Av

Uppdaterad: November 24, 2022

URL forklart av TopDog

En URL er en adresse på nettet som peker til en ressurs på nettet, for eksempel en nettside, underside, bilde eller annen fil på en nettside. På svensk betyr URL nettadresse eller internettadresse.

Hva er URL-en din?

URL står for Uniform Resource Locator eller webadresse som det vanligvis kalles på svensk. Teknisk sett er definisjonen en tegnstreng som peker til en spesifikk ressurs. URL ble opprettet i 1989 av Tim Berners-Lee, en av grunnleggerne av World Wide Web (WWW). Den vanligste bruken av URL-er er å enkelt lede brukere til et spesifikt nettsted (f.eks. example.com) eller underside (example.com/underside). En URL kan også peke til en hypertekstfil (html-fil), bilde, lydfil, video eller annen form for nettinnhold.

Formål med URL

Formålet med en URL er å gjøre det enklere for brukere å surfe på nettet. Hvis det ikke fantes URL-er og du for eksempel ønsket å lese nyhetene på svt.se, måtte du oppgi IP-adressen 194.15.212.162 i adressefeltet til nettleseren din i stedet.

Hvordan fungerer en URL?

Når du søker etter noe i nettleseren din, skriver du inn et domene i adressefeltet, for eksempel examle.com. Dette er URL-en. En URL kan bestå av flere deler:

  1. Protokoll
  2. Domenet
  3. Ressurs
  4. Ytterligere informasjon
  5. Anker

De to første er obligatoriske. Andre er frivillige.

Protokoll

Protokoll er et fagbegrep for «språket» som brukes når informasjon sendes og mottas. HTTPS: eller HTTP: protokollene som brukes på WWW. FTP er en protokoll for overføring av filer. For lokale URL-er på en datamaskin brukes "File:"-protokollene.

Domenet

Den neste delen av en URL er domenenavnet . Den viser hvilken datamaskin eller server ressursen er på. I vårt eksempel er det "//example.com". Dette domenenavnet oversettes av en server til et IP-nummer via domenenavnsystemet.

Ressurs

Ressursen i en URL spesifiserer en spesifikk fil som vi ønsker tilgang til. Det kan for eksempel være:

  • HTML-fil (.html)
  • PDF-dokument
  • Lydfil (f.eks. mp3)
  • Tekstfil
  • Video

Ressursen kan enten plasseres direkte ved roten:

  • example.com/ressurser.html

Eller en hel katalog er en del av ressursen:

  • example.com/sport/fotboll/damsfotboll/lag.html

Ytterligere informasjon

Noen ganger vil du sende ekstra informasjon til en nettside. Du kan gjøre dette ved å legge til et spørsmålstegn etterfulgt av en tekststreng:

  • Eksempel.com/resurs.html?source=topdog

I eksemplet sender vi den ekstra informasjonen til nettstedet om at kilden er TopDog. Denne metoden brukes noen ganger for å fortelle et nettsted hvor trafikken kommer fra. Det er også mulig å bruke ekstra informasjon i en URL for å gi kommandoer på en nettside, for eksempel for å redigere innholdet i Wikipedia.

Anker

Til slutt kan ankere være en del av en URL. Det er et stykke tekst som følger et "#": Eksempel.com/resurs.html#jump Hensikten med ankere er å kunne hoppe til et bestemt sted i innholdet på en nettside. Denne informasjonen brukes kun lokalt i nettleseren og sendes aldri til serveren.

Hvordan finner jeg nettadressen min?

Det er lett! Du kan finne URL-en til et hvilket som helst nettsted ved å slå den opp i adressefeltet i nettleseren din. Hvordan å bruke:

  1. Google for nettstedet du vil vite nettadressen til
  2. Klikk på søkeresultatet
  3. Nå kan du finne URL-en i adressefeltet øverst i nettleseren din

Hva betyr URL for Google og SEO?

