Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

8 gratis Google søkeordanalyseverktøy

Enten det er din rangering i Googles organiske søk eller SEM, er etableringen av søkeordanalysen utgangspunktet for søkemarkedsføringen din. En liste over søkeord er en viktig del av god SEO. Det er også andre verdier i denne prosessen, nemlig at man samtidig får innsikt i hvordan publikum tenker og handler. Det er en måte for deg å lukke gapet mellom potensielle kunder og produktene og tjenestene du tilbyr. Det er imidlertid en viktig forskjell mellom å finne søkeord når det kommer til SEO (Search Engine Optimization) og PPC (Pay Per Click). For PPC fungerer søkeordene som en auksjon, der du betaler hver gang noen klikker på annonsen din. Annonsens plassering i søkeresultatene bestemmes av prisen per klikk multiplisert med kvalitetspoengene. Kvalitetspoeng er en verdi som bestemmes av kvaliteten på annonsen, søkeordene og destinasjonssiden. Dette betyr at jo bedre utformet og jo mer relevante søkeordannonsegruppene dine er sammenlignet med andre annonser og innhold, desto mindre må du betale for hvert klikk. Når det kommer til SEO, hvor det noen ganger kan ta måneder å rangere høyt for et spesifikt søkeord, kan ikke markedsførere øke annonseplasseringen ved å øke bud og kvalitetspoeng. Hvis du vil unngå å bruke penger på veldig generelle søkeord som likevel ikke hjelper målet ditt med konvertering og trafikk, må du velge de riktige ordene for å lage en god og effektiv kampanje. Mange tenker på søkeordetablering som noe spesifikt for SEO, men det er like viktig å gjøre i PPC. Google anbefaler at PPC-annonsegrupper har 10 til 20 relaterte søkeord, noe som gjør søkeordundersøkelse like viktig som SEO. Heldigvis finnes det mange forskjellige verktøy som kan hjelpe deg i dette arbeidet, og du kan bygge omfattende lister med søkeord uten å bruke en krone. Her er noen av verktøyene du kan bruke for å finne søkeordene dine:

1. Google Søkeordplanlegger

Den mest brukte for å finne søkeord i PPC er Googles søkeordplanlegger. Det er et verktøy som hjelper søkere med å søke etter nye søkeord og ideer til nye annonsegrupper. Med dette verktøyet får du som markedsfører tilgang til statistikk for hvert søkeord, inkludert søkevolum og gjennomsnittlig kostnad på PPC. Det er et godt verktøy som gir et godt grunnlag, spesielt i oppstartsfasen, men det er ikke nok for en grundig utredning. Hvis du bruker dette verktøyet alene, er det lett å gå glipp av de verdifulle, langsiktige nøkkelsetningene.

2. Google Autofullfør

Ved å bruke Googles søkeboks kan du finne alternative og lignende resultater for søkeordet du har begynt å skrive. Autofullføring tar hensyn til mange forskjellige faktorer, en av dem er hva du har søkt etter tidligere. Det er en god metode å bruke når du vil finne lange søkeordsetninger. Bare skriv inn ett eller flere nøkkelord i søkeboksen, og følg deretter opp med alle bokstavene i alfabetet for å finne nøkkelord som er relatert til søkeordene dine. TIPS: Det er også mulig å søke i venstre del av søkefeltet, ved å sette et mellomrom foran søkeordet.

3. Übersuggest

Med Übersuggest kan du få søkeordforslag. Funksjonen er egentlig ganske enkel, verktøyet samler inn data fra Google og andre søkemotorer ved å ta hovedbegrepet ditt og legge til et tall eller siffer for å finne alternative søkeordforslag. Dette er en god måte å oppsummere teknikkene ovenfor i én funksjon, og den er spesielt god å bruke hvis du har en lengre frase. Gjennom Übersuggest er det også mulig å finne nisjeområder som du kanskje har gått glipp av innenfor hovedsemesteret ditt.

