Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Hvordan beregne verdien av SEO

Christian diskuterer hvordan du kan finne ut verdien av SEO og trinnene som trengs for å komme dit. Dette var for å kunne starte endringsprosjektet.

Videotranskripsjon: I dag skal vi snakke om verdien av søkemotoroptimalisering . Det er et litt fint tema, men faktum er at det er ganske viktig. Grunnen til dette er at dine kolleger i ledergruppen, eller hvis du allerede er i ledergruppen, trenger å vite en omtrentlig verdi av hva som må gjøres. Hvis du ikke vet det, vil det være mye vanskeligere å overbevise folkene i ledergruppen om å faktisk investere pengene, ressursene og endringskapasiteten i et SEO-prosjekt. Det er også viktig for ledergruppen å ha en tilnærmet verdi, for selv om man ønsker å drive med Google SEO , må det likevel sammenlignes med verdien av andre prosjekter – og det er ledergruppens oppgave å prioritere hva som skal ferdig.

Hvordan beregner du verdien av SEO-en din?

Det er, og bør være, at du har en AdWords-kampanje – en rimelig godt tilpasset AdWords-kampanje som gir gode konverteringer. Det du gjør er at du går inn i AdWords og prøver å samles slik at du har en omtrentlig ide om hvor mange visninger du har i AdWords-kampanjen din i løpet av en måned. Det kan ta litt manuell fiksing og skriving på papir for å få dette sammen, men det er et godt utgangspunkt. Så bestemmer du deg omtrent hvor god du vil bli – vil du nå en omtrentlig fjerdeplass, vil du nå en omtrentlig femteplass, eller vil du nå en samlet førsteplass? [mer_info_skjema]

Formelen for verdien av søkemotoroptimalisering

Og så er det klikkrater – det er en lenke i teksten under – for forskjellige steder i Google. Er du en stor merkevare og er på førsteplass kan du forvente ca 15% CTR, det varierer litt fra bransje til bransje. Du sjekker i denne tabellen hvilken CTR som er relevant for deg, tar den CTR – det er en prosentandel – og multipliserer med antall visninger. Da får du mengden trafikk for en måned, gitt at du når målene du har satt deg. Så i AdWords kan du også enkelt plukke ut den gjennomsnittlige klikkkostnaden du betaler, og så kan du gange den med denne haugen med trafikk som du nettopp har beregnet – og du får verdien av en måned. Så det er opp til deg å velge hvor lenge denne verdien skal gjelde. Det tar en time eller kanskje to å beregne dette tallet, men det er ganske viktig. Ledelsen trenger dette nummeret for å ta stilling til dette endringsprosjektet. Ja – fortell meg gjerne hvordan det gikk. Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det for alle selskaper, så fortell meg om problemene du møter i kommentarene nedenfor, så skal jeg prøve å hjelpe deg!

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!