Google Ads (tidligere AdWords)
Google Ads (tidligere AdWords) er et annonsenettverk som drives av Alphabet. Det inkluderer søkeannonsering i søkemotoren, bannerannonsering via partnernettsteder, Google Shopping og annonser på YouTube. Takket være Googles dominans blant verdens søkemotorer, når Ads et av de største annonsenettverkene i verden.
Hva er Google Ads?
Google Ads er en plattform for digital markedsføring . Det er selskapet Alphabet som har utviklet og drifter tjenesten, det samme selskapet som blant annet står bak søkemotoren Google. Annonser er mest kjent for annonsene som vises blant søkeresultatene i søkemotoren. Men tjenesten består av flere typer annonser:
- Ønskes annonse
- Google Shopping
- Bannerannonsering
- Remarketing
- Annonsering på YouTube
La oss se nærmere på disse forskjellige aspektene ved Google Ads.
Ønskes annonse
Søker du på Google hender det ofte at søkemotoren velger å vise små tekstannonser som ligner på søkeresultatene. De kan vises over eller under resultatene. Som regel samsvarer annonsene ganske godt med søket du gjorde. Dette er søkeannonsering via Google Ads. Denne typen reklame fungerer spesielt godt for bedrifter som tilbyr tjenester. Men det er også mye brukt for å annonsere produkter, spesielt de som ikke er «fysiske» som programvare eller skytjenester.
Google Shopping
Google Shopping er en prissammenligningstjeneste der forbrukere raskt kan få oversikt over ulike butikkers tilbud. Det er gratis å delta på Google Shopping, men det er også mulig å betale ekstra via Google Ads. Da får produktene prioritet og kan vises øverst i resultatene. Produkter fra Google Shopping kan også vises blant resultatene i søkemotoren. Annonser via Google Shopping er perfekt for de fleste typer nettbutikker.
Bannerannonsering – Google Displaynettverk
Google Ads inkluderer også visningsannonser som vises som bannere på et nettverk av tilknyttede nettsteder. Når du annonserer gjennom Google Display, kan annonsen din vises på blogger, nyhetssider, fora, nisjesider og andre nettsteder. Ved hjelp av Googles displaynettverk kan du også nå de millioner av mennesker som bruker apper på mobiltelefonen hver dag. Denne typen annonsering er bra hvis du ønsker å nå ut med grafisk annonsemateriell i form av bilder og logoer. Det er selvsagt mulig å blande det med en skriftlig melding i form av et tilbud eller informasjon. Akkurat som for Google Ads via søkeannonsering kan du spesifisere hvilken type bruker som skal se annonsene. Du kan derfor treffe målgruppen ganske godt. Samtidig er dette en bredere type annonsering enn søkeannonsering fordi det ikke er noen søkeord som utløser annonsen. Den vises til alle besøkende som matcher målgruppen, uavhengig av formålet med å besøke nettsiden. Annonser via Googles displaynettverk er et godt valg hvis du ønsker å nå en bredere målgruppe med merkevarebygging av din bedrift.
Remarketing
Google Ads inkluderer en funksjon for remarketing. Dette betyr at du kan lage spesialannonser som bare vises til folk som allerede har besøkt nettstedet ditt. Du kan for eksempel sette det slik at det vises annonser til besøkende som tidligere har lagt en vare i handlekurven i nettbutikken din, men som ikke har fullført et kjøp. Eller du kan vise annonsen til alle som har besøkt siden minst én gang den siste måneden. Remarketing er et kraftig verktøy for å lage skreddersydde tilbud til dine kunder og potensielle kunder. Du kan for eksempel fortelle dem at det er gratis frakt akkurat nå, eller at rabatten de kanskje allerede har lagt merke til er gyldig resten av uken. Den typen målrettede meldinger kan øke konverteringsfrekvensen . En morsom detalj med remarketing er at de besøkende ikke trenger å ha kommet til nettsiden via Google Ads i utgangspunktet, men kan ha landet der gjennom Facebook Ads eller organisk gjennom et Google-søk.
Annonsering på YouTube
YouTube er en del av Google og dermed også en del av Google Ads annonsenettverk. Å annonsere på YouTube betyr å nå ut til et potensielt stort publikum. Med over 2 milliarder brukere er det verdens nest største sosiale plattform etter Facebook. Annonser med Google Ads på YouTube kan være i form av et videoklipp i begynnelsen eller midten av en video. Ofte blir brukeren "tvunget" til å se hele eller deler av annonsen før de kan fortsette å se. Det minner derfor veldig om TV-reklamer. Den store forskjellen er at YouTube-annonsering, akkurat som andre Google Ads, kan målrettes slik at kun brukere som tilhører din målgruppe kan se annonsen. På YouTube er det også annonser i form av tekstmeldinger som vises nederst på bildet mens en video spilles av.
Hvordan fungerer Google Ads?
- Du kan nå Google Ads på ads.google.com . Der oppretter du en gratis konto for å få tilgang til plattformen.
- Når du er på plattformen, kan du opprette annonsekampanjer.