4. KeywordTool.io

Akkurat som Übersuggest brukes søkeordverktøyet Autofullföring i Google, men forskjellen er at det går mer i dybden. Gjennom dette verktøyet kan du få så mange som 750 forslag for hvert søkeord. Verktøyet er svært brukervennlig og fungerer med 129 Google-domener på 83 forskjellige språk. Men det er ikke alt. Søkeordverktøyet gir deg også en alfabetisk liste over resultater der hovedbegrepet ditt er inkludert enten før eller etter. Hvis du ser etter et verktøy som er enkelt å bruke og som også gir deg gode resultater for lengre fraser, så er søkeordverktøyet verktøyet du kan bruke.

5. Wordstream Gratis søkeordverktøy

Gratisversjonen av Wordstreams søkeordverktøy har ikke like mange funksjoner som den betalte versjonen, men de tilgjengelige er av høy kvalitet og kan gi deg relevante og verdifulle søkeord. Dette er et verktøy som gjør det mulig å få mer differensierte lange fraser, og forslagene du får har en mer naturlig sammenheng enn de du får i søkeordverktøyet. Det hevdes at verktøyet er basert på over én trillion søk, og i gratisversjonen av søkeordverktøyet kan en bruker gjøre 30 søk per dag. Det som taler litt mot gratisversjonen er at statistikken for søkevolumet på Google ikke er inkludert, det må du betale for. Men spesielt Wordstream har flere måter du kan fokusere på søkeordlisten din gratis, inkludert søkeordsøk, søkeordgruppering og negative søkeordverktøy.

6. Søkeordøye (grunnleggende)

Keyword Eye er et visuelt verktøy som tilbyr deg en sky av søkeord, hvis størrelse og farge representerer søkevolum og konkurranse. Det er også mulig å få foreslåtte søkeord gjennom grafer, hvor spesifikke målresultater kan velges. I Basic-versjonen av Keyword Eye har en bruker lov til å gjøre 20 søkeordsøk hver dag og mottar opptil 100 søkeord per rapport. Verktøyet bruker databaser fra 25 land, og i motsetning til Wordstream Free Keyword Tool kan du se søkevolum og konkurranse innenfor PPC. Et verktøy som rett og slett gir deg svært nyttig data som er lett å fordøye.

7. Verktøyet for søkeordoppdagelse

Blant de ulike gratisverktøyene er det også Keywords Revealer- varianten. Det er et verktøy som gir deg relevante resultater for søkeordalternativer og samtidig gir deg data om søkevolum, CPC og forventet fortjeneste. Mange av funksjonene er der for å vise deg konkurransen rundt et bestemt ord eller uttrykk, og med den kunnskapen kan du prøve å forutsi hvilke søkeord som vil være mest lønnsomme for deg. Resultatene som dette verktøyet gir deg er ekstremt relevante, og de er virkelig verdt å gå gjennom på Google. Et stort minus er at du kun kan gjøre tre søk per dag i gratisversjonen, så det er viktig å bruke dem maksimalt.

8. AdWords-søkeord

De absolutt mest verdifulle søkeordene kan være de besøkende bruker før de klikker på den aktuelle annonsen. Det er derfor svært relevant for deg å vite på hvilken måte de gjelder. Når du bruker søketermrapporten i AdWords, husk å legge til gode termer som søkeord i annonsegruppen din. Hvis et begrep ikke er relevant for det du har å tilby, men likevel genererer trafikk til nettstedet ditt, bør du legge det til "negativt søkeord". For å komme til denne rapporten, gå til fanen for søkeordene dine i AdWords, trykk deretter på "Detaljer" og velg "Alle". Det er viktig å huske at søket etter nøkkelord aldri tar slutt. Det er en prosess som må være pågående, tilbakevendende, for at du skal finne, og bruke, de mest relevante ordene knyttet til deg og det du har å tilby. Google sier selv at 15 % av alle søk aldri har vært sett før, så det er stadig store endringer i brukernes søkemønster. Bruker du teknologien og resultatene på en god måte, er grunnlaget lagt for en vellykket kampanje. Det skal også sies at dette ikke er de eneste verktøyene der ute for å finne søkeordene dine, men dette er en liste over de som jeg synes fungerer best, spesielt når det kommer til PPC. Her er en video om SEO-verktøyene Topdog bruker. Hvis du har forslag til andre verktøy som fungerer like bra eller enda bedre, del dem gjerne i kommentarfeltet!

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!