Viktigheten av merkevarebygging i søkemotoroptimalisering
Merkevarebygging er en av de viktigste aspektene ved SEO. Når du sier det i SEO-kretser, tror de fleste som regel at merkevarer får naturlige lenker. Det er sant, men ikke den delen av merkene jeg har i tankene. I denne artikkelen forteller jeg deg hvorfor en merkevare gir deg en sterk komparativ fordel når du gjør SEO. Den største innvirkningen en merkevare har på deg er at det er mer sannsynlig at Google-brukere klikker på en lenke de kjenner igjen enn en kobling de ikke gjør. Du kan tydelig se det i grafen over. Det er mer enn dobbelt så stor sannsynlighet for at du klikker på den første organiske nettsiden hvis det er et kjent merke, kontra en ukjent nettside, alt annet likt. Dataene er hentet fra en undersøkelse Netbooster har gjort og er basert på mye data fra mange webmaster tool-kontoer. Så det er ekte klikkdata bak kurven. Det samme fenomenet som jeg beskriver her i SEO, kan sees i SEM. Kjente merkevarer har lettere for å få høy Kvalitetspoeng og dermed lavere klikkpris enn de som ikke er kjent. Et høyere kvalitetspoeng fører til en generelt lavere CPC.
SEO er mer lønnsomt for kjente merkevarer
Merkevarebygging får lignende effekter i søkemotoroptimalisering som det får i Adwords. Siden det er mer sannsynlig at Google-brukere klikker på linken din, har du en fordel. Ikke at du har kremen av frukten, men som merkevareeier kan du rett og slett bruke mer penger på SEO enn de som ikke er like kjent som bedriften din og fortsatt har høyere lønnsomhet enn de uten merkevare . Dette sikrer at du har en stor komparativ fordel når du gjør SEO. Det er også min erfaring at det er litt lettere å gjøre SEO når man har en sterk merkevare å støtte seg på. Jeg føler at Google i søkemotoroptimalisering har en skjevhet mot merkevarer og jeg tror det er dataene dine ovenfor som gjør dette. Google-brukere vil ofte, men ikke alltid, ha et merke å klikke på. Flere merkekoblinger øverst i Googles søkeresultater og Google-brukere føler at svaret på spørsmålet de stilte blir besvart bedre. Dette er også hva Eric Schmidt, Googles tidligere administrerende direktør, den nåværende styrelederen, vet når han sier dette:
Markering av løsningen, ikke problemet," sa Schmidt. "Merking av hvordan man skal sortere ut kloakkbrønnen." "Merkevaretilhørighet er helt klart hard-wired," sa han. "Det er så grunnleggende for menneskelig eksistens at det ikke forsvinner. Det må ha en genetisk komponent.» Kilde
Nedenfor har du en tabell med alle CTR-dataene i Netboosters studie: Oppdatering 2016-05-09 17. februar Google gjorde en oppdatering der du i stedet for 3 adwords-annonser øverst har fire annonser. Nå to måneder senere vet vi mer om effekten av denne oppdateringen. Denne annonseoppdateringen påvirker omtrent 35 % av alle søk, først og fremst de som det gjøres SEO for, de kommersielle søkene. Det er vår oppfatning at du kan fjerne 1-2 % fra hver plassering på grunn av dette hvis det er et kommersielt søkeord. Et ord som din mer informasjonssøkende, det har ingen effekt i det hele tatt.