Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Fortsett å se etter en ny markedsmulighet

Internett kan beskrives fra en brukers perspektiv, i tre faser, hvor hver fase er et verb. Den første fasen handler om surfing. Du går fra sted til sted på internett, ved å bruke lenkene du finner, øker innholdet. Neste fase handler om Søk (Googling) hvor Google på en genial måte lykkes med å kategorisere nettet og gjøre disse dataene brukbare, på industrielt nivå (I begynnelsen ble Yahoo manuelt redigert) slik at det blir mye lettere for deg å oppdage nye og ekte innhold Neste fase har akkurat begynt, den sosiale, hvor verbet «Anbefal» er viktig. Du oppdager ting gjennom de digitale sosiale kretsene du er i. Dagens offentlige diskusjon handler allerede i stor grad om denne siste fasen, den sosiale. Det er lett å forestille seg at siden den tredje fasen har begynt, er vi ferdige med den andre, søket. Det er helt feil . Faktisk, fra et rent forretningsmessig og entreprenørielt perspektiv, er det bedre å være i fase to-søk enn fase tre, den sosiale. Grunnen til dette er at det økonomisk sett er et lettere økosystem å leve i. På samme måte som det er lettere for dyrearter å finne sin nisje i Amazonas enn det er på tundraen i Sibir. Antallet mulige nisjer er mange ganger flere.

SEO vs SEM

Google Trends er et kjedelig verktøy, men fungerer bra når man skal sette ting i forhold til hverandre. Bildet nedenfor viser interessen for SEO og SEM. Begge har en positiv trend, men det er stor forskjell på dem. Denne spesielle forskjellen skal illustrere en markedsmulighet innen søkemotoroptimalisering som du finner her. markedsstørrelse SEO vs SEM Via SEOmoz finner vi denne enkle grafen over hvordan bedrifter bruker søkepengene sine: Markedsstørrelse søkemarkedsføring Ja, dere ser alle at voldgift er mulig. Riktignok har SEM visse fordeler fremfor søkemotoroptimalisering som gjør det enklere, men forretningsmuligheten skinner fortsatt som et fyrtårn i mørket. Vel, jeg besvimer ikke SEM i det hele tatt her. Tvert imot. Et nettmarked som SEM, som er så stort og vokser mye, er interessant for gründere. Hver dag åpner det jeg kaller mulighetenes sorte hull seg i markedet. Når markedet utvides, oppstår det problemer. Ethvert slikt problem er en markedsmulighet, og disse mulighetene og størrelsen på disse mulighetene vokser i takt med markedsomsetningen. I USA er det i dag sjeldne yrker i søk, for eksempel er det konsulenter hvis eneste jobb er å gjøre due diligence på SEO av oppkjøp og sette det i forhold til virksomheten og deres nytte. Det er programvareselskaper som utvikler CRM-systemer som din nisje mot koblingsbygging (White hat link building er en relasjonsaktivitet). Hvem kunne ha forestilt seg slike CRM-selskaper for noen år siden? I dag er de en realitet og de har flere tusen kunder.

For meg er sosiale medier som tundraen i Sibir

Vi blir alle høye på vår egen forsyning, se poenget mitt, selvfølgelig er jeg partisk, men det er gode grunner til å holde seg i fase nummer to, ser du. Det er ingen tvil om at det sosiale vil komme og at det kommer en økonomi knyttet til det med høyere verdighet, men å handle i et økosystem som er økonomisk litt vanskelig. Du har veldig lite spillerom, og hvis du tar feil, vil du sulte i hjel. På taigaen i Sibir vokser det gran, bar gran. Hvis du prøver å være noe annet, er det veldig lett å få problemer fordi klimaet er hardt. Det er det samme for sosiale medier , hvis du prøver å nisje deg selv, dvs. være noe annet enn et tre, kan du lett få problemer. Nisjen er kanskje ikke stor nok til at du overlever, og få ting dreper bragder så vel som tid. Tid er en kostbar og begrenset ressurs for enhver prestasjon. Etterspørselen etter SEO vs sosiale medier Jeg vil til og med si at det er bedre å gå gjennom søkemarkedet hvis du ønsker å skape noe i den sosiale sfæren. Søk kan bygge kontantstrøm og kunderelasjoner som du kan bruke den dagen, økosystemet for sosiale medier er mer utviklet og du kan finne en nisje som er stor nok til at du kan tjene gode penger uten å jobbe ihjel.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!