Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Hva er Episerver?

Episerver er en populær programvare for å lage avanserte nettsider, nettbutikker og systemer for å optimalisere dem. Siden 2020 går Episerver under navnet Optimizely.

Hva er Episerver CMS?

Episerver CMS er et nettpubliseringssystem som siden 2020 går under navnet Optimizely . Selve programvareselskapet Episerver AB ble grunnlagt i Sverige i 1994, men er nå globalt. Med Episerver CMS kan mange ansatte jobbe sammen for å bygge en stor organisasjons nettside. Et av mange bruksområder er bruk av Episerver til e-handel for B2B og B2C. Systemet kan også brukes til å bygge intranett. Episerver blir noen ganger sammenlignet med en wiki fordi programvaren inkluderer versjonskontroll slik at redaktører lettere kan gå tilbake og se historikk og muligens gjenopprette tidligere innhold. Teknisk sett er Episerveren din basert på Microsofts .NET-plattform. Ved hjelp av et stort antall partnerbedrifter (Episerver-partnere) er det mulig å få skreddersydde tilpasninger gjennom nye moduler. Hva er Episerver?

Hvordan fungerer Episerver?

Episerver er en ganske kompleks digital «opplevelsesplattform» som de selv velger å kalle den. Digital Experience Platform – Episerver DXP. Dette avslører at denne programvaren er mye mer omfattende enn mange andre CMS- og e-handelsplattformer. Programvaren tilbys i tre forskjellige versjoner:

  • CMS: Content Cloud
  • E-handel: Commerce Cloud
  • Optimalisering: Intelligence Cloud

Det er den samme teknologien bak, men utførelsen varierer avhengig av hva du skal bruke programvaren til. Med Content Cloud er fokuset på innholdshåndtering. Se for deg et nyhetsnettsted, en stor bedriftsblogg eller kanskje et intranett. I e-handel med Commerce Cloud er det også et stort fokus på innhold, men her er det også støtte for A/B-testing, markedsføring, analyse, lagerstyring og annet som er relevant for en nettbutikk. Intelligence Cloud er et verktøy for å jobbe med data på mange forskjellige måter. Du kan for eksempel gjøre A/B-testing, utforske innholdsanbefalinger, sanntidsoptimalisering, personalisering med AI og mye mer. De ulike løsningene kan med fordel kombineres slik at du får mest mulig ut av Episerver. Det nye navnet Optimizely avslører hva som er en av hjørnesteinene i konseptet: Lag innhold og optimaliser det deretter på ulike måter for en best mulig brukeropplevelse.

Hvor mye koster Episerver?

I motsetning til e-handelsløsninger som WooCommerce , Magento og PrestaShop , finnes det ingen gratisversjon av Episerver. Det er heller ikke som Shopify hvor det er klare og enkle prisplaner å velge mellom. Årsaken er at målgruppen for Episerver primært er litt større virksomheter og organisasjoner. Dette er ofte den typen kunder som ikke er fornøyd med en standardløsning, men trenger et tilpasset oppsett fra starten av.

Hvem passer Episerver for?

Episerver / Optimizely passer for mange ulike typer virksomheter som ønsker å sette opp et e-handelssystem eller et CMS – eller begge deler. Det er spesielt bra for bedrifter som forstår at innhold føles bra ved å bli optimalisert kontinuerlig og ikke bare forbli statisk på siden. Blant kundene er store e-handelssider som Ebay, Fjällräven og Filippa K. Andre kjente selskaper som bruker Episerver er Mazda, Farfetch og Dolby. Listen kan gjøres mye lengre. Målgruppen er de litt større selskapene eller selskapene som investerer stort i sin tilstedeværelse på nett og som ønsker å få maksimalt utbytte av trafikken som nettsiden får.

Er episerver din god for søkemotoroptimalisering?

Det er fullt mulig å søkemotoroptimalisere et nettsted drevet av Episerver. Du bør imidlertid være klar over at det, akkurat som med andre systemer, ikke kan løses automatisk. For å lykkes med SEO i Episerver må du planlegge og deretter jobbe systematisk med implementering av SEO . Vil du hjelpe? TopDog kan søkemotoroptimalisering i Episerver og hjelper deg i gang best mulig!