nå presentere resultater fra katalogtjenester sammen med navnet og logoen til tjenesten. Gjør et søk med lokal relevans, for eksempel "bilverksteder Stockholm". Sjansen er stor for at du vil se to eller flere markerte resultater i en karusell over kartet. Og det handler ikke om reklame.

Google vs EU

For noen år siden ble Google bøtelagt med 2,4 milliarder euro for å promotere eget innhold blant søkeresultater knyttet til produktsøk. De siste oppdateringene i søkeresultatene kan sees i lys av dette. Google prøver å leve opp til EU-kommisjonens avgjørelse. Ifølge Search Engine Land er det også et forsøk på å forhindre lignende tvister rundt lokalt søk. For det første dukket de nye «karusellene» opp i Belgia, Spania, Storbritannia, Frankrike og Hellas. Nå kan de også sees blant de svenske resultatene: Nytt utseende for lokale søkeresultater i Google

Algoritmen velger hva som vises?

Spørsmålet er hvordan Google velger hva som skal vises over kartet. I det svenske eksemplet ovenfor ser vi Hitta.se og Eniro.se. For Sverige er det kanskje ikke så vanskelig. Det er ikke mange katalogtjenester her i tillegg til disse to. Noen ganger dukker Yelp opp (også på svensk). Et søk etter f.eks. «bilverksteder Råsunda» viser også resultater fra et handelsregister kalt Cylex. Det vil være rimelig å anta at Allabolag.se også dukker opp i en eller annen sammenheng. Konkurransen om denne ledige plassen blir uansett ikke spesielt stor i Sverige. De få katalogtjenestene som finnes vil være de store vinnerne av Googles nyheter – dersom funksjonen blir permanent. Vi kan anta at Google bruker algoritmen til å velge hva som skal vises over eller i nærheten av kartet. Klikker vi videre til Hitta og Eniro i eksemplet ovenfor, kommer vi til den respektive katalogens søkeresultater for "bilverksteder Stockholm" som vi hadde googlet. En annen antakelse er at det vil være mulig å optimalisere et register eller katalog for å øke sjansene for å bli inkludert i karusellen. På omtrent samme måte som ved hjelp av strukturert markering og godt formulert innhold , er det mulig å få ekstra eksponering i Googles utvalgte tekstutdrag. Logikken er: Hvis Google kan hente relevante data for kartet, kan katalogen vises i karusellen. Alternativt velges katalogene som skal vises for hånd, men det er egentlig ikke Googles stil. Det gjenstår selvfølgelig å se hvor mange som klikker seg videre til de ulike katalogtjenestene og – i forlengelsen – hvor godt Google lykkes med å undertrykke EU med initiativ som disse.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!