Sveriges største PLA-annonsører innen Adwords – Video
For omtrent en måned siden snakket jeg på IABs årlige søkeseminar om PLA-annonsering i Sverige. PLA er dermed det samme som Google Shopping. For de av dere som ikke vet, noen av Googles annonser inneholder bilder, dette er PLA-annonser Her er min presentasjon om bruk av PLA i Sverige (11 minutter). Dataene jeg bruker her kommer fra Semrush . For de av dere som ikke vil bruke 11 minutter på å komme til de viktigste punktene som er skrevet under videoen. Sveriges største PLA-annonsører i Adwords by Topdog
Hovedpoengene i min PLA-presentasjon
For de av dere som ikke har 11 minutter, skal jeg oppsummere de tre viktigste punktene nedenfor.
1. Sveriges 20 største PLA-annonsører!
Oversikt over de 20 største PLA-annonsørene i Sverige. Størrelsen måles i antall ord i kampanjen deres Vær spesielt oppmerksom på de 3 første. Oppførselen til disse annonsørene er virkelig bemerkelsesverdig sammenlignet med de andre som er mer normale.
2. 10 største e-handlere som bruker PLA
Her er en liste jeg har laget basert på hvilke e-handlere som bruker Adwords mest og gjør mest PLA.
3. Mine konklusjoner om PLA-bruk i Sverige
- I USA mottar e-handlere 32 % av trafikken via PLA . Slik er det ikke i Sverige. Delvis skyldes dette at tilgjengeligheten av PLA er dårligere i Sverige. Det er ikke så mange ord som utløser en PLA-annonse. Men det er også fordi vi henger etter i utviklingen. Flere store annonsører kan øke PLA-bruken i sine segmenter.
- Prisene vil øke dramatisk i fremtiden. Dels fordi PLA som format fungerer bedre. PLA-er genererer mer trafikk enn en tekstannonse, men PLA-er er også bedre til å forhåndskvalifisere selgeren. Hvor koblingene dine vises i søkeresultatene har en effekt på konverteringen. Derfor har PLA også en positiv effekt på konvertering. De «gamle» selskapene vil sakte men sikkert ta i bruk dette nye formatet. Disse tre faktorene vil drive PLA-prisytelsen de neste 24 månedene.
- De «nye» selskapene er raskere og skarpere på å utnytte de nye markedsmulighetene. Jeg tror det i stor grad koker ned til at større selskaper oftere bruker gamle mediebyråer hvor man må ta et merkelig hensyn til hele budsjettet (ikke hva som fungerer i budsjettet). De nye selskapene bruker skarpere, mindre Adwords-byråer, ser på resultatene og fordeler ressurser deretter. Du ser et slikt eksempel nedenfor. (Men jeg vet ikke hvem som gjør hvis Adwords i eksemplet nedenfor.)
- I Sverige er PLA-bruk av Google ikke så utbredt som i USA, det vil endre seg i løpet av de neste 24 månedene. Det er en enkel måte for Google å tjene mer for hvert klikk ut.
Min PLA-presentasjon på Slideshare
Hele IAB-søkeseminaret
Hvis du fant presentasjonen min interessant, kan du se hele seminaret på Youtube. Jeg vil også benytte anledningen til å si at IAB gjør virkelig gode ting. Jeg tror ikke det er noen organisasjon som gjør så mye for å spre kunnskap om internettannonsering i Sverige. Mange av seminarene deres holder også et godt nivå i et lettfattelig format. Nedenfor er hele IAB-søkeseminaret.