Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Transformasjon

Konvertering handler om å få besøkende til en bedrifts nettside eller i en app til å gjøre det bedriften vil at de skal gjøre. Det kan være alt fra å kjøpe et produkt eller ringe kundeservice, til å bli medlem eller laste ned et dokument.

Hva er konverteringen din?

Definisjonen på konvertering er å få noen som besøker et nettsted eller bruker en app til å gjøre det du vil at de skal gjøre. Det kan også handle om å få noen som leser en e-post til å gjøre en ønsket handling. En konvertering er når den besøkende har fullført en spesifikk handling som lar deg si at du har oppnådd et forhåndsdefinert mål.

Eksempel på konvertering

Nøyaktig hva en konvertering er i praksis varierer veldig fra sak til sak. I bunn og grunn har det å gjøre med hvilke mål du setter deg. Hva vil du at de besøkende skal gjøre? Hvordan kan du utnytte trafikken best mulig? Her er noen eksempler på hva en konvertering kan være:

  • Gjennomført kjøp
  • Meldte seg på nyhetsbrevet
  • Melde deg på
  • Ring kundeservice
  • Har bedt om et tilbud
  • Ta kontakt med selskapet
  • Bestilt et møte
  • Har bestilt en tjeneste
  • Lastet ned en e-bok
  • Lastet ned en brosjyre

Felles for alle typer konverteringer er at det handler om å forstå kundens behov. Konvertering handler om at bedrifter møter kunder. Det handler om å nå kundene dine, forstå deres mål, samtidig som du er bevisst selskapets egne mål. Hva ønsker du å få ut av virksomheten din og hva ønsker kunden? Her fungerer det ikke å gjøre generaliseringer, men det kreves data og statistikk for å forstå kundene og hvordan de jobber.

Hvorfor er konverteringen din viktig?

Å tenke på for eksempel en nettsides evne til å konvertere er viktig fordi det handler om å få mest mulig ut av ressursene du investerer. Det koster penger å få trafikk til en nettside, uansett om du gjør det gjennom annonser, for eksempel i Google Ads eller på radio og tv, gjennom SEO eller sosiale medier. Det krever tid, penger og tålmodighet. Derfor er det smart å utnytte de besøkende som etter hvert kommer og prøver å få så mange konverteringer som mulig.

Konvertering og konverteringsrate

Man snakker vanligvis om konverteringsrate når man setter antall konverteringer i forhold til antall besøkende. For eksempel, hvor mange av de som besøker et nettsted eller mottar en bestemt e-post, tar handling og gjør det du vil at de skal gjøre? Dette er det som kalles konverteringsfrekvensen. Generelt kan vi si at konverteringsfrekvensen beregnes ved å bruke denne formelen:

  • Konverteringsfrekvens = antall oppfylte mål / antall besøkende

Her er noen eksempler:

  • Konverteringsgrad i e-butikk = Antall solgte produkter / antall besøkende
  • For bilselgere = Antall bestilte prøvekjøringer / antall besøkende
  • For en frisørsalong = Antall bestilte hårklipp / antall besøkende

I Google Analytics beregnes konverteringsfrekvensen for e-handel som følger:

  • Konverteringsfrekvens = antall bestillinger / antall økter

Men det trenger ikke nødvendigvis være antall økter i formelens nevner. Det kan like gjerne være antall unike økter, antall brukere eller antall unike brukere. Det er egentlig opp til deg å bestemme nøyaktig hvordan du skal måle konverteringsfrekvensen. Det viktigste er at du er konsekvent slik at du kan måle hvordan konverteringen din utvikler seg over tid.

Konverteringsoptimalisering – CRO

Konverteringsoptimalisering handler om å øke antall konverteringer, for eksempel på en nettside. Det kalles også CRO – Conversion Rate Optimization. Ved å gjøre en konverteringsoptimalisering kan e-butikker og andre nettsider finne ut hva de bør endre for å øke antall konverteringer uten å nødvendigvis øke trafikkmengden. CRO handler om å øke konverteringsfrekvensen. Rent praktisk går det ut på å sette en versjon av nettstedets innhold opp mot en annen og måle forskjellen i konvertering. Det kan handle om å endre kopien på siden. Eller endre farge, tekst eller plassering av en knapp (også kjent som CTA – Call to Action) for å øke CTR og dermed antall konverteringer. Vi kan ta et eksempel: Før konverteringsoptimalisering

  • En e-handel har 1000 besøkende per dag og 15 konverteringer i form av bestillinger per dag.
  • Denne e-butikken har dermed en konverteringsrate på 1,5 prosent.
  • La oss anta at den gjennomsnittlige ordreverdien er 500 SEK.
  • Hver dag omsettes 7500 SEK i butikken (15 x 500).

Etter konverteringsoptimalisering

  • Vår e-butikk gjør en CRO – konverteringsoptimalisering – for å øke antall konverteringer.
  • I dette tilfellet fant vi ut at innhold med en mer direkte tone konverterte bedre og at grønne knapper var bedre enn blå. MERK – dette er bare et eksempel.
  • Konverteringsraten økte fra 1,5 prosent til 2 prosent.
  • På en dag betyr det 5 ekstra bestillinger sammenlignet med tidligere. Ordreverdien økte med 2500 SEK per dag, som tilsvarer +33 % i omsetning.

SEO, innholdsmarkedsføring og konverteringer

Begrepet konverteringer er veldig sentralt når vi snakker om SEO og innholdsmarkedsføring . En av de mest sentrale delene av både søkemotoroptimalisering og innholdsmarkedsføring er å prøve å svare på søkerens behov eller spørsmål. Hva forventer den besøkende av innholdet på nettstedet ditt når han kommer dit fra Google? For å lykkes med innholdsmarkedsføring og SEO må du forstå hva den besøkende ønsker og trenger. Dette går hånd i hånd med konverteringer. For at nettsiden din skal kunne konvertere deg, er det en forutsetning at du har lykkes med å tiltrekke deg riktig type besøkende i første steg og at du deretter kan innfri deres forventninger.Da ønsker du å få konverteringer. Derfor er det viktig å ha en helhetlig tilnærming til SEO og innholdsmarkedsføring for å øke konverteringsraten og til slutt antall konverteringer.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!