Hvor viktig er innholdsmarkedsføring for din SEO?
Hvert år slipper søkemotorene (les: Google) flere oppdateringer. Den røde tråden i nesten alle algoritmeoppdateringer er at innhold av høy kvalitet er stadig viktigere for hvordan en nettside lykkes. Godt planlagt innholdsmarkedsføring utført av et kompetent innholdsbyrå kan være avgjørende for å rangere godt.
Casestudie gir innsikt i algoritmen
I forbindelse med hver oppdatering ser SEO-ekspertene hva de nye rangeringsfaktorene er. Hva bør jeg endre på nettstedet mitt for å rangere godt? Hva bør jeg gjøre for å gjenvinne en tapt posisjon? Det er aksepterte teorier, men bare Google vet nøyaktig hvordan algoritmen fungerer. Fra tid til annen bidrar godt utformede casestudier med verdifull innsikt i hva som skjer under panseret på søkemotoren. Search Engine Land publiserte en casestudie om hvordan informativt innhold påvirker et nettsteds ytelse i SERP-ene. Studieobjektet var en e-handelsside som hadde jobbet med en SEO-strategi siden 2017. I et nøtteskall var strategien basert på:
- teknisk SEO , hovedsakelig å gjøre nettstedet raskere og enklere for søkemotorer og indeksere, og
- for å forbedre nettstedets informative innhold.
Innholdet ble forbedret ved å omorganisere informasjonssider og legge til nye. Deretter ble det interne lenker fra disse sidene til nettsidens kategorisider. Resultatet ga en dramatisk effekt. Synligheten i SERP var over fire ganger så stor. Salget som følge av organisk trafikk økte 2,5 ganger! Den valgte SEO-strategien ga et solid resultat for nettbutikken: Bedre rangering i Google og mer trafikk. Kilde: Search Engine Land. Dybden du ser i grafen kom i forbindelse med at Google slapp sin såkalte Medic Update. Et drøyt halvt år senere ble en ny algoritmeoppdatering sluppet og dermed begynte e-butikken å nå nye høyder igjen uten å ha endret SEO-strategien. Den valgte veien viste seg å være den rette.
Sider med god informasjon spilte en sentral rolle
Det er lett å trekke feil konklusjoner om hva som førte til et så godt resultat i rangeringen. Kan vi være sikre på at det var selskapets valgte strategi for innholdsmarkedsføring som var årsaken til suksessen? Ja. Casestudien ga innsikt i hva som skjer hvis du plutselig fjerner alle de velskrevne informative sidene og lenkene deres til andre sider på nettstedet. Selskapet som drev nettbutikken var en del av et større konsern der et av de andre selskapene drev en konkurrerende netthandel. Det ble bestemt at de to e-butikkene skulle slå seg sammen. Den nye nettsiden vil ikke beholde noe av informasjonsinnholdet fra den forrige nettsiden. Sagt og gjort. Nettstedet fjernet alle sine informative sider. I stedet la de til lenker til hovedsiden. Bare noen dager senere var informasjonssiden borte fra SERP-ene. Google deindekserte de fjernede sidene. Kilde: Search Engine Land. Resultatet var forventet. Utvalgte sider forsvinner fra søkeresultatene. Mer interessant da var å se effekten på hele nettstedet. Tre uker etter fjerningen av informasjonssidene hadde siden mistet nesten en tredjedel av synlighet i søkeresultater, og dermed viktig trafikk. Dette til tross for at de fjernede sidene kun hadde stått for rundt 1 prosent av synligheten i SERP-en før de ble fjernet! Hele nettsiden påvirkes negativt når informasjonssiden fjernes. Kilde: Search Engine Land. Både hovedsiden og ulike kategorisider begynte å miste sin rangering i søkeresultatene etter at nettstedets informative innholdssider ble fjernet. Men var det virkelig en sammenheng eller var det noe annet bak kulissene? Ja, forbindelsen var ekte. Det viste seg at nettstedets ytelse i SERP-ene var direkte knyttet til disse svært fjernede sidene. Selskapet bak nettbutikken hadde lagt merke til båndet og bestemte seg for å prøve å laste opp de fjernede sidene igjen som en morsom test. Tre uker senere hadde nettstedet gjenvunnet sin fulle rangering: Nettbutikken har gjenopprettet sin rangering tre uker etter at informasjonssidene ble gjeninnført. Kilde: Search Engine Land.
Derfor er innholdsmarkedsføringen din viktig
Resultatene fra casestudien er overbevisende. Det viser ikke bare at innhold er viktig, men at sider med mye nyttig informasjon kan løfte en hel nettside. Dette er et eksempel på hvordan innholdsmarkedsføring kan være viktig for din SEO . Men hvorfor er du sånn? Det er flere teorier. Den mest sannsynlige årsaken er at informasjonssidene gir mye lenkekraft til andre deler av nettsiden. Halvparten av alle nettstedets lenker pekte til informasjonssidene. Da de ble fjernet, ble det definitivt lagt inn omdirigeringer, men du mistet sannsynligvis ikke bare noe av koblingskraften underveis, men også konteksten til lenkene. Kanskje har siden også mistet noe av sin autoritet (EAT) i Googles øyne, men det er selvsagt vanskelig å bevise. Bunnlinjen: innholdsmarkedsføring er viktig for SEO . Alle typer nettsteder kan dra nytte av denne typen strategi, ikke bare e-handelssider. Lag godt og informativt innhold og husk å legge inn interne lenker derfra til strategiske deler av nettsiden.