Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Hva er brukerengasjement?

Brukerengasjement, også kalt brukerengasjement og kundeengasjement, er et søkemotoroptimaliseringsbegrep som brukes for å beskrive måten brukerne aktivt samhandler med nettstedet. Det brukes også som et samlenavn for beregningene som brukes for å måle hvordan brukere samhandler med innholdet. Brukerengasjement

Hvorfor er brukerengasjement viktig for SEO?

Formålet med SEO er ikke bare å innta topplasseringer i Googles søkeresultater og drive mer lønnsom trafikk til nettsiden. Det handler også om å få brukerne til å engasjere og samhandle med innholdet. Klikking kan skje ved et uhell. Interaksjonen er alltid tilsiktet og viser hvor interesserte brukere er i nettstedets innhold, produkter og tjenester.

Inngående lenker – en viktig rangeringsfaktor

Inngående lenker er en av de viktigste rangeringsfaktorene i SEO. Det betyr at noen har sett innholdet ditt og følt det var godt nok og troverdig til å bruke det som kilde. Faktisk skjer den mest verdifulle interaksjonen når brukere :

  • lenker til innholdet ditt.
  • del innholdsplattformene dine som øker rekkevidden din.
  • oppmuntre andre brukere til å samhandle med innholdet ditt på forskjellige måter.

Selv om deling i sosiale medier ikke er en rangeringsfaktor som direkte påvirker søkemotoroptimaliseringen din for Google , genererer deling mer trafikk til nettsiden.

Dveletid – måler effektiviteten til søkemotoren

Oppholdstid måler hvor lenge brukere ser på et nettsted før de klikker tilbake til søkeresultatet . Denne beregningen hjelper søkemotorer med å finne ut om søkeresultatene de produserte tilfredsstilte brukerens behov. For søkemotorene er det med andre ord et mål på deres effektivitet. Dette betyr at jo mer tid brukerne bruker på nettstedet ditt, jo mer troverdig anses det for å være i Googles øyne, noe som resulterer i høyere rangeringer.

Slik kan du måle brukerengasjement

Brukerengasjement kan være vanskelig å måle fordi du trenger å samle inn, spore og analysere ekte data . Du må også forstå hva dataene viser. Nedenfor er ulike beregninger som kan brukes til å måle brukerengasjement.

Klikkfrekvens (CTR)

Før brukere kan begynne å samhandle med nettstedets innhold, må de først klikke på lenken til nettstedet . På denne måten kan du starte med å måle nettsidens CTR . Det gir deg en indikasjon på hvor mye grunnleggende engasjement nettstedet ditt skaper hos brukeren.

Antall sidevisninger

Ved å undersøke hvor mange sidevisninger nettstedet ditt har fått over en viss tidsperiode, kan du se om brukerengasjementet har økt eller redusert .

Populært innhold

I Google Analytics og Google Search Console kan du undersøke hvilke sider på nettstedet ditt som engasjerer brukerne mest . På denne måten kan du finne ut hva slags innhold som engasjerer brukere og hvilke sider du må forbedre.

Nye og tilbakevendende besøkende

Nye besøkende er alltid velkomne. Det betyr flere potensielle kunder som du kan konvertere til gjentatte besøkende. Tilbakevendende besøkende er imidlertid minst like viktige. Tilbakevendende besøkende du engasjerte besøkende .

Avslagsprosent

Ved å studere fluktfrekvensen kan du se hvor mange brukere som kommer til nettstedet ditt og deretter går ut i stedet for å klikke deg videre til nettstedet ditt. Det kan imidlertid være vanskelig å fastslå hva en god fluktfrekvens er fordi det avhenger av formålet med nettstedet. Dersom formålet er å tilfredsstille de besøkendes informasjonsbehov, kan det anses som positivt at brukeren klikker seg inn på siden din, leser artikkelen og deretter går. Det betyr at du møtte deres behov. Det kan også være en indikasjon på at brukeren ikke finner det han leter etter. Det er derfor ofte mer effektivt å spore både oppadgående og nedadgående fluktfrekvenstrender og kombinere dem med andre beregninger som øktlengde.

Gjennomsnittlig øktlengde

Gjennomsnittlig øktlengde gir deg et klart bilde av hvor lenge brukerne er på nettstedet . Igjen, det er ingen god eller dårlig verdi. Sesjonslengdene skal sees på som trender og kan med fordel spores over tid.

Antall konverteringer

Konvertering er en av de viktigste beregningene ettersom de tydelig viser hvor godt du klarte å engasjere brukere . Vær forsiktig så du ikke gjør feilen med å kun måle sluttmål som antall salg eller telefonsamtaler. Spor også mikrokonverteringer som hjelper brukere å bevege seg lenger ned i salgstrakten, for eksempel å registrere seg for et nyhetsbrev, laste ned eller registrere seg for et webinar.