Er nettadressen din viktig for SEO ? Det korte svaret er "ja". Det lange svaret er ganske komplekst fordi viktigheten av nettstedets URL-struktur påvirker rangeringen og antall besøkende på flere måter. Google anbefaler til og med i sine SEO-retningslinjer at en nettsides URL-struktur skal være så enkel som mulig. Dette betyr blant annet:

  • Bruk nettadresser som et menneske kan forstå. For eksempel example.com/flygplan og ikke example.com/index.php?id-session=1324&sid=5102ladf8199-1420.
  • Skriv forskjellige ord fra hverandre for å skape klarhet. For eksempel example.com/vilket-flygbolagar-ar-bast i stedet for example.com/vilketflygbolagarbast
  • En tydelig og logisk struktur på nettstedets innhold gjør at Googles «edderkopp» lettere kan finne rett sted og kategorisere nettsiden. Denne strukturen gjenspeiles ofte i nettadressene dine.

Den trolig viktigste viktigheten av en god URL for søkemotoroptimalisering og sidens rangering i Google er hvor god den er til å få folk til å klikke på linken til akkurat din nettside. En fin URL får flere til å klikke, noe som betyr at CTR-en din øker. Du får flere besøkende. Lengden på en URL har vist seg i ulike studier å påvirke rangeringen – jo kortere jo bedre rangering. Det er nok ikke en rangeringsfaktor i seg selv, men lengden kan påvirke klikkfrekvensen, som igjen påvirker rangeringen.

Legg til URL til Google

Hvis du har opprettet en ny artikkel eller underside, trenger du egentlig ikke legge til denne nye nettadressen til Google. Gitt at nettstedet ditt allerede er i søkemotoren, vil Googles edderkopper indeksere den nye siden etter en stund. Et tips er at hvis du vil fremskynde indekseringen, kan du kopiere din nye URL inn i søkeboksen i Google Search Console og det tar ikke lang tid før siden er med i indeksen.

URL- og innholdsmarkedsføring

Det er også lurt å tenke litt over nettadressene dine som en del av innholdsstyringen . Din nettadresse bidrar mye til nettstedets identitet – og i forlengelsen av inntrykket du eller din bedrift gjør. Nettstedets URL er noen ganger det første besøkende ser i Google. Som jeg sa, hvordan nettadressen ser ut kan påvirke hvor mange som klikker seg videre til nettstedet ditt. En hyggelig adresse vekker tillit og tiltrekker besøkende. Det sender et signal om hvilket innhold den besøkende kan forvente på siden din, noe som gjør at fluktfrekvensen på siden kan bli lavere – den besøkende snur ikke døren like ofte. Brukeropplevelsen vil bli bedre. Hvis du lager innhold du vil at folk skal ta hensyn til, er det bra om URL-en er ganske kort og ryddig. Forvent at flere mennesker deler innholdet ditt enn hvis du har lange og kompliserte nettadresser. Og flere lenker betyr bedre rangering, alt annet likt.

Kort URL

Ønsker du å dele URL-en din med andre, for eksempel på sosiale medier, kan det være litt tungvint om den er for lang. På den ene siden passer det kanskje ikke i et innlegg eller en melding, og på den andre siden er det ingen som orker å skrive det ned for hånd om nødvendig. Løsningen er å forkorte URL-en din. Gjennom en såkalt URL shortener eller link shortener lager du en kort nettadresse (short URL) som er enkel å dele.

Eksempel på kort URL

Ved å forkorte en URL kan du transformere en nettadresse som dette

  • www.example.com/blog/2021/03/07/hitta-varldens-basta-exempel-pa-URL-nu/

til noe som ser omtrent slik ut

  • bit.ly/url eksempel

URL-forkortingstjenester

Det finnes flere tjenester på nettet for å forkorte en URL, for eksempel:

  • Bit.ly – en av de vanligste
  • Tinyurl.com – også kjent
  • Tinyurl.se – en svensk variant

Tidligere fantes også Googles egen tjeneste goo.gl. Den er nå erstattet av deres Firebase Dynamic Links – en måte å lage smarte dynamiske URL-er i nettapper.

Svenske tegn – ÅÅÅÅ i URL

Siden 2003 har det vært mulig å registrere .SE-domener med de svenske tegnene å, ä og ö. Denne typen URL er mulig takket være det som kalles IDN, Internationalized Domain Name. I tillegg til svenske tegn er det støtte for en rekke alfabeter, inkludert gresk, kinesisk, arabisk og hebraisk. For å kunne bruke ÅÄÖ i en URL i for eksempel en DNS, må adressen «oversettes» til såkalt punycode. Du kan gjøre det med en gratis online omformer. Deretter transformerer f.eks. grønnsaker.se til xn--grnsaker-o4a.se

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!