Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Slik påvirker SEO bedriftens merkekjennskap

En merkevare er blant de viktigste eiendelene en bedrift har. Det representerer selskapet og hjelper det å være tilstede i forbrukernes sinn. Men for at et merke skal bli anerkjent, må bedrifter finne en måte å plassere seg selv i forbrukernes hode. Det første som dukker opp er ulike markedsføringsaktiviteter som kampanjer i sosiale medier, annonsering og så videre. Få tenker på søkemotoroptimalisering. Men faktum er at SEO og merkevarebevissthet går hånd i hånd. La oss forklare. Slik påvirker SEO bedriftens merkekjennskap

Kundereisen starter hos Google

Hver dag gjør vi svensker rundt 50–70 millioner søk i Google. Det betyr at mange kundereiser starter i søkemotoren . Noen leter etter informasjon, mens andre ønsker å kjøpe et bestemt produkt, finne en nettside eller samle informasjon om ulike produkter. Uansett hva brukeren ser etter, er hvert søk en mulighet for bedriftseiere til å bygge merkevaren sin. Søkemotoroptimalisering kan derfor ikke bare hjelpe deg med å tiltrekke flere besøkende til nettstedet ditt – det kan også øke antall konverteringer og din bedrifts merkekjennskap ved å presentere din virksomhet på en god måte i søkeresultatene. Dette betyr at du ved hjelp av SEO kan plassere merkevaren din i brukernes hode ved å rangere i Google. Jo flere ganger de ser merkevaren din i toppresultatene, jo mer blir de kjent med den og assosierer den med søkeordene de bruker. På sikt påvirker det å være synlig i søkeresultatene både merkevaregjenkjenning og brukernes oppfatning av deg og merkevaren din.

En topplassering er en anbefaling fra Google

Googles søkeresultater er heller ikke bare et søkeresultat, men en toppliste. En topprangering er derfor en anbefaling fra Google – et av verdens sterkeste merkevarer. Du kan si det

"Rangering i Google som influencer marketing on speed"

Hvis det er en nettside øverst i søkeresultatene, er det fordi den – ifølge søkemotoren – gir det beste svaret og den beste brukeropplevelsen. Brukeren forstår instinktivt at de første søkeresultatene er pålitelige fordi Google viser dem først – Google anbefaler dem . Denne oppfatningen er essensiell for å skape merkebevissthet, da den forbinder troverdighet og kunnskap med merkevaren, og dermed styrker bildet av merkevaren i forbrukerens sinn. Har du i tillegg en velskrevet artikkel med relevant og nøyaktig informasjon som svarer på brukerens spørsmål, øker tilliten til siden din betraktelig. Dette fører ofte til at brukere henvender seg til deg i stedet for konkurrentene dine fordi de vet at det du skriver er nøyaktig. Å vises øverst på Googles første side fremmer ikke bare synlighet og brukerengasjement . En topplassering øker også merkekjennskapen og kan gjøre deg oppfattet som mer troverdig, noe som igjen kan påvirke konverteringen. Det amerikanske e-handelsselskapet Wayfair oppdaget faktisk at rangering nummer én er mye viktigere enn de tidligere trodde . De jobbet lenge under forutsetningen om at alle brukere som kom til siden deres ble behandlet likt, uansett om de klikket seg gjennom fra niende eller andre plass i søkeresultatene. Det var ikke tilfelle. Det viste seg at besøkende som klikket seg videre til nettsiden via den første siden hadde 160 prosent større sannsynlighet for å foreta et kjøp.

