Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Hvor viktig er metabeskrivelsen for deg?

Et nettsteds metabeskrivelse er den korte teksten som vises i Googles søkeresultater rett under tittelen. Det er viktigere enn mange tror. Formålet med metabeskrivelsen er å gi søkere en ide om hva siden din handler om før de klikker på lenken i søkeresultatene. En velskrevet metabeskrivelse fører til flere besøkende gjennom en høyere klikkfrekvens, CTR . Likevel savner mange innen SEO denne muligheten.

Hva er en metabeskrivelse?

Meta description (meta description på engelsk) er den korte teksten som vises i søkeresultatene rett under tittelen. Den eksisterer for å gi brukerne et raskt innblikk i hva nettstedet handler om. Denne metateksten, sammen med tittelen, er din sjanse til å tiltrekke besøkende til nettstedet ditt. Teknisk sett er metabeskrivelsen din et stykke meta-html-kode som din i sidetaggen. Det ser omtrent slik ut: < meta name=”description” content=”Skriv inn metabeskrivelsen til…-merket ditt – maks 155 tegn!” > Hvis du bruker et CMS som WordPress, finnes det flere fleksible utvidelser (plugins) for å legge til metabeskrivelser, for eksempel Yoast SEO. Hvordan vises beskrivelsen? Det kan vises i søkeresultatene akkurat slik du skrev det. Hvis en side på nettstedet ditt ikke bruker en metabeskrivelse, velger Google selv et passende utdrag fra innholdet. Interessant nok kan dette også skje hvis Google vurderer at teksten din på nettsiden beskriver innholdet bedre enn beskrivelsen du skrev selv.

  • Visste du at metabeskrivelser er en av bare en håndfull metakoder som Google faktisk bruker?

Avgjørende for å få besøkende

Ifølge en ny undersøkelse er metabeskrivelsen den mest avgjørende faktoren for om noen vil klikke seg inn på nettsiden din i Googles søkeresultater. Det viste seg å være langt viktigere enn både merkenavnet og nettsidetittelen. diagram; betydningen av metabeskrivelsen for klikk Metabeskrivelsen er det viktigste for å få en høy CTR i Google. Kilde: Ignite Visibility. Ignite Visibility gjennomførte undersøkelsen med 500 respondenter i alderen 25 til 60. Nesten 63 prosent av disse indikerer at metabeskrivelsen er det som avgjør om de skal klikke på et Google-søkeresultat. På andreplass kom nettsidens merkevare, men i overkant av 24 prosent av de spurte oppga at det var det viktigste. Så lite som 13 prosent av deltakerne i undersøkelsen sa at tittelen på siden i søkeresultatene var den avgjørende faktoren for om de ønsket å klikke seg gjennom. Faktisk påvirker selvfølgelig alle tre aspektene om en besøkende ønsker å klikke på nettstedet ditt blant Googles resultater. Likevel er resultatene klare: Metabeskrivelsen er superviktig for CTR. Tenk deg å bruke tid og penger på å forbedre nettstedet ditt i Googles søkeresultater. Etter mye trøbbel og trøbbel merker man at de besøkende er iøynefallende med sitt fravær. Klikkfrekvensen din er for lav. Så mest sannsynlig har det med metabeskrivelsen til siden å gjøre. Vi i TopDog har lagt merke til at for mange webmastere overser viktigheten av å skrive en god metabeskrivelse (og tittel) . Ironisk nok er det en av de enkleste, raskeste og mest effektive handlingene innen SEO. Det er derfor vi har en tydelig prosess for å skrive metabeskrivelser som maksimerer sjansene for å tiltrekke kvalitetsbesøkende fra Googles søkeresultater.

Påvirker metabeskrivelsen rangeringen?

Det er tydelig at nettsidens beskrivelse påvirker CTR. En velskrevet metabeskrivelse gir flere besøkende, alt annet likt. Men har det noen effekt på rangeringen? Det er her meningene er forskjellige innen SEO-fellesskapet. Det er muligens en indirekte kobling via den nevnte CTR. Logikken er at Google bør ta hensyn til CTR og hvor lenge besøkende blir på siden din etter å ha klikket seg gjennom fra søkesiden. En velskrevet metabeskrivelse fører til høyere CTR, noe som burde gi et lite løft i SERP. Hvis de besøkende da får det de forventer når de kommer til nettsiden, fører det til en lav fluktfrekvens. De blir der og navigerer ikke tilbake til søkeresultatene for bedre svar. Sant eller ikke? Google har tidligere antydet at CTR påvirker rangeringer , men ingen vet sikkert. En undersøkelse fra SEM Rush ga litt støtte som fluktfrekvens korrelerer med rangering.

Hvordan skrive en god metabeskrivelse

Det er flere ting du bør vurdere dersom du ønsker å skrive gode metabeskrivelser som fører til høy CTR. Her er noen av de beste tipsene:

    • Maks 155 tegn: Det er ingen eksakt grense for hvor mange tegn en metabeskrivelse kan inneholde. Google endrer hele tiden hvor mange bokstaver som er inkludert i resultatene. Hvis beskrivelsen er for lang, blir den kuttet av. For å unngå det kan du beholde metabeskrivelsen på maksimalt 155 tegn.
    • Metabeskrivelse på alle sider: Alle sider og blogginnlegg eller artikler bør ha sin egen metabeskrivelse.
    • Kun unik tekst: Det er veldig viktig å aldri bruke den samme metabeskrivelsen to eller flere ganger. Skriv en unik beskrivelse for hver side.
    • Tenk på målgruppen: Akkurat som når du skriver innhold, bør metabeskrivelsen skrives for å appellere til målgruppen din. Hjelp dem å forstå fordelen med å klikke seg gjennom. Gi dem det du tror de vil ha, men bare hvis det samsvarer med innholdet i artikkelen.
    • Beskriv innholdet: Metabeskrivelsen skal kort og konsist beskrive hva siden handler om. Dette handler ikke om å beskrive nettstedet. Du må beskrive den spesifikke undersiden som den besøkende lander på når de klikker på søkeresultatet.
    • Ta med de viktigste søkeordene: Det er bra om metabeskrivelsen inneholder ett eller et par av de viktigste søkeordene eller søkefrasene. Dette gjør at søkeren føler at siden din er relevant. Søkebegrepet som brukes i søket er også uthevet med fet skrift, noe som gjør siden din mer synlig blant resultatene. Du bør imidlertid aldri stabilisere søkeord her i håp om en bedre rangering. Det går ikke.
    • OK med tegnsetting: Det kan være vanskelig å få hele setninger og formidle et meningsfylt budskap på 155 ord. Ved å bruke skilletegn mellom meldingene kan du forkorte dem uten at det ser pent ut. Mot slutten av vår tittel- og beskrivelsesartikkel finner du et eksempel på hvordan det kan se ut.
    • OK med emojis: I dag tillater Google emojis i både metatitler og metabeskrivelser. Ved å bruke disse av og til kan du få resultatet til å skille seg ekstra ut. Men ikke overdriv, så det ser spammy ut!

Trenger du hjelp til å skrive metabeskrivelser? TopDog har en tydelig prosess for å skrive metabeskrivelser som fører til høy CTR og fornøyde besøkende. Ta kontakt med Christian Rudolf på [email protected] eller 0708-14 08 33 for mer informasjon.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!