8 måter en webmaster kan håndtere, er ikke levert
De siste to årene har Google kryptert søkene som Google-brukere gjør. Som nettredaktør har du sett disse krypterte spørringene i analyseinstallasjonen din under ordet «ikke oppgitt» (I gjennomsnitt er ca. 85 % av Google-trafikken din kryptert). Det har sikkert også plaget deg at du har problemer med å se hvordan de besøkende finner nettsiden din eller hvilken type innhold de leter etter og dermed hvilket innhold du bør lage. Dette er en artikkel som lærer deg hvordan du skal håndtere problemet som ikke er gitt deg. Selv om denne artikkelen er rettet mot webansvarlige, kan du som e -forhandler også bruke disse metodene når du lager innhold .
Ikke gitt skaper problemer du ikke engang vet om
I tillegg til problemene ovenfor, utgjør ikke git et annet problem for webansvarlige og webansvarlige. Google selv sier at omtrent 15 % av alle søk, hver måned , aldri har blitt sett før. Som webmaster er det vanskelig å finne disse nye trendene og endringene når du ikke kan se trafikken fra søkemotorene. Det er vanlig at disse nye trendene i søketrafikk blir lagt merke til i trafikken. Google har ofte ikke mye nytt å vise til før en ny trend starter, så de viser sidene de foretrekker først, selv om de ikke er så relevante. Ikke gitt gjør det mye vanskeligere for deg å se disse nye trendene og dermed lage innhold til dem.
«15 % av søkene vi ser hver dag, har vi aldri sett før.
[mer_info_skjema]
1. Googles verktøy for nettredaktører
Du må installere et Google-verktøy kalt Webmaster Tools. Det er et verktøy som lar deg som nettsideeier se hvilken informasjon Google har samlet inn om nettsiden din og å kommunisere med Google på ulike måter. Når du har gjort dette går du til "Søk trafikk" i venstremenyen og deretter "Søk spørsmål" og til slutt "populære sider" se bilde under. Her viser Google en oversikt over hvilke ord brukerne dine søker på når de kommer til siden din. Da får du en visning som ser ut som den nedenfor. Klikker du på den lille svarte pilen, ved siden av søkeordene, får du den mer detaljerte informasjonen du leter etter. Her kan du finne inspirasjon til nytt innhold men også hvilket innhold du kan gå tilbake til og forbedre. Dataene du får her er ikke så detaljerte som du ønsker. I noen tilfeller er den ikke så forskjellig fra den du finner i Google Keyword Planner, men i en verden som ikke dominerer, er det litt av et puslespill å finne informasjon. Verktøy for nettredaktører er en del av puslespillet ditt.
2. Google Søkeordplanlegger
Google Keyword Planner er et verktøy som Google bruker for å selge søketrafikk. Du som potensiell kjøper kan teste ord i verktøyet og finne ut hvilket potensial du ser. Du, som nettredaktør, bruker det naturligvis til å finne søkeordinformasjon for søkeordanalysen din. For å bruke verktøyet må du ha en Google-konto. For å få tilgang til informasjonen, gjør følgende trinn. Det skal se ut som bildet nedenfor.
- Logg Inn
- Velg språk og land
- Velg ord
Du vil da få en skjerm som ser ut som den nedenfor. Som du ser får du et oppslag etter flere ord som er relatert til deg. Nå kan du bla gjennom informasjonen og se hva som er viktig for deg i ditt segment. Det er verdt å merke seg at dataene du mottar er i Broad Match-format. Det betyr at du får alle søk som inneholder ordet «entreprenørskap», ikke bare søk på ordet «entreprenørskap». Ulempene med Google Keyword Planner er at informasjonen ikke er så detaljert. Det er også gamle data, så du kan ikke finne endringer i søkeatferd, som jeg refererer til i begynnelsen av denne artikkelen, men igjen, det er en del av puslespillet til søkemønsterpuslespillet du setter sammen og et verdifullt mål, hvilket innhold du bør fokusere på. Det er også informasjon som alle har tilgang til, som gjør at det allerede kan være konkurranse på disse søkene, noe som gjør det vanskeligere å rangere.
3. AdWords-rapporten «Betalt og organisk»
For at denne rapporten skal gi deg data, krever den at du kjøper trafikk i Adwords. Det er ikke så vanlig at mediesider gjør dette. Den er nesten utelukkende avhengig av «organisk trafikk». Det er fortsatt noe jeg synes du bør gjøre når du kjøper data og informasjon om målgruppen din og endringer i søkeatferd. Riktig satt opp er det ganske mye penger også å få tilgang til dataene. Som du kan se nedenfor, får du mye informasjon fra Google. I kampanjen under legger jeg 200 SEK i måneden og får flere hundre datapunkter. Denne rapporten i kombinasjon med Adwords, gir deg størst mulighet til å finne disse 15 % nye søkeordene jeg nevner i begynnelsen av artikkelen. Google har til og med laget en instruksjonsvideo:
4. Din egen Google Analytics-konto
Selv om søkedataene dine ikke dominerer Google Analytics, får du fortsatt data for omtrent 15 % av trafikken. Har du i tillegg en gammel analyseinstallasjon er det mye historisk søkedata du kan sjekke. Du kan se i kontoen min nedenfor, for bloggen min, urovekkende nok, at det i løpet av en 12-måneders periode ble samlet inn rundt 2500 søkeord og søkeordkombinasjoner.
