Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Google Trends forteller deg hvor vellykket du er med markedsføring

Et av mine absolutte favorittverktøy for å forstå en bransje ganske raskt er Google Trends . Informasjonen som kan hentes fra verktøyet er «etterspørsel etter merkevarene som finnes i den bransjen», eller «hvor godt bedriftens markedssjefer lykkes med å bygge etterspørsel etter sin virksomhet». Google Trender og hvordan du bruker det best forklart med et levende eksempel. Nedenfor ser du et eksempel fra en bransje jeg kjenner godt, som tar ca. 3o sekunder å produsere: Grafen viser tydelig hvor dyktig Unibet er i å bygge etterspørsel etter sitt produkt!

Hvordan analysere denne Google Trend-grafen?

Unibet er den som er mest vellykket med sin markedsføring totalt sett. Grafen viser at etterspørselen etter Unibet i Google er mye større enn for for eksempel Betsson. Det er et markedsbudsjett og en markedsansvarlig som bygger denne etterspørselen. Tallene står i forhold til hverandre og en konklusjon som kan trekkes er at etterspørselen etter Unibet i Google er mer enn 100 % større enn for Betsson. Unibet er markedsleder i Sverige (hvis du ser bort fra Svenska Spel). Betsson og Unibet lykkes for tiden bedre enn de andre med sin markedsføring. Dette er sannsynligvis fordi Betsson og Unibet aktivt markedsfører seg rundt FIFA World Cup og de andre ikke gjør det i samme grad. Du kan se dette i de skarpe opptrendene i grafen den siste måneden. Du kan se oppgangen hos alle, men sidene Unibet og Betsson har et oddsprodukt som har størst effekt der. De siste 2-3 årene har oppkomling som Leo Vegas og Mr. Green lykkes mye bedre enn de etablerte aktørene med sin markedsføring. De har tatt stilling. Kanskje er ikke konkurransen i Gambling-segmentet så hard som alle påstår i Sverige. Det har vært plass til flere og min gjetning er at denne plassen ikke er brukt opp enda.

Hva sier Googles trenddiagram?

Google Trends-grafen sier ingenting om markedsføringsbudsjetter. En forklaringsfaktor kan være at Unibet slett ikke er bedre enn Betsson på markedsføring, bare at deres markedsføringsbudsjett er dobbelt så stort som Betsson. Flere spørsmål som grafen gir opphav til Hvorfor lykkes ikke de større selskapene som Betsson og Unibet bedre når markedsføringsbudsjettene deres er enorme. Kan oppkomlingene vise seg å kunne komme inn på markedet og ha effekt på kundene? Kvartal 2 er historisk et problemkvartal for de store aktørene. De to resultatadvarslene utstedt av Betsson har begge kommet i løpet av 2. kvartal. Den siste måneden har de store tispene vært oppe mot mønsterbruddet ditt. Det du kan gjøre er å sette disse dataene i forhold til tidligere kommuniserte økonomiske mål. Kanskje er det rom for positive resultatmeldinger i løpet av august, fra både Unibet og Betsson. Du kan for eksempel sette Google Trends-grafen i forhold til Unibets aksjekurs. Der kan du se at prisen hos Unibet ikke er marginalt høyere enn den var i november i fjor. Det sier selvfølgelig ikke så mye om forventningene i markedet. Markedsaktører har kanskje allerede fotball-VM-prisen, men dette er et eksempel på hvordan du kan sette merkevaredata i Google, i tråd med andre data, og begynne å trekke konklusjoner eller svare på spørsmålene dine om en bransje bedre.

En annen bransje med interessante data er klesindustrien på nett: Zalandos bemerkelsesverdige merkevarereise Vel, det er ingen bransje jeg kjenner, men det er en bemerkelsesverdig reise for Zalando. Fra ingenting til i utgangspunktet å lede markedet på to år. Hva har Nelly og Zalando gjort riktig? Jeg kjenner ikke bransjen så godt, men min gjetning er at det er enorme mengder TV-kjøp for å skape oppmerksomhet rundt merket og tilbudet. Begge har sikkert lønnsomhetsproblemer på kort sikt, men konkurrentene har valgt å la være. De er absolutt mer lønnsomme, men mye mindre. Spørsmålet er imidlertid hvordan de ønsker å overleve i fremtiden når næringen modnes og veksten faller. Hvordan ønsker de å få volum i virksomheten sin? De av dere som kjenner bransjen er velkommen til å hjelpe meg med å tolke grafen i en kommentar under.

Påliteligheten til Google Trender

Dataene er ganske grove, men pålitelige. Google forstår forskjeller mellom ulike typer søk, selv om de er like i ordlyden. Sjekk eksempelet nedenfor og du vil tydelig se at Google kan skille mellom søk som ligner, men som betyr forskjellige ting. Google kan skille mellom formålene med søket, selv om de er like

Nå er det din tur til å komme i gang med Googles trender og analyser

Du kjenner din egen bransje best. Finn dataene og sett deg ned og tenk på det, kombiner det med andre data du har og begynn å trekke konklusjoner om din egen bransje og hva aktørene driver med. Et mulig problem som bør nevnes er at det for enkelte bransjer er alt for lite søkedata til å kunne trekke noen konklusjoner. Hvis du ser kurver som er «humpete», indikerer det for lite data til å trekke konklusjoner. Trenger du hjelp til å tolke dataene, vennligst ta kontakt. Analyse, økonometri og ledelse var det jeg gjorde før jeg begynte med internett, så jeg burde nok kunne komme med noen fornuftige konklusjoner for deg!

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!