3 Søketrender i Google for e-handlere og relaterte selskaper
Å jobbe lønnsomt med trender i Google
Bare i svenske Google gjøres det rundt 50-70 millioner søk daglig. En stor del av dem, ca 15 %, er nye søk som ingen har gjort før. Av tallene dukker det opp en sky av muligheter for de som jobber aktivt med innhold på nettsiden sin. Internett-brukere som søker på Google trenger mye innhold, og brukerbehov endres raskt over tid. Nå skal jeg forklare hvordan du som e-handler eller affiliate kan jobbe lønnsomt med noen av trendene i Google og gi noen konkrete eksempler på aktuelle trender som kan være lønnsomme for deg. [mer_info_skjema]
Et veldig verdifullt verktøy: Google Trends
For de som raskt vil skjelne bevegelser i Googles økosystem og kartlegge gjeldende søketrender, for deres søkemotoroptimalisering og SEM , er det ikke noe alternativ til Google Trends -verktøyet. Jeg har stor bruk av Google-trender . Hver gang jeg analyserer hvordan folk bruker Google i en bestemt bransje, hva de oftest søker etter, jobber jeg med Google Trends. Jeg er sikker på at du også vil ha nytte av å bruke Google Trender for å øke forståelsen av din egen bransje og se hvordan konkurrentene dine gjør det.
Tre trender i Google som du kan dra nytte av
1. Søker etter "salg"
Det er ikke overraskende at mange søker i Google etter salgsprodukter. Bare gå til et vanlig landbasert salg, og du vil vite hvilken appell de har. Flere og flere oppdager også at du kan finne gode tilbud på nett ved å søke på «salg». Hvordan du kan fange opp søk etter "salg" Den naturlige måten å tiltrekke seg denne trafikkflyten i din nisje er å ha en egen seksjon på nettsiden som viser rabatterte varer, informerer om når du har spesielle salgskampanjer, osv. Driver du nettbutikk er det selvsagt uproblematisk. Du har rett og slett en lavere side hvor du lister opp varene og produktene som er redusert i pris. Undersiden er permanent, men innholdet endres over tid. Det er samme prinsipp som når et varehus har et salgslokale, eller en bokhandel har en bokhylle med billige bøker ute på fortauet. Er du derimot publisist eller blogger, og ikke markedsfører dine egne varer, fungerer det fortsatt på samme måte. Du setter opp en underside på nettsiden hvor du beskriver og linker til varer eller tjenester som er midlertidig redusert i pris, akkurat nå. Det er en verdifull tjeneste for dine besøkende, og den kan skape en hyggelig mellomsalgsstemning på siden selv om du ikke har din egen nettbutikk. I tillegg vil det drive returtrafikk, når de besøkende finner ut at du har en slik side hvor de kan finne gode tilbud uten å søke.
2. Søker etter det «beste»
Den shopaholic internettbrukeren er ofte på jakt etter det beste av noe – det beste produktet eller tjenesten i en bestemt kategori. Kunnskapen om hvor nyttig Google er til det formålet blir mer og mer utbredt og svarene Google leverer blir bedre og bedre. Behovet er nok spesielt stort når det kommer til ting du ikke kjøper så ofte, og derfor ikke er kjent med.
Hvordan fange søket etter det "beste"
Det enkleste er å publisere anmeldelser av virksomheter eller deres produkter og tjenester, hvis du nå har en blogg eller lignende. I den sammenheng er det helt naturlig å bruke begreper som «den beste» og lignende, i tilfeller der man faktisk mener det. Da vil det innholdet igjen ganske naturlig begynne å dukke opp i søket etter «det beste» i de aktuelle nisjene. Gratulerer! Driver du eget salg er ikke løsningen like enkel. Du har ikke lov til å påstå at du er best, med mindre du har objektive bevis for det. Du har imidlertid ikke forbud mot å fortelle hva andre synes om deg. Lag en spesiell side på nettstedet ditt hvor du samler disse utmerkede anmeldelsene som inneholder ordet "best" og lignende termer. Bygger du i tillegg sterkt innhold på siden har du gode muligheter til å vises i søkeresultatene og tiltrekke deg verdifull trafikk.
3. Søker etter «gratis frakt»
Å tilby gratis frakt har faktisk vist seg å være et sterkt kjøpsincentiv for nettkunder. Du kan selv se at bransjen har brukt den innsikten ganske intensivt i sine TV-kampanjer. Det har faktisk blitt så vanlig at disse forbrukergruppene nå mer eller mindre forventer gratis frakt når de handler på nett. Diagrammet viser hvordan e-handelsbransjen har utdannet sine kunder ved hjelp av sin markedsføring.
Slik søker du etter "gratis frakt"
I perioden som gratis frakttilbudet er gyldig, bør du justere titler og beskrivelser på hele siden. Med det fanger du ikke bare de som søker etter «gratis frakt»; du vil også øke klikkfrekvensen til brukere som ser sidene dine i søkeresultatene for andre søkeord. Shoppingkyndige nettbrukere elsker virkelig gratis frakt, og når de ser disse ordene på Google, vil du vinne deres kjærlighet – selv om du ikke er blant de tre beste for det gjeldende søket.
Slik kan Googles trender bli lønnsomme for deg
Oppe hos Google sitter du ikke og heier på alle de nye lenkede sidene som startes, snarere tvert imot. Ifølge Google er tilknyttede selskaper parasitter som prøver å spare på systemet og ikke engang prøver å gi brukeren noen merverdi. De ønsker å fange opp trafikken, sende den videre og samle inn provisjonen for deres e-handelstjeneste. I en fersk versjon av Google Remote Rater Guidelines skriver de følgende: "Merk: Store kosmopolitiske byer er foretrukne mål for spammere, spesielt hotellrelaterte selskaper. Slike resultater bør flagges som spam, selv om de er relatert til søket og nyttig. for brukere . For eksempel kan en hotellrelatert side med en liste over hoteller i Chicago bli tildelt vurderingen Relevant, men også motta et spam-flagg." Tilknyttede selskaper er tilsynelatende klassifisert som spammere selv i de sjeldne tilfellene hvor de fortsatt bidrar med sin egen verdi. En slik formulering viser ganske tydelig hvor Google står i spørsmålet om affiliateindustriens rettmessige plass i eksistensen.
Unntaket som taler til din fordel
Nå vil du høre noe som kan overraske deg: Jeg tror det finnes unntak fra denne regelen. Det er tross alt noen søk som er slik at de med fordel kan gis et raskt og kortfattet svar, og dermed faktisk ikke trenger å bæres av et massivt unikt innhold og som man også kan tillate «lette søppelsider» for i søkeresultatene (nå refererer jeg til ikke spesifikke for nettstedet ditt). Magefølelsen min er at begreper som «best», «salg» og «gratis frakt» hører hjemme i den kategorien. Matt Cutts, tidligere leder for webspam hos Google, sier dette
Noen søk ser ut til å rope etter en liste
Det hører sammen med ordet «best», det svaret leveres best i form av en liste med et forlag med tillitskapital. Dermed kan affiliate levere verdi over tid, til Google, og dermed er risikoen lavere. Hvis du har muligheten til å bygge en innholdsrik nettside med raske og konsise svar på den typen søk i Google, og deretter videreformidle de besøkende på den måten de ber om, så tror jeg prestasjonen din vil bli tillatt av Google. Ikke bare tillatt, det vil bli belønnet. Starter du spennende SEO- prosjekter etter disse prinsippene, ville det vært veldig interessant å høre hvordan det går for deg.