Syv måter å håndtere Googles «Ikke Oppgitt» på
Søkeinformasjon fra Google har lenge vært en gullgruve for SEO- er og markedsførere. Med rådata fra Google har du kunne måle resultatene av arbeid med søkemotoroptimalisering og andre markedsføringstiltak på en enkel og nøyaktig måte. Nytten av Googles rådata har imidlertid gradvis gått ned siden slutten av 2011. Det var da «ikke oppgitt» begynte å snike seg inn i rådataene i stedet for selve søkeordene. Årsaken er at Google gradvis har flyttet brukere til en sikker søkeside. Siden august 2013 er alle søk kryptert, noe som betyr at all organisk søkedata i utgangspunktet er utilgjengelig. Ulempene er åpenbare. Uten søkedata er det for eksempel vanskelig å måle konverteringer , se mønstre i long-tailen, se hvordan merkevarer utvikler seg, finne nye søkeordmuligheter med mer. Heldigvis er ikke løpet over. Som webmaster eller søkemotoroptimaliserer må du bare finne nye måter å finne dataene du trenger. Her er syv måter å få informasjon om søk på: 1. AdWords Kun organiske søkedata påvirkes av Googles endringer. Du kan fortsatt bruke AdWords til å hente informasjon. Et problem er imidlertid at med en AdWords-konto får du begrenset informasjon om søkeordene i den lange halen fordi du sannsynligvis vil fokusere på å konvertere søkeord. 2. Data fra Webmaster Tools Du kan fortsatt få data fra Webmaster Tools når det gjelder henvisningsdata for søkeord. Du kan sammenligne disse dataene med faktiske klikk for å få ledetråder om hvor synlig et nettsted er i søkeresultatene. Men siden dataene i Webmaster Tools er langt fra pålitelige (noen hevder til og med at dataene er ubrukelige), bør du begrense deg til å se dataene som indikasjoner på trender mer enn noe annet. 3. Betalt vs. organisk i AdWords I slutten av august 2013 lanserte Google en rapportmodul i AdWords, hvor du har mulighet til å vise søkerapporter fordelt på betalt annonsering og organisk søk når du enten har en annonse, en plassering i organisk søk eller begge deler. Du kan bruke denne funksjonen til å finne nye nøkkelord. 4. Googles nye søkeverktøy Keyword Planner Ved å bruke Google Adwords og det nye Keyword Planner-verktøyet kan du ta en smart snarvei for å finne nye søkeordmuligheter. Dessverre har Google trukket tilbake søkeordverktøyet samtidig. 5. Gamle data fra Analytics De historiske dataene dine forblir i Google Analytics. Du bør ikke undervurdere disse dataene. Selv om dataene ikke er helt oppdaterte, gir de innsikt i hvilke søkeord som tidligere har generert mye trafikk, om søkeordene var for merkevaresøk eller ikke, om trafikken naturlig varierer etter sesong, med mer. 6. Data fra nettsidens egen søkefunksjon Med en søkefunksjon på egen side kan du få verdifull informasjon om hva den besøkende ønsker å lese mer om og dermed identifisere nøkkelord å undersøke litt nærmere. Vær imidlertid oppmerksom på at søkedataene for et mindre nettsted sannsynligvis ikke gir noen reell veiledning. 7. Übersuggest og Google Trends Übersuggest er et godt verktøy for å finne relaterte søkeord. Übersuggest er en tjeneste som samler inn data fra mange andre tjenester (inkludert Google Suggest). Her kan du få hundrevis av søkeordideer å bygge videre på. Google Trends er verktøyet som gir deg data om søkevolumet for «hot searches» sammen med relaterte søk.. Ulempen er at dataene foreløpig ikke er tilgjengelige for søk fra Sverige.