5. Uber-forslag
Ubersuggest er et gratis verktøy som skraper Google Suggest for informasjon. En faktor for at ordene skal inkluderes i Google Suggest er faktisk søk, så informasjonen du finner i Ubersuggest er en refleksjon av ekte brukeratferd i Google. Du finner ingen voluminformasjon i Ubersuggest, men du finner mange gode rapporter om du vil se longtailen for dine segmenter. Selv om Sverige er et lite land i Google-universet, er informasjonen du finner i Ubersuggest god.
6. Seolytika
Oppdatering 2018-04-28 SEOlytics er kjøpt opp av Sistrix. Vi har ingen erfaring med det spesielle programmet. Vi bruker Semrush og Ahrefs til søkeordundersøkelser. Seolytics er en SEO-programvare for analyse av nettsider og søkeord (også kjøpt trafikk). De har en rapport som ligner på Ubersuggest, men med mye mer søkedata. Seolytics er et av få programvareprodukter som har data for Sverige. (MERK SEOlytics er avviklet)
7. Din egen søkeordfunksjon
Nesten alle nettsider har en søkefunksjon installert. Google har for eksempel en søkefunksjon som du kan bruke gratis , forutsatt at du godtar at annonsering er synlig for brukerne. Dataene fra denne kan nesten alltid trekkes ut ( i tilfelle Google kobler du det sammen med Google Analytics ). I dette verktøyet finner du informasjon fra dine kjernebrukere og hvilken informasjon de leter etter. Data som er ekstra viktig når du bygger et sterkere forhold til brukerne dine, hvis du i større grad kan tilfredsstille deres behov ved å svare på spørsmålene deres, med reelt innhold.
8. AdWords-kontoen din
Google annonserte nylig at de også ønsker åbegrense informasjonen i Adwords, angående kjøpte søkeord , gjennom kryptering. Men forhåpentligvis har du en gammel AdWords-konto. Så det er en stor mengde gamle søkeorddata der ute som du kan bruke. Nedenfor er et skjermbilde fra min AdWords-konto for forstyrrende med instruksjoner om hvordan du finner denne informasjonen. I min lille Adwords-konto er det ca 5000 datapunkter, kun for ordskyen «Entreprenørskap» og det er fordi jeg kjøpte trafikk, lav intensitet, over en lang periode.
Fremtiden til Not Provided
Google sier selv at de introduserte HTTPS og Not provided for å beskytte brukerne sine. Det er en viss sannhet i det, men den primære grunnen er at Google selv har mye å tjene på å ikke dele dataene lenger. Som du sikkert allerede har forstått, får Google tilgang til søkeorddataene hvis du betaler for annonsering. For dette hykleriet har Google fått mye kritikk og det er klart at det vil være en ripe i deres Do no Evil-posisjonering. Du er kanskje ikke ond, men hykleri blir sjelden verdsatt. Det er i dette lyset Googles uttalelse hos SMX West om fremtiden til Not Provided bør sees. Det er sannsynlig at det vil være en slags funksjon for webansvarlige, hvor de får lov til å få mer informasjon enn de får i dag, gratis, angående søkeord. Men jeg tror ikke dataene blir like gode som de en gang var. Googles uttalelse på SMX West:
Over tid har vi gått over til sikkert søk. Henvisninger sendes ikke til webansvarlige, men de sendes til annonsører. Men webmastere får mye informasjon i Webmaster Central. Men over en periode har vi sett på dette problemet. Vi har hørt fra brukerne våre at de ønsker å sikre søkene sine – dette er veldig viktig for brukerne. Vi liker hvordan det har gått med den organiske siden av søk, så i de kommende ukene og månedene skal vi se på bedre løsninger for dette. Vi har ingenting å annonsere, men vi har diskutert med annonsesiden hvordan vi skal håndtere dette i fremtiden. / Kilde
Denne artikkelen vil bli oppdatert
Søk utvikles og endres. Du kan lagre denne artikkelen og komme tilbake til den, siden jeg oppdaterer den med ny informasjon og nye metoder når Google lanserer nye tjenester eller informasjon. Det vil også dukke opp nye verktøy som kan hjelpe deg, så disse blir lagt til her. Hvis du har spørsmål, spør dem gjerne i kommentarfeltet!
Innehåll
- ikke gitt skaper problemer du ikke engang vet om
- 1. googles verktøy for nettredaktører
- 2. google søkeordplanlegger
- 3. adwords-rapporten «betalt og organisk»
- 4. din egen google analytics-konto
- 5. uber-forslag
- 6. seolytika
- 7. din egen søkeordfunksjon
- 8. adwords-kontoen din
- fremtiden til not provided
- denne artikkelen vil bli oppdatert