Derfor har kjente merkevarer en fordel i søk
Google-brukere vil ha merkevarer og nettsteder de kjenner igjen. I dag forteller vi deg hvorfor en kjent merkevare gir en stor fordel når du jobber med SEO og SEM.
Transkripsjon av video I dag skal vi snakke om hvorfor kjente merkevarer har en fordel innen søke- og søkemotoroptimalisering . Mange innser ikke at det bare er søket ditt som ditt Google-produkt. De er oftest knyttet til AdWords, men det er ikke AdWords som forårsaker 50 – 70 millioner søk i Sverige hver dag. Det er fordi Google gir et veldig godt svar på spørsmålene som Googles brukere stiller til Google.
Google-brukere ønsker å se kjente merkevarer på toppen av Google
Hva er det Googles brukere vil ha? Det er mye data som peker på at merkevarene dine er det Googles brukere ønsker. Dette måles vanligvis ved klikkfrekvens (CTR) , som betyr at hvis du er et kjent merke som rangerer først og du sammenligner det med et ukjent, vil det kjente ha en høyere klikkfrekvens enn det ukjente. Dette er et tydelig tegn på hva Googles brukere ønsker.
Du kan også se det samme fenomenet i AdWords – høyere klikkfrekvens gir bedre kvalitetspoeng, som derfor gir lavere klikkkostnader. Så også her belønner Google merkevarer. [mer_info_skjema]
Det er imidlertid ingen VIP-kø til toppen av Google
Det betyr ikke at kjente merkevarer har noen form for krem i søkeresultatene på Google. De, som alle andre, må gjøre alt riktig. Men når du begynner å få det riktig, flytter du vanligvis opp søkeresultatene mye raskere og enklere. Og det er fordi algoritmene som styrer søkeresultatene – spesielt de som er basert på brukerdata – er litt partiske mot nettsidene og merkene som Google vet at brukerne vil ha. Så konsekvensen av dette er ofte at godt søk ikke utelukkende gjøres av SEO . Det trengs vanligvis en ekstra ingrediens, nemlig at Googles brukere kjenner deg som en prestasjon, produktet ditt og hvorfor du eksisterer – da får du som regel den effekten du er ute etter.