Øk merkekjennskapen – dra nytte av mikroøyeblikkene

Sammen med økt bruk av smarttelefoner har forbrukeratferd endret seg. Vi har blitt heltidsforbrukere, noe som betyr at hver lille interaksjon vi har via mobiltelefonene våre kan føre til et kjøp . Øyeblikket – når noe vekker vår interesse og vi refleksivt tar opp telefonen for å søke etter mer informasjon – kalles et mikroøyeblikk. Dette er intensjonsdrevne øyeblikk hvor vi tar beslutninger og danner oss en mening om hva vi foretrekker. Ifølge Google er det fire scenarier som trigger disse mikroøyeblikkene og gjør det mulig for bedrifter å tilby relevante løsninger. Disse scenariene er:

  • I-want-to-go-øyeblikk: Øyeblikk når forbrukeren ønsker å besøke et fysisk sted eller en nettside. I disse øyeblikkene utfører for eksempel forbrukeren et lokalt søk for å finne et bestemt sted eller noe i nærheten av stedet han er på. Et eksempel på et slikt søk er «restaurant Gøteborg». Av en slik grunn tar forbrukerne ikke bare inn informasjonen, men tar ofte en beslutning og drar dit umiddelbart.
  • Jeg-vil-vite-øyeblikk: Øyeblikk når forbrukeren ønsker å vite svaret på et spørsmål eller få mer informasjon om et spesifikt tema, for eksempel i søk som «hva er SEO» eller «landskapsdyr». Disse mikroøyeblikkene kan skje når som helst, ved kjøkkenbordet, på skolen eller under styremøtet. Av en slik grunn ønsker brukeren klar og korrekt informasjon raskt. Det er et øyeblikk hvor du har sjansen til å svare på brukerens spørsmål og vise at du har ekspertkunnskap om emnet. Det er en måte å bygge en merkevare på. Når brukeren bruker ordet "hva" i søket, er det vanligvis et jeg-vil-å-vite-øyeblikk .
  • Jeg-wil-gøre-øyeblikk: Øyeblikk hvor forbrukeren ønsker å gjøre noe, men mangler erfaring og derfor trenger hjelp, for eksempel når de skal tapetsere eller bygge balkong. Når brukere spør hvordan de skal gjøre noe, viser de tydelig at de har et behov. De ber om hjelp. På slike tider kan du svare på spørsmålene deres og være der når de trenger deg mest. Ved å være der kan du øke din troverdighet, skape lojale kunder og drive salg. Når brukeren bruker ordet «hvordan» i søket, er det vanligvis et jeg-vil-å-gjøre-øyeblikk . Denne søkeatferden er vanlig på YouTube.
  • Jeg-vil-kjøpe-øyeblikk: Øyeblikket forbrukeren når deg på slutten av kundereisen og ønsker å kjøpe noe. Det kan dreie seg om søk som «kjøp XC90», «beste tursko» eller «android vs iphone». Når brukeren bruker ord som kjøp, bestill, salg, billig, kjøp, pris i søket, er de ofte inne i et jeg-vil-kjøpe-øyeblikk . Disse søkene kan foregå både før et nettkjøp og mens brukeren er i butikken. Forbrukere undersøker og sammenligner hele tiden ulike produkter før de tar en kjøpsbeslutning. Dette betyr at disse jeg-vil-kjøpe-øyeblikkene er viktige beslutningsmomenter for forbrukere og kan være avgjørende for gründere.

Disse mikroøyeblikkene kan være avgjørende for merkevaren din fordi du både er synlig og kan formidle budskapet ditt i samme øyeblikk som brukeren trenger deg. Ved å utnytte disse øyeblikkene kan du dermed plassere merkevaren din i hodet til forbrukerne og øke tilliten til virksomheten din. Hvis du gjør det riktig, vil forbrukerne fortsette å henvende seg til deg når de trenger informasjon, instruksjoner og andre ressurser selv på et senere tidspunkt.

"Når du hjelper brukere med å finne svar på spørsmålene deres, øker du merkekjennskapen til brukerne som får hjelp. Ofte blir brukeren på nettsiden i 5-10 minutter for å konsumere innholdet. Det er mye mer merkevarebygging enn annonsering"

