Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Hvorfor bruker ikke Google metabeskrivelsen din?

Hvorfor bruker ikke Google metabeskrivelsen din? Her forklarer Christian Rudolf hvordan det fungerer og gir konkrete tips om hvordan man skriver metabeskrivelser slik at Google godkjenner dem. Hvis du har litt kunnskap om SEO , vet du hvor viktig en god metabeskrivelse er. Det er ikke bare en av de øverste rangeringsfaktorene, men også blant de første tingene brukere møter når de vil ha svar på spørsmålene sine. Men selv om du bruker tid og energi på å lage metabeskrivelser, kan Google velge å ikke bruke dem. Hvorfor?

Metabeskrivelse i søkeresultatet

Metabeskrivelsene du lager er kun forslag til hva søkemotorene skal vise i søkeresultatene . De trenger ikke vise det du vil at de skal vise, noe som selvfølgelig kan være frustrerende. Men det er en grunn til at det fungerer slik. Googles mål er å gi de mest relevante søkeresultatene for et gitt søk, og viser derfor hva søkemotoren mener passer best til søket. Dette skjer ofte når brukeren søker etter noe som ligner din på siden din, men som du ikke har definert som primærinnhold i metabeskrivelsen din. I tilfeller der Google ikke bruker metabeskrivelsen din, genererer søkemotoren automatisk en metabeskrivelse fra innhold på nettstedet ditt.

Hvorfor ignorerer Google metabeskrivelsen din?

Det er mange grunner til at søkemotoren velger å lage sin egen metabeskrivelse. Her er noen eksempler:

  • Metabeskrivelsen du har lagt til anses ikke som relevant for søket.
  • Metabeskrivelsen du har laget er for kort eller for lang.
  • Metabeskrivelsen du skrev inn er ikke en nøyaktig gjenspeiling av innholdet på siden.
  • Du har ikke spesifisert en metabeskrivelse for siden.

Du kan til en viss grad kontrollere hva som vises

Selv om det ikke er noen idiotsikker måte å fikse dette problemet på, er det noen ting du kan gjøre for å øke sjansene for at Google bruker metabeskrivelsen din.

  • Gjør en søkeordanalyse og finn søkeordene som er mest relevante for nettstedet ditt.
  • Sørg for at metabeskrivelsen faktisk gjenspeiler innholdet på siden. Ikke bruk søkeord som ikke gjenspeiler innholdet på siden, men bruk kun relevante søkeord.
  • Sørg for at metabeskrivelsen din faller innenfor Googles lengdekrav. Google måler lengde i piksler, ikke tegn, noe som kan gjøre det vanskelig å bestemme nøyaktig hvor lange metatagger skal være. Vi foreslår at du bruker denne siden for å sjekke lengden på metakodene dine.

Når det er sagt, vil du aldri ha full kontroll over hvordan nettstedet ditt vises i søkeresultatene. Det beste du kan gjøre er å følge de anbefalingene som finnes og skape en så god brukeropplevelse som mulig. Transkripsjon av video:

Ingen metabeskrivelse? – Google lagrer sine egne

I dag skal vi snakke om et ganske vanlig fenomen innen Googles søkemotoroptimalisering . Det er at Google ikke bruker metabeskrivelsen du har skrevet for et bestemt innhold. Hvor er metabeskrivelsen din? På bildet som vises her har jeg markert i hvilken del av søkeresultatet metabeskrivelsen du. Du finner det sannsynligvis også i Admin i ditt CMS, hvor du kan skrive en metabeskrivelse for hver artikkel, produkt eller lignende. Men hvorfor bruker ikke Google metabeskrivelsen? Den vanligste årsaken er at det ikke er noen metabeskrivelse. Metabeskrivelsen er den viktigste faktoren når Google-brukere bestemmer seg for om de skal klikke på innhold eller ikke. Da forstår du at det er viktig for Google at det finnes en metabeskrivelse. Hvis det ikke er noen, genererer Google automatisk en metabeskrivelse fra innholdet på destinasjonssiden.

Google fjerner ikke-verdifulle metabeskrivelser

Den andre grunnen til at Google ikke bruker metabeskrivelsen er at den ikke er verdifull. Metabeskrivelsen kan for eksempel bestå av en lang liste med søkeord, feilstavinger eller hva som helst. Google ønsker ikke å vise det og skriver om metabeskrivelsen.

Men hvordan strukturere en god metabeskrivelse?

Den tredje og nesten viktigste grunnen til at Google skriver om metabeskrivelsen, er at ordene brukeren bruker for å søke ikke er i metabeskrivelsen. For eksempel; du har en side om plastsmurfer og metabeskrivelsen bruker begrepet "blå plastsmurfer". Når Google-brukere søker etter «blå plastsmurfer», bruker Google din originale metabeskrivelse. Si at siden også har et lite stykke om plastsmurfer, den minst vanlige typen. Hvis noen bestemmer seg for å søke etter grønne plastsmurfer, vil Google hente innhold fra den artikkelen og erstatte metabeskrivelsen din med en metabeskrivelse som inneholder uttrykket «grønne plastsmurfer». Det er Googles måte å prøve å gjøre siden din mer relevant for brukeren og få dem til å klikke på lenken. Det er en stor sammenheng mellom ordet du søker etter og det faktum at du ønsker å finne det ordet i tittelen , i metabeskrivelsen eller i URL -en. Ved et vanlig søk kan du se at ordet du søkte på er uthevet med fet skrift på de ulike søkeresultatene. Det er derfor viktig at det er en sammenheng mellom ordet brukeren søker etter og at det står i tittelen, i beskrivelsen og i annen tekst rundt lenken din.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!