Hvordan lære søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering eller SEO (Search Engine Optimization) handler om å få innhold til å rangere bedre på nett. Så hvordan lærer du hvordan du får en nettside til å rangere bedre? Bør man lære i detalj hvordan Google fungerer? Finnes det noen snarveier for å øke rangeringen? Nei, essensen av SEO handler om forbedring. Denne videoen handler om dette.
Hvordan lære SEO?
Hvis du ikke er så heldig å ha SEO-eksperter i bekjentskapskretsen din, må du lære deg søkemotoroptimalisering på egenhånd. Her er noen tips:
Ta et SEO-kurs
Det finnes mange SEO-kurs på nettet. Ved å ta et SEO-kurs får du dele ekspertenes egne erfaringer innen søkemotoroptimalisering. Mange av disse kursene er online. Noen er gratis, andre koster en krone. Noen ganger gis SEO-kurset i form av et webinar . Innholdet varierer. Noen SEO-kurs er utformet som et "krasjkurs". De gir deg innsikt i de viktigste konseptene innen SEO, men går kanskje ikke så mye i dybden. Et slikt kurs er SEO-grunnkurset med Gregg Gifford. Andre kurs fokuserer på et bestemt område. Her finner vi for eksempel Moz Academy sitt kurs i søkeordforskning. To andre eksempler er Site Audit-kurset fra SEMrush og Teknisk SEO med Bastian Grimm.
Les SEO-bøker
På svensk er det ikke så mange SEO-bøker å velge mellom. Et par eksempler er SEO for alle av Christer Petterson og Synas online av Daniel Karlsson. På engelsk er utvalget desto bedre og her kan det nesten være vanskelig å finne den rette. The Art of SEO av Eric Enge, Stephan Spencer og Jessie Stricchiola og Search Engine Optimization Secrets av Danny Dover er to av de bedre. The Ultimate Guide to Linkbuilding av Eric Ward og Garrett French fokuserer på koblingsbygging. SEO for Growth av John Jantsch og Phil Singleton tar en helhetlig tilnærming til SEO uten å fordype seg i detaljene i Googles algoritmer. [mer_info_skjema]
Les en SEO-blogg
Søkemotoroptimalisering er et felt som er i stadig endring. Det er ikke bare fordi Google utvikler seg. Selv verden, Internett og måten folk søker etter informasjon på er i konstant endring. For å følge med på hva som skjer i SEO-fellesskapet kan det være nyttig å følge med på hva som skrives på ulike SEO-blogger . Det er flere eksempler på skarpe SEO-eksperter som jevnlig deler sine erfaringer. Search Engine Land er manges favoritt og det naturlige stedet å søke etter SEO-nyheter. Search Engine Journal samler et bredt utvalg av SEO-eksperter under ett tak. Backlinko (Brian Dean) skriver på en lettlest og godt studert måte om ulike aspekter ved SEO. Neil Patel er en guru som har blitt litt av en autoritet på SEO. Moz-bloggen er en annen klassiker. Vi må selvfølgelig ikke glemme Googles egen blogg: Google Webmaster Central Blog . Og sist men ikke minst anbefaler vi selvfølgelig Topdog sin blogg .
Bygg dine egne nettsider
Uansett hvor mange SEO-bøker og blogger du leser eller hvor mange kurs du tar, må du til syvende og sist få praktisk erfaring. For å lære søkemotoroptimalisering må du bygge dine egne nettsider. Ikke én men flere. Takket være billig hosting og WordPress , kan hvem som helst sette opp et nettsted på få minutter. Lage nettsider innen ulike fagområder. De grunnleggende prinsippene for SEO er de samme uavhengig av hva en nettside handler om. Hvilke metoder som fungerer best kan imidlertid variere. Ved å drive flere forskjellige nettsider får du førstehåndsinformasjon om hva som fungerer innen SEO.
Hva trenger du å vite om søkemotoroptimalisering?
Det finnes en rekke tilbakevendende konsepter innen SEO som du unektelig trenger å lære deg. Dette er de grunnleggende elementene som søkemotoroptimalisering består av. Hvis du forstår hvordan de ulike delene henger sammen, er det lettere å bygge videre med mer kunnskap. Det kan sies at SEO består av fire deler:
1. Innhold
Alt innhold på nettsiden. Artikler, nyhetsfeeds, video og lyd. Det handler ikke bare om brødtekst, men også om overskrifter, underoverskrifter, bilder, bildetekster og mer. Uten gode tekster er det ingenting som søkemotoren kan indeksere. For å bli god på SEO må du lære deg hvordan innholdet på siden bør utformes for å ha en god sjanse til å rangere. Du må bli flink til å skrive tekst eller finne noen som kan gjøre det for deg.
2. Teknologi
Teknisk SEO eller on page SEO handler om forbedringer du kan gjøre på en nettside for å få innholdet til å rangere bedre. Du må lære hvordan du gjør en teknisk SEO-revisjon for å finne feil. Det kan dreie seg om ødelagte lenker, manglende sider, dårlig navigering, langsom sidelasting (innlastingstid), for store bilder og så videre.