Her er et illustrerende eksempel: Når du besøker Aftonbladet, møtes du, i tillegg til det journalistiske innholdet, av hundrevis av annonser. De fleste av oss legger ikke merke til disse annonsene vi ignorerer dem. Vi besøker tross alt ikke Aftonbladet for å lese annonsene, men for å lese nyhetsartiklene. Men når du vises høyt i Googles organiske søkeresultater, øker sjansen for brukere til å klikke på lenken og engasjere seg i innholdet ditt. Grunnen til at sjansen for at de tar del i innholdet øker, er at de aktivt velger å ta del i innholdet. I mange tilfeller fører det også til at de bruker mer tid på innholdet ditt og med merkevaren din. På denne måten kan SEO sees på som en mye mer effektiv metode å bruke i merkevarebygging enn annonsering. Ved hjelp av SEO kan du dermed forstå brukeratferd og behov og designe en effektiv SEO-strategi som retter seg mot disse mikroøyeblikkene og plasserer merkevaren din i forbrukernes hode. Dette har igjen en positiv innvirkning på nettsalget ditt.

SEO-aktiviteter som kan øke merkevarebevisstheten

En topprangering i Google kan hjelpe bedriften din med å øke merkevarebevisstheten. Søkemotoroptimalisering og merkevarebygging går dermed hånd i hånd . Nedenfor er fire eksempler på konkrete merkevarebygging SEO-aktiviteter.

Lag verdifullt innhold

En av de mest effektive måtene å bygge merkevarebevissthet ved å bruke SEO er å regelmessig publisere verdifullt innhold av høy kvalitet . Innholdet kan med fordel målrettes mot mikromomentene beskrevet ovenfor og kombineres med en målgruppe- og søkeordanalyse. Når du vet hvem du snakker med, hvor de er og hva de trenger, kan du lettere produsere innhold som brukerne ønsker å lese. Det kan for eksempel handle om å svare på vanlige spørsmål, formidle ditt perspektiv på bransjerelaterte emner, gi informasjon eller lage engasjerende videoer som tiltrekker latter. Men for å bygge merkevaren din ved hjelp av innhold, må du lage store mengder. Innholdet må også rangeres høyt for å være effektivt. Det er derfor ikke nok å lage innhold for å skape innhold – det må struktureres og noen ganger kombineres med ytterligere forbedringstiltak.

Identifiser relevante søkeord

Å gjøre en søkeordanalyse og bruke passende søkeord i innholdet ditt er en viktig del av enhver SEO-strategi . Ved å identifisere relevante søkeord kan du finne begrepene du må bruke for å nå brukere og svare på dem der de er. Denne aktiviteten kan dermed hjelpe deg med å øke konverteringsfrekvensen, forbedre synligheten og øke merkekjennskapen.

Bygg koblinger

For at du skal rangere høyt i søkemotoren og dermed synliggjøre merkevaren din, må du også få andre til å linke til siden din . I følge Ahrefs er tilbakekoblinger (lenker til nettstedet ditt) en av de beste rangeringsfaktorene i Google. De har også konkludert med at nettstedtrafikk korrelerer med antall tilbakekoblinger et nettsted har. For å øke din rangering i Google og dermed øke merkekjennskapen, er det derfor viktig at du implementerer en effektiv lenkestrategi .

Optimaliser for lokalt søk

Ønsker du å øke merkekjennskapen lokalt, kan det være lurt å se nærmere på lokal SEO . Du kan for eksempel gjøre innholdet ditt mer relevant for lokale søk ved å fokusere på lokale brukeres søkeatferd eller jobbe med Google My Business Center.

Gjør nettstedet ditt brukervennlig

Nettstedet ditt er en forlengelse av virksomheten din. Det er også her brukerne kommer i kontakt med merkevaren din på nett. Det er derfor viktig at du leverer en eksepsjonell brukeropplevelse hver gang, uansett om brukere besøker deg via mobil, nettbrett eller datamaskin. Dette betyr at nettsiden skal være responsiv og enkel å navigere. Hvis det ikke er det, når du ikke de tusenvis av brukere som henvender seg til mobiltelefonene sine for å få svar på spørsmålene sine. Språket skal også være lett å lære selv for de som ikke har høy utdanning. Nettsiden bør også lastes raskt slik at brukerne ikke forlater den til en av konkurrentene dine. Gitt at Google bryr seg mye om brukeropplevelse, er lastehastigheten din også en rangeringsfaktor.

Författare

Frida Tverelv