Organisk synlighet
Et vanlig formål med søkemotoroptimalisering er å øke et nettsteds organiske synlighet for utvalgte søkeord. For å beskrive hvor godt et nettsted blir sett og rangerer blant de organiske søkeresultatene, bruker SEO-er ofte begrepet "organisk synlighet". Her forklarer vi hva begrepet betyr og hvordan det brukes.
Hva er din organiske synlighet?
Organisk synlighet er et grovt mål som brukes for å finne ut hvordan et nettsted presterer i Google . Noen forveksler organisk synlighet med organisk trafikk , men det er to forskjellige beregninger. Organisk trafikk refererer til antall brukere som klikker seg videre til nettstedet ditt via Googles søkeresultater. Organisk synlighet viser i stedet hvor godt nettstedet blir sett og rangerer for spesifikke søkeord.
Organisk synlighet er et relativt mål
Organisk synlighet er en nyttig måte å oppsummere et nettsteds rangering på . For å beregne organisk synlighet brukes vanligvis to parametere – nettsidens rangering på ulike søkeord og søkeordenes månedlige søkevolum. Det er imidlertid viktig å huske at denne målingen er relativ, ikke absolutt, det vil si at målverdien svinger . Av denne grunn er det vanskelig å fastslå hva som er en "god" beregning. I de fleste tilfeller avhenger den metriske verdien av flere faktorer som popularitet, søkevolum, søkehensikt og søkeordkonkurranse . Hvis siden for eksempel får 200 besøk via søkeord 1 og 100 besøk via søkeord 2, kan det være vanskelig å finne ut hvilket av disse søkeordene du bør spandere mest på. Men ser man også på ordenes organiske synlighet, blir avgjørelsen lettere. La oss si at den organiske synligheten for søkeord 1 er 50 % (du rangerer på plassering 1 og 2), mens den organiske synligheten for søkeord 1 er 15 %. Dette betyr at søkeord 1 har nådd sitt maksimum, mens søkeord 2 kan behandles videre for å nå sitt fulle potensial.
Hvorfor er din organiske synlighet viktig?
Organisk synlighet er viktig for å analysere nettsidens rangering og identifisere muligheter for forbedring . Det kan også hjelpe deg å:
- diagnostisere SEO-problemer raskt.
- se hvordan nettstedet ditt presterer.
- undersøk hvor stor prosentandel av trafikken du fortsatt kan ta.
- sammenligne hvordan nettstedet ditt gjør det med konkurrentenes nettsteder.
- produsere data som kan sammenlignes over tid for raskere og enklere oppdagelse av forbedringsmuligheter.
Transkribere videoen: Hei! Jeg heter Christian og driver et SEO- og innholdsbyrå som heter Topdog. I dag skal vi snakke om et litt nerdete begrep som jeg liker å slenge med meg. Dette begrepet er "organisk synlighet". I dag skal jeg forklare hva det betyr. Folk som meg, SEO-er, trenger en beregning eller en KPI for raskt å navigere i hvordan en nettside presterer i Google. De fleste SEO-verktøy som SEMrush eller Ahrefs har denne beregningen innebygd. Du bare dytter det inn og får maleriet og hvordan det beveger seg over tid. Det er som en indeks. Denne indeksen består av to eller tre faktorer.
- Hvor godt et nettsted rangerer for et bestemt ord.
- Hvor mye søkevolum er det på det ordet.
- Og noen ganger hva den estimerte kostnaden per klikk er.
Og er det slik at du følger 36-37 millioner svenske søkeord over hvilke nettsider som rangerer der og hvor de rangerer. Hvis du har en god ide om søkevolum og estimerte klikkpriser, kan du bygge dette inn i en indeks. Da kan folk som meg se hvordan denne indeksen presterer over tid. Det vil si å få en ide om hvordan en bestemt nettside presterer over tid. Her ser du et bilde av en synlighetsindeks og hvordan den beveger seg for en bestemt nettside over tid. Da vil du også forstå hvorfor folk som meg bruker dette tiltaket for å danne en setning. Hvordan bruker du dette tiltaket? Det viktigste er ikke å fikse på det, det viktigste er å følge trenden . Opp, ned eller sidelengs. Hvis du har en nettside hvor du jobber med SEO og du ser at den beveger seg oppover kontinuerlig i mellomtiden. Det er svært positive tilbakemeldinger på at du gjør noe riktig. Omvendt, hvis det er noe som presterer nedover, er det negativ tilbakemelding. Du må endre oppførselen din. Det kan også være et veldig godt verktøy for å studere oppdateringer . Din egen nettside eller andres nettsider. Det er veldig tydelig hvis du ikke har gjort det du skal og en oppdatering skjer. Da ser du dette raskt, i utgangspunktet i løpet av dagen, i disse verktøyene. Det er også en god måte å følge med på hvordan Google gjør det. Det er selvsagt slik at rangering eller trafikk er et bedre mål. Men ofte trenger du et mer nøytralt tiltak for å sjekke en nettside. Det kan være sesongmessige endringer og så videre. Rangering er et nøytralt mål. Hvis du har en side som er dekket av f.eks juleendringer eller påske og så videre, er det bedre å se på suksessen til SEO med rangering som mål, da har du på visse tider av året ekstremt høy trafikk, men ingen forbedret rangering. Fordelen med verktøyet er hastighet. Du kan få en ide om et nettsted på noen få sekunder . Det er selvfølgelig også ulempen. Hvis dataene genereres på noen få sekunder, kan det være litt feil. For eksempel er det mulig å ha en nedadgående trend, men likevel ha mer suksess innen SEO. Man må tolke dataene kritisk og en svakhet ved disse systemene er at de er veldig dårlige til å måle longtail. Innenfor B2B er det ekstremt mange longtail-søk. Ikke hvis du jobber i sko, det spiller ingen rolle. Det er også viktig å kjenne til konteksten man er i. Ja, som sagt, hvilke synlighetsverktøy bruker jeg? Jeg er en ivrig bruker av Ahrefs. De er litt kjedelige å jobbe i, men du kan også bruke SEMrush. Historisk sett har jeg brukt dem mye. Det er bare flere verktøy der ute som gjør dette. Grunnen til at jeg jobber med Ahrefs er fordi de har den største søkeorddatabasen for svenske ord. Sannsynligvis for amerikanske også. Jeg er ikke helt sikker. Jeg håper dette var en forklaring for deg, siden det er sannsynlig at SEO-byrået ditt noen ganger kaster disse ordene rundt. Ønsker du en dypere forklaring eller analysere dine synlighetstall, kan du ringe meg eller sende meg en e-post. Hei!