3. Lenker
I dag er lenker bare en del av det som gjør en siderangering, men koblingsbygging er fortsatt viktig i søkemotoroptimalisering. En lenke kan sees på som at noen stemmer på nettstedet ditt. Jo flere lenker av høy kvalitet, jo bedre rangering, alt annet likt. Dette kalles også off page SEO. Når du lærer SEO, må du forstå hvilke metoder som finnes for å bygge lenker. Du trenger en metode for å bedømme om en lenke fra et bestemt nettsted er bra eller om det er bedre å unngå det. Ikke alle lenker er like.
4. Brukeropplevelse
Den fjerde delen av søkemotoroptimalisering er brukeropplevelsen. Faktisk passer de fleste andre deler av SEO innenfor dette konseptet. En nettside som gir en god brukeropplevelse har større sjanse for rangering. Velskrevet innhold , passende tekststørrelse, mobiltilpasning og enkel navigering. Dette er eksempler på ting som fremmer brukeropplevelsen. Du må lære hvordan du kan forbedre brukeropplevelsen. Det kan f.eks. være gjennom A/B-testing, registrere brukerinteraksjoner eller ved å spørre brukere. Dette er søkemotoroptimalisering i et nøtteskall. Innenfor hvert område er det mange ting å lære.
Hva skal til for å lære SEO?
For å lære SEO kreves først og fremst nysgjerrighet og vilje til å lære. Søkemotoroptimalisering er ikke noe du lærer over natten eller ved å lese noen få SEO-blogger. Selv et komplett SEO-kurs gjør deg ikke til en fullverdig søkemotoroptimaliserer. Du må investere tid og krefter på å lære. Prøv, prøv, prøv. Så vi kan oppsummere det hele. Du må teste ulike strategier. Undersøk hvilke metoder som fungerer. Skriv ned hva du gjør og hva resultatet er. Trekk dine egne konklusjoner. Det finnes ingen langsiktige snarveier. Svette og tårer er det som teller. Hardt og metodisk arbeid med SEO fører alltid til resultater. I SEO er det ingen "one size fits all". Hver side er unik. Hver klient er en unik ting. Det er bra om du er lydig og villig til å lytte og tilpasse deg. Driver du SEO for en kunde drar du også nytte av å kunne skape innsikt for kunden. Les vår artikkel om hvilke egenskaper en søkemotorkonsulent bør ha .
Hvor fort kan du lære?
SEO er en prosess. Når du jobber med søkemotoroptimalisering lærer du nye ting hele tiden. Dette er fordi spillefeltet er i stadig endring. Du vil aldri ta eksamen. På den annen side er det mulig å komme i gang med SEO med relativt små midler. Du kan lære det grunnleggende om SEO og se hvordan ditt første nettsted begynner å rangere på veldig kort tid. Hvis du starter i dag, kan du se de første resultatene dine om bare noen få måneder.
Transkriber videoen: Et spørsmål jeg ofte får fra yngre mennesker er: hvordan lærer du SEO? Det kan virke som et trivielt spørsmål, men jeg tror ikke det er det. Jeg lærte SEO ved å være så heldig å være rundt de rette menneskene og ha de rette menneskene å spørre. Men ikke alle av dere er like heldige.
Les videre og gjør SEO
Jeg tenkte jeg skulle fortelle deg hvordan jeg synes det burde gjøres. Du må selvfølgelig lese noen bøker om emnet og på internett finnes det mange gode guider om hvordan du kommer i gang, hvordan du tenker og hva faktorene er og så videre. Men jeg tenker at det som virkelig trengs, bortsett fra å lese dette slik at du får en grunnleggende kunnskap, er at du må gjøre det . Du kan egentlig ikke lære SEO. Det er litt som å spille piano, man lærer ikke å spille piano ved å lese en bok om emnet. Du lærer ved å sitte og fikle med tastene og lese notater til det begynner å virke.
Øv på; bygge nettsider, lage innhold, lenker og mål
Så hva er SEO-industriens pianospillende svar på å lære SEO? Vel, du kan ganske enkelt bygge nettsteder . Og heldigvis er det i dag ganske enkelt. Du kan kjøpe domener, du kan installere WordPress med "one-click install" på hosting selskaper. De fleste i Sverige eller nesten alle er litterære, så du kan lage ditt eget innhold . Da er det nødvendig å begynne å måle og knytte aktiviteter til dette . Aktivitetene kan være å legge til innhold, det kan være å forbedre innhold , det kan være å skaffe lenker , det kan være: er disse kopplingene gode? Det er viktig at du kommer i gang slik at du selv begynner å få svar på disse spørsmålene. Og dessverre tror jeg den eneste måten å lære av deg på er å gjøre det. Det er ikke nok å ha en nettside, du må bygge flere nettsider fordi SEO er ganske flerdimensjonalt. Og ved å jobbe i flere ulike segmenter, på flere ulike måter, får du en helhetlig tilnærming til SEO og kan bli konsulent eller in-house eller kanskje en affiliate, avhengig av hva du ønsker å oppnå. Ja, dette var mine synspunkter på hvordan man lærer SEO. Hvordan lærte du SEO? Ta gjerne kontakt og fortell oss!
→ Tips: Se også vårt innlegg om SEO-trening