Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Hva +10 000 timer med SEO har lært meg

Akkurat når disse 10 000 timene skjedde med deg er jeg faktisk litt usikker på. En gang i det siste året var sannsynligvis den magiske timen. De siste årene har jeg jobbet med og mestret noen av de vanskeligste oppdragene på denne siden av Atlanterhavet. Derfor tenkte jeg å dele noen av innsiktene jeg har bygget opp rundt Google og selskapene som ønsker å bli sett i Google.

Erfaren søkemotoroptimerer

Store organisasjoner er deres egne verste SEO-fiender

Faktisk, hvis du har en stor merkevare og store annonsebudsjetter, er søkemotoroptimaliseringen ikke så vanskelig lenger. Det som gjør det vanskelig for deg er at organisasjonene i de store selskapene gjør situasjonen verre. Systemene og organisasjonene er like smidige som skilpadder på ryggen. Mange ledende beslutningstakere mangler fullstendig innsikt i den digitale verden, de mangler et systemperspektiv. Hva verre er, du fortsetter å ta bilder av deg selv og bygge deg inn i systemer som bare gjør situasjonen verre. Ivrig oppmuntret av konsulenter som har sin egen agenda og av en bedriftskultur som vanligvis ikke belønner kompetanse og evaluering. Dette er normen der ute, og du som kompetent SEO kan gjøre ganske mye for disse selskapene. Det er her darwinismen kan gå sin gang (alternativt starter du som en av disse konsulentene). [mer_info_skjema]

SEO er en kamp

Hvis du ikke kjenner deg igjen i det tittelen beskriver, vil du aldri ha jobben med konkurrerende søkeord . Det er SERP-er der 6-7 smarte mennesker med millionbudsjetter går mot hverandre, ut av huset, daglig. Ditt daglige SEO-arbeid er omtrent som et 10 000 meter løp hvor du er den eneste hvite mannen.

Google hater deg!

I mange markeder er du som SEO Googles eneste konkurrent. Pengene du får ville faktisk havne i Googles Adwords-lommer. Selvfølgelig forteller Google en annen historie offentlig. Husk at de er et monopol og skal fremstå som fine. Hvert kvartal Google kan unngå en statlig regulering betyr titalls milliarder SEK i aksjonærlommene. Men hvis du ser på hva de faktisk gjør, i handlinger, i deres indeks og deres algoritmer, skjønner du raskt at de ikke er din venn i det hele tatt. Tvert imot, de gjør alt for å stikke deg .

For å bli en god SEO må du ha et systemperspektiv

Google er et system. Store selskaper bygger systemer av ulike slag for å kontrollere sin virkelighet og beskytte balansen. Du som jobber med SEO må alltid bygge dine egne systemer og prosesser. Da må du få disse systemene til å fungere med hverandre. Det er klart at god systemforståelse og forståelse for mer enn ett system gir deg et stort konkurransefortrinn fremfor en som ikke har noen systemforståelse. Når du bygger systemer må du selvfølgelig være klar over både SEO-taktikker og SEO-strategi . Det viktigste er imidlertid økonomien. Systemer krever god økonomi, ellers forsvinner de av seg selv. God økonomi krever at du kan skalere prosessene dine. Slik får du også et forsprang i kampen. Hvis dine systemer og prosesser har bedre økonomi enn dine konkurrenter, vil du før eller siden slite dem ut i «kampen». God økonomi sikrer at du kan kjempe lenger og kanskje til og med fra ulempe i lange perioder.

En mann (eller kvinne) kan fortsatt gjøre en stor forskjell

Internett og Google er fortsatt i sin spede begynnelse. Har du stor innsikt og evne til å kommunisere verdi/nytte/tillit til andre, kan du skape mye verdi for virksomhetene du jobber for. En god powerpoint og en historie som kan forstås av alle i en organisasjon kan være et veldig kraftig våpen for å hjelpe deg å vinne kampen. Dette våpenet kan gi deg buy-in ved endring for å bygge en god nok tilbakemeldingssløyfe til at du kan kjøpe deg inn på enda mer endring. Aldri i verdenshistorien har verdien av god kommunikasjon, både på mikro- og makronivå, vært så stor. Har du innsikt kan du kommunisere skikkelig, kan du historiefortelling kan du kommunisere godt!

De første stedene gir bedriften din en strategisk fordel

Ofte er det ganske mange ord som flytter nåla for bedriften du jobber for. Kan du dominere disse ordene, eie dem, være på førsteplassen for alle! Der har du en fordel som kan være så stor at konkurrentene dine dør i det lange løp. Nemlig hvis du eier de første plassene, kan du ofte kontrollere kostnadene ved kundeanskaffelse i hele bransjen og få konkurrentene til å handle på dine handlinger. Igjen, det er økonomien som gir deg overtaket. SEO , som din mest suksessrike, har en konstant kostnad hver måned. I Adwords kan du derimot heve prisen slik at det blir ulønnsomt for alle, inkludert deg selv. Men i det øyeblikket kan du lene deg på dine organiske konverteringer der lønnsomheten er god. Konkurrentene dine kan ikke gjøre det, og hvis de skal utfordre deg, må de plukke opp stjeler for å investere seg til toppen. Det koster mye å klatre, men ganske mye å beholde førsteposisjonen. Alle fordelene med systemet er på din side, og hvis du administrerer kortene dine riktig, vil du slite på fienden til de ikke orker mer.SEO bør være et ledelsesproblem for ganske mange selskaper, gitt dette perspektivet. Ettersom det er mangel på systemforståelse blant de i lederstillinger, er det ikke slik.

Hvis jeg vil bli god på SEO, hva bør jeg gjøre?

Begynn å jobbe på rett sted. Dessverre er det vanlig å lære SEO feil , og etter noen år på feil sted vil egoet ditt veldig effektivt stoppe deg fra å lære igjen. Din kompetansebase er bygget på leire. Heldigvis sulter ikke disse SEO-ene, de får jobber i de store organisasjonene jeg beskriver ovenfor, og siden de ikke har lov til å gjøre noe, kan de ikke forårsake noen skade. Bortsett fra når de utbasunerer sin mud foundation på sosiale medier, som om det var sannheten. Du må lengte etter de første plassene. Uansett hva den underliggende motivatoren er – penger, kunnskap, ære eller rett og slett mani – må du virkelig ønske deg de ettertraktede försteplassene. Det er mye frustrasjon i å lære seg systemene og SEO , og lengsel er drivstoffet som gjør at du fortsetter å lære nye ting selv om det er lenge siden du fullførte skolen, og at timen akkurat nå, for deg, er sent.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!