- Bestem hvilke søkeord eller grupper med søkeord du vil by på.
- Angi et maksimumsbudsjett per dag og typen bud du vil legge inn. Du kan for eksempel velge automatisk budgivning eller angi en maksimal kostnad per klikk.
- Gå inn på en landingsside som den besøkende vil havne på etter å ha klikket på annonsen.
- For søkeannonser kan du skrive selve annonseteksten med overskrift og annonsetekst.
- I tillegg kan du angi et mål med annonsen, for eksempel for å få flere besøkende eller at de skal ta telefonen og ringe deg.
Tips – Du kan legge ut flere lignende annonser og kjøre dem samtidig. Du kan deretter sette de verste annonsene på pause og beholde de mest effektive.
Hvorfor bør du bruke Google Ads?
Det er mange gode grunner til å annonsere med Google Ads:
- Det digitale annonsenettverket nummer én på internett.
- Lett å komme i gang
- Et godt supplement for SEO
- Få inn nye kundeemner raskt
- Samle inn data for å optimalisere et nettsted for konvertering
- Mangefasettert – inkluderer søkeannonsering, YouTube-annonser, bannere og annonser i appen
Grunner til ikke å annonsere med annonser
Selvfølgelig er det også ulemper med Google Ads:
- Gir kun kunder så lenge du betaler for trafikken
- Ofte lavere konverteringsfrekvens enn gjennom organisk trafikk (SEO)
- Vanskelig å nå det fulle potensialet uten at en ekspert administrerer kontoen
- Stadig dyrere kostnad per klikk på grunn av konkurranse
- Sjelden lønnsomt i bransjer med tøffe marginer
Google Ads het tidligere Google AdWords
Det som i dag er kjent som Google Ads ble tidligere kalt AdWords. 24. juli 2018 endret Google navnet på tjenesten. Annonser eller AdWords – det er det samme. Men Google utvikler selvfølgelig tjenesten hele tiden. Annonseringsalternativene som er tilgjengelige i dag gjennom denne plattformen er mer avanserte enn noen gang. Samtidig har Google hele tiden investert i å gjøre AdWords og senere Ads stadig mer brukervennlige. Tanken er at hvem som helst skal kunne komme i gang og annonsere på nett. I praksis er det selvsagt ikke fullt så enkelt, men det merkes at utviklingen av AdWords/Ads har gått fremover med tanke på brukervennlighet.
Hvor mye koster Google Ads?
I Google Ads betaler du alltid per klikk (PPC – Pay Per Click). Det er ingen etableringsavgift, månedsavgift eller lignende. Hva et klikk koster i Ads (CPC – Cost Per Click) varierer blant annet avhengig av hvordan konkurrentene ser ut. Prissetting på plattformen gjøres gjennom budgivning. I gjennomsnitt koster Google Ads vanligvis mellom 4 og 8 SEK per klikk. Men prisen for Annonser kan variere fra noen få øre opp til flere hundre kroner per klikk, avhengig av bransje. Hvor annonsen din kommer, hvor mye den koster og hvor ofte den vises, avhenger av flere faktorer:
- Hvor mange andre annonsører byr på samme søkeord og hvor mye de byr
- Tid på året – sesongvariasjoner gjør at annonsekostnadene varierer gjennom året
- Hvor godt optimalisert landingssiden er – Google Ads kvalitetspoeng belønner godt innhold
- Type annonse – visningsannonser pleier å være billigere enn søkeannonser
Google Ads og SEO
En viktig forskjell mellom Google Ads og søkemotoroptimalisering (SEO) er at annonser medfører en kostnad per klikk, som du unngår med organiske besøkende. Når du annonserer på Google, vises annonsene så lenge du betaler og uansett om du lykkes med å konvertere de besøkende til kunder eller ikke. Med SEO har du i stedet en større startkostnad i form av en investering i innhold, nettsidestruktur og lenkebygging . Resultatene kommer ikke like raskt som med Ads, men når de besøkende begynner å rulle inn, koster det deg ikke noe ekstra. Å opprettholde søkemotoroptimalisering på løpende basis er ofte mye billigere enn å konstant annonsere i Google.
Google Ads og SEO går hånd i hånd
Google Ads kan være et utmerket supplement til søkemotoroptimalisering . Annonser kan brukes når du akutt ønsker å få trafikk til nettsiden, for eksempel under en midlertidig kampanje. Det er også en god måte å nå ut til de organiske besøkende som tidligere har kommet til siden via et vanlig Google-søk. Noen selskaper bruker Google Ads til å samle inn data og teste hvor godt en side konverterer. Prosjektet kan deretter skaleres opp gjennom innhold og søkemotoroptimalisering. SEO kan også være bra for annonseringen din i Google Ads. Ved å lage en nettside med godt designet innhold som er relevant for de besøkende, får den en høyere status i Google Ads øyne. Dette fører vanligvis til bedre plasseringer for annonsene og lavere kostnad per klikk. Derfor kan annonsering via Google Ads ofte gå hånd i hånd med søkemotoroptimalisering for e-handel .