Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Googles stigende klikkpriser tegner det digitale kartet på nytt

Dagens Media skriver om de stigende klikkprisene i Google. Ifølge den siterte forskningen er dette landet hvor klikkprisen stiger 20-25 prosent per år, og dette vil ha en dramatisk effekt på det digitale økosystemet. I denne artikkelen forteller jeg deg hva jeg tror vil skje og hvordan du kan ta del i de nye digitale pengestrømmene. Det er en kronikk som jeg opprinnelig skrev for Dagens Media. Stigende-klikk-priser-adwords Gjennomsnittsprisen på AdWords i Sverige var 25 prosent høyere i tredje kvartal enn på samme tid i 2013. Hovedårsaken til utviklingen er rett og slett konkurransen. Flere og flere mennesker oppdager funksjonen og verdien av AdWords. Med annonsering gjennom AdWords kan salget tydelig måles. Statistikken viser hva som får kunder til å stenge. Google, som anslås å ha en omsetning på 65-70 milliarder dollar i 2014 (tilsvarer cirka 485-525 milliarder kroner), har som mål å vokse 20 prosent hvert år. Ikke en spesielt lett oppgave med tanke på den allerede høye omsetningen. I Sverige omsetter de i dag for i underkant av 4 milliarder kroner og målet er det samme her som globalt, de skal omsette for over 4 milliarder neste år. Den enkleste måten for Google å vokse på deg er å øke prisene. Det er også rimelig at Google ikke er avhengig av at kundene øker prisene for dem. De lover aksjemarkedsvekst og gir deg Googles ansvar for å levere vekst.

Google er et monopol

Prisøkninger er normalt ikke noe som er lett å få til, men er du alene på markedet, slik Google er, så er situasjonen annerledes. Google er langt fra alene om å drive trafikk på nettet, men de har mye kontroll over trafikken som konverterer , trafikken som blir dine kunder. En reduksjon i klikkprisen betyr redusert salg, fordi færre klikker på Google-annonsene. Men med det oppstår også andre problemer. De fleste av dere er nok klar over effekten av merkevaremarkedsføring, mer eller mindre vellykket avhengig av designet, men til syvende og sist spiller det ingen rolle med mindre dere som bedrift er med på hele reisen. Kundereisen starter i merkevaremarkedsføring og ender i mange tilfeller i Google. Du må med andre ord være der for ikke å miste effektivitet i hele mediebudsjettet. Google i markedsmiksen Siden Google har kontroll over denne annonseringen, kan de også innføre prisøkninger årlig for å sikre at de når vekstmålene sine. Som forbruker er det vanskelig å ta et skritt tilbake i den situasjonen fordi effekten på salget er umiddelbar. Gjennom sitt monopol gjør Google kundene avhengige av dem, noe som gjør det enkelt å heve prisene og fortsatt beholde kundene. Kundene må rett og slett like situasjonen.

Ingen ønsker stilltiende å godta høyere AdWords-priser

Dette vil ikke kunne vare lenge. Skyhøyende priser vil etter hvert få flere og flere markedsansvarlige og e-handlere til å ta grep. Et markedsføringsbudsjett kan ikke vokse så mye du ønsker. Tiltakene vil medføre en rekke endringer i det digitale økosystemet.

Endring 1: AdWords-selskapene vil bli utsatt for prispress og høyere kostnader for kundeanskaffelse.

En endring i ens kontrakt med AdWords er den enkleste måten å administrere kostnader og forhandle om dem. Uansett om du bruker AdWords i Sverige eller ikke, vil denne endringen påvirke deg. Det er ingen ku på isen ennå, men det er fortsatt mye å hente i mange AdWords-kontoer, men fremtiden ser mørkere ut. De som jobber med AdWords i dag ønsker å se at mer og mer av overskuddet går til Google.

Endring 2: Facebooks trafikk fremstår som billigere

Mange av dere er sikkert kjent med annonsering på Facebook. Sammenlignet med hva annonseringen genererer, er det alt for billig å annonsere der i dag. Når Google setter opp prisene på annonsene sine, gir det Facebook en grunn til å øke prisene, noe som fører til ny kjøpsatferd blant kundene.

Endring 3: Etterspørselen etter konverteringskompetanse øker.

Ved å bli bedre til å konvertere trafikk reduserer du kostnadene for kundeanskaffelse. Det er en endring som når deg, hvor mange selskaper som senker innkjøpskostnadene. Økt pris på annonser fra Google gjør at utviklingen går raskere. Bedrifter ønsker å bli stadig bedre til å konvertere trafikken sin. Et tydelig eksempel på denne utviklingen er at selskapet Conversionista i dag er 16 sterke, noe som er bemerkelsesverdig med tanke på hvor store selskapene er innenfor SEO/AdWords.

Endring 4: Investeringer i SEO vil øke.

Fra en kundes perspektiv spiller det ingen rolle om trafikken fra Google er kjøpt eller organisk. Så lenge den leverer det som etterspørres, er kjøperen din fornøyd. Som med AdWords vil det organiske innholdet bli mer og mer interessant, fordi SEO er billig i dag sammenlignet med AdWords. Stigende priser betyr at insentivene for å prøve SEO er større. Dette er en endring som også skjer på dette området nå, og det merkes ikke minst med tanke på hvor vanskelig det er å få tak i SEO-spesialister .

Endring 5: De smarte ønsker å investere mer i merkevaren sin.

Anerkjennelse vil alltid være viktig, uavhengig av hvilken kanal du bruker. Du klikker på det du kjenner igjen. Dette betyr at dersom selskapet er godt kjent , ønsker det å ha høyere CTR i annonser og dermed lavere klikkpriser, da Google ønsker å belønne lenker som brukerne deres klikker på. Kjente bedrifter og merkevarer blir dermed belønnet i Google, og dette gir igjen lavere annonseringskostnader, klikkfrekvens fra Google Selv i det naturlige søket (SEO) har du en fordel. Hvis brukerne ønsker å klikke på akkurat din lenke, er det lettere å fortjene din plass på toppen, det vil si at det brukes mindre ressurser på SEO. Nå som du har lest dette, vil du ha mye bedre innsikt for å håndtere de kommende årene med prisvekst hos Google. Du kan begynne å tilpasse deg selv og bygge et konkurransefortrinn for din bedrift eller arbeidsgiver.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!