Hvem tjener mest på SEO?
Hvor viktig er merkevarebevisstheten din for CTR fra Googles søkeresultater? Hvilke selskaper tjener mest penger på SEO, og hvorfor er du det? Christian Rudolf går gjennom dette i videoen under.
Transkriber videoen: Hvem får mest ut av søkemotoroptimalisering ? Det er et faktum, ikke et velkjent faktum, men et faktum at Internett-brukere og Google-brukere liker å klikke på det de kjenner igjen mye mer enn det de ikke gjør. Og denne oppførselen har ganske dramatiske effekter for SEO. Dette betyr at hvis du er nummer én i et ord og du er en kjent merkevare; Betson, Ica, Willys – fordi det er mye, mye mer sannsynlig at Google-brukere klikker på førsteplassen din sammenlignet med om det i utgangspunktet er en helt ukjent mat-e-handel. Grafen i videoen viser for eksempel at gjennomsnittet for å klikke på noe du kjenner igjen er tjue prosent, noe du kjenner igjen noe femten prosent og noe du ikke kjenner igjen åtte prosent, hvis du kunne måle de som rangerte først. Dataene er noen år gamle, men det samme prinsippet gjelder fortsatt. Det betyr også at de som er godt kjent – Sveriges største merke eller du er kjent i deres bransje – er de som har mest å tjene på å gjøre SEO . Verdien av førsteplass, andreplass, tredjeplass er betydelig større enn for de som ikke er kjent for deg. Dette gir selvsagt høyere fortjeneste i prosjektet. Men en annen mye mer plagsom konsekvens for konkurrentene er at du også kan bruke mer på SEO. Du har mer å tjene på SEO og kan derfor investere mer ressurser, noe som igjen øker sannsynligheten for å nå målene du har i prosjektet. Det er derfor grunn til å gjøre mye, mye mer enn SEO eller SEM. Det er mange gode grunner til å drive med markedsføring generelt, merkevaremarkedsføring spesielt, slik at du blir godt kjent og dermed kan få mer ut av SEO og SEM.